Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fødte mitt andre barn for en måned siden. Blødde etter fødselen i ett par uker også stoppet det noen dager. Så kom det en del friskt blod, minnet egentlig om mensen men jeg fullammer og fikk ikke mensen igjen så fort med første. Noen andre som har opplevd det? Vil det si at jeg kan bli gravid om vi har sex nå? 

Anonymkode: 96d57...12e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Altså, du har født to barn så bør vel egentlig sitte på svaret med det selv 😛! Trenger ikke alltid mens for å bli gravid igjen etter fødsel. Hvis det er planen, å bli gravid med en gang du har født enn å ta vare på barna dine, eller tenke på prevensjon er du jo litt små dum. 

Anonymkode: a25f3...25f

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Altså, du har født to barn så bør vel egentlig sitte på svaret med det selv 😛! Trenger ikke alltid mens for å bli gravid igjen etter fødsel. Hvis det er planen, å bli gravid med en gang du har født enn å ta vare på barna dine, eller tenke på prevensjon er du jo litt små dum. 

Teit svar. 

Kan dessverre ikke svare på spørsmålet ditt. Jeg føder hvert øyeblikk selv, og har tenkt at om jeg mistenker at det er mensen som er tilbake, så vil jeg teste med eggløsningstester. 

Anonymkode: 977cf...ffe

• Liker 2
Skrevet

Takk for ett mer og ett mindre konstruktivt svar 😅 ja jeg har født to barn men med første tok det lang tid før jeg fikk mensen, og jeg ble ikke gravid igjen rett etterpå. Nå med andre virker det som jeg har fått mensen igjen veldig fort, men samtidig har jeg lest at når man fullammer tar det minst tre måneder før den kommer. Noen ønsker seg jo også to kjempetette barn selv om det ikke er vårt tilfelle, tenker at man er jo ikke små dum for det. Eggløsningstester var en god ide 😅

• Liker 1
Skrevet

Først: fullamming er ikke sikker prevensjon.

Men det er ikke sikkert at det er mensen allerede, det kan visstnok være sårskorpe fra livmoren. 1mnd er jo ikke lenge. 

Men ja, best å tenke på prevensjon for sikkerhetsskyld dersom dere ikke vil på'n igjen så tidlig 😅

Anonymkode: 6ea79...9f8

• Liker 2
Skrevet

Selv om fullamming reduserer sjansen for å bli gravid ganske betydelig, kan det skje. Hvor mange prosent av oss som får tilbake eggløsning mens vi fullammer, kan jeg ikke svare på. Men jeg to venninner som litt snurt fikk mensen tilbake 1-2 måneder etter fødsel (de hadde sett for seg en periode hvor de slapp pms og blødning) og ei tante som fødte to barn med 9 måneders mellomrom etter at de tenkte at ammingen holdt som prevensjon. Tanten min fikk ikke mensen tilbake før hun plutselig og med vantro oppdaget at hun var gravid. Eggløsning kommer jo før mens, sånn at man sånn sett ikke får noen advarsel. 

Og samtidig så har du sånne som meg, som begynte å blø igjen etter en pause etter både første og andre fødsel. Men første gang fikk jeg ikke normal syklus før babyen var 10 mnd (og da ble jeg gravid), og andre gang fikk jeg ikke normal syklus før barnet var over et år. 

Anonymkode: 357d9...4ae

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Selv om fullamming reduserer sjansen for å bli gravid ganske betydelig, kan det skje. Hvor mange prosent av oss som får tilbake eggløsning mens vi fullammer, kan jeg ikke svare på. Men jeg to venninner som litt snurt fikk mensen tilbake 1-2 måneder etter fødsel (de hadde sett for seg en periode hvor de slapp pms og blødning) og ei tante som fødte to barn med 9 måneders mellomrom etter at de tenkte at ammingen holdt som prevensjon. Tanten min fikk ikke mensen tilbake før hun plutselig og med vantro oppdaget at hun var gravid. Eggløsning kommer jo før mens, sånn at man sånn sett ikke får noen advarsel. 

Og samtidig så har du sånne som meg, som begynte å blø igjen etter en pause etter både første og andre fødsel. Men første gang fikk jeg ikke normal syklus før babyen var 10 mnd (og da ble jeg gravid), og andre gang fikk jeg ikke normal syklus før barnet var over et år. 

Rettelse, det er 10 mnd. mellom kusinene mine. Rett skal være rett. Men tante fikk uansett eggløsning rimelig raskt etter fødsel til tross for amming. 

Skrevet (endret)

Den friske blødningen er sannsynligvis bare at du hadde et sår i livmoren og skorpen løsnet. Da kommer det mer blod. Trodde det var noe de fleste hadde, jeg har opplevd det etter alle mine fødsler og har lest i flere artikler og bøker at det er vanlig. 

Men om du ikke vil bli gravid igjen med en gang, så bør du få minipiller. Det er anbefalt etter fødsel fordi vanlige p-piller kan forstyrre melkeproduksjonen, og muligens ikke være så bra for barnet som drikker melken. 

Fullamming er bare halvveis prevensjon. Ikke sikker i det hele tatt.  

Og mens du fortsatt er i barsel bør dere bruke kondom uansett. Det er fordi du er utsatt for infeksjoner, altså ikke kjønnssykdommer, men infeksjoner fordi du har jo sår innvendig som kan bli infisert av hva som helst. 

Endret av solmåneogstjerner
Skrevet
solmåneogstjerner skrev (2 timer siden):

Den friske blødningen er sannsynligvis bare at du hadde et sår i livmoren og skorpen løsnet. Da kommer det mer blod. Trodde det var noe de fleste hadde, jeg har opplevd det etter alle mine fødsler og har lest i flere artikler og bøker at det er vanlig. 

Men om du ikke vil bli gravid igjen med en gang, så bør du få minipiller. Det er anbefalt etter fødsel fordi vanlige p-piller kan forstyrre melkeproduksjonen, og muligens ikke være så bra for barnet som drikker melken. 

Fullamming er bare halvveis prevensjon. Ikke sikker i det hele tatt.  

Og mens du fortsatt er i barsel bør dere bruke kondom uansett. Det er fordi du er utsatt for infeksjoner, altså ikke kjønnssykdommer, men infeksjoner fordi du har jo sår innvendig som kan bli infisert av hva som helst. 

Ja var bare så rart fordi jeg blødde naturligvis etter fødsel, så stoppet det litt så blødde jeg igjen. Det stoppet igjen og så kom det en skikkelig frisk blødning. Derfor jeg ble usikker om det er mensen eller om det er skorpen som løsner 
TS 

Skrevet

Jeg blødde i 5 uker etter fødselen. Så dette er vel fortsatt blødning fra fødselen.

Ellers bruk prevensjon.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Takk for ett mer og ett mindre konstruktivt svar 😅 ja jeg har født to barn men med første tok det lang tid før jeg fikk mensen, og jeg ble ikke gravid igjen rett etterpå. Nå med andre virker det som jeg har fått mensen igjen veldig fort, men samtidig har jeg lest at når man fullammer tar det minst tre måneder før den kommer. Noen ønsker seg jo også to kjempetette barn selv om det ikke er vårt tilfelle, tenker at man er jo ikke små dum for det. Eggløsningstester var en god ide 😅

Da er prevensjon grei ting å begynne med da, kontakte lege eller uname it. 

Skrevet

Vil du ikke bli gravid, bruk prevensjon. Ingen her kan vite om du har eggløsning eller ikke. Sannsynligheten er mindre, men ikke null. Det finnes massevis av barn som er født mindre enn 12 mnd etter forrigemann, så ja det er fullt mulig.

Anonymkode: 6a6ef...c44

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...