AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #1 Skrevet 18. september 2023 Har en venninne som er blitt alene for et par år siden. De har to barn sammen. Det gikk ikke lange tiden før eksmannen hennes fikk seg ny samboer ( tok 2 mnd). Men denne stemoren involverer seg svært lite i barna som er 12 og 10 år tenker jeg. Men så vet jeg ikke hva som er vanlig heller da. Men et par eksempler. Barna skulle være hos sin far, mor jobbet kvelden. Det ene barnet skulle spille fotballkamp, det andre barnet skulle på danseoppvisning. Far kjører da det ene barnet på kamp, og barnet må da være der alene, mens far er på danseoppvisning med det andre. Stemor sitter hjemme. Annet eksempel. Far skulle på en jobbfest en fredag, det var hans helg med barna. Han kjører da barna til sine foreldre. Men stemor sitter hjemme alene. Hvordan gjør andre det? Tar man ansvar for sine stebarn, eller er ikke det et ansvar man tar? Jeg synes det er litt rart hun ikke viser noe interesse for stebarn sine... Anonymkode: f1233...f76
AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #2 Skrevet 18. september 2023 Tror ikke det er noen fasit på det, selv om KG har mange meninger. Jeg har alltid kjørt/hentet stebarnet mitt ved behov eller vært med det når far har vært på foreldremøte og lignende i vår samværsuke, men jeg har vært inne i bildet siden barnet var to år og kjenner det godt. Men barnet har også vært hos besteforeldre på farsiden innimellom, og jeg ser ikke hvorfor det skal være en dårligere løsning for barnet enn å være med meg, de ønsker jo også å passe barnebarnet sitt innimellom, og siden barnets mor ikke har noe nært forhold til de så blir det jo typisk anledning i fars samværsuker. Stemoren du skriver om her kom inn i bildet da barna var 10 og 8 år, hvis jeg har forstått HI riktig, og det er naturlig at det i den alderen tar tid før barna bygger samme relasjon. Er ikke sikkert at det er så viktig for barna at stemor ser på fotballkampen og muligens er det like hyggelig for disse barna å være med besteforeldre? Eller kanskje far har gjort en vurdering basert på hva han tenker at barna trives best med. Anonymkode: de7dd...062 2
Ny Bruker Skrevet 18. september 2023 #3 Skrevet 18. september 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Har en venninne som er blitt alene for et par år siden. De har to barn sammen. Det gikk ikke lange tiden før eksmannen hennes fikk seg ny samboer ( tok 2 mnd). Men denne stemoren involverer seg svært lite i barna som er 12 og 10 år tenker jeg. Men så vet jeg ikke hva som er vanlig heller da. Men et par eksempler. Barna skulle være hos sin far, mor jobbet kvelden. Det ene barnet skulle spille fotballkamp, det andre barnet skulle på danseoppvisning. Far kjører da det ene barnet på kamp, og barnet må da være der alene, mens far er på danseoppvisning med det andre. Stemor sitter hjemme. Annet eksempel. Far skulle på en jobbfest en fredag, det var hans helg med barna. Han kjører da barna til sine foreldre. Men stemor sitter hjemme alene. Hvordan gjør andre det? Tar man ansvar for sine stebarn, eller er ikke det et ansvar man tar? Jeg synes det er litt rart hun ikke viser noe interesse for stebarn sine... Anonymkode: f1233...f76 Virker helt normalt for min del. Sikkert faren har avtalt det slik med sin nye samboer. Hun har vel egne planer/tid for seg selv hun også. Ikke sikkert hun bare sitter på rumpa i de timene. Hvor mye tid hun investerer i barn som har sine to foreldre med foreldreansvar, har barnas mor ikke noe med. Stemoren gjør sikkert en god del praktisk og emosjonel for barna når de har tiden sammen. Men hun skal ikke ofre all sin tid til bonusbarna. Altså, bonusbarna klarer seg fint med to foreldre og besteforelsdre, ser det ut som. 3 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #4 Skrevet 18. september 2023 Vi har det slik, men vi har også et felles barn, så jeg passer jo vårt barn i den tiden. Han tar alt av levering og fiksing med sine barn, og det var vi enige om da vi ble sammen. Så er det jo også jeg som tar brorparten av jobben her hjemme i huset, jeg vasker alle deres klær, rydder opp etter dem, skifter på sengene. De rydder ikke opp etter seg selv, selv om de er store nok til det. Anonymkode: 32493...3f2 1
Sirah Skrevet 18. september 2023 #5 Skrevet 18. september 2023 Stemødre kan tydeligvis ikke gjøre noe riktig, uansett hvordan de løser situasjonen med stebarna. Dette er ikke ment som kritikk til din problemstilling TS, kunn en observasjon etter å ha lest mange slike innlegg her inne. Innvolverer man seg for mye så er det galt, for lite er også galt. Så lenge dette fungerer for den aktuelle familien syntes jeg ikke noen skal legge seg opp i det. Dammed if you do, dammed if you dont. 1 5
AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #6 Skrevet 18. september 2023 Sirah skrev (1 minutt siden): Stemødre kan tydeligvis ikke gjøre noe riktig, uansett hvordan de løser situasjonen med stebarna. Dette er ikke ment som kritikk til din problemstilling TS, kunn en observasjon etter å ha lest mange slike innlegg her inne. Innvolverer man seg for mye så er det galt, for lite er også galt. Så lenge dette fungerer for den aktuelle familien syntes jeg ikke noen skal legge seg opp i det. Dammed if you do, dammed if you dont. Nei jeg stilte spørsmålet bare fordi jeg var nysgjerrig 😊 Anonymkode: f1233...f76
AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #7 Skrevet 18. september 2023 Du antar veldig mye ved å si at hun "ikke viser noen interesse for stebarna" basert på at hun ikke fulgte på en fritidsaktivitet. Jeg både har stebarn og steforeldre til mine barn på begge sider. Steforeldrene kan godt delta på slike ting du nevner, men det er overhodet ingen forpliktelse. Om barna har aktiviteter som kræsjer, avtaler jeg normalt sett med min eks slik at en av oss følger hver, uavhengig av hvem sin samværsuke det er. Anonymkode: 9867b...aa0 1
Sirah Skrevet 18. september 2023 #8 Skrevet 18. september 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nei jeg stilte spørsmålet bare fordi jeg var nysgjerrig 😊 Anonymkode: f1233...f76 Ja som jeg skrev var det ikke ment som noe «kritikk» til ditt spørsmål, bare en observasjon 😃 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #9 Skrevet 18. september 2023 Å være stemor er en enormt utakknemlig og krevende rolle, så skjønner henne godt. Hun vil sikkert ha litt ro og fred og tid for seg selv. Anonymkode: 9ee8b...29b 2
Gjest takinova Skrevet 18. september 2023 #10 Skrevet 18. september 2023 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Har en venninne som er blitt alene for et par år siden. De har to barn sammen. Det gikk ikke lange tiden før eksmannen hennes fikk seg ny samboer ( tok 2 mnd). Men denne stemoren involverer seg svært lite i barna som er 12 og 10 år tenker jeg. Men så vet jeg ikke hva som er vanlig heller da. Men et par eksempler. Barna skulle være hos sin far, mor jobbet kvelden. Det ene barnet skulle spille fotballkamp, det andre barnet skulle på danseoppvisning. Far kjører da det ene barnet på kamp, og barnet må da være der alene, mens far er på danseoppvisning med det andre. Stemor sitter hjemme. Annet eksempel. Far skulle på en jobbfest en fredag, det var hans helg med barna. Han kjører da barna til sine foreldre. Men stemor sitter hjemme alene. Hvordan gjør andre det? Tar man ansvar for sine stebarn, eller er ikke det et ansvar man tar? Jeg synes det er litt rart hun ikke viser noe interesse for stebarn sine... Anonymkode: f1233...f76 Dette er jo din venninnes narrativ som du selger videre til oss.
AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #11 Skrevet 18. september 2023 Hadde jeg vært stemor i et lignende tilfelle så hadde jeg stilt opp for bonusbarnet HVIS far tok seg av barna sine på en god måte sånn ellers. Handler det om at det ble vanskelig for far å være to steder samtidig så hadde jeg blitt med på kamp om barnet ville det. Meeen , om far ville bruke meg som en tjener for å slippe unna egne plikter så hadde jeg satt foten ned. Jeg hadde heller ikke vært sammen ned en sånn mann heller når jeg tenker meg om Anonymkode: a407e...7f5
AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #12 Skrevet 18. september 2023 Problemet her er jo far, som gikk inn i et nytt forhold etter 2 mnd, høres ut som om dama har flyttet inn lenge før barna ble godt kjent slik at det var naturlig for henne å passe/følge, og at far ikke vurderte nøye om hun egnet seg som bonusmor. Anonymkode: af030...4ed
AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #13 Skrevet 18. september 2023 Kan legge til TS; det er veldig mange ting som spiller inn i hvordan en slik relasjon fungerer. Her har jeg aldri hilst på barnas mor. Hun var svært negativ til vårt forhold fra starten, og det har dessverre ikke blitt bedre. Barnas skole, fritidsaktiviteter m.m. ligger i mors nabolag, og det var hun som meldte barna opp til aktivitetene, etter skilsmissen. Hun ba også om mer samvær da far og jeg flyttet sammen. Når far har barna og skal kjøre til en kamp el.l., har jeg alltid tilbudet om å være med. Men han har sagt at det er helt opp til meg, og han forstår godt om jeg ikke ønsker. Det vil være mange andre mødre til stede som kjenner mor, og jeg vet hun bruker en del tid på å snakke negativt om oss (det har hun selv sagt). Jeg har vært med et par ganger, hvis det er fint vær og vi kan gjøre en dag ut av det, dra og spise etc. En gang av rent prinsipp, ettersom vi nå er gift og jeg ikke aksepterer hvordan hun holder på. Men hverken far eller jeg har noe nært forhold til trenere eller andre foreldre i gruppen, og det begrenser jo den aktive deltakelsen. Mor har definert dette ganske tydelig som hennes domene, og dersom det er viktig for henne, er det egentlig ikke noe han eller jeg bruker energi på å kjempe mot. Anonymkode: 32493...3f2 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #14 Skrevet 18. september 2023 Jeg fulgte aldri mine stebarn på noe som helst, det var det foreldrene deres som gjorde. Jeg fulgte opp mitt barn og han sine. Vi hadde aldri barnevakt, da var vi begge hjemme eller ute på noe med barna. Vi hadde jo tross alt annenhver helg uten barn. Er det slik nå fortida at et barn ikke kan spille en fotballkamp uten å ha foresatte på sidelinja? Det er jo ikke slik at jeg ikke involverte meg i mine bonusbarn, jeg tok bare ikke foreldrerollen siden de har svært gode foreldre fra før. Nå er alle voksne alle har et godt forhold til hverandre. Anonymkode: 8f8a5...546 1
Carrot Skrevet 18. september 2023 #15 Skrevet 18. september 2023 Du er liksom dømt til å feile uansett hva du gjør, engasjerer du deg trår du inn på et område hvor du ikke har noe med å trå og gjør du det ikke er du ikke en god steforelder i noens øyne.. Jeg tenker hver får re sin seng og så får andre la vær å mene så innmari mye om hvordan de velger gjøre det.. 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #16 Skrevet 18. september 2023 I mitt tilfelle er det slik; passet dem innimellom når de var yngre. Mor ble rasende når hun fant ut. Far måtte heller spørre mor om å passe, hun sa konsekvent nei. Far brukte foreldrene sine som barnevakt. Vi fikk felles barn. Far skulle reise bort en langhelg, mor kunne ikke passe. Stebarna måtte da være hos besteforeldrene, mens jeg satt hjemme med fellesbarnet. Mor ble rasende! Stebarna syns det var urettferdig at de måtte være hos besteforeldrene mens minste fikk være hjemme. Kan ALDRI vinne! Anonymkode: 207a6...f9b 1 3
AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #17 Skrevet 18. september 2023 takinova skrev (9 minutter siden): Dette er jo din venninnes narrativ som du selger videre til oss. Min venninne har ikke nevnt noe ang dette i det hele tatt. Så hun har nok ingen forveninger om at stemor skal stille opp. Å jeg som sagt, bare lurte på hva som er vanlig. Jeg tenker at hadde jeg vært stemor ville kanskje jeg fulgt på f.eks den fotballkampen som var et eksempel. Men om det hadde vært tilfelle om jeg hadde vært i den situasjonen er ikke sikkert. Jeg aner ikke. Derfor, av nysgjerrighet, så stilte jeg spørsmålet for å få litt innblikk i hva som er vanlig. Ingen kritikk til noen. Anonymkode: f1233...f76
AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #18 Skrevet 18. september 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: I mitt tilfelle er det slik; passet dem innimellom når de var yngre. Mor ble rasende når hun fant ut. Far måtte heller spørre mor om å passe, hun sa konsekvent nei. Far brukte foreldrene sine som barnevakt. Vi fikk felles barn. Far skulle reise bort en langhelg, mor kunne ikke passe. Stebarna måtte da være hos besteforeldrene, mens jeg satt hjemme med fellesbarnet. Mor ble rasende! Stebarna syns det var urettferdig at de måtte være hos besteforeldrene mens minste fikk være hjemme. Kan ALDRI vinne! Anonymkode: 207a6...f9b Hvorfor kunne ikke far være sammen med ungene sine når han hadde samvær, og legge selvrealiseringen sin til de andre helgene? Anonymkode: af030...4ed
AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #19 Skrevet 18. september 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): I mitt tilfelle er det slik; passet dem innimellom når de var yngre. Mor ble rasende når hun fant ut. Far måtte heller spørre mor om å passe, hun sa konsekvent nei. Far brukte foreldrene sine som barnevakt. Vi fikk felles barn. Far skulle reise bort en langhelg, mor kunne ikke passe. Stebarna måtte da være hos besteforeldrene, mens jeg satt hjemme med fellesbarnet. Mor ble rasende! Stebarna syns det var urettferdig at de måtte være hos besteforeldrene mens minste fikk være hjemme. Kan ALDRI vinne! Anonymkode: 207a6...f9b Uff, da er det ikke lett. Anonymkode: f1233...f76
AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #20 Skrevet 18. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor kunne ikke far være sammen med ungene sine når han hadde samvær, og legge selvrealiseringen sin til de andre helgene? Anonymkode: af030...4ed Han lager seg ofte planer når han har samværshelg.... Men det er nå en annen sak. Anonymkode: f1233...f76
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå