AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #1 Skrevet 19. september 2023 Min 7-åring er helt ekstremt opptatt av hvordan klær og sko sitter på, det må først og fremst være veldig stramt. Hun er alltid med i butikker og prøver alt før vi kjøper, jeg minner henne på å kjenne ordentlig etter, gå litt rundt når hun prøver å være helt sikker på at det vi kjøper er behagelig. Likevel kan hun dagen etter bestemme seg for at det er "ekkelt" å ha på og gå helt i vranglås. Det å være bestemt og si at det må du faktisk bruke fungerer ikke, da kan hun skrike i timevis, i dag etter dag. Hun gikk feks i sandaler i hele sommer, da hun måtte begynne å bruke joggeskoene hun selv hadde valgt et par måneder tidligere var det fullstendig krise hver morgen fordi hun syntes de var for lave bak, og på skolen gikk hun da ut i inneskoene sine i alt slags vær. Jeg gikk med på å kjøpe nye høstsko til henne, vi var byen rundt for å finne noe hun kunne godta. Til slutt endte vi med alt for dyre høstsko, som hun prøvde grundig i butikken. Neste dag tok hun tak i borrelåsen med begge hender og dro av alle krefter for å få dem til å sitte ekstremt stramt, noe skoene selvsagt ikke tåler, så de begynte å gå i stykker med en gang. Og likevel ble det ikke stramt nok. Nå går hun i klamme gummistøvler uansett vær. Jeg har vurdert sko med lisser, men høyst sannsynlig vil det bli for vanskelig å få dem til å være nøyaktig like stramme på begge føtter, da vil hun stoppe for å knyte på nytt for hver 5, meter. Det samme gjelder mange klær, hun kan velge dem ut selv i butikken og få klar beskjed om at vi ikke kjøper flere klær hvis hun ombestemmer seg og synes de hun velger er ekle, dagen etter kan hun nekte å bruke dem. Jeg kjøper selvsagt ikke inn nytt når hun gjør det, men ender da med at hun bruker de samme få plaggene hele tiden, når de plaggene er i vask og ikke kan brukes starter morgenen med raserianfall og jeg blir kjempefrustrert over både det og alle pengene jeg kaster bort. Noen som har erfaringer med noe lignende? Anonymkode: 6013d...149 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #2 Skrevet 19. september 2023 Dette kan jo ikke være helt normalt, har hun en diagnose feks på autismespekteret? (Spør ikke for å være slem altså men tenker at det høres ut som hun har noen ekstra utfordringer med sanseprosessering og da kan dere kanskje få hjelp av profesjonelle) Anonymkode: a63d8...0b0 5
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #3 Skrevet 21. september 2023 TS, vår datter er sånn. Spesielt med sko, har hatt så mange mislykkede turer i skobutikk som har endt med at hun har løpt sint ut av butikken, eller fått totalt meltwdown, og vi foreldre blir stående igjen som to store spørsmålstegn. Kjenner igjen strammingen du snakker om, sko strammes til de slites i stykker. Vi har brukt SÅ mange penger på klær at jeg tør ikke tenke på det... Vår datter fikk autismediagnose som tenåring. Det med sensitivitet for materialer i klær og sko var bare ett av mange tegn som kom tidlig (fra hun var barn). Men det kan være mange som er sensitive uten at det har noe med autisme å gjøre Anonymkode: 8668c...579 4
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #4 Skrevet 21. september 2023 Min datter med adhd er akkurat sånn. Anonymkode: d7a11...7ba 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #5 Skrevet 21. september 2023 Begge mine døtre har vært/er kresne på klær og sko. Hun på 15 gikk ikke helt i vranglås, men trasset en del på det da hun var yngre. Alt av merkelapper/vaskeanvisninger måtte klippes av klærne fra 2-årsalderen til 10-12 år, kanskje? Jeg laget ikke noe vesen ut av det, bare gjorde det enklest mulig. Hun er høysensitiv, følsom og grublende. Overtenker og bekymrer seg, men har det generelt veldig bra. Nå bryr hun seg ikke om "ubehagelige" klær lenger. Minstemor på 9 vil ikke bruke sko som sitter stramt, hun skal helst ikke kjenne at hun har dem på. Det samme med bukser, de må være vide. Og det kan ikke være sømmer som "gnager" (som jeg ikke merker, men det gjør hun) selv om buksa er vid. Hun bryr seg ikke om merkelappene. Senest i går klaget hun på at alle klærne var ubehagelige, men da bruker jeg å si at hun får prøve å holde ut i 10 min. Hvis det fortsatt er ekkelt da, kan hun bytte klær. Vi har hatt mange bomkjøp av klær og sko som passet og var gode der og da, mens noen uker senere nekter hun å bruke dem. Jeg tenker det er en fase som går over, og hvis hun vil gå i joggebukse og t-skjorte hele tida, så får hun det. Hun er ellers trygg og utadvendt, skoleflink og glad, men har hatt perioder med sutting/spising på håret sitt, tics og neglebiting (fortsatt) uten at det har vært behov for utredning. Vi snakket vel med lege ifm hårspisingen og ticsene, men han mente det kom til å gå over, og det gjorde det uten at vi foreldre gjorde noe. Kommenterte det ikke, men sa at håret hennes ikke kom til å bli langt når det hele tida knakk i vinterkulda da det frøs. Nå er det ingen av mine som har hatt så kraftige reaksjoner som ditt barn, så jeg kan forstå at det er utrolig slitsomt. Har det vært sånn lenge, eller noe som har oppstått i det siste? Anonymkode: 300d5...005 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #6 Skrevet 21. september 2023 Sønnen min var også veldig opptatt av at sko og klær skulle være behagelig. Alle lapper måtte klippes av osv. Men han reagerte ikke på den måten din datter gjør. Jeg har ikke en fasit, men er ikke det en uvanlig voldsom reaksjon? Anonymkode: 7d748...615
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #7 Skrevet 21. september 2023 Datter på 11 var og er fremdeles på samme viset. Spesielt på yttertøy. Det er noe galt med det meste. Da hun var yngre kunne hun klikke langt og lenge over å måtte ha på seg sokker. Ingen av de satt godt. Hun har fremdeles sterke preferanser på yttertøy, men det har gått seg noe til. Nå kan man liksom ta en litt saklig diskusjon om det, mens når hun var liten ble det mye hyl og frustrasjon… Helt normalt fungerende jente ellers, ingen diagnose. Men slitsomt for oss foreldre, så all sympati herfra ❤️ Anonymkode: 006ac...623
I Grosny Skrevet 21. september 2023 #8 Skrevet 21. september 2023 AnonymBruker skrev (På 19.9.2023 den 10.26): Neste dag tok hun tak i borrelåsen med begge hender og dro av alle krefter for å få dem til å sitte ekstremt stramt, noe skoene selvsagt ikke tåler, så de begynte å gå i stykker med en gang. Anonymkode: 6013d...149 Jeg tror boa-lås kan være fint for henne. Den strammeren er det vanskelig å ødelegge. 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #9 Skrevet 21. september 2023 AnonymBruker skrev (På 19.9.2023 den 10.26): Min 7-åring er helt ekstremt opptatt av hvordan klær og sko sitter på, det må først og fremst være veldig stramt. Hun er alltid med i butikker og prøver alt før vi kjøper, jeg minner henne på å kjenne ordentlig etter, gå litt rundt når hun prøver å være helt sikker på at det vi kjøper er behagelig. Likevel kan hun dagen etter bestemme seg for at det er "ekkelt" å ha på og gå helt i vranglås. Det å være bestemt og si at det må du faktisk bruke fungerer ikke, da kan hun skrike i timevis, i dag etter dag. Hun gikk feks i sandaler i hele sommer, da hun måtte begynne å bruke joggeskoene hun selv hadde valgt et par måneder tidligere var det fullstendig krise hver morgen fordi hun syntes de var for lave bak, og på skolen gikk hun da ut i inneskoene sine i alt slags vær. Jeg gikk med på å kjøpe nye høstsko til henne, vi var byen rundt for å finne noe hun kunne godta. Til slutt endte vi med alt for dyre høstsko, som hun prøvde grundig i butikken. Neste dag tok hun tak i borrelåsen med begge hender og dro av alle krefter for å få dem til å sitte ekstremt stramt, noe skoene selvsagt ikke tåler, så de begynte å gå i stykker med en gang. Og likevel ble det ikke stramt nok. Nå går hun i klamme gummistøvler uansett vær. Jeg har vurdert sko med lisser, men høyst sannsynlig vil det bli for vanskelig å få dem til å være nøyaktig like stramme på begge føtter, da vil hun stoppe for å knyte på nytt for hver 5, meter. Det samme gjelder mange klær, hun kan velge dem ut selv i butikken og få klar beskjed om at vi ikke kjøper flere klær hvis hun ombestemmer seg og synes de hun velger er ekle, dagen etter kan hun nekte å bruke dem. Jeg kjøper selvsagt ikke inn nytt når hun gjør det, men ender da med at hun bruker de samme få plaggene hele tiden, når de plaggene er i vask og ikke kan brukes starter morgenen med raserianfall og jeg blir kjempefrustrert over både det og alle pengene jeg kaster bort. Noen som har erfaringer med noe lignende? Anonymkode: 6013d...149 Er dette det eneste som ikke er helt normal atferd ved henne? Eller er det andre ting også? Avhengig av det så tenker jeg umiddelbart som andre har nevnt, enten høysensitiv, eller autisme. Anonymkode: 9df76...216 2
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #10 Skrevet 21. september 2023 Jeg var slik da jeg var lita. Tålte ikke noe som stakk eller at strømpebuksa vridde seg. Veldig sensitiv. Helt ut ungdomsåra. Som voksen er ikke dette problem lengre, og nei jeg har ingen diagnoser. Noen er bare slik Anonymkode: d313b...c4b 1 2
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #11 Skrevet 21. september 2023 Jeg var helt håpløs på sånt som barn, og samme er min eldste datter. Ingen diagnoser på noen av oss, vi er bare veldig lite glad i å være ukomfortable. For vår del er det motsatt, det skal ikke stramme. Jeg synes det har blitt litt bedre med alder? Hun har mer forståelse for at hun må stå inne for valgene sine, og være ærlig i butikken. Overganger/endring i årstid har også alltid vært vanskelig. Sommerklær ut september, og vinterjakke på etter påske. I år (9 år) er det litt bedre 😊 Anonymkode: fbcdf...2d8 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #12 Skrevet 21. september 2023 Mamma har jobbet i barnehage og i barneklesbutikk, og flere ganger i uken forteller hun historier om slike barn. Jeg har hørt historier om superkresne barn i over 30 år. Så tror dette er veldig vanlig, og i hvert fall langt mer vanlig enn man skulle tro. Har inntrykk av at vaskelapper som må fjernes og klær som klør er på en suveren førsteplass, dernest sko, dernest strømpebukser, så bukser, så sokker og til slutt truser. Mange barn vet godt hva de ikke liker og vet å si fra. Anonymkode: 0b515...8e0 2
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #13 Skrevet 21. september 2023 AnonymBruker skrev (På 19.9.2023 den 10.26): Min 7-åring er helt ekstremt opptatt av hvordan klær og sko sitter på, det må først og fremst være veldig stramt. Hun er alltid med i butikker og prøver alt før vi kjøper, jeg minner henne på å kjenne ordentlig etter, gå litt rundt når hun prøver å være helt sikker på at det vi kjøper er behagelig. Likevel kan hun dagen etter bestemme seg for at det er "ekkelt" å ha på og gå helt i vranglås. Det å være bestemt og si at det må du faktisk bruke fungerer ikke, da kan hun skrike i timevis, i dag etter dag. Hun gikk feks i sandaler i hele sommer, da hun måtte begynne å bruke joggeskoene hun selv hadde valgt et par måneder tidligere var det fullstendig krise hver morgen fordi hun syntes de var for lave bak, og på skolen gikk hun da ut i inneskoene sine i alt slags vær. Jeg gikk med på å kjøpe nye høstsko til henne, vi var byen rundt for å finne noe hun kunne godta. Til slutt endte vi med alt for dyre høstsko, som hun prøvde grundig i butikken. Neste dag tok hun tak i borrelåsen med begge hender og dro av alle krefter for å få dem til å sitte ekstremt stramt, noe skoene selvsagt ikke tåler, så de begynte å gå i stykker med en gang. Og likevel ble det ikke stramt nok. Nå går hun i klamme gummistøvler uansett vær. Jeg har vurdert sko med lisser, men høyst sannsynlig vil det bli for vanskelig å få dem til å være nøyaktig like stramme på begge føtter, da vil hun stoppe for å knyte på nytt for hver 5, meter. Det samme gjelder mange klær, hun kan velge dem ut selv i butikken og få klar beskjed om at vi ikke kjøper flere klær hvis hun ombestemmer seg og synes de hun velger er ekle, dagen etter kan hun nekte å bruke dem. Jeg kjøper selvsagt ikke inn nytt når hun gjør det, men ender da med at hun bruker de samme få plaggene hele tiden, når de plaggene er i vask og ikke kan brukes starter morgenen med raserianfall og jeg blir kjempefrustrert over både det og alle pengene jeg kaster bort. Noen som har erfaringer med noe lignende? Anonymkode: 6013d...149 Er det kun klær som er vanskelig, eller er hun følsom på andre ting? Hun er ikke tilfeldigvis født prematur? Anonymkode: 2075f...481
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #14 Skrevet 21. september 2023 Min sønn er og sånn. Og finner jeg klær og sko han liker veldig godt, så har jeg da handlet en god del av de, og i større størrelse. Her skal alt være så mykt som mulig, og ikke være stramt. Han har autisme diagnose. Anonymkode: 32b9b...4d8 2
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #15 Skrevet 22. september 2023 Jeg var og er litt sånn. Klarte ikke ha på sokker eller strømpebukse hvis jeg var tørr under bena. Husker jeg pleide å smøre spytt under beina før jeg tok på sokker (????) Minnes Stilongs som krøllet seg eller sømmer i klærne... klær som strammet på ekle steder... idag er bh djevelens verk. Klarer kun bruke en type truse. Gensere som strammer på overarmen men er løse eller.... grøss og gru. Får helt mark av klesplagg. Prøve klær i butikk er et mareritt Fikk adhd diagnose i voksen alder Anonymkode: b3d5a...f4c 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #16 Skrevet 22. september 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg var slik da jeg var lita. Tålte ikke noe som stakk eller at strømpebuksa vridde seg. Veldig sensitiv. Helt ut ungdomsåra. Som voksen er ikke dette problem lengre, og nei jeg har ingen diagnoser. Noen er bare slik Anonymkode: d313b...c4b Samme her 🙋♀️ Anonymkode: 8c41e...672
AnonymBruker Skrevet 29. april #17 Skrevet 29. april Hei. Fant denne linken og ville tipse om sokker som mine to barn har brukt. De har vært svært sensitive til sømmer på sokkene, og dette ble redningen: https://www.strompe.no/collections/barnesokker/products/barnesokker-med-somlos-ta-sokker-noen-stramme-ikke Fantastisk å oppleve noe de faktisk godtar å ta på seg. Anonymkode: 8e69d...35b 1
AnonymBruker Skrevet 29. april #18 Skrevet 29. april AnonymBruker skrev (På 19.9.2023 den 10.26): Min 7-åring er helt ekstremt opptatt av hvordan klær og sko sitter på, det må først og fremst være veldig stramt. Hun er alltid med i butikker og prøver alt før vi kjøper, jeg minner henne på å kjenne ordentlig etter, gå litt rundt når hun prøver å være helt sikker på at det vi kjøper er behagelig. Likevel kan hun dagen etter bestemme seg for at det er "ekkelt" å ha på og gå helt i vranglås. Det å være bestemt og si at det må du faktisk bruke fungerer ikke, da kan hun skrike i timevis, i dag etter dag. Hun gikk feks i sandaler i hele sommer, da hun måtte begynne å bruke joggeskoene hun selv hadde valgt et par måneder tidligere var det fullstendig krise hver morgen fordi hun syntes de var for lave bak, og på skolen gikk hun da ut i inneskoene sine i alt slags vær. Jeg gikk med på å kjøpe nye høstsko til henne, vi var byen rundt for å finne noe hun kunne godta. Til slutt endte vi med alt for dyre høstsko, som hun prøvde grundig i butikken. Neste dag tok hun tak i borrelåsen med begge hender og dro av alle krefter for å få dem til å sitte ekstremt stramt, noe skoene selvsagt ikke tåler, så de begynte å gå i stykker med en gang. Og likevel ble det ikke stramt nok. Nå går hun i klamme gummistøvler uansett vær. Jeg har vurdert sko med lisser, men høyst sannsynlig vil det bli for vanskelig å få dem til å være nøyaktig like stramme på begge føtter, da vil hun stoppe for å knyte på nytt for hver 5, meter. Det samme gjelder mange klær, hun kan velge dem ut selv i butikken og få klar beskjed om at vi ikke kjøper flere klær hvis hun ombestemmer seg og synes de hun velger er ekle, dagen etter kan hun nekte å bruke dem. Jeg kjøper selvsagt ikke inn nytt når hun gjør det, men ender da med at hun bruker de samme få plaggene hele tiden, når de plaggene er i vask og ikke kan brukes starter morgenen med raserianfall og jeg blir kjempefrustrert over både det og alle pengene jeg kaster bort. Noen som har erfaringer med noe lignende? Anonymkode: 6013d...149 Diagnose? Har en med tourettes og adhd som sliter med lapper på klær, type stoff osv. Sokkene må være riktige og borrelåsen perfekt på begge skoene. Anonymkode: 8eb3b...783 1
AnonymBruker Skrevet 29. april #19 Skrevet 29. april AnonymBruker skrev (På 19.9.2023 den 10.26): Min 7-åring er helt ekstremt opptatt av hvordan klær og sko sitter på, det må først og fremst være veldig stramt. Hun er alltid med i butikker og prøver alt før vi kjøper, jeg minner henne på å kjenne ordentlig etter, gå litt rundt når hun prøver å være helt sikker på at det vi kjøper er behagelig. Likevel kan hun dagen etter bestemme seg for at det er "ekkelt" å ha på og gå helt i vranglås. Det å være bestemt og si at det må du faktisk bruke fungerer ikke, da kan hun skrike i timevis, i dag etter dag. Hun gikk feks i sandaler i hele sommer, da hun måtte begynne å bruke joggeskoene hun selv hadde valgt et par måneder tidligere var det fullstendig krise hver morgen fordi hun syntes de var for lave bak, og på skolen gikk hun da ut i inneskoene sine i alt slags vær. Jeg gikk med på å kjøpe nye høstsko til henne, vi var byen rundt for å finne noe hun kunne godta. Til slutt endte vi med alt for dyre høstsko, som hun prøvde grundig i butikken. Neste dag tok hun tak i borrelåsen med begge hender og dro av alle krefter for å få dem til å sitte ekstremt stramt, noe skoene selvsagt ikke tåler, så de begynte å gå i stykker med en gang. Og likevel ble det ikke stramt nok. Nå går hun i klamme gummistøvler uansett vær. Jeg har vurdert sko med lisser, men høyst sannsynlig vil det bli for vanskelig å få dem til å være nøyaktig like stramme på begge føtter, da vil hun stoppe for å knyte på nytt for hver 5, meter. Det samme gjelder mange klær, hun kan velge dem ut selv i butikken og få klar beskjed om at vi ikke kjøper flere klær hvis hun ombestemmer seg og synes de hun velger er ekle, dagen etter kan hun nekte å bruke dem. Jeg kjøper selvsagt ikke inn nytt når hun gjør det, men ender da med at hun bruker de samme få plaggene hele tiden, når de plaggene er i vask og ikke kan brukes starter morgenen med raserianfall og jeg blir kjempefrustrert over både det og alle pengene jeg kaster bort. Noen som har erfaringer med noe lignende? Anonymkode: 6013d...149 Vi har samme problem med tolvåringen, det har alltid vært sånn. Hun har ADD, og det er et av symptomene. Hun kan bli helt rabiat av en krøll på en sokk, og vil helst gå med det ene favorittantrekket hver dag hele året. Senhøsten er den verste tiden, når det begynner å bli stilongsvær osv, hun kan ikke gå i topp og joggebukse hele vinteren så da Blir det daglige kamper til hun venner seg til vinterklærne igjen. Vi kjøper de godkjente klærne i mange eksemplarer, når hun har gått de inn hjemme. Ikke vits å regne med at det som er godkjent på butikken er godkjent hjemme på dag to, så vi beholder lappen på i noen dager med hjemmbruk. Kan anbefale Woodland til vinterbruk, de har kløfrie og myke Ullklær som ikke strammer noe sted. ❤️ Anonymkode: fd6d3...dbd
AnonymBruker Skrevet 29. april #20 Skrevet 29. april Vi bruker forresten bare barfotsko. Vanlige sko er smale og klemmer foten som en semistram gips, ikke rart barn synes de er ubehagelige. Jeg takler heller ikke sånne sko, etter å ha brukt barfotsko i 15 år+. Anonymkode: fd6d3...dbd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå