AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #1 Skrevet 19. september 2023 Jeg er 50 og husker jeg var forkjølet når jeg vokste opp, men ikke så ofte som mine og andres barn er i dag. Har snakket med mine foreldre om dette, og de mener hverken vi eller mine venner ikke var mye forkjølet når vi vokste opp. Min sønn hadde mye øre og hals betennelse da han var liten og når han ble tenåring fikk han alltid bronkitt. Har mast om god håndhygiene hele tiden og da covid kom ble det enda mer vasking +at vi tvang han omtrent til å sprite mobilen sin og ikke ta på den før han spiste med hendene eller ta seg til ansiktet mens han brukte mobilen, og da ble han ikke forkjølet lenger og har holdt seg frisk nå i 2 år! Min datter på 13 har vært forkjølet mer eller mindre konstant det siste året, med korte perioder innimellom uten hoste og snørr. Hun glemmer hele tiden å være hygienisk, og nyser i hånden og tørker snørret på kjøkkenhåndkleet som henger på komfyren hvis det ikke er papir i nærheten. Hun vasker hendene men tar seg til snørrete nese like etterpå, så da er vitsen borte. Hun vasker også mobilen i ny og ne, men tror ikke det hjelper så mye når hele klassen er småsyke og alle klemmer daglig. Det er mye mer klemming mellom ungene nå enn da jeg vokste opp fordi det ikke var så vanlig på 80 tallet. Jeg klemte ikke foreldrene eller vennene mine daglig, men det ble mer vanlig når vi ble tenåringer. Anonymkode: 748e3...555
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #2 Skrevet 19. september 2023 Jeg tror du overvurderer hukommelsen deres ganske kraftig. At du ser det som mer sannsynlig at du og foreldrene dine har full oversikt over forkjølelser både du og vennene dine (!) hadde for flere tiår siden heller enn at dere som de fleste andre har glemt slike bagateller sier i grunnen det meste om logikken i innlegget ditt. Anonymkode: 2daf4...ccc 3 4
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #3 Skrevet 19. september 2023 Tror bare vi fokuserer mer på det, spesielt etter pandemien da vi ble introdusert til smittesporing. Anonymkode: 68048...4ef 2
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #4 Skrevet 19. september 2023 Jeg hadde ikke 1 sykedag 1-9 klasse. Vi måtte være ute i alle friminutt. Så kom vgs. Inne hele tiden, ingen lufting og jeg mye syk. Tror grunnen til mer sykdom nå er at barn er mer inne og dårlig lufting. Anonymkode: 7c939...285 2
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #5 Skrevet 19. september 2023 Det er vel mer forurensning nå enn det var før, så sikkert lettere å bli utsatt for noe i luftveiene. Vi er også flere imnbyggere enn før, så ikke rart at vi forurenser mer... Anonymkode: e61d8...50f 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #6 Skrevet 19. september 2023 Jeg tror mye kommer av at folk reiser mer enn før, vi har så mange ting vi alle trykker på overalt, omtrent alle barn er stuet sammen inne i barnehager/skole/sfo, det er flere kjøpesenter hvor folk samles, og mange foreldre vil ikke bruke sykt barn-dager, så de sender syke barn på skole/barnehage, så de smitter alle andre. Før var vi ikke så tett oppi hverandre hele tiden, og hvis noen var syk, fikk de være hjemme med mamma eller bestemor uten stress, så ikke alle ble smittet. Anonymkode: adf80...f6b 2
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #7 Skrevet 19. september 2023 Før var vi ute og nå er vi inne og da smittes man lettere. Jeg hadde ingen sykedager gjennom hele barneskolen, men det betyr ikke at jeg aldri var forkjølet. Det var bare uaktuelt å være hjemme uten at man var totalt sengeliggende. Man kom seg på skolen og holdt ut. Orket man å leke eller se på tv var man ikke syk. Er født på 80 tallet. Anonymkode: a15d4...17f 3
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #8 Skrevet 19. september 2023 Jeg var aldri syk i barnehagen når jeg var liten ikke søskenbarna mine heller. 1995 barn. Uansett. Min sønn og andre barn i familien min er forkjølt hele året. Min sønn var forkjølt 2 ganger på sommeren. Og nå som høsten er her har han allerede vært forkjølt to ganger på en måned stakkars... mine små brødre og søskne er konstant syk også det går nesten ikke mer enn 1 måned imellom før neste sykdom. Om det er vaksinene vet jeg ikke er jo mye mer vaksiner nå enn da. Det var ikke like påfyll sånn som nå. Noen mener det kan svekke immunforsvaret drastisk pågrunn av konserveringsmidlene dreper immunforsvaret. Uansett jeg har ikke peiling min sønn får alle vaksinene. Men det er stor forskjell. Hva det er vet jeg ikke. Forundrer meg heller ikke om det kan være dårlig kosthold også. Mer og mer vanligt å ikke amme også! Det kan være en stor faktor. Anonymkode: 84e10...ee5 2
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #9 Skrevet 19. september 2023 Jeg er født i 1985 og var masse syk. Spesielt halsbetennelser. Husker og mange omgangssyker og forkjølelse. Samboeren min var "ørebarn" og hadde mye ørebetennelse. Er nok mer sykdom om man bor steder der folk er mer tett på hverandre. Og mobil/data som brukes mye er nok og en smittekilde som ikke fantes før. Anonymkode: f1599...705
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #10 Skrevet 19. september 2023 Vi er flere folk. Det trur jeg er hovedgrunnen. Også er det mer forurensning enn før noen steder. Anonymkode: eac4b...8e1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #11 Skrevet 19. september 2023 Tror bare terskelen for å bli hjemme var litt i overkant stor da jeg var liten. Vi var forkjølet hele tiden og måtte sitte og snørre og hoste på skolen. Anonymkode: 70b69...bcb
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #12 Skrevet 19. september 2023 Jeg var mye forkjølet og som ofte videreutviklet seg til halsbetennelse, jeg er 35, har fått høre at broren min på 49 var lik. Søsteren min på 38 var aldri syk og sjelden forkjølet, samme med broren min på 52 (alle selvfølgelig som barn). Mamma på 70 ble operert som barn(mandlene?) pga mye luftveissykdom. Anonymkode: c74de...022
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #13 Skrevet 19. september 2023 Det var mye verre før. Kilde: https://www.fhi.no/he/folkehelserapporten/folkehelse-i-historien/folkehelse-i-norge-1814---2014/?term= Anonymkode: 55bd8...c32
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #14 Skrevet 19. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det var mye verre før. Kilde: https://www.fhi.no/he/folkehelserapporten/folkehelse-i-historien/folkehelse-i-norge-1814---2014/?term= Anonymkode: 55bd8...c32 Den der tar jo for seg helt fra 1800-tallet med alt av epidemier, spedbarnsdød, spanskesyke, kolera, meslinger og alt annet vi ikke hadde vaksiner for i en tid da vi generelt hadde dårligere hygiene. Nå prater TS om vanlige forkjølelser blant barn og unge de siste 30 årene. Det sier ikke statistikken så mye om. Min opplevelse er som din, TS. Jeg er like gammel, og det var sjeldent folk var hjemme fra skolen. Vi hadde jo slike bøker vi fikk etter hvert avsluttet år hvor antall dager man hadde vært borte fra skolen. Det var sjelden det sto mer enn 1 dag i løpet av et år. Jeg er ganske sikker på at det har noe med at kulturen har endret seg, både med at det er mer klemming, innesitting og kladding på mobiltelefoner med skitne fingre. Bra håndhygiene hadde vi allerede i vår barndom. Alle måtte huske å vaske seg på hendene før mat. Jeg tror faktisk en del foreldre er slappere med å stille krav til håndhygiene i dag (kanskje en bedring etter coronaen), men på mange måter var barn mer "dresserte" på godt og vondt lengre tilbake i tid, så slike påbud ble gjerne overholdt. Anonymkode: 692aa...5d0 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #15 Skrevet 19. september 2023 Jeg er født i 1971, broren min og jeg var mye syke som barn/ungdom, typ annenhver uke i perioder. Forkjølelse,øre og halsbetennelser avløste hverandre. 2 andre søsken, aldri syke. Av mine 3 barn er det en som er sjuklingen i familien, de andre 2 aldri syke. Så tror det er ganske likt som det alltid har vært. Anonymkode: 8dcda...b77
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå