Gå til innhold

Saus til biff?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg skal lage indrefilet og vil bare forhøre meg litt... Vil lage en spennende saus!Noen som har noen gode oppskrifter?

Endret av Bethina
Videoannonse
Annonse
Skrevet

bearnaise fra knorr vel! eneste som går

Skrevet

Hehehe, takk for tips. Men, hadde tenkt meg å lage noe fra bunnen av jeg da..

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns rødvinsaus til biff er godt og pleier og bruke posesausen som base. Det er vel 3 dl vann som står på pakken men jeg pleier å erstatte 1 dl med rødvin. Jeg surrer først litt finhakka paprika, løk og sopp i en panne som jeg så flamberer med litt rom eller cognac. Dette går i sausen sammen med litt creme fresh og selvfølgelig stekesky fra kjøttet. :sikle:

Skrevet (endret)

Jeg har en bernaise-oppskrift som er veldig enkel, og god. To eggeplommer i en bolle sammen med hvit pepper, litt tørket estragon (ca ½ ts) og litt hvitvinseddik. Visp sammen over vannbad. Visp gradvis inn 125 g smør (i små biter). Til slutt visper du inn litt sitronsaft og evt frisk hakket estragon. Mye bedre en pose-bernaise, og ikke vanskelig å lage.

Noen andre forslag:

Rødvinsaus:

6 finhakkede sjalottløk, litt timian og 1,25 dl rødvin får koke inn til det halve. Rør inn 2 ss tomatpuré, evt litt Dijon-sennep og ½ liter oksekraft/buljong, la småkoke 5 minutter. Jevn med maisenna rørt ut i litt vann. Visp inn et par skjeer smør/margarin på slutten.

Blåmuggostsaus:

Stek en hakket løk og litt hakket hvitløk mykt. Rør inn 125 g smuldret blåmuggost og la det smelte. Visp 1 ss maisenna ut i 2,5 dl fløtemelk (ca 50/50 blanding, eller som du selv vil) og rør det inn i kasserollen. La sausen koke og tykne. Rør inn litt revet sitronskall og en skvett sitronsaft før servering.

Rømme- og paprikasaus:

Stek hakket løk, hvitløk, paprika og sopp mykt. Rør inn 2 ts hvetemel og 1 ts paprikapulver. Rør inn en god skvett worcestershiresaus, 2 ts tomatpuré, en skvett sitronsaft og 1,25 dl buljong. La koke og tykne. Rør inn ca 1 dl rømme og varm opp før servering.

Endret av Arkana
Skrevet

Som saus til biff bruker jeg å steke sopp og hvitløk. Har i creme fraice og lar det surre litt. Så pepper og salt. Kjempegodt.

Skrevet
Jeg har en bernaise-oppskrift som er veldig enkel, og god. To eggeplommer i en bolle sammen med hvit pepper, litt tørket estragon (ca ½ ts) og litt hvitvinseddik. Visp sammen over vannbad. Visp gradvis inn 125 g smør (i små biter). Til slutt visper du inn litt sitronsaft og evt frisk hakket estragon. Mye bedre en pose-bernaise, og ikke vanskelig å lage.

Jeg har vært på utkikk etter bernaiseoppskrift :)

Hvilke mengeder (ca) bruker du av hvitvinsedikk, pepper, og sitronsaft?

Skrevet
Jeg har vært på utkikk etter bernaiseoppskrift  :)

Hvilke mengeder (ca) bruker du av hvitvinsedikk, pepper, og sitronsaft?

Tja, kanskje en teskje eddik og en spiseskje sitronsaft, og pepper etter smak. Pleier ikke måle, så det blir litt omtrentlig.

Skrevet
Tja, kanskje en teskje eddik og en spiseskje sitronsaft, og pepper etter smak. Pleier ikke måle, så det blir litt omtrentlig.

Takk-takk :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...