Gå til innhold

Hva er din mening om ukompatible noter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Denne tråden er nok litt mer egnet for de som kan litt om musikk

Hva er deres tanker om ukompatible noter?
Altså noter som vestlig musikkteori vil anse som "stygge" å kombinere og som ikke høres fint ut

Jeg har en mistanke om at dette er litt tabu.
Og det er synd, fordi av og til vil jeg bare la hendene mine gli over pianoet
uten å få musikken min stemplet som "lavklasse" av mer akademiske komponister (snobber)

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle 12 tonene er jo til for å brukes, men spørsmålet er om man vil ha A4-musikk eller musikk som utfordrer normene for hvilke lyder man kan få ut av et instrument; menneskeøret reagerer på lyder som høres ubehagelige ut.

Som følge av dette blir nye former for musikk blir sjeldent tatt godt imot; da man eksempelvis først skrev om Sex Pistols i norsk presse i 1977, ble det de spilte karakterisert som "støy"; idag har man et helt annet og langt mer seriøst forhold til pønken, og omslaget til "Never Mind the Bollocks, Here's the Sex Pistols" blir betraktet som like ikonisk i rocken som en symfoni av Beeethoven i klassisk musikk.

Når det er sagt, er jeg ikke den som renner over av begeistring med tanke på atonal musikk, mens sanger som Beatles' "Revolution 9" har jeg ikke noe imot å høre på som et fargerikt innslag i Beatles-katalogen. En plate som definitivt ikke følger A4-mønsteret, er "Trout Mask Replica" med Captain Beefheart; en som kommenterte den på YouTube, skrev: "This album saved my grandfather's life. He was in a hospital coma when I went to visit him, and when I put the album on Spotify, my grandfather got up to break my phone."

Kanskje ikke så rart når man hører den.

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Anonymkode: 12db4...b42

Skrevet (endret)

Jeg har aldri glemt denne quoten fra collier og det er nok mye rett der. 

så kan du jo også leke deg med konsepter innenfor 'microtonal music' der alle muligheter kun begrenses av din egen matematiske dybde. 

Da jeg var ung var jeg ganske snobbete innenfor det jeg likte av musikk og jeg så ned på mye popmusikk som enkelt, men det var egentlig kun et uttrykk for mine egne begrensinger av forståelse.

lag ditt eget autentiske uttrykk fordi det er kun en av deg her i verden. 

Endret av megda
  • Liker 1
Skrevet
megda skrev (42 minutter siden):

Jeg har aldri glemt denne quoten fra collier og det er nok mye rett der. 

så kan du jo også leke deg med konsepter innenfor 'microtonal music' der alle muligheter kun begrenses av din egen matematiske dybde. 

Da jeg var ung var jeg ganske snobbete innenfor det jeg likte av musikk og jeg så ned på mye popmusikk som enkelt, men det var egentlig kun et uttrykk for mine egne begrensinger av forståelse.

lag ditt eget autentiske uttrykk fordi det er kun en av deg her i verden. 

Kul video, og han virker kul han også haha!
Jeg har blitt litt flinkere til å komponere mer "liberalt" uten å bruke
et scale-guiding-system som forhindrer deg i å skrive noter utenfor en skala.
Jeg var veldig streng på meg selv i starten der.
Men etterhvert så innså jeg at musikk er (mener jeg) den mest subjektive
kunstformen etter maleri. Jeg kan tenke at det høres shitty ut,
men nå er det ikke opp til meg å bestemme om musikken min er god eller dårlig.
Og det var derfor veldig betryggende å få et album godkjent av et selskap for noen dager siden haha

• Liker 1
Skrevet

Ja, han er en flink lærer når det gjelder å forstå bredden av hva musikk ER.

Det med skalaer avhenger helt av dine egne preferanser, men de lærde hevder jo at: "i musikken er det ingen regler når du har mestret teorien."

Det er litt morsomt fordi det samme konseptet gjenspeiles, for eksempel, i 'The Matrix', med det velkjente sitatet fra den unge munke som sier at Neo først kan bøye skjeen når han innser at skjeen ikke eksisterer. 

Det er ingenting som er bedre enn å kunne kombinere et autentisk kunstnerisk uttrykk med at andre også kan ta del i det. Det høres jo strålende ut for deg!:applaus:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...