Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bachelor og 8 års arbeidserfaring. Får nå fra privat til offentlig sektor i staten. Hva kan jeg forvente i lønn? Midt på treet i lønnsrammen?  Noen med erfaringer?

Anonymkode: 01eb8...783

Skrevet

Stat er ikke stat på lønn selv om koden er den samme. Du vil få ulik lønn som ingeniør i vegvesenet versus sosionom i NAV. Det er rett og slett umulig å si. Men har du ikke forhandla lønn før du tok imot stillinga? Du må jo vite hva du da forhandla om?

Anonymkode: bd3bc...0e2

• Liker 5
Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

Får nå fra privat til offentlig sektor i staten.

Men du har signert arbeidskontrakt og sagt opp den gamle jobben? Du må jo ha spurt om hva du får i lønn iløpet av intervjuene? Eller har du null peiling på om du får 395k eller 895k i året? 

Skrevet

Hadde 600 med 6 års erfaring for 3 år tilbake. Så ville forventet minst 700 000 om jeg var deg. 

Anonymkode: 6e23a...cf2

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Hadde 600 med 6 års erfaring for 3 år tilbake. Så ville forventet minst 700 000 om jeg var deg. 

Ho ho ho, la meg bare si det sånn: Det kommer VELDIG an på hvor man jobber i staten. Hos min arbeidsgiver hadde ingen rådgiver med bachelor og åtte års arbeidserfaring engang vært i nærheten av 700k, de ville ikke fått 600k heller. 

Anonymkode: c8e7e...a8a

• Liker 20
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker said:

😆

Jeg som siviløkonom hadde 595 000 i staten for 1.5 år siden, med 8 års erfaring. Og det er min best betalte statlige jobb (har jobbet flere stedet)... Har heldigvis aldri møtt en med bachelor som tjener mye mer enn meg. 700 000 er vanskelig å oppnå uten master i staten... 

Skrevet

dette er nok utrolig individuelt dessverre. alt etter hvor i staten, og type stilling. hos oss er variasjonene meget store. 

Anonymkode: 16a89...af5

Skrevet

Kommunikasjonsrådgivere tjener i snitt 650k i staten. For eksempel. Noen tjener bedre, andre dårlige. Og så varierer det veldig fra bransje til bransje. Om TS har en bachelor i Star Trek-mytologi med en doktorgrad i klingon og 10 studiepoeng sidefag fra UiO om Bob Dylan er det ikke nødvendigvis slik at man fortjener mer enn 93k i året.  

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Varierer så mye. Jeg har 7 års erfaring med master i rettsvitenskap, har 600.000. Vi tjener dårlig, mens andre jurister i staten har mye mer. 

Anonymkode: 87ae9...b75

Skrevet
Albbas skrev (4 timer siden):

😆

Jeg som siviløkonom hadde 595 000 i staten for 1.5 år siden, med 8 års erfaring. Og det er min best betalte statlige jobb (har jobbet flere stedet)... Har heldigvis aldri møtt en med bachelor som tjener mye mer enn meg. 700 000 er vanskelig å oppnå uten master i staten... 

jøss. Jeg har akkurat 650 i grunnlønn i kommunen. I tillegg kommer det jo variabel lønn (kveldstillegg etc). Ligger på 700 inkl tillegg. Bachelor helse- og sosialfag

Anonymkode: e1116...4d0

Skrevet

TS her. Skal på intervju, men er ganske sikker på at jeg får jobben. Stillingen er saksbehandling. Er det slik at jeg må oppgi hva jeg tjener i nåværende jobb, og si hva jeh forventer? Er vel ikke sånn ansiennitet og etc?

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

jøss. Jeg har akkurat 650 i grunnlønn i kommunen. I tillegg kommer det jo variabel lønn (kveldstillegg etc). Ligger på 700 inkl tillegg. Bachelor helse- og sosialfag

Mange kommuner betaler betydelig mer enn staten, jeg gikk opp mye i lønn da jeg gikk over til kommunen. 

Skrevet

Jeg jobber i administrasjonen på et universitet (staten), rådgiverne her tjener rett over 600K. Noen få tjener mye mer og noen få en del mindre. Be om mer lønn enn gjennomsnittet. Lønnsstatistikkene skal være offentlig i staten, du kan be fagforeningen din om hjelp til hva du bør ha i lønn ved oppstart.

Anonymkode: 8810a...ed1

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

TS her. Skal på intervju, men er ganske sikker på at jeg får jobben. Stillingen er saksbehandling. Er det slik at jeg må oppgi hva jeg tjener i nåværende jobb, og si hva jeh forventer? Er vel ikke sånn ansiennitet og etc?

Forsøk å spørre om lønnsramme i stedet, for å kunne vurdere hvor du passer inn.

Jeg tipper det ligger mellom 550.000-600.000 med bachelor.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg tjente mer da jeg jobbet i kommunen. Men jobben er for meg mer interessant i staten 🤷‍♀️

Anonymkode: 87ae9...b75

Skrevet

Jeg jobber som rådgiver i staten. Saksbehandling og endel annet falller under min stilling. Startet for noen år siden på rett over 500 000, gikk så opp til omlag 550 000 med lønnsforhandlinger og justering før jeg nå nylig har søk meg til lik stilling i annen avd/seksjon hvor jeg havnet på rundt 650. 

Hos oss henger ikke lønn sammen med stillings tittel slik at det er førstekonsulenter som tjener det samme som seniorrådgivere og seniorrådgiver som tjener det samme som konsulenter osv. Det er heller ikke spesielt knyttet til utdanningsnivå, så noen med mindre utdanning/kortere kan tjene mer. Når det er sagt er utdanning ofte det som kvalifiserer til stillingen i utgangspunktet. 

Tips

- forhandle hardt når du mottar jobb tilbudet, det er sannsynligvis den eneste reelle muligheten du har for å påvirke egen lønnsutvikling. 

- ikke vær redd for å bytte jobb innad eller utad. Du får på ingen måte høyere lønn for å gro fast eller " være trofast" 

- belag deg på å bli lønnet et godt stykke under markedsverdien din i kommunen eller det private næringsliv. 

Xoxo 

Litt sliten statsviter og samfunnsøkonom.

Anonymkode: 31002...ef4

• Nyttig 4
Skrevet

Jeg er samfunnsøkonom i kommunen og tjener 750k etter 4 år i jobben, og det er før årets lønnsforhandlinger. Må si det er nesten deprimerende å høre om lønna i staten. Helt sikkert mer interessant jobb enn kommune, men vil jo ikke ned i lønn heller i dyrtid...

Anonymkode: 643d3...e41

Skrevet

Glemte å si at hos oss er lønnen knyttet til arbeidsoppgaver og "tyngden" av disse. 

- Hvis du i ettertid skal ha noe å slå i bordet med i lønnsforhandlinger så er det å ta på seg mer og "vanskeligere" oppgaver bortimot det eneste som funker

Anonymkode: 31002...ef4

• Liker 1
Skrevet

Lirt å legge på hva man har i dag hos nåværende arbeidsgiver?

Skrevet

Jeg har master i samfunnsfag og tjener 635 000. Har 2 års erfaring.

Anonymkode: 36ee3...ca6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...