Gå til innhold

Strikker deres svigermor til andre i familien din?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Kvinne på 29 år

Har en svigermor som er utrolig flink i og strikke hun har strikket noen 4 gensere til min datter på 6 år med tidligere partner, synes er utrolig kjekt og stas at hun vil strikke til henne og meg :) 

Jeg har en lillesøster som har 1 jente på 3 og en gutt på 6. de synes jeg er utrolig heldig som har en svigers som strikker så fint. Og har prøvd og hintet om mulighet for om hun kan strikke til hennes. 
Jeg synes ikke det er så behagelig og spørre svigerinnen min om å strikke til andre som hun aldri har møtt før😅

hvordan ville dere sagt? Jeg vet det koster jo og tar tid og strikke. Strikker svigers deres for andre i din familie ?

Anonymkode: 0ce11...a8f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Garn er kjempedyrt. En barnegenser koster fort 5-700 kr i garn. Går jo an å spørre om hun kan strikke om du kjøper garn feks?

Anonymkode: cac90...ece

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg strikker for andre enn min familie, men da tar jeg betalt. 

Anonymkode: 75f05...973

• Nyttig 1
Skrevet

Masse fint å kjøpe og ikke særlig dyrt på salg... vi har også en svigermor som strikker og det er veldig fint men jeg hadde heller foretrukket at hun tok med barnebarna på noe kjekt, på besøk eller noe slik at hun kunne blitt kjent med dem. Litt barnepass hadde også hjulpet på i hverdagen.  Det er kjekt med hjemmestrikket men det erstatter ikke relasjoner. Og det å strikke tar mye tid og penger... 

Anonymkode: eff5d...0a7

Skrevet

Jeg strikker mye, men aldri mot betaling, så da strikker jeg til de nærmeste. Ville synes at en sånn henvendelse var ubehagelig, for jeg hadde jo ikke ønsket å si nei til deg, men søsteren din ville vært for fjern. La henne arve fra datteren din.

Anonymkode: 1f26f...a1d

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Masse fint å kjøpe og ikke særlig dyrt på salg... vi har også en svigermor som strikker og det er veldig fint men jeg hadde heller foretrukket at hun tok med barnebarna på noe kjekt, på besøk eller noe slik at hun kunne blitt kjent med dem. Litt barnepass hadde også hjulpet på i hverdagen.  Det er kjekt med hjemmestrikket men det erstatter ikke relasjoner. Og det å strikke tar mye tid og penger... 

Jeg strikker om kvelden, i sofaen, etter en lang dag. På tidspunkter der det ikke er overskudd til å passe små barn. Det ville ikke blitt mer barnepass av at jeg sluttet å strikke.

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg strikker gjerne oppdrag for andre, men da må de sponse garnet selv😊 Hvis det er en gave jeg vil strikke, så kjøper jeg garnet selv. 

Skrevet

Nei, det kan du selvsagt ikke spørre henne om.(Og det handler absolutt ikke om prisen på garn slik noen tror).

Anonymkode: 37002...522

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er det dummeste jeg har hørt! Strikking tar da ikke tid fra relasjoner. Man kan fint strikke på kveldstid etter barn og barnebarn er lagt, eller man kan strikke mens man gjør noe sosialt med familien. Erfarne strikkere kan multitaske. Har selv vokst opp med en strikkemamma og jeg elsket når hun tok fram strikketøyet på dagtid. 

Anonymkode: 0fbd5...d82

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Svigermor strikker til barna, og både jeg og mannen har fått div hun har strikket. Kunne aldri falt meg inn å spørre om hun kan strikke til mine søskens barn feks. Da må de evt spørre selv om hun kan strikke til dem mot betaling. 

Anonymkode: 8966d...89e

• Liker 1
Skrevet

Folk som ikke strikker forstår ikke hvor mange timer som ligger bak et strikkeplagg. Jeg bruker ca 25 timer på en genser, lenger om det er tynt garn og fiklete mønster. Timelønn for noen som er ufaglærte er 230 kroner, men jeg tror ikke det finnes en eneste som hadde vært villig til å betale 5000+ kr for en hjemmestrikket genser. Å be noen om å strikke for deg, selv om du betaler garnet, er altså å be om ganske mye gratis arbeid. Du kan gjerne spørre, men jeg ville minst betalt dobbel garnpris. 

Anonymkode: 425b1...396

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Min mor har i blant strikket til - hva blir det - nevøene til min eks. Forutsetninger: det var min mor som tok initiativ og tilbød. De som skulle ha genseren foreslo mønster, men min mor sa på forhånd at hun ville ha vetorett hvis de kom med forslag hun ikke likte. De betalte for garnet.

Skrevet

Kan du ikke spørre om hun kunne hjulpet deg med å strikke to barne-gensere som du har lyst til å gi i julegave til søsteren din. Selvfølgelig mot at du dekker for materiale og arbeid. Og så se hva du får av svar og tilbud.

Anonymkode: 8c1b0...866

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei, det kan du selvsagt ikke spørre henne om.(Og det handler absolutt ikke om prisen på garn slik noen tror).

Anonymkode: 37002...522

Nei, huff så krenkende.... Klart hun kan spørre. Hun kan spørre forsiktig/tilfeldig om hun strikker for andre på oppdrag, f.eks. Min svigermor strikket til alle som ønsket det, mot at de kjøpte garn selv. Hun elsket å strikke, og det var begrenset hvor mye vi trengte til guttene våre. 

Anonymkode: f73f1...10e

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Folk som ikke strikker forstår ikke hvor mange timer som ligger bak et strikkeplagg. Jeg bruker ca 25 timer på en genser, lenger om det er tynt garn og fiklete mønster. Timelønn for noen som er ufaglærte er 230 kroner, men jeg tror ikke det finnes en eneste som hadde vært villig til å betale 5000+ kr for en hjemmestrikket genser. Å be noen om å strikke for deg, selv om du betaler garnet, er altså å be om ganske mye gratis arbeid. Du kan gjerne spørre, men jeg ville minst betalt dobbel garnpris. 

Vet om en som elsker å strikke, og strikker uansett, og som blir stresset hvis hun ikke får strikket, så hun prakker på oss strikkeklær i ett sett og som aldri har blitt brukt, så det kan gå begge veier. 

Skrevet

Tror det er veldig forskjell: noen strikkere elsker å ta på seg prosjekter for andre, mens andre har kun tid til å strikke for seg og sine.

Uansett så tenker jeg at det å strikke til noen uten å ta betalt, evt. bare ta garnpris er en generøs handling, og at man derfor bør sondere terrenget litt forsiktig så man ikke gir inntrykk av at det forventes. 

Det går jo an å si noe sånt som: «jeg får utrolig mye skryt av søsteren min for strikketøyet vi har fått av deg, tar du bestillinger?» og se an hvordan hun responderer. 

Anonymkode: 5feb4...30c

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hei! Kvinne på 29 år

Har en svigermor som er utrolig flink i og strikke hun har strikket noen 4 gensere til min datter på 6 år med tidligere partner, synes er utrolig kjekt og stas at hun vil strikke til henne og meg :) 

Jeg har en lillesøster som har 1 jente på 3 og en gutt på 6. de synes jeg er utrolig heldig som har en svigers som strikker så fint. Og har prøvd og hintet om mulighet for om hun kan strikke til hennes. 
Jeg synes ikke det er så behagelig og spørre svigerinnen min om å strikke til andre som hun aldri har møtt før😅

hvordan ville dere sagt? Jeg vet det koster jo og tar tid og strikke. Strikker svigers deres for andre i din familie ?

Anonymkode: 0ce11...a8f

Jeg strikker til andre enn mine nærmeste, men da må de betale garnet selv. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tror det er veldig forskjell: noen strikkere elsker å ta på seg prosjekter for andre, mens andre har kun tid til å strikke for seg og sine.

Uansett så tenker jeg at det å strikke til noen uten å ta betalt, evt. bare ta garnpris er en generøs handling, og at man derfor bør sondere terrenget litt forsiktig så man ikke gir inntrykk av at det forventes. 

Det går jo an å si noe sånt som: «jeg får utrolig mye skryt av søsteren min for strikketøyet vi har fått av deg, tar du bestillinger?» og se an hvordan hun responderer. 

Anonymkode: 5feb4...30c

Dette var et godt forslag, da setter man henne ikke i en knipe der hun vegrer seg for å si nei. Og åpner for tilbud.

Jeg har et standardsvar på dette spørsmålet. Det er med strikking som med sex, hvis jeg virkelig liker deg og du setter pris på det er det gratis. Hvis ikke finnes det ikke nok penger i verden.

• Liker 2
Skrevet

Min svigermor elsker å strikke, og gjør det som tidsfordriv for å slappe av. 

Hun strikker gjerne for andre, men da betaler de garnet selv. 

Anonymkode: 5f462...eb9

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Vet om en som elsker å strikke, og strikker uansett, og som blir stresset hvis hun ikke får strikket, så hun prakker på oss strikkeklær i ett sett og som aldri har blitt brukt, så det kan gå begge veier. 

Selvsagt går det begge veier, men man kan ikke automatisk anta at alle strikkere synes det er greit å bruke masse penger på garn og tid på strikking for mennesker de ikke kjenner. Som et minimum bør man betale godt for plagget, mer enn garnet kostet. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...