AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #1 Skrevet 18. september 2023 Min niese på tretten år har det siste året vært under utredning fordi hun ifølge foreldrene er rett og slett tafatt, klarer ikke å komme igang med noe som helst, er i en drømmeverden og er ekstremt lite selvstendig. Saken er at foreldrene behandler henne som et lite barn og ikke som en tretten åring og at de gjør alt for henne, også å smøre brødskiver og ta middagsmat ned på tallerkenen hennes. Hun slipper alt hun har på gulvet fordi hun er ikke vant til å henge opp eller sette noe på plass, hun dekker aldri på eller tar av middag og kopper etter hvert måltid, og de har alltid ordnet med venner for henne. Nå er hun ferdig utredet og de mener at hun kan være i grenselandet til add. Jeg tenker at jenta er rett og slett blitt understimulert og har fått sydd så store puter under armene at hun ikke vet hvordan ting fungerer. Det er ikke mange år siden moren og faren hjalp henne å dusje og børstet håret hennes, la fram klær etter at hun hadde dusjet og klær til skolen. Hun har heller aldri vært på butikken alene og kjøpt noe selv, eller handlet inn til husholdningen fordi foreldrene har gjort det. Anonymkode: e345c...507 2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #2 Skrevet 18. september 2023 Og det du ønsker med innlegget er? Anonymkode: a9e14...b89 6
AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #3 Skrevet 18. september 2023 Ta deg av niesen din litt da vel! Anonymkode: 3ca3e...3d9 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #4 Skrevet 18. september 2023 Det KAN jo være at foreldrene har gjort alt det fordi hun ikke fungerer? Har de flere barn? Anonymkode: 089b8...376 10 3
AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #5 Skrevet 18. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Og det du ønsker med innlegget er? Anonymkode: a9e14...b89 At det er helt på trynet at foreldrene har behandlet henne som et lite barn slik at hun får symptomer på linje med add. Nå har jenta bodd to måneder hos meg og jeg måtte begynne fra scratch å lære henne alt med tanke på vennskap, botrening, hygiene, matlaging, rydding, vask osv, og hun har kommet seg 50- 60%, og fungerer så mye bedre. Jeg har selv tvillingjenter på 13 år som er vant til å bidra fra de har vært små, og nå gjør hun det samme som de helt automatisk, og lærere på skolen kjenner ikke jenta igjen og sier hun fungerer så mye bedre. Ts Anonymkode: e345c...507 3
AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #6 Skrevet 18. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det KAN jo være at foreldrene har gjort alt det fordi hun ikke fungerer? Har de flere barn? Anonymkode: 089b8...376 Nei Ts Anonymkode: e345c...507 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #7 Skrevet 18. september 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Min niese på tretten år har det siste året vært under utredning fordi hun ifølge foreldrene er rett og slett tafatt, klarer ikke å komme igang med noe som helst, er i en drømmeverden og er ekstremt lite selvstendig. Saken er at foreldrene behandler henne som et lite barn og ikke som en tretten åring og at de gjør alt for henne, også å smøre brødskiver og ta middagsmat ned på tallerkenen hennes. Hun slipper alt hun har på gulvet fordi hun er ikke vant til å henge opp eller sette noe på plass, hun dekker aldri på eller tar av middag og kopper etter hvert måltid, og de har alltid ordnet med venner for henne. Nå er hun ferdig utredet og de mener at hun kan være i grenselandet til add. Jeg tenker at jenta er rett og slett blitt understimulert og har fått sydd så store puter under armene at hun ikke vet hvordan ting fungerer. Det er ikke mange år siden moren og faren hjalp henne å dusje og børstet håret hennes, la fram klær etter at hun hadde dusjet og klær til skolen. Hun har heller aldri vært på butikken alene og kjøpt noe selv, eller handlet inn til husholdningen fordi foreldrene har gjort det. Anonymkode: e345c...507 Hvilken utdanning har du som gjør at du føler deg kompetent til å stille diagnoser? Kanskje det er bedre å la fagfolk gjøre den jobben heller enn å synse i vei om alt det gale andre gjør? Anonymkode: f0a37...272 4
AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #8 Skrevet 18. september 2023 Hvorfor har hun bodd hos deg i to måneder? Anonymkode: 0f7a9...8d8
Gjest Sprite Skrevet 18. september 2023 #9 Skrevet 18. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor har hun bodd hos deg i to måneder? Anonymkode: 0f7a9...8d8 Og hvorfor skrev ikke TS dette i HI istedetfor etter noen hadde påpekt at hun burde hjelpe?
AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #10 Skrevet 18. september 2023 Hvorfor har hun bodd hos deg i to måneder? Det er veldig vanlig at barn oppfører seg bedre hos andre enn hos foreldrene. Når de er hjemme er de mest seg selv. For en med add kan det være at hun hyperfokuserer på å passe inn/at du skal like henne. Dermed får hun til mer enn hun ville gjort hjemme. Vi har en med samme diagnose her. Og hvem som helst på utsiden kunne sagt det samme som deg. Men hver dag er en kamp. Og til slutt velger man sine kamper. Det betyr at han får servert litt mer enn den 6 år gamle lillebroren, som klarer seg mye bedre selv. Anonymkode: b73ec...976 4 2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #11 Skrevet 18. september 2023 Mulig foreldrene har gjort dette for henne, nettopp fordi hun sliter med det? Det er ikke den "rette" måten å gjøre det på, men ofte er det "enklere" å bare gjøre det selv, istedenfor å mase og være "på" hele tiden. Min har adhd, og det kan være et slit å få henne til å gjøre de enkleste ting, og jeg tar meg innimellom å bare gjøre det for henne, bare fordi det er slitsomt å hele tiden være etter henne for å passe på, og å mase. Jeg vet jeg evt gjør henne en bjørnetjeneste, men jeg har dessverre ikke alltid tålmodighet til å følge henne hele tiden. Sikkert pga min egen adhd, som gjør at jeg noen ganger blir utålmodig🙈 Anonymkode: 96555...7fa 1 2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #12 Skrevet 18. september 2023 Hun kan likevel ha ADD selv om hun fungerer bedre hos deg. Kanskje du skal si det til foreldrene, at du har hatt strikte regler for hvordan hun skal oppføre seg og at det ser ut til å ha fungert. Men det er ikke sikkert det der varer for evig altså. Anonymkode: 45dab...18b 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #13 Skrevet 18. september 2023 Det er jo en kjent sal at barn med og uten diagnose oppfører seg «bedre» borte enn hjemme i trygge omgivelser. Hos nevrodivergente barn kalles dette maskering eller hyperfokusering. Men det har sin pris da, i form av utslitthet og at de faller sammen når de kommer hjem i trygge omgivelser. Jeg har en sønn med autisme og tanta hans kunne helt sikkert sagt det samme som deg. Synes du skal være litt ydmyk; du vet ikke alt hva foreldrene gjør og jobber med hjemme. Man får ikke ADD-diagnose pga ikke innlærte bo-ferdigheter. Anonymkode: 75b5f...a95 3 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #14 Skrevet 18. september 2023 Barnevernet ble koblet inn og hun bor nå hos meg som midlertidig familieplassering. Ts Anonymkode: e345c...507
Paneera Skrevet 18. september 2023 #15 Skrevet 18. september 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Barnevernet ble koblet inn og hun bor nå hos meg som midlertidig familieplassering. Ts Anonymkode: e345c...507 Hvorfor ble BV koblet inn? Ble jenta tatt pga omsorgssvikt? 3
AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #16 Skrevet 18. september 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Barnevernet ble koblet inn og hun bor nå hos meg som midlertidig familieplassering. Ts Anonymkode: e345c...507 Guri meg. That was a turn. Kjeder du deg i dag..? Du skriver altså at jenta har fått add-diagnose fordi foreldrene smører brødskive, legger fram klær og syr puter under armene hennes. Plutselig har barnevernet hentet henne ut fra hjemmet. Hva er det du mener vi skal tro, at barnevernet plasserer barn i beredskapshjem fordi foreldrene smører brødskiver? Jeg skulle ønske jeg hadde så mye ekstra fritid som deg. Anonymkode: d8895...f60 5
AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #17 Skrevet 18. september 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Min niese på tretten år har det siste året vært under utredning fordi hun ifølge foreldrene er rett og slett tafatt, klarer ikke å komme igang med noe som helst, er i en drømmeverden og er ekstremt lite selvstendig. Saken er at foreldrene behandler henne som et lite barn og ikke som en tretten åring og at de gjør alt for henne, også å smøre brødskiver og ta middagsmat ned på tallerkenen hennes. Hun slipper alt hun har på gulvet fordi hun er ikke vant til å henge opp eller sette noe på plass, hun dekker aldri på eller tar av middag og kopper etter hvert måltid, og de har alltid ordnet med venner for henne. Nå er hun ferdig utredet og de mener at hun kan være i grenselandet til add. Jeg tenker at jenta er rett og slett blitt understimulert og har fått sydd så store puter under armene at hun ikke vet hvordan ting fungerer. Det er ikke mange år siden moren og faren hjalp henne å dusje og børstet håret hennes, la fram klær etter at hun hadde dusjet og klær til skolen. Hun har heller aldri vært på butikken alene og kjøpt noe selv, eller handlet inn til husholdningen fordi foreldrene har gjort det. Anonymkode: e345c...507 Mitt barn er under utredning. Glad jeg ikke involverer familien min inn, for de tenker nok likt som deg. Barn med nevrodiagnoser oppfører seg annerledes i miljø de ikke er trygge i. Tenk litt på den du... Anonymkode: 09a0e...0df 1 1
Pippi Lotta Skrevet 19. september 2023 #18 Skrevet 19. september 2023 AnonymBruker skrev (På 18.9.2023 den 17.06): Barnevernet ble koblet inn og hun bor nå hos meg som midlertidig familieplassering. Ts Anonymkode: e345c...507 Det virker litt rart at du skriver om brødskiver og middager i hovedinnlegget, men glemmer å nevne at jenta bor hos deg på grund av en barnevernssak. Men jeg har et prinsipp om å alltid svare som om jeg tror på TS så skal gjøre det her og. Jeg tenker også det er en aktuell problemstilling for mange, selv om du muligens ikke har vert heilt ærlig om detaljene her. Jeg er selv ikke nervotyisk og kjenner meg igjen i niesa de og noen av utfordringene hun har fra min egen barndom. Jeg maskerte også når jeg var på besøk hos andre, på skolen eller lignende. «Strengere regler» (eller kjeft og kritikk som jeg opplevde det som) gjorde meg kjempe utrygg! Så lenge jeg hadde mye angst greide jeg å prestere bedre en når jeg følte meg trygg, angst er jo nettopp det å være i alarmberedskap slik at du kan prestere høyere. Så mange voksne var helt overbevist om at minne problemer skyltes manglene grenser hjemme. Men det var selvfølgelig ikke sunt eller godt å gå rundt med så mye angst og utrygghet som jeg hadde rundt disse voksne. Kjenner jeg blir sint nå når jeg tenker på hvordan enkelte behandlet meg som barn. Jeg håper du (og andre i lignende situasjoner) hører på fagpersoner! Det at du kan kjefte på et barn med diagnose til det maskerer diagnosen betyr ikke at diagnosen forsvinner. Det er ikke slik at «sløve» foreldre bare kan bestille en diagnose, det er grundige tester som skal til før diagnosen som ADHD stilles. Det er heller ingen som er i grenseland for ADHD, enten har man det eller så har man det ikke. Så har virkelig behandleren til niesa de sakt noe sånn bør dere bytte til en bedre utreder…. 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #19 Skrevet 19. september 2023 Merkelig så mange som legger seg opp i hvordan andre familier oppdrar barna sine. Dette har du ingenting med faktisk. Og du virker mer opptatt av å ha rett enn av å bry deg om niesen din. Anonymkode: 43cd2...02e 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå