Gå til innhold

Hvilket forhold har du til ordet vennligst?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes du det er høflig om noen ber deg vennligst om å gjøre noe, eller oppfatter du det som en kommando?

Synes du 

vennligst bruk Antibac 

eller simpelthen bare 

bruk antibac høres best ut?

Det er mange utlendinger som bruker vennligst mye. De tenker at det er en slags norsk please. Også noen av den eldre garde ser kan godt bruke vennligst hyppig, uten at de reflekterer så mye over hvordan det blir oppfattet av mottakeren. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skriftlig er det helt greit, muntlig blir det litt merkelig

Anonymkode: 7d752...2e7

Skrevet

«Vennligst bruk antibac» oppfatter jeg som en hyggelig og generell oppfordring, «vennligst plukk opp etter hunden din» blir plutselig litt mer et slags forsøk på å gjøre et påbud hyggelig - der kunne det heller bare stått «plukk opp etter hunden din» 🤷🏻‍♀️

Anonymkode: 30825...db3

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Skriftlig er det helt greit, muntlig blir det litt merkelig

Anonymkode: 7d752...2e7

Enig. Skriftlig betyr det bare vær så snill på en litt formell måte. Muntlig betyr det   (For min del) at dette er siste gang jeg spør høflig før jeg eksploderer 😅🙈

Anonymkode: 6463d...869

• Liker 5
Skrevet

Vennligst = vær så snill å....

Anonymkode: 10970...0c4

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

ja du tolker det sånn.. For meg er det ikke  alltid vær så snill eller please.  Det kommer litt an på settingen. Vennligst vent på hovmester er vennlig ment, 

Vennligst ikke mat dyrene, ikke alltid så vennlig. 

vennligst ingen kondolanser til hjemmet er ufølsomt og avvisende, men det er vel det vokabularet de bruker i dødsannonser vil jeg tro

Endret av Pipaluk
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er det jeg tolker også

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

«Vennligst bruk antibac» oppfatter jeg som en hyggelig og generell oppfordring, «vennligst plukk opp etter hunden din» blir plutselig litt mer et slags forsøk på å gjøre et påbud hyggelig - der kunne det heller bare stått «plukk opp etter hunden din» 🤷🏻‍♀️

Anonymkode: 30825...db3

Det var under Corona jeg så en plakat på Deichman. 

Der sto det først på engelsk. "please use antibac"

på norsk bare "bruk antibac"

Så lenge de ikke bruker utropstegn, så kan de godt bare skrive " bruk antibac" 

Istedenfor å komme med vennligst eller bruke en imperativ form, så ser jeg flere tyr til passiv. " Hundeposer skal kastes i søppelkasser"  eller" hundeposer kan ikke ligge igjen på bakken." 

Skrevet
Mariehøna skrev (1 minutt siden):

Det er det jeg tolker også

Hvilken årgang er du?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Enig. Skriftlig betyr det bare vær så snill på en litt formell måte. Muntlig betyr det   (For min del) at dette er siste gang jeg spør høflig før jeg eksploderer 😅🙈

Enig, vennligst gjør som jeg sier.

• Liker 3
Skrevet
Pipaluk skrev (2 minutter siden):

Hvilken årgang er du?

92 why? 

Skrevet
Mariehøna skrev (Akkurat nå):

92 why? 

Jeg har inntrykk av at det er den eldre generasjonen som er mest glad i vennligst. De yngre bruker det sjeldnere

Skrevet
Pipaluk skrev (Akkurat nå):

Jeg har inntrykk av at det er den eldre generasjonen som er mest glad i vennligst. De yngre bruker det sjeldnere

Ok? Jeg bruker det ofte. Kanskje jeg har en "gammel sjel" :fnise:

Skrevet

Ok? Jeg bruker det ofte. Kanskje jeg har en "gammel sjel" :fnise:

Det kommer jo litt an på hvordan du bruker det.  Hvis du skriver meldinger til folk, kan du vennligst gjøre ditt og datt så kan det lett oppfattes som kommando.  " Kan du vennligst flytte deg"? Kan du vennligst  gå og kjøpe en kaffe til meg? Det blir helt feil bruk. 

Jeg ser at noen bruker det i facebook-innlegg og i mailer. Det blir en veldig formell stil. Det kan fort havne i imperativ-kategorien og bli oppfattet mer som en ordre enn en høflig anmodning.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Samme her. Men er nordlending da. Ingenting er farligere enn en ekstremt høflig nordlending 😂

Anonymkode: 53a68...449

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Ikke helt. Ingen spør egentlig om du vil være så snill ved å si det. De VIL at du gjør det. Og blir sure om du ikke gjør det. 

Til eksempel barns konkrethet. Jeg spurte min da tenåringsdatter om å være så snill å gjøre noe for meg. Hun gjorde det ikke. Så spør jeg igjen; jeg ba deg, hvorfor gjorde du det ikke? 

Svaret jeg fikk; du spurte om jeg ville være så snill men det ville jeg ikke.  

Kanskje noen vil oppfatte det som frekt men det er jo bare konkret. 

"Vennligst plukk opp etter hunden din. " gjør du det ikke og noen ser det så vil de gi en krass beskjed. 

"Vennligst bruk antibac". Gjør du det ikke så vil noen si at " det står på skiltet at du skulle bruke antibac. Hvorfor ignorerer du skiltet?"

Anonymkode: 180d3...8f8

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

Vennligst vær vennlig! - Norsk for innvandrere

dette er en grei illustrasjon på hvordan vennligst kan oppfattes

"I personlig kommunikasjon fra én person til en annen brukes "vennligst" for å markere autoritet. Og nettopp derfor må du aldri si dette til kjæresten din, vennene dine eller kolleger - ikke engang om de har gjort noe galt eller vært frekke. Du er jo ikke deres strenge sjef eller mor!"

Endret av Pipaluk
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Pipaluk skrev (3 minutter siden):

Det kommer jo litt an på hvordan du bruker det.  Hvis du skriver meldinger til folk, kan du vennligst gjøre ditt og datt så kan det lett oppfattes som kommando.  " Kan du vennligst flytte deg"? Kan du vennligst  gå og kjøpe en kaffe til meg? Det blir helt feil bruk. 

Jeg ser at noen bruker det i facebook-innlegg og i mailer. Det blir en veldig formell stil. Det kan fort havne i imperativ-kategorien og bli oppfattet mer som en ordre enn en høflig anmodning.

Det er mye som kan tolkes feil skriftlig og starte en sur stemning, det har jeg selv fått merke. Ikke bare pga ord, men glemmer jeg foreksempel å putte på en emoij på slutten av en setning så går det ikke mange sekunder før spørsmålene hagler inn "hva er galt?" "hva skjer?" "hva har jeg gjort?" "er du sur?"

Jeg synes ikke ordet "vennligst" er feil å bruke, men det kommer jo - som du sa - ann på hvordan det brukes. Jeg bruker det mest blant familien og venner. Hvis noen foreksempel står og sperrer veien og jeg ikke kommer meg forbi kan jeg gjerne si "Unnskyld, kan du vennligst flytte deg?" Hadde jeg derimot hevet stemmen og sagt "Vennligst flytt deg for f****!"  så hadde det jo blitt helt feil. 

Skrevet

Det er mye som kan tolkes feil skriftlig og starte en sur stemning, det har jeg selv fått merke. Ikke bare pga ord, men glemmer jeg foreksempel å putte på en emoij på slutten av en setning så går det ikke mange sekunder før spørsmålene hagler inn "hva er galt?" "hva skjer?" "hva har jeg gjort?" "er du sur?"

Jeg synes ikke ordet "vennligst" er feil å bruke, men det kommer jo - som du sa - ann på hvordan det brukes. Jeg bruker det mest blant familien og venner. Hvis noen foreksempel står og sperrer veien og jeg ikke kommer meg forbi kan jeg gjerne si "Unnskyld, kan du vennligst flytte deg?" Hadde jeg derimot hevet stemmen og sagt "Vennligst flytt deg for f****!"  så hadde det jo blitt helt feil. 

Jeg synes begge eksemplene blir rare og feile.  Forsøker du å utøve autoritet ved å bruke førstnevnte?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Samme her. Men er nordlending da. Ingenting er farligere enn en ekstremt høflig nordlending 😂

Anonymkode: 53a68...449

Samme her😂

bruker jeg ordet vennligst er det best du gjør som du får beskjed om !!🤣

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...