AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #1 Skrevet 18. september 2023 Vi pusser opp og jeg ønsker og mener at ting skal gjøres etter dagens krav. Dette sier jeg til samboer som ikke er helt enig, og han blir da sur og tverr. Skal ikke det være "lov" å si noe om slike ting? Burde jeg bare holde munn og være fornøyd fordi det er han som gjør jobben og bruker energi på dette? Hva hadde dere gjort? Anonymkode: a5574...c76
AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #2 Skrevet 18. september 2023 Selvfølgelig skal man si fra Anonymkode: 624b6...461 6
AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #3 Skrevet 18. september 2023 Hvis han gjør all jobben så synes jeg ikke du har noe du skulle sagt. Med mindre du tar deg av flere barn så må du hjelpe til. Være engasjert. Du kan rydde opp. Men samtidig synes jeg det er idiotisk å pusse opp hvis det bare blir gjort halvveis. Anonymkode: e54c4...54a 2
PhilosopherSe7en Skrevet 18. september 2023 #4 Skrevet 18. september 2023 Er jo ikke noen nødvendighet å pusse opp etter dagens krav om det er snakk om ett enkelt rom. Hva er det han pusser opp, og hvorfor hjelper du ikke til? 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #6 Skrevet 18. september 2023 Kommer jo helt an på det. Er han handy så finnes det jo mange måter å gjøre det på. Men det er tre hovedtyper som må oppfylle dagens krav, siden det kan bli katastrofale konsekvenser. Det må være vanntett der det kreves, konstruksjoner må være solide, og elektronikken må være i orden. Ellers er det jo ganske fritt 😊 Hva skal dere pusse opp? Og hva ønsker ikke han å gjøre? Anonymkode: a63f5...a7f
AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #7 Skrevet 18. september 2023 Det gjelder yttertak. Og jeg har vært på jobb og hatt barna etter jobb. Da kan jeg ikke stå på taket sammen med han med 2 barn under 6 år. Jeg vil ikke fryse til vinteren og vil ikke ha fult og sopp i hus. Anonymkode: a5574...c76
AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #8 Skrevet 18. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det gjelder yttertak. Og jeg har vært på jobb og hatt barna etter jobb. Da kan jeg ikke stå på taket sammen med han med 2 barn under 6 år. Jeg vil ikke fryse til vinteren og vil ikke ha fult og sopp i hus. Anonymkode: a5574...c76 Fukt* Anonymkode: a5574...c76
PhilosopherSe7en Skrevet 18. september 2023 #9 Skrevet 18. september 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det gjelder yttertak. Og jeg har vært på jobb og hatt barna etter jobb. Da kan jeg ikke stå på taket sammen med han med 2 barn under 6 år. Jeg vil ikke fryse til vinteren og vil ikke ha fult og sopp i hus. Anonymkode: a5574...c76 Så hva med taket er det han ikke gjør godt nok? Isolasjon? Vil tro dagens krav til å legge tak er rimelig lik det de var for 10 år siden. Det som er vanlig å gjøre er å fjerne takstein, gamle federe og lekter. Ny papp legges over den gamle, på med nye federe og lekter før takstein. På med snøfangere, nye feiltrinn og takrenner. Sørg for å ha lufting, fuglebånd osv. Tett tak og god lufting, får ikke sopp da. Skal dere etterisolere samtidig så er det en langt større jobb
AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #10 Skrevet 18. september 2023 PhilosopherSe7en skrev (Akkurat nå): Så hva med taket er det han ikke gjør godt nok? Isolasjon? Vil tro dagens krav til å legge tak er rimelig lik det de var for 10 år siden. Det som er vanlig å gjøre er å fjerne takstein, gamle federe og lekter. Ny papp legges over den gamle, på med nye federe og lekter før takstein. På med snøfangere, nye feiltrinn og takrenner. Sørg for å ha lufting, fuglebånd osv. Tett tak og god lufting, får ikke sopp da. Skal dere etterisolere samtidig så er det en langt større jobb Vi isolerer ja. Det er snakk om over 20 cm mindre mengde isolasjon enn anbefalt. Anonymkode: a5574...c76
PhilosopherSe7en Skrevet 18. september 2023 #11 Skrevet 18. september 2023 23 minutter siden, AnonymBruker said: Vi isolerer ja. Det er snakk om over 20 cm mindre mengde isolasjon enn anbefalt. Anonymkode: a5574...c76 Men hvor mye tar dere i, og hvor mye hadde dere? Hjelper ikke å stappe i 40 cm i taket om dere har 5 i veggene og vinduer fra 90-tallet Sørg for at dere ikke ødelegger eventuell lufting og dermed lager store problemer for dere selv 1 2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #12 Skrevet 18. september 2023 PhilosopherSe7en skrev (4 minutter siden): Men hvor mye tar dere i, og hvor mye hadde dere? Hjelper ikke å stappe i 40 cm i taket om dere har 5 i veggene og vinduer fra 90-tallet Sørg for at dere ikke ødelegger eventuell lufting og dermed lager store problemer for dere selv Vi har etterisolert veggene også. Og nye vinduer. Det er jo ikke saken..Saken er at det er 20 cm mindre anbefalt i taket. Jeg er lei av kalde vintre og høye strømregninger. Anonymkode: a5574...c76
got2go Skrevet 18. september 2023 #13 Skrevet 18. september 2023 Hvorfor bruker han 20 cm mindre isolasjon da?
PhilosopherSe7en Skrevet 18. september 2023 #14 Skrevet 18. september 2023 30 minutter siden, AnonymBruker said: Vi har etterisolert veggene også. Og nye vinduer. Det er jo ikke saken..Saken er at det er 20 cm mindre anbefalt i taket. Jeg er lei av kalde vintre og høye strømregninger. Anonymkode: a5574...c76 Så han bruker kun 10 cm i taket? Høres merkelig ut. Anbefalt er 30 i tak, og isolasjon gjør ikke huset varmt, da må du ha en varmekilde som varmer nok til arealet den skal varme opp. Og forskjellen på for eksempel 20 og 30 cm er ikke veldig merkbart. Har en først fått 20 i tak/vegger sammen med nye vinduer/dører og tett vindsperre så har en rikelig
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #15 Skrevet 19. september 2023 PhilosopherSe7en skrev (6 timer siden): Så han bruker kun 10 cm i taket? Høres merkelig ut. Anbefalt er 30 i tak, og isolasjon gjør ikke huset varmt, da må du ha en varmekilde som varmer nok til arealet den skal varme opp. Og forskjellen på for eksempel 20 og 30 cm er ikke veldig merkbart. Har en først fått 20 i tak/vegger sammen med nye vinduer/dører og tett vindsperre så har en rikelig Ja. Kun 10 i tak. Det vet jeg og. Men varmetapet er større ved mindre isolasjon i tak. Hvorfor ikke gjøre det riktig når en først skal bytte tak og isolere. Istedenfor å måtte ta det opp igjen. Anonymkode: a5574...c76 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #16 Skrevet 19. september 2023 Men hva er argumentasjonen hans? Kjøpt inn for lite? Ikke nok plass? Tyngde? Dersom du er ute etter å løse diskusjonen konstruktivt, så bør du foreslå at dere kontakter en fagperson. Eller i hvertfall høre ut argumentasjonen hans, og svare ut den. Jeg kan ikke se for meg at du "vinner" diskusjonen ved å si at damene på KG er enige med deg. Anonymkode: e3517...81d
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #17 Skrevet 19. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men hva er argumentasjonen hans? Kjøpt inn for lite? Ikke nok plass? Tyngde? Dersom du er ute etter å løse diskusjonen konstruktivt, så bør du foreslå at dere kontakter en fagperson. Eller i hvertfall høre ut argumentasjonen hans, og svare ut den. Jeg kan ikke se for meg at du "vinner" diskusjonen ved å si at damene på KG er enige med deg. Anonymkode: e3517...81d Nei, det hadde jeg heller ikke tenkt. Spørsmålet her inne var om en ikke skal kunne si slike ting til samboer. Jeg er på denne diskusjonen pga mine barns helse ang kulde, sopp og råte. Anonymkode: a5574...c76
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #18 Skrevet 19. september 2023 Hvorfor skulle man ikke kunne si sånne ting til samboer? Litt av poenget med å være en familie må jo være at man kan prate om og ta opp absolutt alt, før det blir et problem. Men spør du på en konstruktiv måte om hvorfor han gjør det sånn, og foreslår endring? Eller sier du ifra at det han gjør er feil? For det siste reagerer veldig mange dårlig på, og blir mutte. Det betyr ikke at man ikke har lov å si ifra, det er bare ubehagelig å få kritikk for en jobb man gjør, særlig underveis eller etter man er ferdig med store deler av det. Så helt naturlig at han ikke helt vet hva han skal svare, uten at det betyr at det var galt å ta det opp. Du må jo bare få han til å snakke om det på en saklig måte? Anonymkode: 852b6...4e0 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #19 Skrevet 19. september 2023 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Hvorfor skulle man ikke kunne si sånne ting til samboer? Litt av poenget med å være en familie må jo være at man kan prate om og ta opp absolutt alt, før det blir et problem. Men spør du på en konstruktiv måte om hvorfor han gjør det sånn, og foreslår endring? Eller sier du ifra at det han gjør er feil? For det siste reagerer veldig mange dårlig på, og blir mutte. Det betyr ikke at man ikke har lov å si ifra, det er bare ubehagelig å få kritikk for en jobb man gjør, særlig underveis eller etter man er ferdig med store deler av det. Så helt naturlig at han ikke helt vet hva han skal svare, uten at det betyr at det var galt å ta det opp. Du må jo bare få han til å snakke om det på en saklig måte? Anonymkode: 852b6...4e0 Ja jeg tar det opp på en saklig måte og sier ifra hvorfor jeg gjør det. Vår helse og trivsel og økonomi. Anonymkode: a5574...c76
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå