Gå til innhold

Hva skjer med gjeld ved skilsmisse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

min mann har flere hundre tusen i forbruksgjeld. Han tok det opp uten at jeg visste det. Men han sier at han gjorde det for å gi et bedre liv til oss. Hva skjer med gjelda når vi skiller oss? Blir jeg gjort ansvarlig for det på noen måte?

Anonymkode: b1902...75d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Står det på deg også? Eller på bare han?

Anonymkode: 10bf6...0a3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hei,

min mann har flere hundre tusen i forbruksgjeld. Han tok det opp uten at jeg visste det. Men han sier at han gjorde det for å gi et bedre liv til oss. Hva skjer med gjelda når vi skiller oss? Blir jeg gjort ansvarlig for det på noen måte?

Hvis han har tatt det opp alene, så er han alene ansvarlig for det.

Hvis du er medlåntaker så er du også ansvarlig for det.

Skrevet

Kommer ann på papirene. Er du solidarisk ansvarlig så er du det, er du ikke det så får det være hans problem.

Anonymkode: e532a...2d0

• Liker 2
Skrevet

Dere skal dele nettoverdiene. Hvis gjelden fører til at han ikke har positiv formue har han ikke noe å dele med deg. Men du må dele ditt med ham. Selve gjelden har du ikke ansvar for.

Anonymkode: 6b5a6...a7c

• Liker 5
Skrevet

Så hvis jeg sparer og investerer og kjøper f.eks. bolig uavhengig av han, må jeg dele det med han ved skilsmisse?  

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så hvis jeg sparer og investerer og kjøper f.eks. bolig uavhengig av han, må jeg dele det med han ved skilsmisse?  

Ja, så lenge du bruker midler som er oppspart etter inngåelse av ekteskapet.

Anonymkode: ab458...108

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Det positive er at om navnet ditt ikke står på papirene så har du ikke ansvar for dette.

Det negative er at når dere skal dele formuen kan gjelda skjevdeles og du får mindre enn du skulle hatt på grunn av at han er idiot. 

Anonymkode: 4cafd...182

• Liker 3
Skrevet

Netto formue (også negativ) fratrukket midler som kan kreves skjevdelt skal deles likt. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Ja, det er det som er felleseie. Midler opparbeidet i ekteskapet skal deles.

Hvis dere har egenkapital til 1 mill i bolig har dere 500 000 hver. Hvis han i tillegg har 500 000 i gjeld har han 0 og ingenting å dele med deg. Du må gi ham 250 000.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Hvis dere har egenkapital til 1 mill i bolig har dere 500 000 hver. Hvis han i tillegg har 500 000 i gjeld har han 0 og ingenting å dele med deg. Du må gi ham 250 000.

Jeg er ikke ts, men seriøst?! 😳 så en partner kan rævkjøre den andre, og fortatt sitte igjen med en fin slump penger 😳 for en verden man lever i 😳

Anonymkode: d5072...c01

• Liker 2
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg er ikke ts, men seriøst?! 😳 så en partner kan rævkjøre den andre, og fortatt sitte igjen med en fin slump penger 😳 for en verden man lever i 😳

Ja.

Du bør vurdere nøye på de økonomiske konsekvensene før du gifter deg. Det er veldig få som egentlig gjør det.

Samboerskapet er ikke nødvendigvis lettere å håndtere. 

Schmuhu

• Liker 7
Skrevet

Har man penger,bolig,sekundærbolig og kjøretøy diverse så må man aldri gifte seg. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja, og likevel får man stadig høre at det er så viktig å gifte seg for å "sikre seg økonomisk". 😂 

Anonymkode: cbaac...186

• Liker 7
Skrevet
Schmuhu skrev (8 minutter siden):

Ja.

Du bør vurdere nøye på de økonomiske konsekvensene før du gifter deg. Det er veldig få som egentlig gjør det.

Samboerskapet er ikke nødvendigvis lettere å håndtere. 

Schmuhu

Selvfølgelig er samboerskapet lettere å håndtere. I et samboerskap er mine penger mine penger og hans penger er hans penger. Det samme gjelder gjeld.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Selvfølgelig er samboerskapet lettere å håndtere. I et samboerskap er mine penger mine penger og hans penger er hans penger. Det samme gjelder gjeld.

Det er ikke like enkelt alltid. I de tilfellene blir posisjonering og sikring av verdier mye mer viktig, og medfører mye krangling. 

• Liker 1
Skrevet

Å gifte seg gagner den økonomisk svakeste parten mest.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, dette er ikke nyheter. Derfor folk med midler ofte ønsker ektepakt / særeie. 

Anonymkode: 032e3...e60

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Utenfor min fatteevne at noen faktisk ønsker å gifte seg. Man kan fort bli rimelig rævkjørt😬

Anonymkode: 73bae...564

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, dette er ikke nyheter. Derfor folk med midler ofte ønsker ektepakt / særeie. 

Anonymkode: 032e3...e60

Har aldri trengt å sette meg så grundig inn i dette, siden hverken jeg eller min tidligere partner var særlig godt bemidlet. Men jeg trodde helt ærlig at man hadde særeie/ektepakt for å sikre seg at ikke partner fikk en stor del av formuen den andre hadde opparbeidet seg? Kan man på noen måte sikre seg fra at ektefellen setter deg i saksa og opparbeider seg gjeld bak din rygg? Eller må man bare krysse fingrene og håpe på det beste?

Anonymkode: 73bae...564

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...