Gå til innhold

Badekar-termometer som går høyere enn 40-50C

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har klart å kjøpe intet mindre enn tre termometer som ikke kan brukes i badevannet til en voksen. To av dem går ikke høyere enn 45C, mens det tredje stopper på 25C. Ubrukelig for en voksen som skal bade.  

Hvor får man kjøpt et termometer som går opp til 60-70C?

Anonymkode: 17c22...276

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg har klart å kjøpe intet mindre enn tre termometer som ikke kan brukes i badevannet til en voksen. To av dem går ikke høyere enn 45C, mens det tredje stopper på 25C. Ubrukelig for en voksen som skal bade.  

Anonymkode: 17c22...276

Skal du skålde vedkommende siden du skal ha vannet så varmt?

Anonymkode: 4ece9...c51

• Liker 7
Skrevet

Du skal vel ikke ha vann som er varmere enn 40 grader?! 

Anonymkode: 016aa...919

• Liker 3
Skrevet

Er det blandebatteri du mener, eller termometer som du sier?

Skrevet

Hvorfor skal du ha det så varmt? Og hvorfor må du måle det helt nøyaktig med termometer? Er det en spesiell grunn til det?

Makstemperaturen som anbefales er rundt 40 grader. Det kan du kjenne etter med håndleddet ditt (fordi der er det tynn hud, så du kjenner temperaturen mer direkte) for å finne en komfortabel temperatur. Om du skal ha det litt varmere enn det, trenger det absolutt ikke være noen mange grader varmere. 45 grader burde være mer enn nok.

Å bade i vann som er mer enn 50 grader kan være direkte farlig, og du kan brenne huden din. Du "koker" kroppen din sakte, siden kroppetemperaturen er mye lavere enn det vannet du ligger i.

Jeg har en vannkoker som koker vann til spesifikke temperaturer, og om jeg varmer vannet til 70 grader er det for varmt å drikke med en gang. Jeg brenner meg om jeg prøver. At du vil bade i noe sånt er sinnsykt. Jeg tror nesten du ikke helt forstår hvor varmt det er?

Anonymkode: 80f5c...b06

• Liker 3
Skrevet

Plopp et steketermometer oppi da. 

Anonymkode: ec76b...1e5

Skrevet
On 9/18/2023 at 6:43 PM, AnonymBruker said:

Man får jo brannskader av 60-70 grader vann. Det er i det området vannet i varmtvannsberederen er. Om du ønsker så høy temperatur trenger du ikke termometer, du kan bare sette på maks varmtvann og fylle badekaret. Før det er ferdig har det kommet ned i 65. 

Tror du mener 40 grader, med mindre du skal langtidssouvide en ribbe... 

• Liker 2
Skrevet

Litt usikker på hvor du får kjøpt det. 
Men før du begynner tappe så varmt vann, så bør du sjekke at rørene faktisk tåler det. 
Nyere vannrør er ikke laget for å tåle temperaturer opp til 70 grader. 
Og nyere tappepunkter bør i henhold til forskrift være regulert til max 55 grader. 

Skal også sies at vi benytter temperaturer på 60-65 grader for å fjerne hud og hår på griser etter slakt. Det er en lite indikasjon på om det er temperaturer man bør utsette en menneskekropp for. 

Anonymkode: ef218...910

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...