Kaktuslaktus Skrevet 18. september 2023 #1 Skrevet 18. september 2023 Noen tips om hvordan man går frem på å klage på avslag på BUP? Mitt barn viser klare tegn på at hen er på autismespekteret. BUP har avvist søknaden med begrunnelse at "PPTs sakkyndige vurdering viser klare tegn på alvorlige språkforsinkelser, men ikke klare tegn på gjennomgripende utviklingsforstyrrelser" Så det har jo tydeligvis ikke komme godt nok frem i rapporten alt hen sliter ned. Så hvordan skal vi klare å få frem dette i en evt. klage? Vet vi må gå via fastlegen (hen som henviste), men denne personen kjenner jo ikke vårt barn i det hele tatt. Ble veldig redd og lei meg når avslaget kom, vil jo bare at barnet mitt skal få den hjelpen hen trenger.
AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #2 Skrevet 18. september 2023 Dere kan legge ved et eget vedlegg i klagen, der dere som foreldre viser til deres bekymring. Beskriv hva barnet sliter med, hvordan h*n fungerer i hverdagen, og hva som gjør at dere mistenker AF. Og hva dere ønsker at BUP skal hjelpe dere med. Anonymkode: e5e60...53b
AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #3 Skrevet 18. september 2023 Vi fikk avslag og gikk tilbake til legen som henviste han på nytt. Da skrev legen, med god hjelp av oss foreldre, en ny henvisning der vi kun fokuserte på de sosiale og psykiske vanskene. Denne ble godkjent og vi kom til relativt raskt etter det. Anonymkode: 196d2...334 2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #4 Skrevet 18. september 2023 Da kan det være lurt å få skole og PPT til å skrive et vedlegg til klagen der de beskriver fungering og manglende fungering. Anonymkode: a5de8...efd
AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #5 Skrevet 18. september 2023 Må det være henvisende lege som klager? Mulig det er annerledes ved DPS, men jeg sendte iallfall klage selv, og ble da tatt inn. Uansett kan vel dere skrive klagen og be legen legge den ved. Pass på å få med konkrete eksempler på hva barnet sliter med og på hvilke områder det skaper problemer (søvn, samspill/relasjoner, ernæring, følelsesregulering osv). Anonymkode: 8159e...8dd 2
Kaktuslaktus Skrevet 18. september 2023 Forfatter #6 Skrevet 18. september 2023 Ja, står i brevet vi fikk at det er den som henviser som sender klage. Men tar til med gode råd over og skal legge ved våre bekymringer og kontakte PPT og barnehagen for å høre om de også kan komme med sine uttalelser. Skjønner at det er stort trykk på BUP fortiden, men er ganske fortvilende situasjon å stå I som foreldre
AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #7 Skrevet 18. september 2023 Hvor gammelt er barnet? Har selv gått via tilbud for barn/unge i min kommune og gikk på 1-2 samtaler. De skrev henvisning. Kom inn på BUP noen få uker senere trass stor pågang. Utredes for ADHD/autisme. Bekymring må komme godt frem i henvisning. Anonymkode: d4284...968
AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #8 Skrevet 18. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvor gammelt er barnet? Har selv gått via tilbud for barn/unge i min kommune og gikk på 1-2 samtaler. De skrev henvisning. Kom inn på BUP noen få uker senere trass stor pågang. Utredes for ADHD/autisme. Bekymring må komme godt frem i henvisning. Anonymkode: d4284...968 Poenget her var: Kanskje de (lignende tilbud) kan skrive ny henvisning? Anonymkode: d4284...968
Kaktuslaktus Skrevet 18. september 2023 Forfatter #9 Skrevet 18. september 2023 (endret) Barnet er snart fire. Føler vi allerede er to år på overtid. Hva mener du med tilbud barn/unge? Det eneste vi har fått er observasjoner og samtaler med PPT og de var helt enig i våre bekymringer og anbefalte oss sterkt å komme inn på BUP. Helsestasjonen er ikke involvert i det hele tatt, men kanskje vi skulle kontakte dem også? Endret 18. september 2023 av Kaktuslaktus
AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #10 Skrevet 18. september 2023 Kaktuslaktus skrev (2 minutter siden): Barnet er snart fire. Føler vi allerede er to år på overtid. Hva mener du med tilbud barn/unge? Det eneste vi har fått er observasjoner og samtaler med PPT og de var helt enig i våre bekymringer og anbefalte oss sterkt å komme inn på BUP. Helsestasjonen er ikke involvert i det hele tatt, men kanskje vi skulle kontakte dem også? Lavterskel team for barn/unge. Typ rask psykisk helsehjelp. Nå bor jeg i en middels stor by, ikke sikkert du har et lignende tilbud hos deg? Anonymkode: d4284...968
AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #11 Skrevet 18. september 2023 Kaktuslaktus skrev (4 minutter siden): Barnet er snart fire. Føler vi allerede er to år på overtid. Hva mener du med tilbud barn/unge? Det eneste vi har fått er observasjoner og samtaler med PPT og de var helt enig i våre bekymringer og anbefalte oss sterkt å komme inn på BUP. Helsestasjonen er ikke involvert i det hele tatt, men kanskje vi skulle kontakte dem også? Kan være lurt å involvere helsestasjon ja. Og få frem uttalelser fra barnehage om barnet går der. Anonymkode: d4284...968 1
Kaktuslaktus Skrevet 18. september 2023 Forfatter #12 Skrevet 18. september 2023 Takk for mange fine svar. Skal sjekke ut om det finnes noen lavterskel tilbud her. Bor i en middels til stor by, så er nok ikke helt usannsynlig
AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #13 Skrevet 18. september 2023 Vet ikke helt hvordan det er der dere bor, men jeg er medlem i autismeforeningen selv (har datter på 12 med diagnosen), og jeg hører fra andre foreldre i foreningen at det er vanskelig å få en autismediagnose før skolealder. Foreldrene håper å få utredet og konkludert FØR skolestart, slik at det blir lettere for barnet å starte på skolen, få tilrettelegging med en gang osv. Mens BUP vil ofte at skolen skal observere, og barnets funksjon på skolen skal vurderes, før de kan sette en diagnose. Mange barnehagebarn får altså avslag på henvisning til utredning, av den grunn at de er for unge. I alle fall hvis de er relativt høytfungerende. Det er ikke uvanlig å gå mange runder med BUP før man blir tatt inn til utredning, det har jeg hørt mange eksempler på. Anonymkode: c1b3f...515 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #14 Skrevet 18. september 2023 Kaktuslaktus skrev (2 timer siden): Noen tips om hvordan man går frem på å klage på avslag på BUP? Mitt barn viser klare tegn på at hen er på autismespekteret. BUP har avvist søknaden med begrunnelse at "PPTs sakkyndige vurdering viser klare tegn på alvorlige språkforsinkelser, men ikke klare tegn på gjennomgripende utviklingsforstyrrelser" Så det har jo tydeligvis ikke komme godt nok frem i rapporten alt hen sliter ned. Så hvordan skal vi klare å få frem dette i en evt. klage? Vet vi må gå via fastlegen (hen som henviste), men denne personen kjenner jo ikke vårt barn i det hele tatt. Ble veldig redd og lei meg når avslaget kom, vil jo bare at barnet mitt skal få den hjelpen hen trenger. Hei. Det er kanskje ikke det du spørr om, men ønsket å si litt om hvorfor de vurderer som de gjør. Det er faktisk slik at barn med ulike språkvansker har/får ganske lik fungering som man kan se ved autismespekterforstyrrelser. Derfor er språkvansker ofte eksklusjonskriterie for autisme. Jeg tror dessverre ikke dere kommer noen vei med en klage, på at man ser så så mange symptom på autisme når det er påvist språkforsinkelse. Da spørs det om det ikke er mer hensiktsmessig å få en skikkelig utredning fra PPT (evt. kan Statped bistå om saken er krevende) på språket. Om det da viser seg at det ikke er en språkvanske og barnet har lik fungering kan man henvise på nytt. Det vil jo da også være tiltak for språkvansken barnet trenger, ikke utredning for autisme. Du kan ringe statped selv for å drøfte saken. Jeg har selv jobbet i flere saker der "alle" var enige om at det var "klassisk autisme" mens utredninger fra hab./eller bup. viste språkvansker. Det ble da også påpekt fra habilitering at det på ingen måte var en mindre alvorlig diagnose, men at det var vansker med både og forstå og uttrykke språk som førte til de vanskene man så. Ikke autismespekterforstyrrelse. Anonymkode: e9b33...b3e 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #15 Skrevet 18. september 2023 Jeg har to barn/voksne ungdommer som et på autismespekteret. Hvilke symptomer er det du legger merke til som er klare tegn på autisme ? Anonymkode: b8c31...2a8
AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #16 Skrevet 18. september 2023 Dra til fastlegen, og be han/hun sende ny henvisning. Da skrivers denne dere er tilstede, og alt dere forteller formidles til BUP. Anonymkode: 86b87...cb2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå