Sofakona Skrevet 18. september 2023 #1 Skrevet 18. september 2023 Vi er på utkikk etter valp, en spesiell rase. Men jeg er inne på mange kennel sider og de er ofte veldig dårlig laget og veldig lite informasjon. De fleste er heller ikke så godt oppdatert. Og dermed vanskelig å finne ut om eventuelle valper og neste kull. Så går jeg på finn og der er det mange sider med denne rasen, valper, bilder og informasjon. Det er viktig for oss å kjøpe en valp fra foreldre som ikke har sykdommer og skader..og dermed en god stamtavle og og at friske hunder har blitt avlet. Men...er finn.no et sted vi burde holde oss unna? Eller skal jeg bare sende mail til de forskjellige kennelen og høre?
LissiN Skrevet 18. september 2023 #2 Skrevet 18. september 2023 Det spørs nok hva slags type hund, rase det er snakk om. Min nåværende rase, der er oppdretter god på oppdateringer av hjemmesiden NÅR det er planlagte kull,hvem som parres, antall valper forventet etter ultralyd osv. Og i prossessen frem til valpene er avlevert. Ut over det, har denne oppdretter vanlig jobb, og et innholdsrikt liv, så blir ikke oppdatert. Men dette er heller ingen rase du vil finne liggende til salgs på Finn.no Min personlige mening er at om det er en god oppdretter, gode valper, trengs det ikke annonseres på Finn.no 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #3 Skrevet 18. september 2023 Da vi kikka på hund så vi at det var ulike platformer for de ulike rasene. Finsk lapphund feks (som vi endte på) har ei aktiv facebookside hvor kull legges ut, mens feks svenskdansk gårdshund annonserte kull på raseklubbens hjemmeside. Så på facebooksida spør folk om oppdretter i sitt fylke, eller om noen venter kull sør for Trondheim rundt jul feks osv. Og så "stalka" vi facebooksida til oppdretter litt, spesielt de med svake hjemmesider, før vi tok kontakt direkte. Anonymkode: 8adfd...171 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #4 Skrevet 18. september 2023 De fleste oppdrettere har fb eller instagram som de oppdaterer. Ser at mange oppdrettere også annonserer på finn, så det er godt mulig å finne gode hunder der også😄 Anonymkode: 890b0...8d6 3
AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #5 Skrevet 18. september 2023 Sjekk raseklubben sin hjemmeside, mange har info om nåværende og fremtidige kull der. Anonymkode: 71a65...4e9 1 2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #6 Skrevet 18. september 2023 Jeg kjøpte på finn.no men av en seriøs oppdretter. Men be om stamtavle! Det er mange useriøse, særlig på finn. Men jeg var heldig:) Anonymkode: 03242...deb 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #7 Skrevet 18. september 2023 Jeg er ingen ekspert, men kjenner mange i hundebransjen da jeg selv har hunder og er interessert i avl, oppdrett og utstillinger m.m. En ting jeg har lagt merke til i forhold til oppdrettere av min rase er at de mest seriøse, kompetente, erfarne oppdretterne er de som ikke har oppdatert Facebook osv. Jeg spurte en av dem, og fikk til svar at de blir kontaktet likevel av tidligere kjøpere, rykte osv. Selvfølgelig er det seriøse på Finn også. Kanskje spesielt nå som det er litt dårlige tider for hundesalg. Men jeg vet noen annonserer som kennel, selv om de er utestengt fra NKK pga mye rart ift avl. Jeg ble lurt på Finn selv, for mange år siden. Kjøpte hund på noen år med NKK papirer og stamtavle, fant ut etter en lang stund at hunden bl.a. var sønderavlet. Fikk ikke beskjed om at hunden hadde hatt valper. Var med en venn for å se på en hund for en tid tilbake, fra Finn. Denne hunden hadde stamtavle, papirer og vaksiner i orden, men det kom frem at den var opprinnelig importert. Han luktet tiss, og var vanskelig å få helt kontakt med. Noe apatisk. Antageligvis har hunden sittet i en bil fra nede i Europa sammen med mange andre, og derfor lukten. Jeg fanger opp røde flagg nå, men hadde jeg ikke hatt erfaring ville jeg kanskje latt meg overtale. Selgeren legger hele tiden ut nye hunder på Finn (med stamtavler) ulike raser fra forskjellige steder på Østlandet. Han later altså som han er flere personer.. han har noen særtrekk i annonsene som vi kjenner igjen. Men han har som sagt stamtavler og papirer i orden... Hvor vanskelig er det å betale en veterinær nede i et eller annet land litt penger for en stamtavle? Ikke vet jeg. Søk dessuten på "valpefabrikken". Disse menneskene hadde vel stamtavler og var registrerte oppdrettere i NKK....! Hvis jeg var deg, ville jeg kontaktet raseklubben under NKK, og sendt mail til oppdretterne som er registrert der. Oppdrettere er etter min erfaring veldig hjelpsomme også, hvis man ringer seriøst. Jeg har selv hatt valper, og er ikke registrert som oppdretter på listen siden det ikke er snakk om stueoppdrett engang. Men skulle jeg solgt en valp, kunne jeg gitt seriøse referanser. Jeg kunne også gitt deg stamtavle, vist frem moren, bevist at jeg er aktiv medlem i NKK og hvis du hadde spurt i spesifikt hundeforum for rasen på nettet ville ingen påpekt noe negativt. Lykke til. Anonymkode: 86b51...960
AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #8 Skrevet 18. september 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg er ingen ekspert, men kjenner mange i hundebransjen da jeg selv har hunder og er interessert i avl, oppdrett og utstillinger m.m. En ting jeg har lagt merke til i forhold til oppdrettere av min rase er at de mest seriøse, kompetente, erfarne oppdretterne er de som ikke har oppdatert Facebook osv. Jeg spurte en av dem, og fikk til svar at de blir kontaktet likevel av tidligere kjøpere, rykte osv. Selvfølgelig er det seriøse på Finn også. Kanskje spesielt nå som det er litt dårlige tider for hundesalg. Men jeg vet noen annonserer som kennel, selv om de er utestengt fra NKK pga mye rart ift avl. Jeg ble lurt på Finn selv, for mange år siden. Kjøpte hund på noen år med NKK papirer og stamtavle, fant ut etter en lang stund at hunden bl.a. var sønderavlet. Fikk ikke beskjed om at hunden hadde hatt valper. Var med en venn for å se på en hund for en tid tilbake, fra Finn. Denne hunden hadde stamtavle, papirer og vaksiner i orden, men det kom frem at den var opprinnelig importert. Han luktet tiss, og var vanskelig å få helt kontakt med. Noe apatisk. Antageligvis har hunden sittet i en bil fra nede i Europa sammen med mange andre, og derfor lukten. Jeg fanger opp røde flagg nå, men hadde jeg ikke hatt erfaring ville jeg kanskje latt meg overtale. Selgeren legger hele tiden ut nye hunder på Finn (med stamtavler) ulike raser fra forskjellige steder på Østlandet. Han later altså som han er flere personer.. han har noen særtrekk i annonsene som vi kjenner igjen. Men han har som sagt stamtavler og papirer i orden... Hvor vanskelig er det å betale en veterinær nede i et eller annet land litt penger for en stamtavle? Ikke vet jeg. Søk dessuten på "valpefabrikken". Disse menneskene hadde vel stamtavler og var registrerte oppdrettere i NKK....! Hvis jeg var deg, ville jeg kontaktet raseklubben under NKK, og sendt mail til oppdretterne som er registrert der. Oppdrettere er etter min erfaring veldig hjelpsomme også, hvis man ringer seriøst. Jeg har selv hatt valper, og er ikke registrert som oppdretter på listen siden det ikke er snakk om stueoppdrett engang. Men skulle jeg solgt en valp, kunne jeg gitt seriøse referanser. Jeg kunne også gitt deg stamtavle, vist frem moren, bevist at jeg er aktiv medlem i NKK og hvis du hadde spurt i spesifikt hundeforum for rasen på nettet ville ingen påpekt noe negativt. Lykke til. Anonymkode: 86b51...960 Det het visst ikke valpefabrikken, men valpenettverket.. Anonymkode: 86b51...960
AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #9 Skrevet 18. september 2023 Jeg har kjøpt 2 hunder på finn.no. Hun ene er blanding og hun andre er renraset med stamtavle, helsetestet foreldre osv. Ikke hatt problem med oppdretter av noen av dem. Men i den renrasede sitt tilfelle så visste jeg hvem faren var, flere i mitt miljø hadde valp fra oppdrettet han kom fra og jeg fikk godt inntrykk av oppdretteren som hadde tispa. Jeg tror i de aller fleste tilfeller så kan man be oppdretter om referanse, om å komme å hilse på mor/valper osv hvis de er seriøse. For meg er det også et godt tegn hvis valpene har samme pris. Jeg har en tispe med spesielle farger, men hun kostet ikke en krone mer enn sine svart/hvite søsken. Men jeg ser andre med min rase hvor hannhund valp koster 10 tusen, hannhund med spesiell farge 12 tusen, tispe med spesiell farge 15 tusen. Anonymkode: 952d6...793
AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #10 Skrevet 18. september 2023 Kjenner flere seriøse oppdrettere som annonserer kull på finn, er ikke som de selger valpene med fiks ferdig til høystbydende. Så lenge oppdretter har alt på stell med helsetesting og papirer, samt er aktiv innen noe, f.eks agility, lydighet e.l. så er de som regel verdt å kontakte Anonymkode: 0be4a...99d
AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #11 Skrevet 18. september 2023 Her er det mange som legger ut valper eller valper som ventes. https://www.nkk.no/bli-hundeeier/aktuelle-valper/ Anonymkode: 060bd...8a2
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #12 Skrevet 19. september 2023 Jeg har kjøpt via finn og via rasesiden på fb. Begge hundene er tipp topp mtp rasestandard, papirer i orden, vaksiner og chip etc. Hun vi kjøpte av via finn lagde en fb gruppe for valpekullet og har vert på besøk hos oss. Den vi kjøpte via rasesiden hadde også alt på stell men oppdretter har ikke vist interesse når vi har postet bilder av hunden. Anonymkode: 11520...4a2
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #13 Skrevet 19. september 2023 * Valpekjøp. Eventuelt "kjøpe valp". Ikke "valpe kjøp". Trist å se at folk gir faen i å ta vare på språket vårt... Anonymkode: aceec...413
Norja Skrevet 19. september 2023 #14 Skrevet 19. september 2023 Vi har en lite kjent rase med bare noen få kull født i året og var forberedte på å både lete og vente lenge. Vi sendte "kontaktannonse" til raseklubben som videresendte vår epost til en oppdretter som planla kull. Hun har vært i gamet lenge og annonserer aldri fordi folk hører om henne via-via eller tar kontakt for andre ting. Så selv om raseklubben kanskje ikke har de mest aktive nettsidene, så kan det være verdt å sende dem en epost. De har som regel oversikt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå