Gå til innhold

Dagsoving baby når det er kaldt og regner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en baby som inntil nylig har sovet i moonboon på dagtid, men er nå for stor for denne. Baby har endelig begynt å akseptere vogn og har greid å sove i denne på dagtid (dog kort! og først etter brytekamp for å få han inn i vognselene), men vi har ikke noe sted å ha vognen under tak når det regner. Hva gjør man da egentlig? Regntrekk må da bli fryktelig klamt og ekkelt? Og på et tidspunkt er det vel uansett for kaldt å sove ute? Har dessverre ikke rukket å venne baby til dagsoving i sprinkelseng, og nå er dette vanskelig siden baby reiser seg i senga :( I vogna er jo baby i sele - burde jeg prøve sånn soverpose med sele også i sprinkelsenga? Takker for alle innspill - mulig dette er dumme spørsmål men dette her er jeg helt grønn på!

Anonymkode: 248cf...8ed

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mine har, etter nyfødtperiode, sovet ute i vogn i (nesten) all slags vær :) Bruker regntrekk med skjerm, altså slik at åpningen ikke dekkes og har ikke hatt problemer med at det føles klamt inni vogna. Bor på vestlandet der det hender at det blåser fra alle retninger så ved behov har jeg brukt klesklyper eller lignende for å sikre at regntrekket holder seg på plass. 

Regntrekk i polyester er å foretrekke foran de i ren plast når det gjelder lufteegenskaper, for eksempel Easygrow. 

Anonymkode: e93c5...2a8

• Liker 3
Skrevet

Vår sover i vogn året rundt, men med varmare sovepose om vinteren. Vi har tak å sette under til vanlig, men bruker regntrekk om vi er ein annan plass. Har ikkje vore eit problem for oss.  Vi har ullskinn undersoveposen, og gjerne ullkle på barnet no når det er litt kaldare. Lufta sirkulerer jo under trekket, så det blir ikkje meir fuktig enn å sove under tak i samme vær. :) For oss hadde det blitt ei lita krise å prøve å legge inne, da vårt barn ikkje legger seg i senga anna enn på kvelden.. Eg ville prøvd viss eg var deg :)

Anonymkode: 980d7...1d4

Skrevet

Ungene her har sovet i vogna året rundt. Baby vi har nå ligger i skrivende stund ute å sover i regn å 5 gr😊 

Anonymkode: fa89e...0cb

Skrevet

Alle mine 3 har sovet ute i vogn hele vognperioden og uansett vær. Setter under tak om jeg kan, men bruker ellers regntrekk uten problemer. Er ikke for kaldt å sove ute, kjøp skikkelige vognposer 😊 Blir ikke klamt heller da det er nok lufting under skjermen.

Anonymkode: 55c0c...e21

Skrevet

Har stort sett sovet i vogn ute. Med yngste satte jeg vogna inne på vaskerommet de varmeste og kaldeste dagene(og etterhvert hvis det var mer enn 3 minusgrader da hun ble større, barnehagen gjorde det samme. Mistenker kuldeastma, men ikke fått bekrefta noe, men hosta seg våken i kulden…). Med eldste var det kjølige somre og milde vintre

Anonymkode: 9112c...e75

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mine har, etter nyfødtperiode, sovet ute i vogn i (nesten) all slags vær :) Bruker regntrekk med skjerm, altså slik at åpningen ikke dekkes og har ikke hatt problemer med at det føles klamt inni vogna. Bor på vestlandet der det hender at det blåser fra alle retninger så ved behov har jeg brukt klesklyper eller lignende for å sikre at regntrekket holder seg på plass. 

Regntrekk i polyester er å foretrekke foran de i ren plast når det gjelder lufteegenskaper, for eksempel Easygrow. 

Bruker du myggnett foran åpningen i tillegg til regntrekk? Hvis det er tilfellet, hvordan blir luftkvaliteten i vogna da? 

Anonymkode: 35c02...2ea

Skrevet

Har en baby som inntil nylig har sovet i moonboon på dagtid, men er nå for stor for denne. Baby har endelig begynt å akseptere vogn og har greid å sove i denne på dagtid (dog kort! og først etter brytekamp for å få han inn i vognselene), men vi har ikke noe sted å ha vognen under tak når det regner. Hva gjør man da egentlig? Regntrekk må da bli fryktelig klamt og ekkelt? Og på et tidspunkt er det vel uansett for kaldt å sove ute? Har dessverre ikke rukket å venne baby til dagsoving i sprinkelseng, og nå er dette vanskelig siden baby reiser seg i senga :( I vogna er jo baby i sele - burde jeg prøve sånn soverpose med sele også i sprinkelsenga? Takker for alle innspill - mulig dette er dumme spørsmål men dette her er jeg helt grønn på!

Mine har sovet i regntrekk, null problem. Og for kaldt definerte jeg når det krøp ned mot -10, som i bhg. Ikke de første ukene av deres liv, men ellers. Da trilla jeg vogna inne og lot den stå der. Gikk IKKE å veksle mellom vogn og seng, så valgte vogn og mest mulig utesoving. De sov som steiner ute uansett vær helt ned til -10.

Anonymkode: 3ca30...f7d

• Liker 1
Skrevet

Bruker regnstrekk og sover ute. Det vil jo bli det samme som at du går en tur mens det regner 😊

Skrevet

Det går helt fint å sove ute i regnet. Altså, folk går jo trilletur ute i timesvis i regn....

Jeg bor i Bergen, og begge mine har sovet 2-3 timer ute i regnet hver eneste dag i et års tid.. 

Det er ikke for kaldt før det er under -10. 

Anonymkode: e8e48...7e2

Skrevet

Skjønner absolutt ikke greia med at unger skal sove ute uansett hva. Mine sov i sprinkelsenga, null problem. Brukte nattpose som gjør det litt vanskeligere å styre. 

Anonymkode: ff187...104

Skrevet

Bruker du myggnett foran åpningen i tillegg til regntrekk? Hvis det er tilfellet, hvordan blir luftkvaliteten i vogna da? 

Anonymkode: 35c02...2ea

Har gått fint med myggtrekk, men bruker oftest kun en av delene. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Skjønner absolutt ikke greia med at unger skal sove ute uansett hva. Mine sov i sprinkelsenga, null problem. Brukte nattpose som gjør det litt vanskeligere å styre. 

Jeg bor i en leilighet midt i byen uten uteområde jeg skulle ønske vi hadde en terasse så han kunne sovet ute. For da kunne jeg styrt og bråket inne mens han sov uten å vekke han.

Anonymkode: b3457...72f

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Dette! 

Her sover babyen best i senga 🤷🏻‍♀️

Anonymkode: b8b17...c73

Skrevet

Vi har vogna inne. Varierer litt hvor den står. Nå regner det ute, og etter trilletur er hjulene fulle av gjørme. Så nå står vogna i gangen. Ellers har vi den i stua eller under trappa :) Baby tar alle lurene sine på dagen i vogna. Hadde vugge i stua før, men vi kvitta oss med den etter at vi kjøpte vippestol. Alt tar så mye plass..

Har satt vogna ut innimellom, men vi bor veldig sentralt og masse folk går forbi. Unger som leker, ungdom som reker rundt osv. Så jeg tør ikke la vogna stå ute uten tilsyn 🙈

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Yngste sov i vugge og så sprinkelseng til hun var ca 8 mnd, kanskje en lur i vogn fordi jeg kombinerte det med å komme meg ut, og lot vogna stå ute når jeg kom hjem. Etter det var det umulig å få henne til å sove mer enn 30 min, når hun egentlig trengte mer, og det var de gangene jeg ikke bare ga opp helt. Da var det bedre å legge henne i vogna så hun fikk sove det hun trengte. Å sove i seng var null stress på kveld/natt. 

Anonymkode: 9112c...e75

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Hvor bor du hvor det blir for kaldt, min sover ute året rundt.

Ikke sele i seng, det er frarådet

Anonymkode: fa8ee...92c

Skrevet

Hva er problemet med at baby reiser seg i senga? Dere må evt senke bunnen om det er problem. Så må baby bare få kave litt fra seg før hen sovner. Ikke bruk sele🤗

Anonymkode: b8b17...c73

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tusen takk for konkret tips til regntrekk! Da kjøper jeg et easygrow-trekk og håper det ikke blir for klamt :)

Skrevet
Anonym6789 skrev (1 time siden):

Bruker regnstrekk og sover ute. Det vil jo bli det samme som at du går en tur mens det regner 😊

Hehhe - jeg går ALDRI tur med vogn mens det regner! Haaaater sånn kald klam regnfuktighet selv, det er kanskje det som påvirker her.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...