AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #1 Del Skrevet 19. september 2023 Eller må det mer til? Anonymkode: 1c778...4e9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #2 Del Skrevet 19. september 2023 Det kommer an på hva som er målet. 10k (ca. halvannen times gange) er vel minimum for å ikke få livsstilssykdommer relatert til aktivitetsmangel. Anonymkode: 65025...26f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Taluno Skrevet 19. september 2023 #3 Del Skrevet 19. september 2023 Nok for hva? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lill3My Skrevet 19. september 2023 #4 Del Skrevet 19. september 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Eller må det mer til? Anonymkode: 1c778...4e9 Er det nok til hva da? Må det mer til … for hva da? For helsa? For vektreduksjon ? Det kommer veldig an på: 1) målet og hensikten 2) utgangspunktet: hvor mye går du per d.d? Går du allerede 9000 skritt hver dag eller,ligger du lavere? 3) hva annet gjør du? Trener du styrke? Sykler du? Er du i bevegelse? Hvis nei, vil jeg si at å gå 10000 skritt bør være et minimum. Selv,går jeg til og fra jobb, og det i seg selv blir 8-9-10000. I tillegg til å,gå,litt rundt, gjøre husarbeid osv havner jeg nesten alltid på 14-16000. Dette i tillegg til trening. Mener ikke at alle må være så aktive, men bare for å vise at 10000 ikke egentlig er så mye dersom du ikke er aktiv utenom Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 19. september 2023 #5 Del Skrevet 19. september 2023 (endret) 57 minutter siden, AnonymBruker said: Det kommer an på hva som er målet. 10k (ca. halvannen times gange) er vel minimum for å ikke få livsstilssykdommer relatert til aktivitetsmangel. Anonymkode: 65025...26f Neei, det er ikke helt riktig. 10 000 er faktisk bare et tilfeldig valgt tall som ikke passer alle, og helsegevinsten er gradvis økende fra hvert eneste skritt man tar egentlig. 12 tusen er bedre enn 10, og 8 tusen er bedre enn 6. Derfor kan man ikke bare definere "nok". https://hardworkout.no/derfor-10-000-skritt-dagen/ Endret 19. september 2023 av Albbas Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #6 Del Skrevet 19. september 2023 Jeg må gå til 17k for å forbrenne de usle 1600 kcal jeg spiser om dagen. Anonymkode: 43950...de8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #7 Del Skrevet 19. september 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det kommer an på hva som er målet. 10k (ca. halvannen times gange) er vel minimum for å ikke få livsstilssykdommer relatert til aktivitetsmangel. Anonymkode: 65025...26f Taluno skrev (4 timer siden): Nok for hva? Lill3My skrev (4 timer siden): Er det nok til hva da? Må det mer til … for hva da? For helsa? For vektreduksjon ? Det kommer veldig an på: 1) målet og hensikten 2) utgangspunktet: hvor mye går du per d.d? Går du allerede 9000 skritt hver dag eller,ligger du lavere? 3) hva annet gjør du? Trener du styrke? Sykler du? Er du i bevegelse? Hvis nei, vil jeg si at å gå 10000 skritt bør være et minimum. Selv,går jeg til og fra jobb, og det i seg selv blir 8-9-10000. I tillegg til å,gå,litt rundt, gjøre husarbeid osv havner jeg nesten alltid på 14-16000. Dette i tillegg til trening. Mener ikke at alle må være så aktive, men bare for å vise at 10000 ikke egentlig er så mye dersom du ikke er aktiv utenom Nok til opprettholde generell helse. Ikke vektreduksjon. Jeg er normalvektig (BMI=24). Sånn at når jeg går til legen så sier han ikke "gode gud du har dårlig helse, du må bevege deg mer". Anonymkode: 1c778...4e9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet 19. september 2023 #8 Del Skrevet 19. september 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det kommer an på hva som er målet. 10k (ca. halvannen times gange) er vel minimum for å ikke få livsstilssykdommer relatert til aktivitetsmangel. Anonymkode: 65025...26f Det du sier der stemmer ikke helt. Det er ikke så firkantet. Ny forskning viser dessuten at det har større effekt på hjerte/lunger hvis du trener kortere, men har høyere intensitet. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet 19. september 2023 #9 Del Skrevet 19. september 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg må gå til 17k for å forbrenne de usle 1600 kcal jeg spiser om dagen. Anonymkode: 43950...de8 Når det gjelder kaloriinntak, må du trekke fra det du trenger til basalforbrenningen din, bare for at livsnødvendige funksjoner skal foregå som normalt, så det er ikke meningen du skal trene bort alle kaloriene du tar inn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #10 Del Skrevet 19. september 2023 2 minutter siden, Grüner said: Når det gjelder kaloriinntak, må du trekke fra det du trenger til basalforbrenningen din, bare for at livsnødvendige funksjoner skal foregå som normalt, så det er ikke meningen du skal trene bort alle kaloriene du tar inn. No shit sherlock. men jeg er overvektig. og må gå i kraftig underskudd samt trene hardt for å gå ned i vekt. men går faen ikke ned, tross til at jeg forbrenner GODT OVER det jeg tar inn. Anonymkode: 43950...de8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #11 Del Skrevet 19. september 2023 14 minutter siden, AnonymBruker said: Nok til opprettholde generell helse. Ikke vektreduksjon. Jeg er normalvektig (BMI=24). Sånn at når jeg går til legen så sier han ikke "gode gud du har dårlig helse, du må bevege deg mer". Anonymkode: 1c778...4e9 Det er selvklart bedre enn å sitte i sofaen, men det kan ikke sammenlignes med f.eks. løpetrening hvor man får pulsen opp. Anonymkode: 30cb8...a5d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Taluno Skrevet 19. september 2023 #12 Del Skrevet 19. september 2023 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Nok til opprettholde generell helse. Ikke vektreduksjon. Jeg er normalvektig (BMI=24). Sånn at når jeg går til legen så sier han ikke "gode gud du har dårlig helse, du må bevege deg mer". Anonymkode: 1c778...4e9 Effekten av ti tusen skritt om dagen - NHI.no Men det er ikke antall skritt i seg selv som er poenget, det handler om å være i aktivitet, og begrense stillesittingen. Jeg har i stor grad stillesittende jobb, og går sjeldent 10 000 skritt pr dag, men jeg måler "sone-minutter" i stedet. Fitbiten min regner da ut hvor mange minutter jeg er aktiv og hvilken intensitet, basert på puls. Fysisk aktivitet - Folkehelserapporten - FHI Sitat Voksne bør hver uke være fysisk aktive i minst 150 til 300 minutter med moderat intensitet, minst 75 til 150 minutter med høy intensitet eller en kombinasjon av moderat og høy intensitet. Poenget mitt er altså at dersom du synes 10 000 skritt er mye/kjedelig/tidkrevende, så kan du bytte ut med annen aktivitet som øker pulsen, og ha like god eller bedre effekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lill3My Skrevet 19. september 2023 #13 Del Skrevet 19. september 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nok til opprettholde generell helse. Ikke vektreduksjon. Jeg er normalvektig (BMI=24). Sånn at når jeg går til legen så sier han ikke "gode gud du har dårlig helse, du må bevege deg mer". Anonymkode: 1c778...4e9 10000 skritt daglig er mye bedre enn 5000 eller 300, og det vil iallfall ikke gjøre helsa verre. Rent helsemessig burde du i tillegg belaste muskulaturen 2 ganger i uka. Trenger ikke være så heftig, bare generell styrke for kroppens største muskelgrupper. Knebøy, utfall, seteløft, push ups og en eller variant av roing. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 20. september 2023 #14 Del Skrevet 20. september 2023 (endret) Grüner skrev (19 timer siden): Det du sier der stemmer ikke helt. Det er ikke så firkantet. Ny forskning viser dessuten at det har større effekt på hjerte/lunger hvis du trener kortere, men har høyere intensitet. Har du link til noen slike forskningsartikler? Jeg mangler fag- og vitenskapsgrunnlag, og tror at det optimale er å variere, hvilket beyr trening med både høy og lav puls, og både lenge og kort. Lange sykkelturer på 3 timer kan kjøres med lav innsats, eller så fort jeg bare klarer, eller med veldig blandet intensitet. Småturer på 45 minutter kan ha noen kraftfulle sekvenser og ellers ganske rolig, eller det kan være full pinne. Min filosofi er at variasjon med hensyn til hva jeg har lyst til der og da er hyggelig. Gammeldags treningsfilosofi sier at det skal brukes mer tid på rolig intensitet enn på høy intensitet. Muligens en eller to høyintensitetsøkter i uke. Jeg kan sykle ganske rolig i 35 minutter for deretter å gi absolutt bånn gass i en 8 minutter lang stigning. Da får jeg både rolig trim og høyintensitet. Jeg er rimelig sikker på at den turen gir hjerte og lungeeffekt. Endret 20. september 2023 av I Grosny Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #15 Del Skrevet 20. september 2023 Så lenge du ikke kun går bortover på asfalt kan det nok ikke skade. Ulendt terreng kombinert med yoga (for å strekke ut og løsne opp i hofter, skuldre, knær osv.) er vel mest gunstig for kroppen. Svømming sliter minst. Anonymkode: 88a69...7ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #16 Del Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (På 19.9.2023 den 7.21): Eller må det mer til? Anonymkode: 1c778...4e9 Har brukt skritteller lenge og nei, 10000 er ikke mye. Du kan ligge 22 av døgnets timer i sengen og likevel nå det målet. 20000 er brukbart. Hva jeg vil kalle en aktiv turdag har 30000 skritt og da er jeg hjemme til kl 14. Man får 5000 bare ved å være i huset. Riktignok er jeg rastløs og har stort hus men likevel. Anonymkode: 3eb68...fdf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 20. september 2023 #17 Del Skrevet 20. september 2023 Nå er det jo stor forskjell på hva de 10 000 skrittene inneholder også. Om du har tasset rundt hjemme og kanskje har en klokke som måler hver minste bevegelse. Eller om du har jogget en tur eller gått i høyt temp i ulendt terreng. Jeg går ikke 10000 skritt hver dag (eller, jeg har ikke alltid telefonen på meg, som måler skritt, pluss at den ikke måler småskritt). Men jeg løper flere ganger i uka, pluss elsykler til jobb en del dager, i tillegg til annen gå-aktivitet. Og tenker det er bra, og viktigere enn om jeg har gått 10000 skritt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 20. september 2023 #18 Del Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har brukt skritteller lenge og nei, 10000 er ikke mye. Du kan ligge 22 av døgnets timer i sengen og likevel nå det målet. 20000 er brukbart. Hva jeg vil kalle en aktiv turdag har 30000 skritt og da er jeg hjemme til kl 14. Man får 5000 bare ved å være i huset. Riktignok er jeg rastløs og har stort hus men likevel. Anonymkode: 3eb68...fdf Hvis jeg skulle fått 200000 skritt på å gå, på en vanlig arbeidsdag (har en stillesittende jobb), måtte jeg vært på tur absolutt hele ettermiddagen. Sånn er hvertfall min telefon. Over 200000 får jeg hvis jeg løper en tur pluss går en lang tur, eller er på en fjelltur i flere timer. Det er stort sett ikke realistisk for meg med full jobb og barn… Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #19 Del Skrevet 20. september 2023 Vera Vinge skrev (5 minutter siden): Hvis jeg skulle fått 200000 skritt på å gå, på en vanlig arbeidsdag (har en stillesittende jobb), måtte jeg vært på tur absolutt hele ettermiddagen. Sånn er hvertfall min telefon. Over 200000 får jeg hvis jeg løper en tur pluss går en lang tur, eller er på en fjelltur i flere timer. Det er stort sett ikke realistisk for meg med full jobb og barn… 200000 tusen får ikke jeg til heller. 20000 derimot går med en tur i passe tempo fra 9-14 Anonymkode: 3eb68...fdf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #20 Del Skrevet 20. september 2023 Albbas skrev (På 19.9.2023 den 8.25): Neei, det er ikke helt riktig. 10 000 er faktisk bare et tilfeldig valgt tall som ikke passer alle, og helsegevinsten er gradvis økende fra hvert eneste skritt man tar egentlig. 12 tusen er bedre enn 10, og 8 tusen er bedre enn 6. Derfor kan man ikke bare definere "nok". https://hardworkout.no/derfor-10-000-skritt-dagen/ Nettopp! At det ER aktivitet er det viktigste, antall er uviktig. Hvis titusen er motivasjonen så er jo det greit, men blir det en stressfaktor og man føler seg mislykka om man ikke oppnår titusen sharp så er det jo bare dumt. Anonymkode: 03e96...10c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå