Gå til innhold

Er vanntrikset med egg til å stole på?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere vet vanntrikset, eller vanntesten. Legg eggene i en bolle med vann for å teste om de er spiselige. Men er den ti å stole på?

• Egg synker og ligger i bunn = kan brukes til alt
  • Egg synker men står på høykant = kan bare brukes til omelett e.l.
  • Egg flyter til topps = søppel og må kastes

Anonymkode: 33a89...d5f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du virkelig greid å ha egg liggende så lenge at de har blitt dårlige?

Anonymkode: f8dd9...fe9

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ofte sett at selv om egget flyter, så er det fortsatt helt fint. Hvis du skal klekke egget før du 'behandler' det vil du garantert lukte det dersom det har blitt dårlig. Garantert 😅

Anonymkode: 1e9f3...131

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har du virkelig greid å ha egg liggende så lenge at de har blitt dårlige?

Ja som enslig husholdning så har det i hvertfall skjedd meg. Ja jeg stoler på vanntesten. Har stemt til meg i hvertfall.

Skrevet

Det stemmer ikke. Eggeskall er ikke en tett beholder og det vil fordampe litt væske når egget er lagret lenge og da blir luftboblen i den tykke enden av egget større og egget flyter. 

Det stemmer at egget er eldre, men det trenger ikke være blitt dårlig.  Det er det kun å knekke egget som kan gi svar på. 

Anonymkode: 0f389...911

• Liker 1
Skrevet
GrønnNellik68 skrev (1 time siden):

Ja som enslig husholdning så har det i hvertfall skjedd meg. Ja jeg stoler på vanntesten. Har stemt til meg i hvertfall.

Men hvordan har dette stemt? Ved at eggene som synker er gode, eller har du også sjekket at de eggene som flyter faktisk er dårlige? 

Anonymkode: a748a...54b

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dere vet vanntrikset, eller vanntesten. Legg eggene i en bolle med vann for å teste om de er spiselige. Men er den ti å stole på?

• Egg synker og ligger i bunn = kan brukes til alt
  • Egg synker men står på høykant = kan bare brukes til omelett e.l.
  • Egg flyter til topps = søppel og må kastes

Anonymkode: 33a89...d5f

Nei det stemmer ikke. Jeg har ofte egg liggende 8-9 mnd etter siste dato, fordi egg kan ligge veldig lenge. Siste forbruksdag er pga regelverk og ikke fordi de blir dårlige. Etter en stund får egg litt luft uansett, og de vil ikke synke, men de er ikke dermed dårlige. Min erfaring er at hvis det er gass pga de er råtne, så lukter det gjennom skallet. Hvis eggets skall lukter helt ok, er egget også helt fint. 

Anonymkode: 6ab83...6a9

• Liker 1
Skrevet

Jeg har aldri i mitt liv følt behov for å teste noe slik. Egg holder seg så lenge at det får ikke sjanse til å bli dårlig. Og skulle jeg komme borti det så merker jeg det på konsistensen når jeg knekker det. 

Anonymkode: 914f5...95d

• Liker 1
Skrevet

Egg er jo holdbart i evigheter etter best før-dato, så det skal uansett godt gjøres at de rekker å bli dårlige.

Anonymkode: 56d17...b7e

Skrevet

Jeg ville testet eggene hvis du skal koke dem. Det her sier jeg som en surviver av å ha spist et råttent kokt egg i 2016. Never forget! 

Ved knekking lukter man det umiddelbart, men med koking var det i etterpåklokskapens navn litt lukt, men ikke veldig sterk. Aldri mer, spiste ikke kokte egg på lang tid etter det der 

Anonymkode: 20138...1f9

Skrevet

Når du knekker egget lukter du det uansett. Det er umulig å ta feil. 

Skrevet

Nei, jeg trur ikke på den testen.

Anonymkode: 48724...ef2

Skrevet
GrønnNellik68 skrev (2 timer siden):

Så du har hatt noen få egg liggende i kjøleskapet et halvår og mer uten å komme på noe å bruke det til?

Skrevet
Tvist skrev (8 minutter siden):

Når du knekker egget lukter du det uansett. Det er umulig å ta feil. 

Er det skikkelig gammelt lukter det helt ubeskrivelig! 

Anonymkode: bd819...487

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så du har hatt noen få egg liggende i kjøleskapet et halvår og mer uten å komme på noe å bruke det til?

Ja

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har aldri i mitt liv følt behov for å teste noe slik. Egg holder seg så lenge at det får ikke sjanse til å bli dårlig. Og skulle jeg komme borti det så merker jeg det på konsistensen når jeg knekker det. 

Anonymkode: 914f5...95d

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Egg er jo holdbart i evigheter etter best før-dato, så det skal uansett godt gjøres at de rekker å bli dårlige.

Anonymkode: 56d17...b7e

Jeg har opplevd å plutselig knekke et råttent egg, og da var det godt innenfor utløpsdato. Alle de andre eggene i samme kartong var helt fine. Man kan rett og slett bare være uheldig.

Derfor er det alltid lurt å knekke egg i en egen skål eller kopp og lukte på det før man tilsetter det i en rett e.l, så slipper man å måtte kaste mer enn bare det dårlige egget.

Anonymkode: 76cb9...867

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
On 9/18/2023 at 8:25 AM, AnonymBruker said:

Jeg har ofte sett at selv om egget flyter, så er det fortsatt helt fint. Hvis du skal klekke egget før du 'behandler' det vil du garantert lukte det dersom det har blitt dårlig. Garantert 😅

Anonymkode: 1e9f3...131

Hvis du kan klekke egget har det ikke blitt dårlig, men det kan hende du får en kyllingrett i stedet for omelett.

Anonymkode: d26a5...5e5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...