Gå til innhold

Fordeler ved å inngå ekteskap

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Samboer og jeg vurderer å gifte oss. Vi har ett barn sammen og han har ett barn fra tidligere forhold. Jeg bor i samboers bolig, jeg skal ikke kjøpe meg inn. Vi skal heller kjøpe bolig sammen.

Hva er fordeler og ulemper ved å være gift versus bare være samboere?

Anonymkode: 221c2...228

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ved å google spørsmålet ditt, så vil du finne mange gode forklaringer på hvorfor ekteskap gir mest trygghet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange fordeler med å gifte seg (skatt, arv, fordeling av gjeld osv) , men det er ikke grunner for å gifte seg. ;) 

Når vi ble gift var det en veldig god fordel da han kjøpte seg inn i huset og slapp dokumentavgift. :) 

https://bryllupsside.no/10-grunner-til-a-gifte-seg-gifte-seg-pa-nett/

Anonymkode: f3ce5...a75

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sørg for at dere har særeie.

Anonymkode: 423f8...9cd

Hvorfor? 

Anonymkode: 83ff9...d7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kjøper du deg ikke inn i huset? Og godt råd nedenfor ang avgifter, men husk å pass på at du har huset og lånet 50/50 på neste hus!

Husk at det er ingenting som heter felleskonto. Hvis han plutselig faller fra, blir alt i hans navn sperret til arveoppgjøret pga særkullsbarn

Anonymkode: 75ea4...8c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde ikke giftet meg, men sørget for testamente og fremtidsfullmakt på begge, samboeravtale og eventuelt særeie. 

Anonymkode: 06c46...05f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Hvorfor? 

I tilfelle skilsmisse. Man vil ikke tenke på det, men det er likevel lurt å være forberedt for sikkerhets skyld. Tar mannen opp gjeld bak ryggen din, risikerer du at det går ut over deg.

Anonymkode: 423f8...9cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordeler for den med minst eiendeler og lavest lønn. Ulemper for den med mest eiendeler og høyest lønn.

Anonymkode: c633c...a32

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Hvorfor? 

For etter dere er gift vil han kunne kreve halvparten av alt etter bryllupsdatoen.

Særeie er viktig for den som tjener mest og den som tjener minst vil selvsagt unngå dette.

Siden du er kvinne vil jeg anta at mannen din tjener mer en deg (Et kriterie for at kvinner vil gifte seg med mann). Så du burde gifte deg asap, uten noen form for klausuler. 

Du vil etter bryllupet av krav på halvparten av alt dere genererer sammen i forholdet. Hvis du tjener 500 i året og mannen din 1 mill. så vil du i praksis få en inntektsoppgang på 250 og din mann vil tape 250 fordi dette overførers til deg ved skilsmisse.

Kvinner er smarte, de vil ofte gifte seg, med da men rikere menn. Menn er dummere og tenker ikke på det før det sitter igjen som skilte menn og halvparten forsvant. 😊

Anonymkode: e957a...f80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.9.2023 den 10.25):

For etter dere er gift vil han kunne kreve halvparten av alt etter bryllupsdatoen.

Særeie er viktig for den som tjener mest og den som tjener minst vil selvsagt unngå dette.

Siden du er kvinne vil jeg anta at mannen din tjener mer en deg (Et kriterie for at kvinner vil gifte seg med mann). Så du burde gifte deg asap, uten noen form for klausuler. 

Du vil etter bryllupet av krav på halvparten av alt dere genererer sammen i forholdet. Hvis du tjener 500 i året og mannen din 1 mill. så vil du i praksis få en inntektsoppgang på 250 og din mann vil tape 250 fordi dette overførers til deg ved skilsmisse.

Kvinner er smarte, de vil ofte gifte seg, med da men rikere menn. Menn er dummere og tenker ikke på det før det sitter igjen som skilte menn og halvparten forsvant. 😊

Giftemål er vel en gammeldags ordning som skulle sikre kvinners fremtid på noen måte. I dag så er vel alle unge kvinner like opptatt av jobb og pensjon som menn er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.9.2023 den 19.14):

Samboer og jeg vurderer å gifte oss. Vi har ett barn sammen og han har ett barn fra tidligere forhold. Jeg bor i samboers bolig, jeg skal ikke kjøpe meg inn. Vi skal heller kjøpe bolig sammen.

Hva er fordeler og ulemper ved å være gift versus bare være samboere?

Anonymkode: 221c2...228

Ingen som ikke en god jurist kan fikse. 
Og juristen er både billigere og enklere - hen krever verken at dere gjensidig er ansvarlige for hverandres gjeld, forsørgelse eller at dere melder fra et år før den juridiske avtalen blir avsluttet.

Om en eller begge parter, (som en anonym i tråden foreslår kvinner flest skal være interessert i), har tenkt å prostituere seg for å få del i den andres verdiskapning? Da skaffer man seg heller en jobb som prostituert. Det er fullt lovlig, og gir betydelig større frihet enn å selge sex til en eneste person.

Anonymkode: 778da...780

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig ferdig med ekteskap kjenner jeg 😂
Hadde jeg ønsket å bo sammen med noen igjen ville jeg heller basert alt på avtaler enn på ekteskap.
Oversikt over medbragt kapital, gjensidig testamente, og bestemmelser om hva som skjer om man blir syk, skadet, dør osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 21.9.2023 den 10.11):

Jeg hadde ikke giftet meg, men sørget for testamente og fremtidsfullmakt på begge, samboeravtale og eventuelt særeie. 

Anonymkode: 06c46...05f

Så, altså, styre med masse papirer og betale advokaten, skaffe vitner til avtaler, betaler for tinglysing av avtaler og så videre, i stedet for å sende inn en prøvingsattest og gjøre det fort og gratis på rådhuset. Alt for å slippe følelsen av at du har et FORPLIKTENDE forhold?

Anonymkode: 20e09...d16

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andro skrev (11 timer siden):

Er veldig ferdig med ekteskap kjenner jeg 😂
Hadde jeg ønsket å bo sammen med noen igjen ville jeg heller basert alt på avtaler enn på ekteskap.
Oversikt over medbragt kapital, gjensidig testamente, og bestemmelser om hva som skjer om man blir syk, skadet, dør osv.

Jepp, mye bedre å styre, betale og skrive masse papirer, i stedet for å gifte seg gratis. Alt for å ha døra på gløtt, altså.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ingen som ikke en god jurist kan fikse. 
Og juristen er både billigere og enklere - hen krever verken at dere gjensidig er ansvarlige for hverandres gjeld, forsørgelse eller at dere melder fra et år før den juridiske avtalen blir avsluttet.

Om en eller begge parter, (som en anonym i tråden foreslår kvinner flest skal være interessert i), har tenkt å prostituere seg for å få del i den andres verdiskapning? Da skaffer man seg heller en jobb som prostituert. Det er fullt lovlig, og gir betydelig større frihet enn å selge sex til en eneste person.

Anonymkode: 778da...780

En god jurist kan ikke frita dere for dokumentavgift til staten, jukse fra barna deres pliktdelsarv og så videre.

I tillegg har man forsørgerplikt overfor hverandre som gift. Det betyr at hvis mannen eller kona mister jobben (slik mange gjorde under korona), slipper de å tigge og be på sine knær om å få LÅNE penger hos samboer til nødvendige ting som medisiner, klær og så videre. Man selger vel ikke sex bare fordi man tar en større byrde hjemme for at din kjære skal kunne jobbe mer overtid og bygge karriere, gjør man det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 21.9.2023 den 10.23):

Fordeler for den med minst eiendeler og lavest lønn. Ulemper for den med mest eiendeler og høyest lønn.

Anonymkode: c633c...a32

Hvis den med mest eiendeler og høyest lønn har opparbeidet seg lønna og eiendelene fordi den andre (typisk kvinnen) satt med alt av husarbeid og oppfølging av barn, så er det en URETTFERDIG fordel som ikke bør forekomme. Altfor mange menn livnærer seg på naive kvinner som muliggjør mennenes karrierevekst, når de samtidig får null muligheter til det samme - det er vanskelig å jobbe overtid og bygge karriere når man sitter med opptil 100 prosent av husarbeid, oppfølging av barn, kjøring, henting, matlaging og diverse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.9.2023 den 10.25):

Jeg har aldri vært gift med en rik mann, og jeg er kvinne. Min første ektemann giftet seg med meg da jeg var student, og han var ufør. Han insisterte på særeie, for han var jo sååå redd at den griske meg skulle stikke av med masse eiendeler HAN har bekostet i ekteskapet, og bare bruke ham for penger. Etter endt utdanning fikk jeg raskt dobbelt så mye betalt som han, og da begynte murringen. Kanskje vi skulle skrote særeieavtalen, det var urettferdig nå som jeg tjente mye mer, bla bla bla.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jepp, mye bedre å styre, betale og skrive masse papirer, i stedet for å gifte seg gratis. Alt for å ha døra på gløtt, altså.

Mye av det jeg trenger å holde greie på løses ikke automatisk ved å inngå et ekteskap.
Det vil uansett fordre masse tilleggsavtaler. Jeg klarer meg med det, og holder staten ute av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...