Gå til innhold

Tidlig ultralyd? Noe alle kan få?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg er gravid i uke 9.  og lest at det er mange som har fått tidlig ultralyd. Er dette noe alle skal få ? Siden jeg har ikke fått noe beskjed om dette.
 Eller må man høre med legen? Eller helsestasjon?    Helt ny på dette her da dette ikke var noe tema når jeg fikk første🙊 

Anonymkode: e81c0...9f5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gå til fastlegen så får du henvisning ☺️ Ja det er helt nytt i år at alle kan får det

Skrevet

Alle skal ha rett på TUL nå. Legen kan henvise deg. Har hørt en del få avslag pga kapasitet, men det er kanskje bedret nå etter sommerferien. 

Anonymkode: 1ffa0...8ed

Skrevet

Tusen takk for svar! Er det bare legen som kan henvise? Ikke helsestasjonen?    Vanskelig å komme frem til legesentret😩. Men er litt rart legen min ikke sa noe sist jeg var der. 

Skrevet

Lege eller jordmor kan henvise. Gjøres vanligvis samtidig som man søker/melder fødeplass. :) 

Anonymkode: 7e294...d8c

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Tusen takk for svar! Er det bare legen som kan henvise? Ikke helsestasjonen?    Vanskelig å komme frem til legesentret😩. Men er litt rart legen min ikke sa noe sist jeg var der. 

Noen fastleger er urutinerte på svangerskapsoppfølging, kanskje hen ikke er helt oppdatert på nåværende retningslinjer?

Anonymkode: f1aa6...d71

Skrevet

Ja, nytt av året at alle skal få tilbud om tidlig ul uansett alder :) 

Skrevet

I utgangspunktet skal alle få, noen steder er det ikke slik i praksis pga kapasitet, men da får du bare avslag etter at du er henvist. 

Anonymkode: e127f...4c0

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hei. Jeg er gravid i uke 9.  og lest at det er mange som har fått tidlig ultralyd. Er dette noe alle skal få ? Siden jeg har ikke fått noe beskjed om dette.
 Eller må man høre med legen? Eller helsestasjon?    Helt ny på dette her da dette ikke var noe tema når jeg fikk første🙊 

hvis du føler du må ha det så kan du bare ta det privat på volvat for eks. min forlovede er veldig fast bestemt på det

Anonymkode: c93f5...cfe

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du må be om henvisning enten hos fastlege eller jordmor. Alle skal få tilbud, men man må i mange tilfeller huske å be om henvisning selv. Det går ikke automatisk. 

Anonymkode: 080c3...fb1

Skrevet

Det er store kapasosteysproblemmer, så ikke sikkert at du får det. Og uansett, nå er du så langt på vei, så tviler på at du rekker å bestille time, få time hos fastlegen, møte opp der, henvisning skal sendes, så skal du få time.. Da har gjerne mange nok uker gått at det ikke blir TUL uansett

Anonymkode: e0775...053

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er store kapasosteysproblemmer, så ikke sikkert at du får det. Og uansett, nå er du så langt på vei, så tviler på at du rekker å bestille time, få time hos fastlegen, møte opp der, henvisning skal sendes, så skal du få time.. Da har gjerne mange nok uker gått at det ikke blir TUL uansett

Anonymkode: e0775...053

Herlighet. Ts er 9 uker på vei. Får hun tak i jordmor eller fastlege på telefon kan hun bare be om henvisning til TUL. Jeg fikk svar på min henvisning dagen etter. Kapasitet er ulikt over hele landet så det spørs hvor ts bor. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Herlighet. Ts er 9 uker på vei. Får hun tak i jordmor eller fastlege på telefon kan hun bare be om henvisning til TUL. Jeg fikk svar på min henvisning dagen etter. Kapasitet er ulikt over hele landet så det spørs hvor ts bor. 

Hei. Jeg snakket med fastlegen idag og han sendte henvisning😊 så vi får se da når jeg eller om jeg får time🤞🏻

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Det ER riktig at dette er et tilbud for alle gravide nå. Men det er riktignok ikke alle sykehus som har kapasitet til å tilby dette, og da får man kun om man er over 35 år, eller har et risikosvangerskap. Men snakk med legen din så får du henvisning til tidlig ultralyd dersom dette tilbys i din by.

Anonymkode: f3647...e22

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hei. Jeg snakket med fastlegen idag og han sendte henvisning😊 så vi får se da når jeg eller om jeg får time🤞🏻

Jeg fikk veldig raskt time etter henvisning, vestre viken 👍🏻

Skrevet
Petra200 skrev (18 minutter siden):

Jeg fikk veldig raskt time etter henvisning, vestre viken 👍🏻

Da er det kanskje håp for at jeg får🤞🏻 er vestre viken her også😊

Skrevet
18 hours ago, AnonymBruker said:

Det ER riktig at dette er et tilbud for alle gravide nå. Men det er riktignok ikke alle sykehus som har kapasitet til å tilby dette, og da får man kun om man er over 35 år, eller har et risikosvangerskap. Men snakk med legen din så får du henvisning til tidlig ultralyd dersom dette tilbys i din by.

Men da sendes man ofte privat. Iallfall så sentralt som TS bor 

Anonymkode: 5fad4...e61

Skrevet
On 9/18/2023 at 7:08 PM, AnonymBruker said:

Man har krav på det, så det SKAL man få.

Anonymkode: 3ccdb...e88

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.9.2023 den 19.08):

Dette. Det er ikke en rett til å få det. Det er hvis det er kapasitet så blir man tilbudt det. 

Anonymkode: 5d8c0...079

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Man har krav på det, så det SKAL man få.

Anonymkode: 3ccdb...e88

... som sagt, det er flere sykehus i Norge som ikke har mulighet å tilby det enda pga. kapasitetsproblemer. Du kan kreve alt du vil, men det må nesten fins jordmødre nok for å kunne ta unna timeavtalene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...