AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #1 Skrevet 19. september 2023 Min datter på 13 år, pleier å låne pc'en min noen ganger, for å se på film. Jeg minner henne alltid på å være veldig forsiktig med den, fordi jeg har mye skole-dokumenter på den og er midt i utdanning. Hun lånte den for 2 dager siden. Nå skulle jeg bruke pc'en, og skjermen er knust! Hun er på skolen. Og jeg holder på å fly i flint her! Hvordan skal jeg håndtere dette herfra? Jeg er lei meg og forbanna. Har ikke råd til ny pc nå😭 Hva er passende konsekvens her? Anonymkode: ed14d...d8a
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #2 Skrevet 19. september 2023 Er du helt sikker på det var hun som gjorde det? Siden hun ikke har sagt noe så er det jo ikke sikkert det er hennes feil. Anonymkode: 0c14c...30d
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #3 Skrevet 19. september 2023 Uansett er det ingenting å gjøre med det, det er du som lånte henne den, så du får låne en av en venn eller kjøpe en brukt Anonymkode: 0c14c...30d 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #4 Skrevet 19. september 2023 Nå er det jo slik at alt som ligger lagret på PCen ikke er borte. Så lenge harddisken er intakt, så ligger alt fortsatt der. Dette kan enhver med IT-kunnskaper hjelpe deg med. Skru opp PCen, ta ut harddisken og sette den inn i en stasjonær PC og kopiere ut filene dine. Til neste gang anbefaler jeg at du lager ting i nettskyen (Dropbox, onedrive, google drive etc). Om det handler om at du ikke lenger har en PC å skrive på, nettbrett, mobil etc, alt funger. Ja, det blir vanskeligere, men det funker. Konsekvens vil være at hun må gjøre opp for seg for eksempel ved å betale for fiks av skjerm Anonymkode: a5a16...d4a 3
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #5 Skrevet 19. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er du helt sikker på det var hun som gjorde det? Siden hun ikke har sagt noe så er det jo ikke sikkert det er hennes feil. Anonymkode: 0c14c...30d Det er bare oss to i huset, og jeg har ikke brukt PCen på mange dager... Ett barn ville vel uansett ikke sagt noe, er vel redd for kjeft. Anonymkode: ed14d...d8a
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #6 Skrevet 19. september 2023 Ny PC til deg har førsteprioritet før nye klær og penger til fritidsaktiviterer for henne, i alle fall. Handlinger har konsekvenser. Og du låner ikke bort PC'en til henne flere ganger. Det er sannsynligvis mulig for noen datakyndige å få hentet ut dokumenter som er lagret på PC'en, og så har du lært at du lagrer slikt i skyen/Google Docs eller Dropbox i framtiden. Anonymkode: 0ea09...e40 4
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #7 Skrevet 19. september 2023 Er greit å tenke på at datteren din nok har hatt to jævlige dager allerede. Siden hun ikke har våget å si noe er hun nok livredd for reaksjonen din. Det hadde bekymret meg like mye, at hun faktisk ikke våget å si noe. Hadde brukt det som en mulighet til å snakke om åpenhet og alltid komme til deg uten å være redd hvis noe skjer. Ikke kjefte og skrike. Husk at uhell kan skje. Kjedelig med pc'n, men den tar du på innboforsikringen. Anonymkode: 7047f...53d 5 2 5
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #8 Skrevet 19. september 2023 En knust skjerm kan vel repareres? Hvorfor må du ha ny pc? Anonymkode: 5055c...657 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #9 Skrevet 19. september 2023 Jeg ville startet med å ta en prat med henne, og spørre om hva som skjedde. Hvis målet er at hun skal tørre å fortelle deg om ting hvis de skjer, så kan du ikke overreagere når de skjer. Da må du klare å være lyttende, og åpen for at dette var et uhell. Og så bør du justere "straffen" etter hvor ille oppførselen egentlig har vært. Men en hensiktsmessig straff om det bare var et uhell, kan være at dere må prioritere penger til å skaffe deg noe nytt, men at dere da sparer på andre utgifter for begge to. Anonymkode: 06b23...6be 3 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #10 Skrevet 19. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg ville startet med å ta en prat med henne, og spørre om hva som skjedde. Hvis målet er at hun skal tørre å fortelle deg om ting hvis de skjer, så kan du ikke overreagere når de skjer. Da må du klare å være lyttende, og åpen for at dette var et uhell. Og så bør du justere "straffen" etter hvor ille oppførselen egentlig har vært. Men en hensiktsmessig straff om det bare var et uhell, kan være at dere må prioritere penger til å skaffe deg noe nytt, men at dere da sparer på andre utgifter for begge to. Anonymkode: 06b23...6be Jeg er enig i at "å kjefte og smelle" ikke hjelper. Jeg vet jo at det mest trolig var ett uhell. Grunnen til at hun er redd for å si fra, kan jo være at jeg har påpekt SÅ mange ganger at hun må være forsiktig, fordi jeg trenger PCen til skole og jobb - det er ikke "leketøy". Anonymkode: ed14d...d8a
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #11 Skrevet 19. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er enig i at "å kjefte og smelle" ikke hjelper. Jeg vet jo at det mest trolig var ett uhell. Grunnen til at hun er redd for å si fra, kan jo være at jeg har påpekt SÅ mange ganger at hun må være forsiktig, fordi jeg trenger PCen til skole og jobb - det er ikke "leketøy". Anonymkode: ed14d...d8a Den umiddelbare reaksjonen er jo HVA ER KONSEKVENS, uten at du faktisk vet hun har gjort det…… Tror du skal innstille deg på å ikke straffe eller kjefte i dette tilfellet. Merkelig hun ikke sier ifra, og det burde du også forstå at ikke er normalt. Drit i hele greia og ikke si noe til henne, bare fiks den på egen hånd. Og la henne låne den igjen i framtiden, uten å bruke dette mot henne. Det var SÅKLART ikke med vilje. Anonymkode: 0c14c...30d 2 2
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #12 Skrevet 19. september 2023 «Mest trolig» var et uhell, tror du hun gjorde det med vilje? Hvor psycho er du? Herregud, stakkars unge Anonymkode: 0c14c...30d 2
Kaisada Skrevet 19. september 2023 #13 Skrevet 19. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er enig i at "å kjefte og smelle" ikke hjelper. Jeg vet jo at det mest trolig var ett uhell. Grunnen til at hun er redd for å si fra, kan jo være at jeg har påpekt SÅ mange ganger at hun må være forsiktig, fordi jeg trenger PCen til skole og jobb - det er ikke "leketøy". Anonymkode: ed14d...d8a Likevel, uhell skjer oss alle, og det må være lov. Men vær for all del rolig og vær grei med henne og vis at du tåler henne nok til at hun skal kunne si ifra om alt, også slike uhell. La nå ikke dette få konsekvenser som null fritidsaktivitet eller andre sosiale ting hun har et behov for. "Dumrian"forsikring på innbo er nødvendig når man har barn og dyre tekniske duppeditter. 3
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #14 Skrevet 19. september 2023 Før hun kommer hjem må du roe deg betraktelig ned og ta et dypt pust med magen! Tenk nøye gjennom de siste dagene - kan den ha fått noe på seg mens den ikke var i bruk? Har en av dere mistet noe ned og ikke tenkt over at PCen lå der hvor gjenstanden falt ned? Stod den på gulvet? Kan den ha veltet og truffet noe? Anonymkode: 135bf...668 2
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #15 Skrevet 19. september 2023 «Hva har skjedd med pcen, vet du noe om det - skjermen er knust - se her» «ja, men det var ikke med vilje» »huff, det forstår jeg, det var dumt det skjedde. Neste gang så er det veldig greit om du forteller det med en gang sånn at jeg får fikset den igjen så fort som mulig alt kan fikses, vet du, og det går bra. Det er tross alt bare en ting, men akkurat denne tingen trengte jeg til skole, så da sender jeg den inn til reparasjon, så blir den som før.» Uten å gi straff eller noenting. Du forklarer rolig hva som har skjedd, og gir null konsekvenser. Anonymkode: 0c14c...30d 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #16 Skrevet 19. september 2023 Jeg husker at jeg ikke turde å si ifra fordi jeg var redd far eller mor skulle bli fly forbanna. Det er ikke riktig holdning. Gjort er gjort.... er bedre at hun skal tørre å si ifra med en gang sånn det ikke blir mer konsekvenser som i dette tilfellet. Det du burde gjøre heller er å gjøre henne ansvarlig for det enn å spre frykt... be henne å jobbe for det hjelpe mer til. Tid og hjelp er penger. Lær henne det neste gang uten å bli forbanna. Anonymkode: 21c12...a37
umAxa Skrevet 19. september 2023 #17 Skrevet 19. september 2023 32 minutter siden, AnonymBruker said: Min datter på 13 år, pleier å låne pc'en min noen ganger, for å se på film. Jeg minner henne alltid på å være veldig forsiktig med den, fordi jeg har mye skole-dokumenter på den og er midt i utdanning. Hun lånte den for 2 dager siden. Nå skulle jeg bruke pc'en, og skjermen er knust! Hun er på skolen. Og jeg holder på å fly i flint her! Hvordan skal jeg håndtere dette herfra? Jeg er lei meg og forbanna. Har ikke råd til ny pc nå😭 Hva er passende konsekvens her? Anonymkode: ed14d...d8a Det var en risiko at noe kunne skje, og du tok sjansen. Du må gjerne uttrykke din frustrasjon men ikke legg skylden på datteren din - det er bedre at hun fortsetter å komme til deg dersom hun ønsker noe og det er ikke bra om hun sitter igjen med dårlige minner om å oppsøke deg i frykt for tilsvarende situasjoner i fremtiden. Skjermen er nok ødelagt, men du kan kanskje hente ut data ved å kople til en ekstern skjerm, ev få en datakyndig til å ta ut harddisken og overføre disse viktige skole-dokumentene for deg.
Plutselig_gravid Skrevet 19. september 2023 #18 Skrevet 19. september 2023 Altså, konsekvenser? Har hun slengt pc i veggen bare på gøy eller sinne? Eller har skjermen knust med et uhell? Forstår godt at hun ikke har turt å si det til deg, når reaksjonen er at du "flyr i flint". Jeg er selv voksen, forsiktig og ansvarlig, men klarte likevel å miste min splitter nye iPhone i flisene så den knuste... 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #19 Skrevet 19. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): «Hva har skjedd med pcen, vet du noe om det - skjermen er knust - se her» «ja, men det var ikke med vilje» »huff, det forstår jeg, det var dumt det skjedde. Neste gang så er det veldig greit om du forteller det med en gang sånn at jeg får fikset den igjen så fort som mulig alt kan fikses, vet du, og det går bra. Det er tross alt bare en ting, men akkurat denne tingen trengte jeg til skole, så da sender jeg den inn til reparasjon, så blir den som før.» Uten å gi straff eller noenting. Du forklarer rolig hva som har skjedd, og gir null konsekvenser. Anonymkode: 0c14c...30d For noe pedagogisk dritt 🤣 Anonymkode: cee29...45f
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #20 Skrevet 19. september 2023 Du får dekt ny skjerm på PC’n med innboforsikringen din. Er den over en viss alder, må du dekke noe av summen selv. Har gjort det selv, trenger ikke kjøpe helt ny PC 😊 Anonymkode: 296a0...517 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå