Gå til innhold

Mistenker demens (begynnende?), hvor begynner vi ovenfor kommune og fastlege?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen er enebarn og det er ingen annen familie som kan hjelpe.

Han er veldig handlings»lammet» mtp sin veldig syke mor og er generelt utrolig dårlig på å organisere slike ting. 

Den veldig langvarig syke moren har 0 interesse av å søke omsorgsbolig, vi og naboer har prøvd i over 10 år nå uten hell.

Eneste svar vi får er «nei, hva med *gjenstander*, og uansett hvor mye praktisk hjelp vi eller andre tilbyr så snakker vi til totalt døve ører. 

Hun har hatt en nedadgående spiral lenge - og nå er det slik:

- Afasi (forveksler ord, forstår plutselig ikke helt grunnleggende greier hun skjønte før)

- Husker derimot tid/sted, avtaler osv 

- Mye religiøse greier plutselig (hun var ateist egentlig) og rett og slett snål atferd som å telle masse ting og former (16 ringer på duken, 14 bilder på veggen - synge til bilder osv)

Grunnet sykdom kan hun ikke innta vanlig mat, og det påvirker garantert. Mye næringsdrikker. 

Vi bor på andre siden av landet og får jo ikke fulgt med i det daglige, men ser at det kun er nedadgående.

Fastlegen har vi dårlig inntrykk av dessverre, og kommunen er ikke kjent for å kaste hjelp etter eldre. 

Jeg hadde håpet på:

- mer hjemmehjelp og at de kunne konkret «hjulpet» (les;påvirke) henne til å faktisk søke om omsorgsbolig 

- få inn en «bekymringsmelding» til fastlege om formen, men vedkommende følger jo ikke opp tror vi….

Så: sønnen hennes, altså min ektefelle er nok litt handlingslammet oppi dette og er ikke god på å pushe instanser osv.

Det er jeg, men kan en svigerdatter kontakte på vegne av svigermor med ektefelles samtykke? 

Hvor begynner man å ta kontakt? 

Anonymkode: b3cc7...8af

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis din mann har noen fullmakter så er de på ham, han kan ikke delegere dem videre. Du kan evt gjøre ting sammen med ham. 

Du kan levere bekymringsmelding. Selv om legen ikke virker særlig handlekraftig vil det bli registrert i journalen. Skjer det ikke noe kan du/dere varsle videre til kommuneoverlegen og der henvise til tidligere bekymringsmeldinger. Dolumenter mest mulig der det lar seg gjøre, men sørg for å holde deg innenfor loven. Vis gjerne til paragrafer!

Anonymkode: 0681a...d3a

Skrevet

Har dere fremtidsfullmskt? Dersom nei burde dere ordne dette mens hin fremdeles er frisk nok til det.. Videre hadde begynt hos fastlegen, de har kognitive tester de kan ta, som vil gi en mer konkret vurdering. Det beste er selvfølgelig dersom hun går med på dette selv. Evt er en «bakvei» å få søkt henne inn på avlastning på det lokale eldrehjemmet. Ofte så vil personale der oppdage tegn når de omgår henne over lengre tid, og da har de plikt til å ta tak i det.. man må desverre mange steder stå på, da noen kommuner helst vil ha folk hjemme «for enhver pris». .. Det er ikke mitt inntrykk i vår kommune heldigvis, men dette er et mindre sted med et flott eldrehjem - vi er veldig heldige. Har hørt fra andre at dette er ikke tilfellet over alt ❤️ men dere må ta tak dersom du mistenker dette, det kan gå riktig galt - alt fra gå seg bort ute til å gå fra komfyren på. Lykke til. 

Anonymkode: 1a240...7ed

Skrevet

Her ble mamma henvist fra fastlege til demensutredning. Når hun fikk diagnosen, ble det sendt henvisning til demensteamet i kommunen. Det ble da møte med demenskoordinator, hjemmesykepleien med flere. Da ble alt av behov tatt opp, så ingen problem med å få hjelpen hun trengte. Fikk og informasjon om diverse tilbud, tilrettelegging. Hun er nå på et sykehjem for demente. (Skal sies at min mor var ung når hun fikk demens).

Anonymkode: fb134...c7d

Skrevet

Fremtidsfullmakt var lurt, det visste jeg ikke om :)

Det har vi ikke nei.

Det blir det første å få henne til å gå med på. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fremtidsfullmakt var lurt, det visste jeg ikke om :)

Det har vi ikke nei.

Det blir det første å få henne til å gå med på. 

Her gikk kommunen ut for en tid tilbake med info og veiledning rundt dette, og anbefalte alle å få det på plass, selv om de var spreke og friske ennå - da har man den tryggheten til den tid kommer. Dette burde alle kommuner opplyse om, men som sagt vet jeg det er store forskjeller. Jeg håper ting ordner seg for dere, som regel er det verst i den «mellomfasen» når de begynner å bli for dårlige til å klare seg selv, men fremdeles for friske til å tydelig ha krav på hjelp ❤️

Anonymkode: 1a240...7ed

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...