Gå til innhold

Hvor mange ansatte per barn på storebarnsavdeling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren vår startet etter sommeren på storebarnsavdeling siden hun straks blir 3 år. Vi har flyttet, så både barnehagen og avdelingen er ny for oss og henne. Hun trives og det virker som hun har det bra. Men jeg stusser på bemanningen på avdelingen.

Veldig ofte er det kun 2 på jobb, og avdelingen har altså 18 barn. I starten tenkte jeg at det var pga sykdom og manglende vikar. Men dette skjer gjerne et par ganger i uka. I den gamle barnehagen var det selvsagt en del sykdom blant personalet (regner med at det er relativt vanlig når man jobber med små barn). Men barnehagen hadde alltid "faste"/kjente vikarer på plass slik at de alltid var 4 voksne på avdelingen. De få gangene de ikke klarte å dekke opp for fraværet, ble faktisk avdelingen stengt (noe jeg tenker er helt greit, det viktigste er jo at barna blir godt fulgt opp). 

Jeg vet jo om bemanningsnormen, og at det på storebarnsavdelingen skal være 3 voksne på 18 barn. Men er dette kun anbefalinger, eller er barnehagen pliktet til å etterfølge dette? Er det en anbefaling eller et krav? 

Jeg tenker å ta det opp med styreren, men er greit å kanskje vite om de bryter noen regler eller ikke først.

Vurderer også sterkt å søke om ny barnehage pga dette, men samtidig sitter det jo litt inne siden hun akkurat har byttet. Regner uansett ikke med at hun får plass med det første da det er lange ventelister. Men vi har altså en barnehage som er rett utenfor døra vår, hvor hun ikke fikk plass nå etter sommeren. Tenkte evt. å ringe dit for en prat og høre hvordan de løser bemanningen. Hvis de opererer som den gamle barnehagen, er jeg veldig fristet til å søke der.

Anonymkode: d1644...de0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1 pr 18 barn, men det er ikke noe krav om hele dagen, bi er kanskje 4 ansatte på 12 små 2 i løpet av en dag 

Anonymkode: 57641...f3a

Skrevet

Det er ikke krav om 1 ansatt per 6 barn hele dagen. 

Det var helt vanlig med 2 på jobb her. 

Anonymkode: b5e85...733

Skrevet

Her er det 3 voksne på 18 barn på stor avdeling (4-6 år), og 3 voksne på 12 barn på mellomavdeling (2-4 år), og 3 voksne på 9 barn på liten avdeling (0-2 år). 

De har alltid vikar ved sykdom. 

Anonymkode: d4b0e...5ec

Skrevet

Postet litt for tidlig.

Verdt å nevne at bemanningsnormen gjelder bhg som helthet, og ikke per avdeling. Det er også snakk om årsverk, og ikke at 3 personer konkret må møte de 18 barna hver dag.

Så de bryter ingen lov. 

Anonymkode: b5e85...733

Skrevet

3 ansatte på 18 barn. Men de begynner og slutter ulikt, møter, plantid og pauser skal avvikles, så det er ofte bare 2 på avdelingen. Har regnet det ut her jeg jobber, og ca. 1 time midt på dagen er alle på avdelingen. 

Bare klag, men du må høyere opp. Styrer kan ikke gjøre noe med det. Gå demonstrasjonstog, gjør opprør, hva som helst, for dette er ikke holdbart for barna eller barnehageansatte.

Her jeg jobber er vi 3 på 12 småbarn. Dvs 2 for det meste av dagen. Et barn som skulle hatt ekstra ressurs på seg, men det får vi ikke tak i, tre barn som nettopp har flyttet til Norge og ikke skjønner et ord norsk, tre barn man ikke kan snu ryggen til et sekund før de biter et annet barn til blods, slår eller sparker. 

Det er grusomt å være på jobb. Jeg ser etter en annen jobb, men vet at de fleste barnehager i samme by sliter med lignende problem.

Gidder ikke å holde kjeft lenger og late som om alt er bra, for det er det ikke.

Anonymkode: 9820b...a84

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Her er det 3 voksne på 18 barn på stor avdeling (4-6 år), og 3 voksne på 12 barn på mellomavdeling (2-4 år), og 3 voksne på 9 barn på liten avdeling (0-2 år). 

De har alltid vikar ved sykdom. 

Anonymkode: d4b0e...5ec

De er ikke det hele dagen nei

Anonymkode: 57641...f3a

• Liker 1
Skrevet

Klag gjerne. Men nytter ikke å klage til styrer. Gå til kommunen og regjeringen. 

Barnehager driver rovdrift på ansatte og det er en grunn til at det er så mye sykemeldinger. 

Vi trenger flere folk på jobb. Det er ikke forsvarlig drift å ha det som det her. 

Anonymkode: b8cbb...c1b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Klag gjerne. Men nytter ikke å klage til styrer. Gå til kommunen og regjeringen. 

Barnehager driver rovdrift på ansatte og det er en grunn til at det er så mye sykemeldinger. 

Vi trenger flere folk på jobb. Det er ikke forsvarlig drift å ha det som det her. 

Anonymkode: b8cbb...c1b

Ja, eller kortere åpningstid og færre barn. Det er ikke mange kvadratmeter per barn i barnehagen sånn som det er nå....

Anonymkode: 5c082...1c1

Skrevet

Helt vanlig med 2 på 18 store barn mesteparten av dagen. På min avdeling er vi to pedagogiske ledere og en medarbeider. Vi peddene har begge 4 t UB-tid i uka. En arbeidsdag til sammen. I tillegg pauser, pedmøter, ressursteammøter, veiledningskurs, samarbeidsmøter, ansvarsgruppemøter, foreldresamtaler osv. Listen er lang. Så størsteparten av dagen er vi bare 2 stk på avd.

Hvis det er sykdom på huset, som det er mye av ettersom flere er småbarnsforeldre med syke barn, må vi gjerne låne bort en voksen for at dagen skal gå opp.

Hjelper ikke å klage til styrer i barnehagen da det ligger på politisk nivå. Alle styrere ønsker å øke reell bemanning mer enn å øke pedagogtettheten som bare fører til færre hender...

I tillegg hjelper det jo ikke at barnehagen er åpen fra 6.30 til 17.00 uten maxtid for barna... 

I perioden vi hadde begrenset åpent 8 timer og alle var på jobb samtidig var det fantastisk på jobb. Null sykefravær, og lykkelige barn og få konflikter mellom barna. Tar godt en "nedstenging" til 😁

Anonymkode: 4ca04...2d2

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...