Gå til innhold

Tar du sykt barn dag når du skal med det til helsestasjonen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller hva gjør dere? Dette angår jo helse og det virker bekymringsfullt om man ikke møter 

Ikke alle har fleksitid og ferie etc å benytte seg av.

Anonymkode: 0bd78...151

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det har jeg aldri gjort. Jeg har tatt permisjon eller jobbet timene inn igjen. En har rett til å følge opp helsen til barna, men ikke nødvendigvis rett til å ta betalt permisjon. Alle arbeidsgivere jeg har hatt, har vært fleksible. Sykt barn dager, har jeg trengt når barna er syke. En trenger heller ikke en hel dag, til å følge barna opp en time på helsestasjonen. 

Anonymkode: 0a4b3...b56

• Liker 4
Skrevet

Da sier du at du skal til helsesjekk, og så får du velferdspermisjon. Du kan også bruke avspasering. 

• Liker 4
Skrevet

Det er ikke sykt barn-dag. 
mannen får betalt velferdspermisjon, jeg vet ikke hva jeg kan få, men er lærer, så legger det på tidspunkt der jeg ikke har undervisning eller møter. Hvis det ikke går tar mannen det. 

Anonymkode: 56783...c12

• Liker 3
Skrevet

Vi har i avtalen på jobb at vi får fri for lege/tannlegetimer, dette gjelder også hvis vi følger barn.

Anonymkode: 0b0fe...b4f

• Liker 2
Skrevet

Å ringe å avtale en annen tid som passer pga jobb kan ikke virke bekymringsfullt. Det må de faktisk forstå de og. 

Anonymkode: 0cd7f...ba9

• Liker 4
Skrevet

Nei, ikke sykt barn dag - det er jo bare en times tid. Vi har krav på fri når man følger barn til lege / helsestasjon / tannlege, har ikke dere det? 

Anonymkode: b25ad...030

• Liker 3
Skrevet

Bruker ikke omsorgsdag til rutineavtaler. Kan den andre foreldren, besteforeldren, tante eller onkel følge? Evt barnevakt?

Du kan ikke bruke omsorgsdager til:

• møter med skolen, som ikke skyldes sykdom
  • planlagt fravær, for eksempel ved skoleferie og planleggingsdager
  • rutinekontroller på helsestasjonen
  • rutinekontroll hos tannlege, som ikke skyldes sykdom
  • når barnehage/skole er stengt på grunn av streik

Anonymkode: a34a9...782

• Liker 4
Skrevet

Nei, det har jeg aldri vurdert. 

Anonymkode: 7b7b6...67d

Skrevet

...nei? Får permisjon. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Å ringe å avtale en annen tid som passer pga jobb kan ikke virke bekymringsfullt. Det må de faktisk forstå de og. 

Anonymkode: 0cd7f...ba9

Hvilken tid mener du man skal bytte til når helsestasjonen har åpent i samme tidsrom som man er på jobb selv?

• Liker 2
Skrevet

Søker permisjon fra jobb. Har også hendt at jeg kan bruke flexitid, men ikke alltid at det lar seg avtale med helsestasjonen. 

Anonymkode: 10b41...586

Skrevet

Vi har bare brukt flexitid til helsestasjonbesøk. 

• Liker 1
Skrevet

Har du spurt sjefen din? Jeg kan følge til tannlege og helsestasjon uten problemer. Det er sikkert ikke alle som har det så fritt, men jobben din bør jo ta hensyn til at små barn må få helsesjekk, så jeg vil tro dere finner en løsning hvis du spør?

Anonymkode: a8d7b...1ec

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Bruker ikke omsorgsdag til rutineavtaler. Kan den andre foreldren, besteforeldren, tante eller onkel følge? Evt barnevakt?

Barnevakt følge til helsestasjon? Det har de jo ikke anledning til. En person som ikke er barnets forelder, har ikke krav på barnets personopplysninger. Altså, blir hele besøket bortkastet.

Anonymkode: 76ee4...094

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det blir nok kun godtatt rent unntaksvis, vil jeg tippe. Dakan det bli utfordringer med personvernet. I tillegg til at helsestasjonen alltid skal vurdere samspillet mellom forelder og barn. 

Anonymkode: a8d7b...1ec

• Liker 1
Skrevet

Nei, bruker velferdspermisjon for å få fri et par timer fra jobben. Som regel har vi time tidlig eller sent på dagen (de legger midt-på-dagen-timene på babyene med foreldre som fortsatt har permisjon), så da leverer jeg barnet i barnehagen etter timen og drar på jobb :) tar jo ikke så lang tid at man må ta fri hele dagen

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Hvilken tid mener du man skal bytte til når helsestasjonen har åpent i samme tidsrom som man er på jobb selv?

Men sier du at du har søkt permisjon som det er vanlig å gjøre, og fått nei fra jobben din? 

Anonymkode: b25ad...030

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dersom du ikke får permisjon med lønn til slike besøk, må du benytte ferie eller søke om velferdspermisjon. Veldig mange får velferdspermisjon med lønn til slikt. Har du spurt arbeidsgiver om fri?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...