Gå til innhold

Kjæresten har vært utro og nå er han dødssyk og ønsker at jeg skal tilgi han.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min kjæreste var utro over flere år, både flørting med forskjellige damer og sex i fylla to ganger.

Jeg valgte å fortsette forholdet fordi jeg elsket han så høyt, men det har ikke gått bra.

Like etter at utroskapen ble avslørt ble han syk, og nå går det kun nedover med han.

I går sa han at han ønsket at jeg tilgir han for det han har gjort mot meg, og det klarer jeg ikke selv om han er dødssyk.

Jeg kan lyve og si at jeg tilgir han for at han skal få det bedre med seg selv, men jeg synes han må ta følgende for det han har gjort selv om han nå er veldig syk.

Jeg har gått på kompromiss med meg selv siden jeg fikk vite om utroskapen, og har vel egentlig vært med han fordi han ble alvorlig syk og han trengte praktisk og psykisk støtte.

Er veldig glad i han men elsker han ikke slik jeg gjorde.

Han tok et valg om å legge seg etter andre damer selv om han var fornøyd med meg, og han kan ikke få i pose og sekk.

Er jeg slem mot ham? Jeg kan ikke tvinge meg selv til å oppføre meg annerledes enn det jeg føler for.

Anonymkode: 71104...40e

• Liker 2
  • Hjerte 18
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Min kjæreste var utro over flere år, både flørting med forskjellige damer og sex i fylla to ganger.

Jeg valgte å fortsette forholdet fordi jeg elsket han så høyt, men det har ikke gått bra.

Like etter at utroskapen ble avslørt ble han syk, og nå går det kun nedover med han.

I går sa han at han ønsket at jeg tilgir han for det han har gjort mot meg, og det klarer jeg ikke selv om han er dødssyk.

Jeg kan lyve og si at jeg tilgir han for at han skal få det bedre med seg selv, men jeg synes han må ta følgende for det han har gjort selv om han nå er veldig syk.

Jeg har gått på kompromiss med meg selv siden jeg fikk vite om utroskapen, og har vel egentlig vært med han fordi han ble alvorlig syk og han trengte praktisk og psykisk støtte.

Er veldig glad i han men elsker han ikke slik jeg gjorde.

Han tok et valg om å legge seg etter andre damer selv om han var fornøyd med meg, og han kan ikke få i pose og sekk.

Er jeg slem mot ham? Jeg kan ikke tvinge meg selv til å oppføre meg annerledes enn det jeg føler for.

Ja, la han få fred når han skal dø. Si du tilgir han, samma om du mener det eller ikke. 

Anonymkode: 8b10b...67b

• Liker 22
  • Hjerte 3
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, la han få fred når han skal dø. Si du tilgir han, samma om du mener det eller ikke. 

Men jeg klarer det ikke, det snører seg sammen i brystet mitt.

Ts

• Liker 6
  • Hjerte 6
Skrevet

Ts

Kan du ikke si du tilgir, men ikke glemmer? Du skal leve videre, han skal ta med deg dette i graven. 

• Liker 10
  • Nyttig 5
Skrevet

Du skal tilgi for din egen del, ikke for hans del.

Om du nekter å gi ham den freden på hans dødsleie, så er det noe du aldri kan endre i etterkant. Det koster deg uendelig lite å si disse ordene.

Du bør gå i deg selv og finne ut hvem du ønsker å være og hva du vil ha på din samvittighet.

Anonymkode: 0456f...4ff

• Liker 21
  • Hjerte 2
  • Nyttig 17
Skrevet

Hvis du ikke bor sammen med han, og ikke har tatt på deg pleieansvar, så er det vel bare å si at du tilgir han, og så slutter du bare å besøke han. Hvis han blir ensom, så kan han jo bare ringe en av elskerinnene sine som tydeligvis betydde mer for han enn forholdet deres.

Anonymkode: fbc8a...288

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Om du nekter å gi ham den freden på hans dødsleie, så er det noe du aldri kan endre i etterkant. Det koster deg uendelig lite å si disse ordene.

Du bør gå i deg selv og finne ut hvem du ønsker å være og hva du vil ha på din samvittighet.

Det at han holdt på bak ryggen min i åresvis ødela forholdet vårt og ødela meg, og på toppen av den sorgen bærer jeg sorgen over at han ble syk og nå kommer til å dø.

Ts

• Liker 4
  • Hjerte 15
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg hadde tilgitt. Jeg er selv blitt bedratt og jeg tilgir aldri det. I din setting ville jeg gjort det for min egen samvittighet. Du får verre ting å tenke på den dagen han dør og da kan det være godt for deg å tenke at han kanskje døde med en tilgivelse. Du tenger ikke mene det, men det vil go han ro i en vond tid for han.

• Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Så leit å høre at kjæresten din er alvorlig syk. Ville bare si; man tilgir ikke for å lette den andres hjerte, men man tilgir for sin egen del, for det er veldig vondt å gå rundt og holde på sinne og andre negative følelser som oppstår etter man opplever sånt. Så tilgi for din egen skyld, ts❤️

Anonymkode: e46f5...2fd

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja men da lyver jeg til han og det ønsker jeg heller ikke.

Ts

• Liker 4
  • Hjerte 4
Skrevet

Ts

Så la vær å tilgi da, håper du har god samvittighet den dagen han dør og tiden etter.

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Det finnes ingen fasit på slike spørsmål og du må ta det valget du synes er rett. Jeg bruker å si at: "dette er noe som blir mellom inidividet og gud" i mangel på et bedre uttrykk.

Det er alltid en mulighet for at du kommer til å angre på konsekvensene av ditt valg i fremtiden og det er et utfall du må leve med som ikke kan omgøres.

Kjæresten din må også leve med hvilke valg han tok i forholdet og din eventuelle mangel på tilgivelse.

selv om jeg ikke er kristen tror jeg at bibelen og jesus kan ha relevante tanker om denne tematikken.

lykke til!

• Liker 2
  • Hjerte 3
Skrevet

Det at han holdt på bak ryggen min i åresvis ødela forholdet vårt og ødela meg, og på toppen av den sorgen bærer jeg sorgen over at han ble syk og nå kommer til å dø.

Ts

Og den sorgen du nå føler, den viser at du er glad i ham fremdeles.

Er du ikke så glad i ham at du vil gi ham fred når han går inn i døden?

Du vil ha alle muligheter til å jobbe deg opp igjen etter hans svik, for du får leve videre. Han har ikke muligheten til å leve videre og forsøke å gjøre opp for seg. Men du vil måtte leve med at du ikke hadde det i deg å gi ham fred på dødsleiet - og det tror jeg vil gnage deg resten av ditt liv.

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Ts

Dette er noe du bare må velge å la gå, for din egen skyld. Det må selvsagt jobbes med, men prøv å gi slipp på det, så du ikke blir gående med denne bitterheten. Det skader mest av alt deg selv. 

Anonymkode: e46f5...2fd

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ts

Men bor dere fortsatt sammen?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ts

Det tror jeg han ønsker så synes du bør si at du tilgir selv om du ikke mener det. Da har han i hvert fall fått ro

• Liker 1
Skrevet

Hvis du ikke bor sammen med han, og ikke har tatt på deg pleieansvar, så er det vel bare å si at du tilgir han, og så slutter du bare å besøke han. Hvis han blir ensom, så kan han jo bare ringe en av elskerinnene sine som tydeligvis betydde mer for han enn forholdet deres.

Anonymkode: fbc8a...288

Jeg flyttet ut men flyttet inn igjen etter en måned da han ble syk.

Disse damene som var interessert i han mens vi var sammen, har han ikke sett snurten av etter at han ble syk for da var han ikke spennende lenger.

Dette sa jeg til han i går, og da sa han at han har bare meg igjen og jeg er den eneste som stiller opp, så han skjønner nå hvor dårlige mennesker de er.

Ts

• Hjerte 5
Skrevet

Og den sorgen du nå føler, den viser at du er glad i ham fremdeles.

Er du ikke så glad i ham at du vil gi ham fred når han går inn i døden?

Du vil ha alle muligheter til å jobbe deg opp igjen etter hans svik, for du får leve videre. Han har ikke muligheten til å leve videre og forsøke å gjøre opp for seg. Men du vil måtte leve med at du ikke hadde det i deg å gi ham fred på dødsleiet - og det tror jeg vil gnage deg resten av ditt liv.

Dette syns jeg var veldig fint skrevet🥰

• Liker 5
  • Hjerte 3
Skrevet

Tilgivelser skal komme fra hjertet og ikke hostes opp på bestilling.

Jeg synes du kan være helt ærlig. Bare si at «utroskapen du utsatte meg for ødela så mye av livsdrømmen min og håpet for framtiden. Pr nå er det ingen sjanse for å kunne tilgi deg for dette. Jeg håper at jeg for min egen del blir i stand til å tilgi og gå videre en dag. Men etter det du har utsatt meg for er det frekt å kreve en tilgivelse. På grunn av min tidligere kjærlighet for deg har jeg støttet deg i sykdommen. Det er mer enn du fortjener og egentlig mer enn jeg er villig til å gi. Selv om du er dødssyk har du ingen rett til å gi meg dårlig samvittighet på grunn av dine handlinger». 

• Liker 20
  • Hjerte 3
  • Nyttig 16
Skrevet

På et eller annet tidspunkt i livet ditt kommer du til å tilgi han..... og da er han ikke der lengre. Enig med de som sier du bør si du tilgir han for din egen skyld. Evt ta noen timer til psykolog/samtaleterapeut for å jobbe gjennom disse tankene?

Anonymkode: 96e3b...16d

• Liker 9
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...