Gå til innhold

Hva gjør dere med hund når det er skikkelig dårlig vær?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har to hunder. 

Den ene har hatt diverse plager. Kan ikke gå for lange turer. I løpet av en uke kan han gå et par turer på ca 1t. De andre dagene er det 30-45min. I tillegg liker han ikke regn. Vil helst ikke ut da, men tvinger jeg han med så blir han med. 

Den andre hunden har ingen spesielle hensyn jeg må ta. 

Det jeg lurer på, er hvordan dere legger opp turer når det er uvær? Fa tenker jeg både de verste dagene med masse regn og kanskje lyn og torden, og de dagene hvor det bare høljer ned. Går dere tur hver dag? Går det fint å kun lufte i hagen og ellers gjøre aktiviteter inne? I så fall, hvilke aktiviteter holder dere på med? 

Har også tenkt at hunden med plager kanskje kan bli hjemme de verste dagene med dårlig vær, mens den friske får seg en tur. Men føler sånn på samvittigheten ovenfor den som må bli igjen. Samtidig går jo tilpasningen av hunden med plager utover den friske. Hun er jo frisk og trenger jo egentlig ikke begrensninger på tur. 

Anonymkode: 357eb...513

Tittel er endret etter ønske fra TS. 

_popcorn_, adm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Overskriften skulle være "Hva gjør dere med hund når det er skikkelig dårlig vær"?

Anonymkode: 357eb...513

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da går jeg korte turer så han får gjort fra seg (vi har ikke egen hage hvor vi kan slippe ham ut) og så aktiviserer jeg ham inne med f.eks søk og fylt kong.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hunder som hater regn og sur vind. Er det en dag eller to med dårlig vær, blir det kjempekorte turer ute for å gå på do, også gjør vi andre aktiviteter inne, som kong, nyinnlæring, nosework etc.

Varer det dårlige været over mange dager, kjører vi til en skog og går en lengre tur der

Anonymkode: e197c...e44

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger tar vi en fridag (bare ut på do), noen ganger trener vi inne, og noen ganger går vi lange turer også i skikkelig møkkavær. Det kan være ganske deilig det også, men nå bryr ikke mine hunder seg nevneverdig om dårlig vær :) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er ute uansett vær, men det er ikke slik at vi går lang tur hver dag. Det gjør vi når vi har lyst, kan like godt være dårlig vær da. Ca 2-3 ganger i uken går vi langt. Ellers ligger turene på 15-30 min :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis jeg hadde droppet langtur (2 timer +) en dag, hadde både bikkja og jeg gått på veggene. Så det er på med regntøy og ut på tur. Vi kan droppe en av de korte turene (15-30 minutter), men langturen i skogen må vi ha hver dag. Har labrador som elsker vann (bortsett fra det vannet som er i dusjen…) og snø, og selv er jeg vant til å gå eller sykle til og fra skole/jobb i allslags vær. Regn er ikke farlig, man trenger bare skikkelig regntøy (HH, Aalesund e.l) og støvler/vanntette sko.

Anonymkode: 3fee4...155

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund tåler ikke mye regn. Da løper han rundt med halen mellom beina og prøver å gjemme seg i skjul, og gjør alt for å dra seg selv inn igjen. Han hater det. Det er ikke snakk om å gå noen steder da. Det er nyttesløst. Så på slike dager så er vi bare ute slik at han gjør ifra seg, og så er det rett inn igjen. 

Føler det er "dyreplageri" at jeg tvinger denne hunden til å være ute når hunden er så ukomfortabel med det.

Siden du har en hund som ikke vil ut og en hund som vil ut, så kan du med god samvittighet levne igjen hunden som ikke vil ut og ta med deg hunden som vil ut på tur :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mi  nekter å gå tur når det regner, da er kun luftetur ut for å rosse eller bæsje greit. 

Han setter seg rett og slett ned og man må dra han.

Anonymkode: 0a40c...2ea

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har whippet, dårlig vær i hans øyne er for varmt, for kaldt, for vått, for tørt, for vindfullt og alt som bare ikke passer han den dagen. 
Skulle vi latt være å gå tur de dagene han ikke er entusiastisk ville vi måtte holde oss inn de fleste dager😂

Så lenge været ikke er til skade så går vi tur ganske enkelt. For varmt kan skade mer enn regn så når det regner er det på med regntøy så er det min jobb å gjøre turen positiv med godis, lek, spennende veier og alt slikt.

Anonymkode: 5723d...a98

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri opplevd at det har vært så dårlig vær hele dagen at en tur på hvertfall tre kvarter sammenhengende har vært umulig/uforsvarlig, selv om det har måttet bli litt andre tider enn vi normalt sett går noen ganger. (Hatt hund i en mannsalder) Så jeg har aldri droppet turer helt grunnet været, nei.

Kler på oss gode regntøy begge to og tørker oss godt når vi kommer hjem igjen, eller ull + vindtett ytterstoff når det er mange minus. 

Når jeg har valp så går vi naturlig nok ikke så lange turer og da må man være litt kreativ så da blir alle måltider servert fryst i aktivitetsleker, div øvelser innendørs/i hagen, flere bil- og kollektivruter og besøk enn normalt for både sosialisering og berikelse f.eks. 

Anonymkode: f3017...373

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en gammel hund som styrer turene selv:) og en unghund som tåler all slags vær:) ut på tur skal vi uansett vær! Tar med begge på en mindre runde, leverer gamlemor hjemme (om hun vil det) og går videre med unghunden. Om jeg synes det er kaldt, vått og kjipt får det bare være😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis jeg hadde droppet langtur (2 timer +) en dag, hadde både bikkja og jeg gått på veggene. Så det er på med regntøy og ut på tur. Vi kan droppe en av de korte turene (15-30 minutter), men langturen i skogen må vi ha hver dag. Har labrador som elsker vann (bortsett fra det vannet som er i dusjen…) og snø, og selv er jeg vant til å gå eller sykle til og fra skole/jobb i allslags vær. Regn er ikke farlig, man trenger bare skikkelig regntøy (HH, Aalesund e.l) og støvler/vanntette sko.

Anonymkode: 3fee4...155

Forsåvidt enig med deg, men er det lyn og torden ute, går ikke vi ut. 

Anonymkode: 77aa9...14f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min siste hund hatet å bli våt. Jeg sa til henne hun fikk bestemme hvor langt vi skulle gå. Hun tisset, snudde og skyndte seg inn igjen :fnise:

Endret av Sola de
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg går tur som vanlig. Enten med eller uten hund. Både jeg og hunden har regntøy, så vi tåler å bli våte. 

Noe av det beste jeg vet er å ta på meg regntøy, gå en lang tur i skogen og så komme hjem å hoppe i dusjen 😊 Og kanskje noe varmt å drikke etterpå.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går tur som vanlig med mindre det er advarsel om å holde seg innendørs, men vil ikke risikere livet for å gå tur med hunden heller.

Anonymkode: e33d5...d04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen dager går vi bare rett ut på do og inn igjen!

De får såpass mye trim ellers i uka at et par innedager er null stress 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...