Gå til innhold

Tarmsykdom, kostholdsrestriksjoner og dårlig matlyst

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva spiser man når man får smerter av mat, men er drittlei de få matvarene man kan spise uten å bli dårlig?
Det snevre matvareutvalget dreper matlysten min. 

Kan ikke spise: kylling, egg, svin, får, krabbe, melkeprotein, hvete, bygg, rug, havre, soya, ris, mais, flere typer bønner, blomkål, paprika, løk, hvitløk, aubergine, squash, epler, pære, steinfrukt, druer, mango, flere typer nøtter. 

Er for tiden inne i en periode der jeg er skikkelig lei av den maten jeg tåler, men er helt tom for fantasi. Det går i de samme 15-20 rettene. Og når jeg leser matblogger så får jeg såå lyst på all den gode maten, men det er få av rettene jeg faktisk kan spise. Ofte må jeg fjerne 4–5–6–7 matvarer fra en oppskrift og så sitter jeg igjen med vann og salt … Og da blir jeg bare enda mer fantasiløs. 
Hvordan løser dere det?

Anonymkode: 0b0e5...710

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff da. Har du vært i kontakt med en ernæringsfysiolog? Tror du bør søke hjelp der istedenfor på dette forumet ❤️ I tillegg anbefaler jeg deg å høre podcaster/ episoder fra Marit Kolby. Kanskje det kan hjelpe deg litt fremover hvordan du kan spise. 

Anonymkode: 6f22c...788

Skrevet

Ikke tenk at du må fjerne matvarer, du må bare endre dem.

Istedenfor kylling og svin, spiser du biff av storfe, kalv og lam. Istedenfor krabbe kan du spise kamskjell. Tåler du linser eller kikerter, spiser du det istedenfor bønner. Tåler du bær, spiser du det istedenfor fruktene du ikke tåler. Grønnsakene bytter du med grønnsaker du tåler. Løk og hvitløk kan byttes med gode urter for smak. Tåler du for eksempel gressløk eller ramsløk, kan du bruke det istedenfor løk/hvitløk for løksmak i retter. Melkeproteinprodukter kan byttes med veganske og glutenfri produkter (ser ut som du ikke tåler gluten også?).

Skjønner at det er ekstremt vanskelig altså, med alle disse restriksjonene på hva du kan spise. Håper du får opp matlysten. Støtter forslaget om ernæringsfysiolog som vedkommende over tipset om.

Anonymkode: 87a67...430

Skrevet

Du er nok blant dem som blir matlei. Jeg er ikke det. Sier ikke det som kritikk, men er allergiker selv, om ikke så heftig, og jeg har ikke 15-20 ting jeg spiser som går i rotasjon. 

Her går det mye i kjøleskapsgrøt med chiafrø og bær, yoghurt med proteinpulver og mer bær, salat med det jeg tåler, og protein. Mellommåltider er ting som banan, grønnsaker jeg tåler ( agurk og små tomater kan du kanskje ha?) 

Kan du ha bokhvete? Det er glutenfritt og har ingenting med hvete å gjøre. Det kan du lage grøt av, samt kjøpe mel og lage ting som pannekaker. Bokhvete i mer hel form er godt både i salater, som tilbehør til middag, og istedenfor couscous. Kan lages både som salt og søt. Må kokes da, så kjøleskapsgrøt funker det ikke som.
Ren chiapudding kan kanskje gå? 

Alpro har en kjempegod og fluffy kokosyoghurt, naturell selges på Meny, og med karamellsmak selges på Extra. 

Skjønner godt det er vanskelig, og håper du får oppfølging 💚

Skrevet

Om du tåler linser og kikerter kan du lage pannekaker, brød, supper. Ville anbefalt å kjøpe tørre linser, legg de i bløt noen timer og kok til de blir myke. Da er de lettest å fordøye.

Mos grønnsakene du tåler og lag grønnsaksmos. Det er godt med buljong, salt og pepper.

Spirer kan brukes til mange forskjellige retter

Har du prøvd quinoa?

Anonymkode: d8de8...64c

Skrevet

Snu fokus.

Lag heller liste over de tingene du kan spise.

Kan tom. spørre folk her inne om tips og råd til retter å prøve da.

15-20 retter vil jeg si er veldig bra variasjon! Tipper de fleste ikke har så mye de varierer mellom til hverdags.

Jeg kan ikke spise ca 2/3 av listen din, og har mange flere ting i tillegg. Men for min del er jeg bare helt overlykkelig over å ha funnet ut av mat jeg tåler!

Matblogger og slikt gidder jeg ikke bruke tid på. Men er blitt god til å eksperimentere og lage ting med de få matvarene som er trygge for meg :)

Anonymkode: 0a8e1...50b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...