AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #1 Skrevet 18. september 2023 Ja er neppe rette stedet å spørre men gjør nå det fordi. En jeg jobbet sammen med fikk kjøpe seg atv og snøscooter som han hadde i huslånet sitt husker jeg. Vi er avhengig av traktor for å komme oss frem på vinteren, så kan man få traktor som en del av huslån? Ringte en bank for 2 år siden for å spørre hva slags lån de kunne tilby til traktor og det ble forbrukslån, er jo mer renter en selve lånet nesten. Anonymkode: b2f82...a98
AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #2 Skrevet 18. september 2023 Så lenge lånet er maks 85% av husets takst spiller det liten rolle for banken hva du gjør. Du låner ikke med sikkerhet i traktor men med sikkerhet i hus. Det er dog kun noe for de med ordnet økonomi og kontroll, ellers betaler du fremdeles på traktoren når den er kondemnert. Anonymkode: d1594...f89
AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #3 Skrevet 18. september 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Så lenge lånet er maks 85% av husets takst spiller det liten rolle for banken hva du gjør. Du låner ikke med sikkerhet i traktor men med sikkerhet i hus. Det er dog kun noe for de med ordnet økonomi og kontroll, ellers betaler du fremdeles på traktoren når den er kondemnert. Anonymkode: d1594...f89 Det er ingen kjøretøy som holder seg så godt i pris som en traktor. Senest i sommer fikk jeg bud på 30 000 for en 1984 modell traktor jeg ikke har lagt ut for salg engang. Anonymkode: c431f...e93
AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #4 Skrevet 18. september 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er ingen kjøretøy som holder seg så godt i pris som en traktor. Senest i sommer fikk jeg bud på 30 000 for en 1984 modell traktor jeg ikke har lagt ut for salg engang. Anonymkode: c431f...e93 At et objekt holder seg i verdi er ikke dermed sagt at det er et godt objekt for pant. For eksempel vil faktorer som hvor omsettelig objekte er være svært aktuelt. Hjelper lite å ha noe som holder seg i verdi men som er nært umulig å få omsatt når bankene banker på døren. Anonymkode: 87f31...e87
AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #5 Skrevet 18. september 2023 Ja, det er ingen probelm å låne på huset så lenge den totale belåningen ikke overstiger 85% av total verdi. Så lenge dere har betjeningsevne til det og at dere ikke overstiger 5x inntekt. Dere burde jo da selvfølgelig ikke betale ned traktoren over mange mange år, men betaler mer på lånet til den delen av lånet er nedbetalt. Anonymkode: add2c...7f2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #6 Skrevet 18. september 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er ingen kjøretøy som holder seg så godt i pris som en traktor. Senest i sommer fikk jeg bud på 30 000 for en 1984 modell traktor jeg ikke har lagt ut for salg engang. Anonymkode: c431f...e93 Grunnen til at brukttraktor har så høy pris i dag er fordi det er veldig mange 50+ gubber som samler på dem. Altså kaller som har vokst opp på gård eller har interesse for motor men som bor i tettstrøk og har ok økonomi. Den dagen disse gubbene begynne å bli veldig gammel eller stryker med, da vil prisene også falle drastisk. Anonymkode: b2f82...a98
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #7 Skrevet 19. september 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Ja er neppe rette stedet å spørre men gjør nå det fordi. En jeg jobbet sammen med fikk kjøpe seg atv og snøscooter som han hadde i huslånet sitt husker jeg. Vi er avhengig av traktor for å komme oss frem på vinteren, så kan man få traktor som en del av huslån? Anonymkode: b2f82...a98 Det er null problem det, du kan låne opp på huslånet og kjøpe deg traktor, snøskuter, seilbåt eller sydentur, banken driter i hva du bruker pengene på. Men det forutsetter selvsagt at du har lav nok belåningsgrad på huset, og høy nok inntekt til å betjene et større huslån, og det er banken nøye på å sjekke. Anonymkode: da2aa...126 2
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #8 Skrevet 19. september 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Grunnen til at brukttraktor har så høy pris i dag er fordi det er veldig mange 50+ gubber som samler på dem. Altså kaller som har vokst opp på gård eller har interesse for motor men som bor i tettstrøk og har ok økonomi. Den dagen disse gubbene begynne å bli veldig gammel eller stryker med, da vil prisene også falle drastisk. Anonymkode: b2f82...a98 Jeg må si at språket på kvinneguiden omtaler voksne folk, gamle gubber og sure kjærringer på 50+, er skremmende. Ofte negativt, ofte med en bitterhet for de som har jobbet lengre og har mer. Hva har skjedd med respekt for de som er litt eldre enn en selv? Er dagens unge virkelig så dumme at de ikke skjønner at om ett par tiår så er de selv like gamle, og har mer (i dette eksempelet en traktor!)? Jeg synes vi er i ferd med å få ett lite empatisk og egoistisk samfunn - hvorfor er alt alle andres feil? beklager til TS for digresjonen, men det er tråd på tråd med bidragsytere som alltid egentlig skriver stakkars meg, stakkars meg, stakkars meg uansett tematikk og spørsmål som handler om økonomi. Anonymkode: 07dc8...989 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå