Gå til innhold

Føflekkreft? Fastlege har satt opp time

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fjernet en føflekk som ble sendt for testing, og legen har nå satt opp time for å diskutere svaret på prøven.

Hva kan jeg forvente? De hadde vel ikke satt opp time for å fortelle meg at prøven ikke viste noe? Hvor bekymret bør jeg være? 

Anonymkode: 0269d...dc7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk nylig tilbake prøvesvar fra en godartet føflekk, og det kom bare i innboksen. Tror jeg ville stålsett meg. 

Om legen tok en sikkerhetssone rundt føflekken er det jo hvertfall håp for at det skumle ble borte.

Anonymkode: ee5e0...ff7

Skrevet

Da jeg fikk time etter å ha fjernet føflekk var det for å ta blodprøver og sjekke sting. Ikke noe farlig 

Anonymkode: 34f80...e7c

Skrevet

Jeg har fjernet 12 føflekker og jeg har aldri fått beskjed om resultatet (fordi de har vært godartet). Det kan selvsagt være legen vil snakke med deg om noe annet, men det er ikke vanlig at legen setter opp timen. 

Anonymkode: 69629...425

Skrevet

Men hvis han allerede vet svaret, OG det skulle vært føflekkreft ville han jo ringt deg? Ikke satt opp en time fram i tid.. 

Anonymkode: ef636...bf6

• Liker 3
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Men hvis han allerede vet svaret, OG det skulle vært føflekkreft ville han jo ringt deg? Ikke satt opp en time fram i tid.. 

Det tenker jeg og. 

Jeg fikk et svar på en føflekk som ikke var kreft, men det var noe unormal celledeling. Det ble tatt skriftlig da.

Anonymkode: 572ae...523

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Da jeg fikk time etter å ha fjernet føflekk var det for å ta blodprøver og sjekke sting. Ikke noe farlig 

Anonymkode: 34f80...e7c

For du legetime for det da? Er det ikke helsepleierne/sykesøstrene som tar seg av dette?

Anonymkode: 7fa96...155

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fastleger pleier da ikke å ringe til pasientene?

Anonymkode: 148ab...a9b

Skrevet

Har fjernet et titalls føflekker opp gjennom, men aldri blitt innkalt til time i etterkant. Jeg ville forberedt meg på dårlige nyheter dersom det var meg. Så ville jeg også tatt det opp med behandlende lege dersom det ikke er tilfellet. De må jo forstå at sånt trigger folk noe voldsomt!

Anonymkode: e83de...da4

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jo, når min tante fikk svar på en undersøkelse som viste at hun hadde kreft ringte fastlegen henne og informerte om det. 

Anonymkode: f80ed...331

Skrevet

Moren min fikk ny time når hun fikk føflekkreft. Fastlegen ønsket en samtale for å informere om veien videre. Hun ble bla henvist til spesialist for å fjerne mer rundt området, samt sjekk av andre føflekker.

Anonymkode: 4d32a...da4

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Fastlegen min ringer alltid når det foreligger prøvesvar som er utenfor normal. Hun har også ringt meg om jeg skal til time men egentlig er for syk til å møte opp.

Anonymkode: 5a37d...7a6

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Min gjør det når prøvesvarene viser noe unormalt som må følges opp videre og/eller krever en forklaring for at jeg skal forstå hva det dreier seg om. Nå sist ringte hun med svarene etter en MR-undersøkelse, hvor det var gjort funn som måtte undersøkes videre. Jeg pleier å få en melding om at prøven er normal når prøven er normal, men vet at for mange betyr ikke noe svar at alt er normalt.

Angående TS sin situasjon syns jeg det er vanskelig å vite. Om timen er litt frem i tid, ville jeg tenkt at det sannsynligvis ikke var funnet kreft. Svigermor og min venninne fikk begge telefon da det var funnet kreft. Men jeg tror også min lege ville ha skrevet en kort melding på Helsenorge om at det ikke var funnet kreft, evt. at prøven var usikker, før den legetimen. 

Anonymkode: ad5d5...6e6

Skrevet

Ts her. Det var visst en feil i systemet. Det ble satt opp time for å snakke om prøveresultatet (jeg ringte og hørte hvorfor det var satt opp time, og det var beskjeden jeg fikk). Da jeg troppet opp til time, visste ikke legen hvorfor jeg var der, da prøvesvarene var 100% fine. Det var visstnok en vikar som hadde gjort en feil. 

Jeg gikk og bekymret meg i en uke for ingenting 😅

Så, det var det. Alt er greit. Takk til alle som svarte 🙂

• Liker 1
  • Hjerte 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Joda det gjør det, kanskje litt for ofte til og med.

Når fastlegen selv ringer kan de ta betalt for full konsultasjon selv om samtalen tok 2 minutter. Ringer sekretæren koster det ingenting. Dette er det mye penger i.

Anonymkode: 33427...8f0

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ts her. Det var visst en feil i systemet. Det ble satt opp time for å snakke om prøveresultatet (jeg ringte og hørte hvorfor det var satt opp time, og det var beskjeden jeg fikk). Da jeg troppet opp til time, visste ikke legen hvorfor jeg var der, da prøvesvarene var 100% fine. Det var visstnok en vikar som hadde gjort en feil. 

Jeg gikk og bekymret meg i en uke for ingenting 😅

Så, det var det. Alt er greit. Takk til alle som svarte 🙂

Se det😃 Så bra. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...