Gå til innhold

Overfølsom og overreaksjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ønsker å starte en tråd om hva som hjelper når man har KPTSD og sliter med det å vri og vende på det folk sier og overreagere på kommentarer som man får. Og bli overfølsom, få katastrofetanker, og masse tårer. 

Jeg har det slik og syns det er veldig tøft. Jeg kan også i de situasjonene gjøre ting jeg angrer på etterpå, feks sende melding som jeg angrer på. 

Hva hjelp er det som finnes for disse utfordringene?

finnes det medisiner? 

Øvelser? 

Hilsen hun som lagde en tråd isted om psykolog.

Anonymkode: e5ab6...332

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Første steg vil jeg si er å avklare med ny psykolog om du har PTSD som er den diagnosen du faktisk har nå, eller KPTSD. For det er forskjell på tilnærmelsene der.

Anonymkode: ac808...2b8

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Første steg vil jeg si er å avklare med ny psykolog om du har PTSD som er den diagnosen du faktisk har nå, eller KPTSD. For det er forskjell på tilnærmelsene der.

F431 Posttraumatisk stresslidelse [PTSD]. I ICD 11 vil hennes tilstand møte kriteriene for kompleks

DET står jo der?

Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

F431 Posttraumatisk stresslidelse [PTSD]. I ICD 11 vil hennes tilstand møte kriteriene for kompleks

DET står jo der?

"Diagnosen som er ført på henne i behandlingsforløpet har vært F431 Posttraumatisk stresslidelse [PTSD]. I ICD 11 vil hennes tilstand møte kriteriene for kompleks type. Bildet er imidlertid komplisert utover dette, og diagnosen må sannsynligvis utvides. Tentativt vurderer en eksempelvis at det også kan foreligge en personlighetsforstyrrelse. Det fremkommer også trekk som kan være av paranoid art uten at hun møter kriteriene for egen diagnose."

Dette postet du. Der står det at du har PTSD. Det står også at du ikke er avklart, at det kan være andre diagnoser. Alt dette spiller inn. Igjen, snakk med psykologen din. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg ønsker å starte en tråd om hva som hjelper når man har KPTSD og sliter med det å vri og vende på det folk sier og overreagere på kommentarer som man får. Og bli overfølsom, få katastrofetanker, og masse tårer. 

Jeg har det slik og syns det er veldig tøft. Jeg kan også i de situasjonene gjøre ting jeg angrer på etterpå, feks sende melding som jeg angrer på. 

Hva hjelp er det som finnes for disse utfordringene?

finnes det medisiner? 

Øvelser? 

Hilsen hun som lagde en tråd isted om psykolog.

Dette er veldig normalt for folk med kptsd.  En form for beskyttelse.  

Husk at årevis med relasjonstraumer påvirker hjernen våres.  Man har stått i fare over mange år når hjernen er under utvikling og laget oss overlevelse strategier. Så normalt å se seg etter farer for å beskytte seg selv og at man blir trigget.

Det er ingen lett oppgave å snu dette,  men heller ikke umulig.  Man må på en måte skape nye sunne hjernebaner,  roe ned hjernen,  stole på seg selv,  forstå andre og vite at man ikke er i fare lenge.  Altså ingen easy fix.  

Anbefaler deg å gå til psykolog å få riktig verktøy der.  Du kan også lese andres erfaringer hvordan de klarte å snu dette.  

Anonymkode: 15d77...935

Skrevet

Det er mulig å endre reaksjonsmønstre men det er noe som tar laaang tid. Bli først kjent med toleransevinduet, godt kjent. Deretter kan du snu en tanke rundt en ting du strever med, når den sitter kan du ta for deg neste. Endrer du tanken endrer du på sikt også reaksjonen.

Anonymkode: db27e...381

Skrevet

Vil også si at det ikke er unormalt for mennesker med kptsd å føle, reagere og tenke slik. ❤️

Anonymkode: 15d77...935

Skrevet

Distraher deg selv. Gå tur, les en bok, hør på en youtube video/stand up komedie, ring noen, ring hjelepetelefonen, begynn å vaske/rydde/sortere, drikk et glass kaldt vann, mal et bilde, tegne, møt noen på kafé og øv på aktiv lytting og snakke minst mulig, hør på Marcus Aurelius/stoikere på Spotify. Som du skjønner, det er masse du kan gjøre til du kjenner fornuften er tilbake. 

Anonymkode: 64ef9...50b

Skrevet

Mindfulness meditasjon kan hjelpe litt. Lære deg å skape en pause mellom hendelse og reaksjon, så du kan reagere på en kontrollert og gjennomtenkt måte, i stedet for å fyre løs med en refleks-respons, som du angrer på i etterkant. 

Anonymkode: 8f6ca...11b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...