Gå til innhold

Dere ned barn over 18 år som får bidrag av den forelderen den ikke bor med, hvor mye får hen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min blir snart 18 år, og skal søke om bidrag via nav. Jeg var inne på bidragskalkulatoren bare for å se, og der ble det beregnet at hen skal ha 6940kr mnd. Pr i dag får jeg ca 6000kr.

Far vil nok ikke gå med på en privat avtale, så da må det bli via nav, også nå når ungdommen skal ha bidraget direkte. 

Jeg er nysgjerrig på hva som er vanlig å få i bidrag? 

Anonymkode: 9f18a...d73

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min datter fikk litt over 5000,- Men det er 8 år siden. 

Anonymkode: 0a65e...1d5

Skrevet

Her fikk datteren 7000,- jeg er ufør og far tjener godt :) Utregnet av nav, og en sur far.

Anonymkode: 3667e...ed0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Her fikk datteren 7000,- jeg er ufør og far tjener godt :) Utregnet av nav, og en sur far.

Er det inkludert husleie for at barnet bor  borte når det går på vgs også? Syns det var veldig høyt beløp. Tjener han vannvittig bra?

Er selv ufør og fikk 1200 kroner, men vi hadde 50 /50 fordeling da. (Beregnet via navs bidragskalkulator).

Anonymkode: 35c0d...d81

Skrevet

Jeg fikk 1000kr for 15 år siden, var via nav.

Anonymkode: 298c5...ca6

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det inkludert husleie for at barnet bor  borte når det går på vgs også? Syns det var veldig høyt beløp. Tjener han vannvittig bra?

Er selv ufør og fikk 1200 kroner, men vi hadde 50 /50 fordeling da. (Beregnet via navs bidragskalkulator).

Ts her, her har kalkulatoren beregnet nesten det samme. Ungdommen bor hos meg 100%, er av og til hos far en helg. Bidraget skal dekke alt ungdommen "koster". Jeg er ufør, men har den høyeste satsen, far tjener endel. Jeg tenker det er rett og rimelig at far er med på å betale for hn, og når han ikke vil bidra "på egenhånd", så må vi ta det via nav, så han har vel bestemt det selv at det blir slik.

Når det er 50/50 så vil nok beløpet bli endel lavere.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hun har bodd hjemme mens hun har gått på vgs, så ikke hatt utgifter. Tror han tjener 7-800 000,- Null samvær i alle år. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg får 4000 av far. Vi har valgt at han betaler til meg, og så gir jeg henne 2000 av disse i lommepenger. Vi betaler jo pakken for kjøreopplæring nå, og med mat, klær, strøm osv osv, så betaler jeg sikkert mer enn han. Det har jeg alltid gjort. Men det er poeng at hun ikke skal få for mye penger utbetalt til seg, når det hun bor hjemme og får dekket alle behov. 

Anonymkode: b37ed...192

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Ts her, her har kalkulatoren beregnet nesten det samme. Ungdommen bor hos meg 100%, er av og til hos far en helg. Bidraget skal dekke alt ungdommen "koster". Jeg er ufør, men har den høyeste satsen, far tjener endel. Jeg tenker det er rett og rimelig at far er med på å betale for hn, og når han ikke vil bidra "på egenhånd", så må vi ta det via nav, så han har vel bestemt det selv at det blir slik.

Når det er 50/50 så vil nok beløpet bli endel lavere.

Sikkert lurt å ta det via NAV ja. Forstår satsen blir forskjellig når det er 0 % versus 50 % .

🙂

Skrevet
On 9/19/2023 at 1:28 AM, AnonymBruker said:

Min blir snart 18 år, og skal søke om bidrag via nav. Jeg var inne på bidragskalkulatoren bare for å se, og der ble det beregnet at hen skal ha 6940kr mnd. Pr i dag får jeg ca 6000kr.

Far vil nok ikke gå med på en privat avtale, så da må det bli via nav, også nå når ungdommen skal ha bidraget direkte. 

Jeg er nysgjerrig på hva som er vanlig å få i bidrag? 

Ingen hen her i huset, men han får 3580,- i mnd fra meg (far).

Bidrag regnes jo basert på foreldres inntekt, og vil derfor variere enormt.

Anonymkode: 29e16...3d6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...