ops2 Skrevet 18. september 2023 #41 Del Skrevet 18. september 2023 4 minutter siden, Bålkaffe said: Jeg finner dette argumentet litt interessant. Hva ligger bak det her? Hva anser du som "tukling med naturen"? Jeg vet du ikke spør meg. Men for å slenge meg på: Å skifte kjønn uten en lang og grundig utredning først, er tukling. Espen Esther Benestad har mistet retten til å praktisere selvstendig som lege og har nå begrenset autorisasjon på grunn av han var lettvint. Hans status som ikon for transaktivistene er selvfølgelig fordi han ga de som kom til han, det de ville ha. Han ble ikke fratatt retten til å skrive ut preparater bare på grunn av transpasientene, han var også raus med vanedannende preparater. Benestad tok for gitt at alle som kom til han, visste best selv hva de trengte. Slikt er det man blir populær på i visse kretser. De som endret kjønn før, var et ekstremt lite antall, og de hadde gått igjennom lang utredning og var voksne. For å endre kjønn i Folkeregisteret, måtte de søke, ikke bare endre kjønn selv ved å sende inn et skjema. Rikshospitalet er strenge. De forlanger at man går igjennom psykiatrisk utredning og stiller spørsmål som transaktivister ikke liker. Transaktivister kaller Riksen "portvoktere". Grunnen til at de er strenge, er selvsagt fordi konsekvensene er store. Så jeg anser ikke Rikshospitalet som "tuklere", men Benestad, og de som Benestad har lært opp. 9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Piggsopp Skrevet 18. september 2023 #42 Del Skrevet 18. september 2023 Bålkaffe skrev (10 minutter siden): Hvor setter du grensa på hvordan vi er skapt? Hareskår? Misdannelser fra fødsel? Dårlig syn? Dårlig hørsel? Hvor går grensa for å "tukle med hvordan vi er skapt fra naturens side"? Dette er jo alltid en avveining legene må ta. Fks. Mmmed hareskår er det jo ikke bare kosmetisk, de fleste har også problemer med åpen gane og andre ting. Eventuelle ulemper ved operasjon blir da avveid mot fordelene. Et barn som mener det er født i feil kropp vil først bli satt på pubertetsblokkere, som gir ganske heftige bivirkninger (google Lupron..), deretter er det kjønnshormoner. Etter denne behandlingen er det ikke usannsynlig at ungdommen allerede er steril. Deretter kommer en rekke operasjoner på kropp og underliv. Personen vil da aldri kunne gå tilbake til sitt fødekjønn, og har sannsynligvis lite glede av sex som voksen. I tillegg gir hormonene på sikt større sjanse for benskjørhet, hjerte-karsykdommer og diabetes. Er dette verdt det for at barnet skal passere bedre som voksen? Eller kunne man behandlet på en annen måte? 8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enda en tulling Skrevet 18. september 2023 #43 Del Skrevet 18. september 2023 Andro skrev (5 minutter siden): Jeg ser ikke bort fra vitenskap. Tvert imot; jeg skriver at genetisk, biologisk og sosialt kjønn kan være tre ulike faktorer mtp. kjønnsbestemmelse, og som et siste element trenger ingen av dem å sammenfalle med barnets ytre anatomi. Det underkjenner folk som kan lite om kjønnsbestemmelse hos mennesker, og later som at vårt "egentlige" kjønn er det legen ser når de sjekker genitaliene dine ved fødselen. Det kan vise seg å være helt feil. De fleste vil oppleve kjønnsinkongruens allerede i to til fem års alder. For andre blir det ikke oppdaget før i tenårene. Når "gutten" ikke kommer i stemmeskiftet, eller "jenta" ikke får menstruasjon, så kan det faktisk være at det er fordi de ikke er det kjønnet som det først kunne se ut som. Men i 99.999 % eller deromkring så stemmer jo dette. De yttest få som har en feilutvikling i kjønnsorganene får ta dette med legen, ikke med læreren. Slik feilutvikling har forøvrig svært lite med det man nå kaller transkjønn å gjøre. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Piggsopp Skrevet 18. september 2023 #44 Del Skrevet 18. september 2023 Andro skrev (5 minutter siden): Det stemmer ikke. Det er helt valgfritt om man trenger kjønnsbekreftende kirurgi, eller om man lever med dobbeltheten. Man kan like gjerne være ikke-binær som trans. Kjønnsbekreftende behandling innebærer ikke nødvendigvis kirurgi. Men hva tenker du om at stadig flere står fram og sier at de har fått feil behandling når de sa de var trans? Det gjennomgående er at de var psykisk syke og sier at de skulle blitt utfordret mer på om de faktisk var trans før de ble sendt videre til behandling. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Refreng Skrevet 18. september 2023 #45 Del Skrevet 18. september 2023 Ja, barn forstår ikke ting som dette i det hele tatt. Forteller du en 13-åring at den er det kjønnet den føler seg som, så vil den begynne se etter veldig overfladiske symptomer på hvilket kjønn det er For unge mennesker så blir det omtrent det samme som personlighetstyper. De leter etter tegn på hvilken personlighetstype de er. De leter etter tegn på hvilken kjønn de er Ei jente ser at hun liker spilling, sport, actionfilmer og tenker at det stememr overens med å være gutt. Kanskje har hun følt seg utilpass i jentegjengen også. Hun tenker da at hun må være gutt Så enkelt tenker unge mennesker. Det er derfor en dårlig måte å lære dem kjønn på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lew Skrevet 18. september 2023 #46 Del Skrevet 18. september 2023 I Barnehagen her ,så får dem ikke lov bruke han/hun dem må bruke hen,helt sykt.Ja vi har kledd barna i rosa/blått ingen har tatt skade av det ,ikke før nå når alt skal nøytrliseres🙈 Som barn lekte jeg med gutter og jenter,spilte fotball og lekte med dukker.Vi tenkte aldri på hvem kjønn vi var. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 18. september 2023 #47 Del Skrevet 18. september 2023 Jeg møtte en for litt siden med to barn, en jente og en gutt som sa "de har ikke valgt hvilket kjønn de er ennå så vi oppdrar dem nøytralt" - barna var hhv 7 og 9 år gamle... Foreldrene mente at det var først når barna var i stand til selv å mene om de var sånn eller slik at dette med kjønn kom inn i bildet - jeg tenkte det var litt av et ansvar å legge på et barn.. Så for min del er det helt galematias - man kan godt lære barn at noen ser ut som en gutt/jente men føler seg som noe annet og det er greit for dem, men å pålegge barna et ansvar for selv å mene noe når dette ikke er et tema for dem blir i overkant slik jeg ser det. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonym111111 Skrevet 18. september 2023 #48 Del Skrevet 18. september 2023 (endret) Andro skrev (15 minutter siden): Jeg ser ikke bort fra vitenskap. Tvert imot; jeg skriver at genetisk, biologisk og sosialt kjønn kan være tre ulike faktorer mtp. kjønnsbestemmelse, og som et siste element trenger ingen av dem å sammenfalle med barnets ytre anatomi. Det underkjenner folk som kan lite om kjønnsbestemmelse hos mennesker, og later som at vårt "egentlige" kjønn er det legen ser når de sjekker genitaliene dine ved fødselen. Det kan vise seg å være helt feil. De fleste vil oppleve kjønnsinkongruens allerede i to til fem års alder. For andre blir det ikke oppdaget før i tenårene. Når "gutten" ikke kommer i stemmeskiftet, eller "jenta" ikke får menstruasjon, så kan det faktisk være at det er fordi de ikke er det kjønnet som det først kunne se ut som. Enig i at det finnes medisinske unntak. Men hvorfor konstruere ulike typer kjønn? Man er sitt medfødte kjønn (biologiske kjønn) uansett hvordan man er som person. Ved å kalle noe for sosialt kjønn, og si at noen har et annet sosialt kjønn enn sitt biologiske, sier man jo egentlig at vedkommende ikke oppfører seg som en normal jente/gutt. Det finnes to kjønn, og man kan ikke bytte kjønn. Men man kan like hva man vil, føle som man gjør og se ut som man ønsker uavhengig av kjønn. DET hadde følt til mangfold og inkludering. Det at noen føler at de er født i feil kropp og må behandles/opereres for å passe inn viser jo bare hvor galt ting er nå. Vi skaper utrygge og usikre barn ved å se bort fra vitenskaplige fakta og få dem til å tro at kjønn er noe man kan føle. Endret 18. september 2023 av anonym111111 7 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andro Skrevet 18. september 2023 #49 Del Skrevet 18. september 2023 Piggsopp skrev (Akkurat nå): Men hva tenker du om at stadig flere står fram og sier at de har fått feil behandling når de sa de var trans? Det gjennomgående er at de var psykisk syke og sier at de skulle blitt utfordret mer på om de faktisk var trans før de ble sendt videre til behandling. Det dreier seg om privat "bahandling" i utlandet i alle tilfeller jeg har sett, fordi norsk helsevesen ikke tilbyr helsehjelp til alle. Jeg har ikke skrevet om feil i kjønnsorganene, Enda en tulling. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tutte Skrevet 18. september 2023 #50 Del Skrevet 18. september 2023 Andro skrev (6 minutter siden): For andre blir det ikke oppdaget før i tenårene. Når "gutten" ikke kommer i stemmeskiftet, eller "jenta" ikke får menstruasjon, så kan det faktisk være at det er fordi de ikke er det kjønnet som det først kunne se ut som. Men hvor mange skjer dette med da hvor årsaken faktisk er at det er feil kjønn som er årsaken? Det du nevner som eksempler kan ha mange årsaker. Det er feks noe som heter Kallmanns syndrom. Manglende menstruasjon kan også ha mange årsaker. Du kan da ikke automatisk snu det til at man er et annet kjønn av den grunn. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ops2 Skrevet 18. september 2023 #51 Del Skrevet 18. september 2023 Jeg mener at man bør ikke straks bekrefte at: "Selvfølgelig er du ikke lenger jente, når du sier det". Det er meget viktig å utrede at det ikke ligger annet bak. Man tar aldri og endrer hele livsløpet til mennesker uten utredning. Transpersoner har meget stor grad av psykiske plager, men kommer det av at de ikke får skiftet kjønn, at transpersoner er undertrykt, eller er transidentiteten en konsekvens av de psykiske plagene? Hva kom først? Uansett trenger de stor oppfølging, og det er ikke noe som skal tas lettvint. Jeg mener skifte av kjønn ikke hører hjemme i barneskolen. Først i ungdomsskolen burde det være tema, og de negative følgene tas opp, ikke bare "du er det du kjenner deg som, nå lever du lykkelig etter at du har skiftet kjønn". 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enda en tulling Skrevet 18. september 2023 #52 Del Skrevet 18. september 2023 paprikaskrue skrev (5 minutter siden): Skal man benekte folk sin opplevelse av seg selv og verden? Hvilken rett har andre til å fortelle at du ikke er den du opplever å være. Ja. Folk gjør da dette hele tiden. Om du f.eks mener at du er, tja, gavmild, så har andre likevel rett til å mene, og påstå, at du er en gjerrigknark. Nå er jo dette litt subjektivt og kommer an på øyet som ser, så det er ikke gitt at noen av dere har "rett". Om du mener du veier 60 kilo mens vekta viser 120, så er din oppfatning åpenbart objektivt feil og andre er i hvert fall i sin fulle rett til å motsi deg. 11 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest paprikaskrue Skrevet 18. september 2023 #53 Del Skrevet 18. september 2023 4 minutter siden, Enda en tulling said: Ja. Folk gjør da dette hele tiden. Om du f.eks mener at du er, tja, gavmild, så har andre likevel rett til å mene, og påstå, at du er en gjerrigknark. Nå er jo dette litt subjektivt og kommer an på øyet som ser, så det er ikke gitt at noen av dere har "rett". Om du mener du veier 60 kilo mens vekta viser 120, så er din oppfatning åpenbart objektivt feil og andre er i hvert fall i sin fulle rett til å motsi deg. Eksemplene dine fremstår som fullstendig irrelevante når det gjelder identitet. Utfra din logikk så kan man fritt benekte det når noen sier de er heterofile fordi min sannhet om deg er at du er homofil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonym111111 Skrevet 18. september 2023 #54 Del Skrevet 18. september 2023 (endret) Bålkaffe skrev (44 minutter siden): Hvor setter du grensa på hvordan vi er skapt? Hareskår? Misdannelser fra fødsel? Dårlig syn? Dårlig hørsel? Hvor går grensa for å "tukle med hvordan vi er skapt fra naturens side"? Du kan jo ikke sammenlikne misdannelser og funksjonsnedsettelser med hvilket kjønn man er født som? Å bli født som gutt eller jente er ikke en misdannelse eller funksjonsnedsettelse, og det er det som er vesentlig her. Å opererere fysisk friske kropper er galskap. Endret 18. september 2023 av anonym111111 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ops2 Skrevet 18. september 2023 #55 Del Skrevet 18. september 2023 De som har en medfødt feil på kromosomene, som et kromosom ekstra eller indre kjønnsorganer, er ikke et tredje kjønn. Det er ganske ironisk synes jeg, at kromosomfeil hos en mikroskopisk andel mennesker, skal være et argument for at mennesker uten kromosomfeil kan være flere kjønn. For det er ikke de med kromosomfeil som skifter kjønn. Det er de med helt vanlige gener og normale kjønnsorganer (normale innen et vidt spekter). 5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enda en tulling Skrevet 18. september 2023 #56 Del Skrevet 18. september 2023 paprikaskrue skrev (10 minutter siden): Eksemplene dine fremstår som fullstendig irrelevante når det gjelder identitet. Hvorfor? Kan ikke noen ha "gavmild" eller "tynn" som en del av identiteten? paprikaskrue skrev (11 minutter siden): Utfra din logikk så kan man fritt benekte det når noen sier de er heterofile fordi min sannhet om deg er at du er homofil. Ja det er det jo ingen som kan hindre dem i å gjøre. Så er jo spørsmålet hva som er grunnlaget for påstanden da. Har de sett deg i intim kontakt med en person av annet kjønn, er påstanden kanskje ikke tatt ut av løse lufta. Om den derimot kommer helt ut av det blå, du har aldri hatt intim kontakt med eller følt tiltrekning mot personer av samme kjønn, så er det vel heller ingen grunn til å ta påstanden, eller personen, særlig alvorlig. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Piggsopp Skrevet 18. september 2023 #57 Del Skrevet 18. september 2023 Andro skrev (27 minutter siden): Det dreier seg om privat "bahandling" i utlandet i alle tilfeller jeg har sett, fordi norsk helsevesen ikke tilbyr helsehjelp til alle. Jeg har ikke skrevet om feil i kjønnsorganene, Enda en tulling. Jeg tenkte ikke kun i Norge. NHS i Storbritannia har jo blant annet fått mye pepper for feilbehandling. Fks. Richie Heron og Sinead Watson har stått fram offentlig. Her i Norge er det kanskje Alexander som har vært mest profilert. Han ble avvist av Riksen, men henvist til underlivskirurgi av Benestad. Ellers har jo helsestasjonen i Oslo med Ingun Wik fått kritikk for ukritisk behandling. Jeg tenker at risikoen for feilbehandling er svært stor så lenge den rådende ideen er at helsevesenet kun skal ta pasientens opplevelse av kjønn til grunne. Uavhengig om det er privat eller offentlig behandling. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tutte Skrevet 18. september 2023 #58 Del Skrevet 18. september 2023 Liker ikke utviklingen vi ser i dag. Livet er i utgangspunktet slik at vi er skapt som den vi er. Men i stadig økende grad så lærer barn og ungdommer hvor lett det er å forandre på kroppen. Har man små lepper så er det bare å bruke fillers, det er neseoperasjoner og operasjoner av alle slag, og det er filter på bilder. At det nå i tillegg påstås at man kan bestemme selv hva slags kjønn man er, og at man er det kjønnet man føler seg som selv er helt hårreisende. Og føler man seg som et annet kjønn, så er det bare å operere da også. Hva tror man at alt dette gjør med barn og unge? Det fører til at de blir enda mer usikre på hvem man er. Og barn og ungdommer klarer ikke fra før å reflektere rundt egne følelser ordentlig enda heller. De har fortsatt ikke erfart hvem de virkelig er eller hva de vil i livet, og så de skal få alt dette tullet om å føle på hvilket kjønn man er i tillegg. Har egentlig ikke ord. 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Goodtimes Skrevet 18. september 2023 #59 Del Skrevet 18. september 2023 Menn er født med penis. Damer er født med vagina. Ingen kan noen gang overbevise meg om at det finnes noe annet enn mann og dame som kjønn. Det blir bare for dumt. Det er like dumt som demonstranter som limer seg fast til asfalten. La barn være barn. Herregud! 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gud Skrevet 18. september 2023 #60 Del Skrevet 18. september 2023 Andro skrev (1 time siden): Det enkleste er å bare akseptere kjønn som det man føler seg som. Derfor er det veldig smart å bare lande på at vi skal akseptere at folk har det kjønnet som de selv sier at de har. Kven av desse går du for? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg