Gå til innhold

Er dette lov? Får ikke overtidsbetalt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber i butikk, og er satt opp på jobb hver dag mandag til fredag fra klokken 05.30 - 15.00. Dette er jo da 9,5 timer, inkludert matpause. Nå siden midten av august har vi hatt en person på jobb hos oss i praksis, og siden h*n ikke har lov til å stå på jobb alene (vil være utnytting av denne personen iom at h*n ikke får betalt i praksisperioden), har jeg da vært helt nødt til å være på jobb frem til kveldsvakta kommer. Siden kveldsvaktene stort sett er videregående elever som er ferdig på skolen mellom 15 og 15.30, er det ofte at de ikke er på jobb før rundt 16-16.30. Noe som gir meg en opp mot 11 timers arbeidsdag. Jeg kan heller ikke gå noe sted i matpausen min, siden praktikanten ikke kan være der alene. 

Jeg har fastlønn og får ikke overtidsbetaling uansett hvor mye eller lite jeg jobber. Jeg har fått beskjed om at jeg kan (og bør) gå tidligere noen dager når jeg må jobbe lenge andre dager, (som en slags avspasering), men jeg har jo ikke mulighet til det nå uansett, siden noen må jo være i butikken. I tillegg er det nå blitt noen endringer på jobb som gjør at vi må være to på jobb fra klokken 14.00, og da kan jeg jo ikke gå tidlig lenger likevel. Er det lov at jeg jobber 50+ timer i uka (ikke medregnet det jeg jobber hjemmefra), uten overtidsbetaling, og med så liten mulighet til å avspasere?

Anonymkode: 5aa22...14c

Skrevet

Har du tillitsvalgt eller fagforening?

Anonymkode: 0eba2...0e4

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du tillitsvalgt eller fagforening?

Anonymkode: 0eba2...0e4

Jeg har fagforening. Ingen tillitsvalgt, da jeg er assisterende butikksjef, og "høyest rangert" av de som er på jobb i butikken på daglig basis. Butikksjefen selv driver flere butikker, og er svært sjelden innom der jeg jobber (som i utgangspunktet er en bra ting, for det betyr jo at jeg gjør jobben min bra, og at andre butikker trenger mer hjelp enn min). 

Jeg har ikke veldig lyst å lage konflikt med arbeidsgiveren min, da jeg endelig er i en jobb jeg elsker, og har en god og snill sjef. Jeg er bare rett og slett usikker på lovverket på dette området. Jeg fikk også beskjed da jeg begynte, om at jeg i perioder ville jobbe veldig mye, mens andre ganger ville det være mindre å gjøre, og at jeg da måtte prøve å prioritere å ta litt fri. Men føler jo uansett at jeg jobber godt over 100%, for jeg tar jo aldri så mye fri at jeg i gjennomsnitt havner på 162 timer i mnd. 

Skrevet

Du lar deg utnytte, og det der er ikke lovlig. 

Anonymkode: e98c7...747

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er ganske vanlig i ass butikksjef stilling ja. Når det gjelder avspasering, kan du ikke spare opp og ta betalt fri i romjulen, påsken , høstferien.. altså da studentene gjerne vil og kan jobbe? 

Anonymkode: 54025...555

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du lar deg utnytte, og det der er ikke lovlig. 

Kan du vise til noe lovverk? Vil gjerne ha det i hånd om jeg skal ta dette opp med sjefen min. 

Skrevet

Hva står i kontrakten din? Noen stillinger, typ lederstillinger kan ha overtid innbakt i lønnen, men da har de også høy lønn, andre goder, kan avspasere osv.

uansett, dette er ikke lov i ditt tilfelle vil jeg si. 

• Liker 2
Skrevet

Mange leder stillinger har "bakt inn" overtid osv i sin lønn. Du får ofte en svært god lønn kontra vanlig ansatt.

Anonymkode: e97d8...9e0

Skrevet

Men at du ikke kan avspasere akkurat nå, betyr jo ikke at det alltid vil være slik. Akkurat nå er du i en periode med mye jobb, men du kan vel avspasere en annen gang. Har du ikke et ord med i laget ang vaktlister og ansettelser i din butikk?

Skrevet

Det er ingenting ved det der som høres ut som «særlig fri stilling» hvor du til en stor grad kan styre arbeidstid og ta avspasering /flexitid. 

Skrevet

Kan du legge inn avspaseringsdager i planene dine? Overtid får du vel ikke, men kanskje du kan diskutere avspaseringsdager med sjefen din slik at du får mer igjen for timene du legger ned?

Anonymkode: b62fa...346

Skrevet

Arbeidsmiljøloven. § 10-6. Overtid
(11) For overtidsarbeid skal det betales et tillegg til den lønn arbeidstakeren har for tilsvarende arbeid i den alminnelige arbeidstiden. Tillegget skal være minst 40 prosent.

man skal alltid ha betalt for overtid 

Anonymkode: 50d08...d0e

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Du må iallefall sørge for å få dokumentert alle overtidstimene dine, fortløpende. Og så må du få inn noen som kan jobbe istedenfor deg. 

Hvis du tenker at du orker å jobbe så mye hvis du også får overtidsbetalt, så kan du jo forhandle opp lønna di til et levelig nivå. Men da må du jo også være forberedt på å forlate jobben hvis ikke du får viljen din. For meg høres det ut som om du enten må ha en fast ansatt til inn, eller endre på reglene. 

Anonymkode: c0ef6...7e1

Skrevet

Fant frem kontrakten min nå. 

"Stillingen er ledende/særlig uavhengig, jf. aml. § 10-12, og faller utenfor arbeidstidsbestemmelsene i kap. 10 med unntak av § 10-2 første, andre og fjerde ledd. Arbeidstaker forventes å arbeide i det omfang som er nødvendig for å ivareta oppgaver og ansvarsområde underlagt stillingen uten ytterligere kompensasjon ut over denne avtales punkt 10 som hensyntar nevnte forhold."

I punkt 10 nevnes det lønn og at jeg får dekket telefon av jobben.

Skrevet

Men det er jo ikke særlig uavhengig om du er nødt til å være tilstede i butikken.. Sleipt hvor mange arbeidsgivere som utnytter den ledende/sørlig uavhengig til jobber som ikke er det bare for å slippe unna overtidsbetaling. 

Om du er organisert ville jeg hørt med fagforeningen eller kanskje med Arbeidstilsynet? De kan hjelpe og se om kontrakten din er ulovlig. 

Ville og dokumentert hvor mye du har jobbet i det siste og bedt om et møte raskt og spurt om lønnsøkning basert på økt arbeidsmengde. Eller ansett flere folk så du kan ta mer fri hvis du faktisk er leder som de sier i kontrakten, da burde du jo få lov til det?

Anonymkode: 02522...62b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Annonse
Skrevet
Tipaa skrev (1 time siden):

Hva står i kontrakten din? Noen stillinger, typ lederstillinger kan ha overtid innbakt i lønnen, men da har de også høy lønn, andre goder, kan avspasere osv.

uansett, dette er ikke lov i ditt tilfelle vil jeg si. 

Assisterende butikksjef er mer slave enn leder, og under ingen omstendighet en ledende stilling etter aml regler.

• Nyttig 1
Skrevet

Forrige sjefen min fikk fast lønn uansett hvor mye han jobbet. Men han hadde jo mer lønn enn oss andre

Anonymkode: cc2f9...783

Skrevet

Hva sier arbeidskontrakten din ang arbeidstid og overtid? Hva lønnen inkluderer?

Anonymkode: cc2f9...783

Skrevet

Da tenker jeg at du bør lese deg opp om vilkårene for at en stilling kan kalles «særlig uavhengig» i henhold til AML, for det du beskriver faller på ingen måte inn under dette.

Dersom du selv ikke kan styre når og hvor mye du skal arbeide, samt kan velge å delegere bort deler av arbeidet, så er ikke stillingen din særlig uavhengig og du har krav på overtidsbetalt. Og da kommer også brudd på arbeidsmiljølovens bestemmelser om arbeidstid inn, da det ikke er lov å jobbe så mye på fast basis.

Anonymkode: 8f829...0e8

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...