Gå til innhold

Psykologen har ødelagt for meg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var i ett langvarig forhold med en skjult narsisist. Jeg gikk hos denne psykologen under samlivsbruddet og året etter.

Reaksjonen jeg fikk etter forholdet var mange. Jeg ble paranoid og jeg følte at alle var narsisister rundt meg, alle skulle ta meg og så farer overalt.

Jeg var forvirret og i timene klarte jeg ikke se på meg selv mer, som jeg har gjort i hele forholdet. Jeg så kun andre som var slemme og beskyttet meg selv. Jeg sa at alle var slem osv.

Nå har jeg blitt meg selv igjen i tankene og forstår at jeg var paranoid den tiden. Jeg tenker det var selvfølgelig  helt normalt at jeg var slik rett etter år med misshandlig.

Nå har jeg begynt hos en ny psykolog og lest henvisningen fra gamle psykologen nylig. Der står det ingenting om at jeg har naturlige reaksjoner etter misshandling etter flere år.

Det står kun at jeg har paranoide trekk, KPTSD, og mulig en personlighetsforstyrrelse.

Det står at jeg skylder på alle andre og at jeg ikke kunne se mine egne feil, men hadde flere konfliktforhold til folk og at jeg mente at det var alle andre som manipulerte meg. 

Det som står i henvisningen framstår som om jeg er den bitchen som anklager alle rundt meg og nekter å se mine egne feil. En dame som trenger å bli satt på plass liksom.

sannheten var at jeg var traumatisert og i sjokktilstand og forvirret tilstand RETT etter ett ekstremt skadelig forhold. Jeg var livredd og alle mennesker var farlig etter bruddet med han.

Jeg trenger derfor å bli behandler forsiktig og lære at jeg er trygg nå. Det tar tid.

Men den nye psykologen behandlet meg som jeg var en manipulerende bitch som trenger å bli sittet på plass. Jeg fikk sterke reaksjoner etter timen der jeg kastet opp.

Men nå etter jeg leste henvisningen forstår jeg hvorfor hun behandlet meg sånn.

Den gamle psykologen skrev så sykt mye galt om meg, og nå blir jeg behandlet helt feil hos ny psykolog.

Men den nye psykologen vil etterhvert bli kjent med meg da, så vil hun forstå at det meste ikke stemmer. Men det er tøfft for meg å vente til hun forstår det. Nå tror hun jeg er en paranoid gal dame med personlighetsforstyrrelse.

Tragisk at det er så lite kunnskap om narsisister hos psykologer. Jeg har følgt erfaren folk på YouTube som har hjulpet meg mye å forstå at mine reaksjoner var normale, at man blir paranoid etter ett slik forhold. Men psykologen min forsto ikke det tydeligvis.

Eksen min fikk meg til å kutte ut familien min, og det skrev den gamle psykologen også noe om. Men han skrev kun at jeg mente mine søsken var manipulerende. 

men nå har jeg blitt meg selv igjen i tankene og har ett godt forhold til mine søsken. Så den nye psykologen vil vell bli litt forvirret av å bli kjent med meg og samtidig forholde seg til det som står i henvisningen.

Men vil dette gå bra? Vil den nye psykologen bli kjent med den jeg er og legge bort det som står i henvisningen, eller har den gamle psykologen ødelagt for meg?

Anonymkode: ebf16...98a

• Hjerte 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du ikke vise det du skriver i hovedinnlegget her til den nye psykologen i neste time?

Her forklarer du hvordan det var, hvorfor og reaksjonene dine da og nå. Og så kan du si at du føler det ble en litt skjev start sist, og så ber du henne om dere kan starte litt fra nytt, slik at behandlingen fremover skjer i et tempo som du tåler, da du er veldig motivert for å bli enda bedre enn du er i dag.

Anonymkode: f12e3...5d9

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Så lenge personlighetsforstyrrelsen ikke er spesifisert er den tentativ, dvs midlertidig. Kptsd diagnosen bekrefter det du har opplevd i forholdet. Når ting roer seg vil diagnose bli justert eller endret evt slettet. Pust med magen.

Anonymkode: 21c6c...094

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet

Lykke til videre også :)

• Hjerte 3
Skrevet

Er velt vanlig å få den reaksjon etter noe sånt, fordi du lærer at Mennesket er i stand til hva som helst, og siden du ikke kunne forutse det som ble gjort mot deg, har du også lært at det kan skje uprovosert og totalt uten forvarsel, av hvem som helst. 

Sånt tar tid å komme seg etter, og tiden rett etter er man fortsatt i sjokk, og man ønsker å beskytte seg selv ekstra mye slik at det ikke skjer igjen. Det er jo en helt naturlig reaksjon etter noe sånt.

Å ikke reagere er mer et faresignal mener jeg. 

Kunnskapsløst av psykologen. 

• Hjerte 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så lenge personlighetsforstyrrelsen ikke er spesifisert er den tentativ, dvs midlertidig. Kptsd diagnosen bekrefter det du har opplevd i forholdet. Når ting roer seg vil diagnose bli justert eller endret evt slettet. Pust med magen.

Diagnosen som er ført på henne i behandlingsforløpet har vært F431 Posttraumatisk stresslidelse [PTSD]. I ICD 11 vil hennes tilstand møte kriteriene for kompleks type. Bildet er imidlertid komplisert utover dette, og diagnosen må sannsynligvis utvides. Tentativt vurderer en eksempelvis at det også kan foreligge en personlighetsforstyrrelse. Det fremkommer også trekk som kan være av paranoid art uten at hun møter kriteriene for egen diagnose.

Dette står det. Kan du hjelpe meg å forstå? Hva mener han at diagnosen må utvides? Er alle disse diagnosene midlertidig?  Forstår ingenting av dette. Håper noen klarer å oversette at jeg forstår

TS

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kan du ikke vise det du skriver i hovedinnlegget her til den nye psykologen i neste time?

Her forklarer du hvordan det var, hvorfor og reaksjonene dine da og nå. Og så kan du si at du føler det ble en litt skjev start sist, og så ber du henne om dere kan starte litt fra nytt, slik at behandlingen fremover skjer i et tempo som du tåler, da du er veldig motivert for å bli enda bedre enn du er i dag.

Jeg har skrevet ned ett notat på telefonen som er noe lignende:

«Jeg har akkurat blitt meg selv igjen, eksen min fortalte at alle var ute etter meg og jeg kuttet ut alle mine venner og familie. Etter forholdet ble jeg veldig paranoid og ville beskytte meg selv etter år med misshandling, men nå har jeg blitt meg selv i tankene og slippet familie og venner til meg igjen forsiktig»

Dette har jeg tenkt å si til henne neste time.

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Diagnosen som er ført på henne i behandlingsforløpet har vært F431 Posttraumatisk stresslidelse [PTSD]. I ICD 11 vil hennes tilstand møte kriteriene for kompleks type. Bildet er imidlertid komplisert utover dette, og diagnosen må sannsynligvis utvides. Tentativt vurderer en eksempelvis at det også kan foreligge en personlighetsforstyrrelse. Det fremkommer også trekk som kan være av paranoid art uten at hun møter kriteriene for egen diagnose.

Dette står det. Kan du hjelpe meg å forstå? Hva mener han at diagnosen må utvides? Er alle disse diagnosene midlertidig?  Forstår ingenting av dette. Håper noen klarer å oversette at jeg forstår

TS

Det er normalt å bli paranoid av det du har opplevd. Tentativ betyr midlertidig og ikke en satt diagnose men ett notat psykologen har skrevet i tilfelle du fortsetter å slite med disse tingene over veldig lang tid. Jeg har hatt nokså likt notat når jeg gikk til psykolog. En kptsd kan utvikle seg til en pf, hos meg ble det en engstelig, unnvikende pf til slutt med trekk fra avhengig pf. Psykologen du går til nå vil gjøre seg opp sin egen mening om diagnoser ettersom tiden går. Dette kan virke skummelt men det går bra. Selv ble jeg suicidal av å lese at jeg hadde en pf men når jeg kom til ny psykolog tok hun tak i det og forklarte alt veldig bra. Jeg synes du skal si til psykologen at dette skrivet gjorde deg engstelig og spørre om dere kan bruke litt tid på å gå gjennom hva det egentlig står. Da er jeg ganske sikker på at du føler deg bedre etterpå ❤️

• Hjerte 3
Skrevet

Men stemmer det at du ble "veldig paranoid" eller bare mistenksom? Var det en liten tvil? For alle har vel en liten tvil om andre. Har ikke folk her det da, eller stoler dere blindt på at andre har gode intensjoner? 

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet
lillevill skrev (34 minutter siden):

Men stemmer det at du ble "veldig paranoid" eller bare mistenksom? Var det en liten tvil? For alle har vel en liten tvil om andre. Har ikke folk her det da, eller stoler dere blindt på at andre har gode intensjoner? 

Stoler på mine venner og min familie, men vil ikke si at jeg stoler blindt på dem. Det er jo mennesker som har vært nær meg i 20-30-40-50 år, som alltid har villet meg vel. Jeg har ikke noen liten tvil om dem, nei.

Anonymkode: 32105...36e

Skrevet

Man er ikke seg selv under en slik situasjon og da viser man en side av seg som egentlig ikke finnes. 

Vært borti problemet selv og ny psykolog så så klart ikke det samme som gammel, men det var jo fordi jeg var meg selv igjen. Ikke en redd liten kvinne uten tro på seg selv.

En normal er et notat av hva noe tenker der og da, absolutt ikke en sannhet.

Anonymkode: 8cc37...454

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Stoler på mine venner og min familie, men vil ikke si at jeg stoler blindt på dem. Det er jo mennesker som har vært nær meg i 20-30-40-50 år, som alltid har villet meg vel. Jeg har ikke noen liten tvil om dem, nei.

Anonymkode: 32105...36e

Poenget mitt er bare at om du sier om deg selv at du er "veldig paranoid" mens du egentlig bare er grunnleggende skeptisk, så er jo det litt dumt å si dette om deg selv til en psykolog, om det ikke stemmer?

Kan jo kanskje være lurt å tenke ut noen nye måter å omtale deg selv på som er mer balansert. Det er kanskje ikke sikkert at du noen gang har vært "veldig paranoid" Ettersom paranoid for leger betyr "urimelig sterk mistenksomhet eller vrangforestillinger" ikke typ "skeptisk holdning til fremmede" 

Synes du at du har hatt veldig urimelig sterk mistenksomhet og veldig urimelig sterke vrangforestillinger da?

Husker jeg nevnte for en lege at jeg følte meg paranoid, og da steilet han omtrent og rettet på meg. Jeg var skeptisk og jeg stoler ikke på folk uten videre, men om jeg er i tvil så tenker jeg jo godt om noen. Jeg er ikke "paranoid" altså typ urimelig sterk mistenksomhet.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Er du samme person som mente den nye psykologen skadet deg fordi du blant annet kastet opp etter timen? Som savnet den gamle psykologen, som du nå mener har ødelagt for deg? 

I såfall. Du legger veldig mye ansvar på andre mennesker. Og virker veldig svart/hvit i tenkningen. Folk er enten perfekt eller forferdelig 

Anonymkode: 8db5d...73e

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Men vil dette gå bra? Vil den nye psykologen bli kjent med den jeg er og legge bort det som står i henvisningen, eller har den gamle psykologen ødelagt for meg?

Hmm...

Når jeg leser hele innlegget her så er det litt som om du tenker det verste om begge disse psykologene. Jeg tror du skal senke skuldrene og tenke at i stedet for at de er ute etter å "svartmale" deg, så se om det er noe hjelp å få her.

Du kan si at ja, du har opplevd å være i et forhold med en veldig egoistisk og selvsentrert mann som ikke ville ditt beste, men nå er ting bedre. Det har du jobbet med og bearbeidet med. Det er ikke noe poeng å jobbe med de tingene som var før om du har det mye bedre nå, eller? Tenk heller på utfordringene du opplever nå. Lag en liste over ting som holder deg tilbake for en god fremdrift i livet, mtp jobb, utdanning, relasjoner, familie, hva det enn skulle være.

Spør om du kan få noe hjelp med disse tingene som holder deg tilbake akkurat nå. Bruk dem for kunnskapen de har, ikke tenk at dette går rett vest. du er flink og ressurssterk som går til psykolog. ❤️

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

TS

Du må passe på å få med deg hver gang det skrives ord som kan/kan være, tentativt eller sannsynligvis. Da betyr det at man ikke er helt sikker enda. Den eneste diagnosen du har akkurat nå er (k)PTSD.

Det er dumt å lese journal eller henvisning hvis du ikke forstår noen ting av det, da vil du bare gjøre deg selv mer urolig. Spør heller psykologen direkte hvis det er noe du trenger forklaring på.

Anonymkode: 48261...eb5

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

TS

Sikker på det?  

Anonymkode: e436d...cb8

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg var i ett langvarig forhold med en skjult narsisist. Jeg gikk hos denne psykologen under samlivsbruddet og året etter.

Reaksjonen jeg fikk etter forholdet var mange. Jeg ble paranoid og jeg følte at alle var narsisister rundt meg, alle skulle ta meg og så farer overalt.

Jeg var forvirret og i timene klarte jeg ikke se på meg selv mer, som jeg har gjort i hele forholdet. Jeg så kun andre som var slemme og beskyttet meg selv. Jeg sa at alle var slem osv.

Nå har jeg blitt meg selv igjen i tankene og forstår at jeg var paranoid den tiden. Jeg tenker det var selvfølgelig  helt normalt at jeg var slik rett etter år med misshandlig.

Nå har jeg begynt hos en ny psykolog og lest henvisningen fra gamle psykologen nylig. Der står det ingenting om at jeg har naturlige reaksjoner etter misshandling etter flere år.

Det står kun at jeg har paranoide trekk, KPTSD, og mulig en personlighetsforstyrrelse.

Det står at jeg skylder på alle andre og at jeg ikke kunne se mine egne feil, men hadde flere konfliktforhold til folk og at jeg mente at det var alle andre som manipulerte meg. 

Det som står i henvisningen framstår som om jeg er den bitchen som anklager alle rundt meg og nekter å se mine egne feil. En dame som trenger å bli satt på plass liksom.

sannheten var at jeg var traumatisert og i sjokktilstand og forvirret tilstand RETT etter ett ekstremt skadelig forhold. Jeg var livredd og alle mennesker var farlig etter bruddet med han.

Jeg trenger derfor å bli behandler forsiktig og lære at jeg er trygg nå. Det tar tid.

Men den nye psykologen behandlet meg som jeg var en manipulerende bitch som trenger å bli sittet på plass. Jeg fikk sterke reaksjoner etter timen der jeg kastet opp.

Men nå etter jeg leste henvisningen forstår jeg hvorfor hun behandlet meg sånn.

Den gamle psykologen skrev så sykt mye galt om meg, og nå blir jeg behandlet helt feil hos ny psykolog.

Men den nye psykologen vil etterhvert bli kjent med meg da, så vil hun forstå at det meste ikke stemmer. Men det er tøfft for meg å vente til hun forstår det. Nå tror hun jeg er en paranoid gal dame med personlighetsforstyrrelse.

Tragisk at det er så lite kunnskap om narsisister hos psykologer. Jeg har følgt erfaren folk på YouTube som har hjulpet meg mye å forstå at mine reaksjoner var normale, at man blir paranoid etter ett slik forhold. Men psykologen min forsto ikke det tydeligvis.

Eksen min fikk meg til å kutte ut familien min, og det skrev den gamle psykologen også noe om. Men han skrev kun at jeg mente mine søsken var manipulerende. 

men nå har jeg blitt meg selv igjen i tankene og har ett godt forhold til mine søsken. Så den nye psykologen vil vell bli litt forvirret av å bli kjent med meg og samtidig forholde seg til det som står i henvisningen.

Bytt psykolog. Jeg ble henvist basert på beskrivelser som ikke stemte i det hele tatt. Egentlig skulle jeg ikke hatt plass på dps en gang for jeg hadde fysisk sykdom. Blødersykdom, blør i leddene, men legen mente dette var psykisk. Så jeg måtte møte opp hos psykolog. Vi gikk igjennom trinn for trinn av hva som hadde blitt skrevet. Jeg ble raskt friskmeldt for såkalte psykiske plager og legen fikk det dokumentert at her var det ikke noe galt med psyken, dette et et medisinsk problem.

Heldigvis fant en ny lege ut av min sykdom. 

Anonymkode: abda2...ddd

• Nyttig 1
Skrevet

Stalltips om du vil bli tatt seriøst hos fagpersoner: Slutt å slenge rundt deg med feilstavede narsissisme-diagnoser. Fokuser på deg selv og din fungering. 

Anonymkode: ce331...391

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du må passe på å få med deg hver gang det skrives ord som kan/kan være, tentativt eller sannsynligvis. Da betyr det at man ikke er helt sikker enda. Den eneste diagnosen du har akkurat nå er (k)PTSD.

Det er dumt å lese journal eller henvisning hvis du ikke forstår noen ting av det, da vil du bare gjøre deg selv mer urolig. Spør heller psykologen direkte hvis det er noe du trenger forklaring på.

Anonymkode: 48261...eb5

Tusen takk for info. Det gikk fint for meg å lese den, jeg tåler sånt.

Men hvor lenge skal den diagnosen stå som jeg har fått, KPTSD? Når slettes den?  Kan den nye psykologen slette den? Skal den nye psykologen vurdere igjen om jeg har denne diagnosen?

Jeg vil vite hvor lenge KPTSD skal stå på meg.

Det føles som jeg har fått prikker som man får av å kjøre for fort med bil. Prikker ang bil varer i 2 år. Hvor lenge varer KPTSD diagnosen min?

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Tusen takk for info. Det gikk fint for meg å lese den, jeg tåler sånt.

Men hvor lenge skal den diagnosen stå som jeg har fått, KPTSD? Når slettes den?  Kan den nye psykologen slette den? Skal den nye psykologen vurdere igjen om jeg har denne diagnosen?

Jeg vil vite hvor lenge KPTSD skal stå på meg.

Det føles som jeg har fått prikker som man får av å kjøre for fort med bil. Prikker ang bil varer i 2 år. Hvor lenge varer KPTSD diagnosen min?

Du trenger behandling for (k)ptsd og da kan du bli bra og diagnosen kan bli borte igjen. Det vurderer jo psykologen etter behandlingen. 

Anonymkode: c95b0...f3c

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...