Gå til innhold

Erfaringer for bruk av donor til enslig. Ønsker erfaring med og skrive ukjent far?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Først ønsker jeg og spørre om erfaringer, jeg ønsker ikke andres meninger utenom det jeg spør om her.

Største spørsmål er hvis man får en til og hjelpe seg (en ikke godkjent sed donor) men mer en som du stoler på som er villig til og gjøre deg gravid, men ønsker ikke økonomisk forpliktelser. (Foreksempel kjæreste) du registerer far som ukjent, noe som faktisk er reelt i mange tilfeller. Hvordan stiller Nav/helsestasjonen myndighetene seg til dette? Jeg mener DNA er jo ikke så vanskelig i dag, så hvorfor er så mange født med far som ukjent hvert år? Det jeg har lest er  så lenge du egentlig VET, så skal du opplyse hvem far er, om ikke blir det ingen straff, sånn sett ligger jo regelen i gråsonen, så lenge den fortsetter og ligge som ukjent?

Er det andre som har erfaring med at mor og far går på mekling sammen og er kun enig om en symbolsk sum. Får gir  bidrag er han pliktig til uansett for barnet, men foreldre kan være enig om summen?  Har noen erfaring med og gjøre det på denne måten??

Alså 1. Skrive opp far som ukjent (selv om du vet) eller, 2 Skrive opp far, men kun kreve symbolsk som da dere går inn i en privat avtale mellom dere?

Ang sed donor for enslige. Er det noen som har noen erfaring for et dyktig sted? Gjerne årstall og pris også?  Har hittil bare lest om den i Danmark. Men det er jo låvlig i Norge for enslige og nå. Men jeg tror det er dyrere

Anonymkode: 30849...9ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 - du KAN skrive opp far ukjent, men nav kan i mange saker presse mye på for å finne ut hvem som er far.. Skulle noen andre på ett tidspunkt tipse nav om at de vet/tror/mistenker at den og den er far - skal nav undersøke det, så det kan bli en lang og slitsom og langtekkelig situasjon for deg da nav kan kreve at det blir avgitt DNA.  Samme hvis Nav finner ut at du vet hvem far er men ikke oppgir kan de tilbakeholde stønader - i grove tilfeller kan man da også anmeldes for dokumentforfalskning. Du som mor har plikt til å opplyse om farskap i følge barneloven (paragraf 11 tror jeg) 

2 - om du får barn med en kompis eller random fyr som velger å stå på papiret som far kan dere bli enig om hva sum i bidrag som dere måtte ønske i en privat avtale. En mekler på meklingsmøte har ingen verdens ting med det å gjøre. 

Anonymkode: 63a7b...245

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men selvsagt helt andre regler når man benytter seg av godkjent donor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

1 - du KAN skrive opp far ukjent, men nav kan i mange saker presse mye på for å finne ut hvem som er far.. Skulle noen andre på ett tidspunkt tipse nav om at de vet/tror/mistenker at den og den er far - skal nav undersøke det, så det kan bli en lang og slitsom og langtekkelig situasjon for deg da nav kan kreve at det blir avgitt DNA.  Samme hvis Nav finner ut at du vet hvem far er men ikke oppgir kan de tilbakeholde stønader - i grove tilfeller kan man da også anmeldes for dokumentforfalskning. Du som mor har plikt til å opplyse om farskap i følge barneloven (paragraf 11 tror jeg) 

2 - om du får barn med en kompis eller random fyr som velger å stå på papiret som far kan dere bli enig om hva sum i bidrag som dere måtte ønske i en privat avtale. En mekler på meklingsmøte har ingen verdens ting med det å gjøre. 

Så om han står på papiret. Er et han pliktig til og gi noe form av bidrag. Det kan ikke stå ingen ting. Så det kan være en veldig lav symbolsk sum. Eller at det står at far skal betale det barnet trenger når barnet er i samvær hos far, selv om det ikke en gang blir satt opp samvær hos far?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg kan ikke jussen i dette, du bør evt høre med en advokat… Det jeg er rimelig trygg på å påstå uti fra barneloven, er at barnet har krav på å kjenne til biologisk opphav - og mor er pliktig til å oppgi far eller mulige fedre så langt hun vet. Godkjente donorer er heller ikke anonyme, det er registrert hvem de er. Private derimot er jeg meget sikker på ikke kan kalle seg donorer i Norge pr i dag, de vil måtte oppgis som fedre - med de plikter og rettigheter som automatisk følger med. De kan så si fra seg sine rettigheter, men ikke sine plikter. Du kan så velge å ikke kreve noe form fra bidrag fra han - men da tror jeg samtidig du begrenser hva du kan søke om av offentlige bidrag, - NAV vil nok automatisk da kreve inn av far..?  Men dette finner jeg ikke konkret nå - derfor jeg anbefaler å ta kontakt med advokat… 

Anonymkode: 659bd...ef7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du trenger ikke inngå noen avtale som helst. «Jeg ønsker å få barn, far dekker presist kroner null og har ikke samvær» er en helt grei avtale, hva angår det offentlige. 

Men dere må begge være obs på at enhver avtale kun gjelder til en part ombestemmer seg. Altså la oss si du skriver at «X» er far. Dere er godt enige. Så spoler vi 13 år frem i tid, du er ufør og bestemmer deg for å få nav til å bidra med å kreve inn bidrag fra far. Hjelper ikke det minste at han da sitter på en avtale fra deg signert i 2023 om at du ikke kommer til å gjøre det - noensinne. Han må betale. Eller la oss si 13-åringen mener at du ikke er en særlig egnet forelder. Hen ønsker seg over til far, som om 13 år har giftet seg og er en habil forelder og godt kan tenke seg et forhold til sitt og ditt barn. Du har ikke noe å stille opp med, for et barn er ikke en eiendel. Barnet flytter til far, og om det er for godt må du bare finne deg i det.

For du later tenke på alle unntatt hovedpersonen - barnet. Det er jo bare søtt og uskyldig og avhengig av deg i noen ytterst få år. Etter dette kan barnet selv ta en gentest. Og selv finne ut hva enn det vil om sitt opphav. Og med rette dømme deg, synes det du har gjort dårlige livsvalg på barnets vegne.

Veldig mange tenker på nav etc. Men hva kan de gjøre mot deg? Kutte stønader eller annet av bagatellmessig type. Det er barnets evne til aksjon du bør overveie. Trår du feil så har du bare barn noen få høyst midlertidige år. Men det later du ikke ta inn som en risiko. Den risikoen må inn. Les flere saker om barn hvis foreldre har tydd til donorer. Og noter deg deres aksjon mot foreldre som deg. Hemmelighold etc inngir ikke tillit. Og uten tillit - hvilken verdi har en relasjon?

Anonymkode: c881a...ae8

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.9.2023 den 14.55):

Du trenger ikke inngå noen avtale som helst. «Jeg ønsker å få barn, far dekker presist kroner null og har ikke samvær» er en helt grei avtale, hva angår det offentlige. 

Men dere må begge være obs på at enhver avtale kun gjelder til en part ombestemmer seg. Altså la oss si du skriver at «X» er far. Dere er godt enige. Så spoler vi 13 år frem i tid, du er ufør og bestemmer deg for å få nav til å bidra med å kreve inn bidrag fra far. Hjelper ikke det minste at han da sitter på en avtale fra deg signert i 2023 om at du ikke kommer til å gjøre det - noensinne. Han må betale. Eller la oss si 13-åringen mener at du ikke er en særlig egnet forelder. Hen ønsker seg over til far, som om 13 år har giftet seg og er en habil forelder og godt kan tenke seg et forhold til sitt og ditt barn. Du har ikke noe å stille opp med, for et barn er ikke en eiendel. Barnet flytter til far, og om det er for godt må du bare finne deg i det.

For du later tenke på alle unntatt hovedpersonen - barnet. Det er jo bare søtt og uskyldig og avhengig av deg i noen ytterst få år. Etter dette kan barnet selv ta en gentest. Og selv finne ut hva enn det vil om sitt opphav. Og med rette dømme deg, synes det du har gjort dårlige livsvalg på barnets vegne.

Veldig mange tenker på nav etc. Men hva kan de gjøre mot deg? Kutte stønader eller annet av bagatellmessig type. Det er barnets evne til aksjon du bør overveie. Trår du feil så har du bare barn noen få høyst midlertidige år. Men det later du ikke ta inn som en risiko. Den risikoen må inn. Les flere saker om barn hvis foreldre har tydd til donorer. Og noter deg deres aksjon mot foreldre som deg. Hemmelighold etc inngir ikke tillit. Og uten tillit - hvilken verdi har en relasjon?

Anonymkode: c881a...ae8

Man kan ikke være enig om kr 0. Da den barnet ikke bor hos er pliktig til og betale noe. Men jeg lurer på om summen er helt frivillig. At det kan stå 100 kr i mnd? Eller at man kan gå til en advokat som ordner en vinnende avtale om noe... dette isteden for og bruke en donor, og masse penger på det... så går det ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/20/2023 at 7:35 AM, AnonymBruker said:

Barnet vil vel også få rett til å arve en privat donor?

Anonymkode: c4e83...434

"Dersom farskapet ikke er erkjent, registrert eller fastslått ved dom, så har ikke barnet arverett etter sin far. "

Ifølge google.

Men om moren, barnet eller faren på noe tidspunkt ønsker å fastslå farskap så blir det jo tatt DNA-test og registrert, og da vil barnet også ha arverett. 

Anonymkode: 069b9...35b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Goldenretriever

Hvis du ønsker at far/barn skal stå uten rettigheter sier du bare at det er brukt donor til Nav. Så lenge du ikke søker om bidragsforskudd svindler du ikke til deg noe.

Fører du opp far har barnet rett til arv. Nav vil ikke legge seg opp i bidrag med mindre du søker om bidrag eller forskudd fra Nav. De ber deg også søke bidrag hvis du da søker sosialhjelp.

Men klarer du deg alene vil ingen av valgene gi problemer med Nav. Du har fortsatt rett til utvidet barnetrygd og overgangsstønad om du trenger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...