Gå til innhold

Solgt et dyr, får ikke pengene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Solgte et dyr for 1 år siden og skrev i den forbindelse selvsagt kontrakt. Vi lagde en avtale om betaling før henting av dyret, og at de resterende pengene skulle vært betalt innen en viss dato. Nå er den datoen langt forbi, og kjøper kommer stadig med unnskyldninger til hvorfor pengene ikke kommer i tide. Det står fortsatt igjen en betydelig sum for dette kjøpet. Grunnen til at jeg har vært så (alt for) tålmodig er fordi jeg har stått i en livssituasjon hvor jeg ikke har hatt mulighet til å ta dyret tilbake (har det veldig veldig fint hos ny eier også) og fordi det ville blitt et helv.. for meg å prøve å selge dyret til noen andre, jeg har ikke krefter rett og slett. Hva slags muligheter har jeg til å få pengene mine? Kan jeg som privatperson sende faktura? Og hvis den ikke blir betalt - sende saken til forliksråd? Blir jo håpløst det også, vil jo koste meg like mye energi det. Tar gjerne i mot tips hvis folk vet eller har vært i en lignende situasjon.

Anonymkode: 2169b...e29

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dyret står forresten fortsatt registrert på meg, fordi ny eier ikke har betalt hele kjøpesummen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Dyret står forresten fortsatt registrert på meg, fordi ny eier ikke har betalt hele kjøpesummen. 

Har du mulighet til å ta dyret tilbake og la noen du kjenner fra før overta det?

Anonymkode: e7be9...d0c

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har du mulighet til å ta dyret tilbake og la noen du kjenner fra før overta det?

Anonymkode: e7be9...d0c

Har ikke mulighet til det dessverre. Kan i verste fall hente dyret hjem igjen, men på grunn av livssituasjon så kan jeg ikke beholde.. 

Skrevet

Tråden er ryddet for oppfordring til brudd på norsk lovverk. 

Matas, mod. 

• Liker 1
Skrevet

Man tar betalt for en vare før man gir de fra hverandre. 

Anonymkode: 31105...b9d

Skrevet

Fra seg.

Skrevet

Hvis avtalen er tydelig på tidspunkt for betaling bør du starte tvangsinndrivelse av kravet. Det er litt arbeidssomt, men hvis deter mye penger kan det være hensiktsmessig. 

Du først få dom i forliksrådet, det skal du greie uten advokat. Du må legge ved avtalen og gjerne kopi av purring.

Se mer her Send forliksklage

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Man tar betalt for en vare før man gir de fra hverandre. 

Er fullt mulig å kjøpe noe på avbetaling, det er jeg ganske sikker på at du også vet. Det er ikke nødvendig å kommentere hvis du bare skal komme med vås. 

• Liker 1
Skrevet
Kristin70 skrev (2 timer siden):

Hvis avtalen er tydelig på tidspunkt for betaling bør du starte tvangsinndrivelse av kravet. Det er litt arbeidssomt, men hvis deter mye penger kan det være hensiktsmessig. 

Du først få dom i forliksrådet, det skal du greie uten advokat. Du må legge ved avtalen og gjerne kopi av purring.

Se mer her Send forliksklage

Ja avtalen er tydelig på det. Aha, ser her at jeg kan sende inn klage digitalt, det er jo knall. Tror jeg skal sende en siste purring på restsum, og så sender jeg evt klage via forliksråd. Takk for tips! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er fullt mulig å kjøpe noe på avbetaling, det er jeg ganske sikker på at du også vet. Det er ikke nødvendig å kommentere hvis du bare skal komme med vås. 

Privat avbetaling er ikke så vanlig nei.

Da skal man kjenne og stole godt på men elsket først, ellers tar ma en sjanse. At jeg låner penger av en bank er mitt anderledes.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Privat avbetaling er ikke så vanlig nei.

Da skal man kjenne og stole godt på men elsket først, ellers tar ma en sjanse. At jeg låner penger av en bank er mitt anderledes.

Ikke enig. Man får kjøpt produkter overalt til avbetaling, en betalingsavtale med månedlige avdrag feks er heller ikke uvanlig når man kjøper et dyr. Det er risikabelt ja, det visste jeg før jeg sa ja til det. Men denne gangen hadde jeg ikke noe valg. Men uansett en unødvendig avsporing, da jeg ikke spurte om dine eller andres meninger, men om råd. Du kommer ikke med råd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...