Gå til innhold

Tvinge på henne en fritidsaktivitet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min er 10 år og går i 5. klasse. I fjor prøvde hun seg på skiskole, men i år vil hun ikke fortsette. Greit det, men jeg vil gjerne at hun skal ha en aktivitet. Alle vennene hennes går på noe. De fleste fotball, men det er visst helt uaktuelt.

Hun er glad i å bade og flink til å svømme. Jeg foreslo svømmekurs. Hun vil ikke. «Jeg kan svømme» sier hun. 

Skal jeg «presse» henne til å prøve noe? Eller bare la henne bestemme. Føler hun blir sittende mer og mer inne med tlf å spille etter skolen.. At det er den som lokker. Skjermtiden skal begrenses mer fremover hvertfall. 

Hva ville dere gjort?

Anonymkode: 3ca92...78f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Undersøk om det er svømmeklubb. Da kan hun trene med andre og kanskje bli med på konkurranser etterhvert. Jeg var aktiv med svømming og var i mange konkurranser. Kjempegøy var det.

• Liker 2
Skrevet
Eva-Lena skrev (2 minutter siden):

Undersøk om det er svømmeklubb. Da kan hun trene med andre og kanskje bli med på konkurranser etterhvert. Jeg var aktiv med svømming og var i mange konkurranser. Kjempegøy var det.

Det er svømmeklubb i nærheten. De tilbyr kurs til alle nivå. La det frem for henne, men nei. Hun vil ikke.

TS.

Skrevet

Har hun venner som driver med noe aktivitet? 

Har du forklart henne hva svømmeklubb går ut på? (Sånn at hun forstår at det ikke er for å bare lære å svømme).
 Jeg konkurrerte i 6 år, reiste rundt med klubben og foreldrene mine. Trente 2 ganger i uken med klubben,  og hadde ofte konkurranse på helgen. Var veldig gøy og ble i supergod form! 

Ville også begrenset skjermbruk. Hva med frisbeegolf? Det har blitt veldig populært mange steder. Krever ikke så mye , veldig sosialt :) 

Anonymkode: f1474...874

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er svømmeklubb i nærheten. De tilbyr kurs til alle nivå. La det frem for henne, men nei. Hun vil ikke.

TS.

Jeg snakker ikke om kurs, men trening. Men men, vil hun ikke så nytter det ikke med tvang heller.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har hun venner som driver med noe aktivitet? 

Har du forklart henne hva svømmeklubb går ut på? (Sånn at hun forstår at det ikke er for å bare lære å svømme).
 Jeg konkurrerte i 6 år, reiste rundt med klubben og foreldrene mine. Trente 2 ganger i uken med klubben,  og hadde ofte konkurranse på helgen. Var veldig gøy og ble i supergod form! 

Ville også begrenset skjermbruk. Hva med frisbeegolf? Det har blitt veldig populært mange steder. Krever ikke så mye , veldig sosialt :) 

Anonymkode: f1474...874

Ja, jeg har forklart det og vist henne filmer og bilder. Men nei, hun kan svømme. Hun vil bare leke i vann, ikke følge regler og sånn sier hun. 

Vennene hennes går på fotball, håndball og svømming. 

Mannen min tar henne med på gåtur to kvelder i uka nå. Trim og egentid med pappa uten lillebror. Det har hun likt, men skulle gjerne hatt noe sosialt for henne utenom skolen. Synes hun faller litt fra nå. Mer fristende å komme hjem til skjerm enn å være med venner. Så den skal begrenses fra og med i morgen uansett. 

TS

• Liker 1
Skrevet

En 5.-klassing som ikke går på noen aktiviteter er heller sjeldent. Hvis dere bor i en normalt stor by er det som regel plenti å velge i - alt fra kunst, musikk, dans til sjakk, allslags idrett, speideren… Hun må da kunne prøve én ting dette skoleåret? Vet forresten at mange aktiviteter lar en prøve en gang gratis. 

Anonymkode: 6e539...14d

• Liker 2
Skrevet

Nei, du skal ikke presse et annet menneske til noe de ikke vil. Hva om noen hadde pushet deg på en aktivitet du ikke ønsker eller orker å bruke tid og energi på? Barn er fortsatt egne individer her i verden, la de nå få velge selv.
Skjønner virkelig ikke denne greia med foreldre som skal pushe, trykke og mase dem frem i livet, la de nå få rom til å finne ut av ting selv. Trodde alle visste det i dag at jo mer du pusher et annet menneske (gjelder også barn) jo mer skader du relasjonen deres i mellom, du pusher de vekk fra deg. Glad jeg slipper å tenke på mamma som en person som tvang meg til å være sosial og ute av huset. Var selv på flere aktiviteter, mamma prøvde forsikte å se om noe kunne være interessant for meg, men følte meg mer stressa for ting jeg ikke kom på selv. Kun en aktivitet jeg kom på selv, resten ble jeg inspirert av de jeg gikk på skole med/venner. Det er tungt å være barn om man ikke skal føle at man ikke duger hjemme heller. 

Du kan forsiktig foreslå nye ting så klart, men for guds skyld ikke noe tvang eller masing.

Anonymkode: 48caf...800

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvis du begrenser skjermtiden vil hun nok snart skifte mening.

Anonymkode: 77c15...6f2

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er forskjell på pushing og tvang i min verden. Avtal noen prøvetimer og legg frem valgene hun har, så kan hun velge selv. 

Anonymkode: f6912...d77

• Liker 2
Skrevet

Nei. En fritidsaktivitet bør være lystbetont. Ellers, burde hun få bestemme hva du skal gjøre, feks spille volleyball eller bingo, 2 ganger i uken på din fritid etter jobb. Jo, jeg skjønner hun er et barn, men barn bør også få litt respekt. Må det være organisert da, om hun liker og svømme kan det jo holde at dere går i svømmehallen og svømmer? Ting endres fort i den alderen , plutselig finner hun en lidenskap hun vil være med på, og det blir din tur til og jobbe dugnad,bake kaker , selge bambusstokker og alt det andre foreldre med barn i organisert idrett setter så høyt. 

Anonymkode: f5817...269

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Selvfølgelig kan du ikke tvinge henne. Men skjønner din bekymring kring sosial ekskludering.

Men hvordan er dette ellers, med det sosiale.

Hvis det sosiale er det primære, så er det ikke rart at hun ikke ønsker å bli med på ting som vil eksponere henne for noe som kan være vanskelig eller til og med ubehagelig.

• Liker 2
Skrevet

Jeg syne dere skal begrense skjermtiden, og jeg tenker også at man kan stille krav om en fritidsaktivitet. Barnet får selvsagt velge hvilken, og det trenger ikke være idrett. Hva med teater, korps, speider, 4H, fotokurs, kor eller malekurs eller noe i regi av husflidslaget? Eller en smalere aktivitet som orientering, judo, sjakk eller klatring?

Selvfølgelig frister det med telefonen, men vi har godt av å komme oss ut og prøve noe annet, møte andre og gjøre noe på andre arenaer enn skolen. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Hva med noe med dyr? Ridekurs? Kan være en fin måte å komme ut på. Og veldig sosialt. 

Anonymkode: ad164...8a4

Skrevet

Jeg tenker at det ikke er så ille å prøve å presse litt på. Hun trenger jo fysisk mosjon. Det er veldig viktig at barn i vekst får litt fysisk mosjon.

Jeg tenker at det er viktigere enn den sosiale biten, nettopp fordi det man ikke klarer å bygge opp i barneårene, det kan man ikke hente inn igjen senere i like stor grad. Feks å styrke skjelettet.

Anonymkode: cf0cf...974

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ja, jeg har forklart det og vist henne filmer og bilder. Men nei, hun kan svømme. Hun vil bare leke i vann, ikke følge regler og sånn sier hun. 

Vennene hennes går på fotball, håndball og svømming. 

Mannen min tar henne med på gåtur to kvelder i uka nå. Trim og egentid med pappa uten lillebror. Det har hun likt, men skulle gjerne hatt noe sosialt for henne utenom skolen. Synes hun faller litt fra nå. Mer fristende å komme hjem til skjerm enn å være med venner. Så den skal begrenses fra og med i morgen uansett. 

TS

Hva med barne eller ungdomskor?

Anonymkode: b95a7...fbb

• Nyttig 1
Skrevet

Hva med allidrett? Det er veldig populært her i området. Da får barna prøve seg på mye forskjellig før de eventuelt velger ut en idrett (eller ingen). Sjekk med en lokal idrettsklubb om de tilbyr noe slikt?

Nå passer jo ikke ordinær idrett for alle, hva med ridning, dans, turn eller ballett?

Om det viktigste er at hun er sosial så sjekk hva Kulturskolen kan tilby. Kulturskolen i nabobyen vår er helt fantastisk, de har et tilbud som er så omfattende at ALLE finner minst en ting de kan tenke seg å teste :)  Det tør jeg nesten å påstå :) 

Skrevet

Jeg synes ikke det er riktig å presse til en fritidsaktivitet, men jeg synes det er riktig å oppmuntre til noe sosialt etter skoletid noen dager i uken.

Er det en ungdomsklubb i nærheten, der hun kan møte andre et par ettermiddager i uken?  Kanskje det passer bedre for henne å være sosial uten at det er et prestasjonskrav involvert?

Anonymkode: 5546d...a06

Skrevet

Jeg bekymrer meg litt for det sosiale, og ser en utvikling jeg synes er litt trist. Før var hun med venner hjem eller hadde besøk nesten hver ettermiddag. De sykla, hoppa på trampoline, lekte på skolen osv. Nå er det sjeldnere og sjeldnere. Hun kommer som regel hjem, rigger seg til i sofaen med frokostblanding og telefon/tv frem til middagstider. 

Hun velger skjermen foran det sosiale, og det synes jeg er dumt. Hun opplever også at flere ikke kan finne på noe etter middag pga aktiviteten de går på.

Litt usikker på hvorfor hun ikke vil. Hadde en liten prat før skolen om skjerm. At vi kommer til å begrense den med to timer i hverdagen. Hun får finne på noe annet.. mulig det blir kjedelig, og hun vil prøve seg på noe.

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg synes ikke det er riktig å presse til en fritidsaktivitet, men jeg synes det er riktig å oppmuntre til noe sosialt etter skoletid noen dager i uken.

Er det en ungdomsklubb i nærheten, der hun kan møte andre et par ettermiddager i uken?  Kanskje det passer bedre for henne å være sosial uten at det er et prestasjonskrav involvert?

Anonymkode: 5546d...a06

Presse var et dårlig ord. Jeg vil oppmuntre. Noe vi har prøvd begge to. At hun skal velge en ting og gi det en sjanse.

Ingen ungdomsklubb i nærheten. Tenker uansett den er for eldre barn. Vet det henger ungdomsskoleelever på den nærmeste (10 min med bil)

TS  

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...