Gå til innhold

Husarbeidtid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lang tid bruker du på husarbeid og hva inngår i husarbeid? 
Er matlaging, nistepakke, sortering av klær, handling, tømming av kattekassen, lekser med barn og stell av barn husarbeid? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Husarbeid tenker jeg er alt som handler om ting man gjør innvendig i huset + handling, men ikke lekser. Vasking, matlaging, rydding, klesvask, ta ut søppel, vanne planter.

Anonymkode: 22a26...29f

• Nyttig 1
Skrevet

Husarbeid for meg er å rydde, tørke støv, støvsuge og vaske hus.

Matpakker, matlaging, handling, klesvask osv er vanlige hverdagsaktiviteter bare. Små rydding ser jeg heller ikke på som husarbeid. Dette er ting som ikke er særlig tidkrevende eller trenger planlegging. 

Anonymkode: f9386...0d1

Skrevet

Spiller det noen rolle hva det heter? Det må jo gjøres uansett. Om det er pga at mor og far skal fordele likt, så er det bedre å fordele det som ikke er fritid og trening. Handle mat ser jeg ikke på som husarbeide, men det er et gjøremål som ikke er fritid. Tenker at husarbeide er rengjøring/rydding. Inkl klesvask. Matlaging er ikke husarbeide, men det er et gjøremål som ikke er fritid. Polere bilen 5 dager i uken, ser jeg mer på som hobby og fritid.

Anonymkode: 1bedb...909

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Husarbeid er for meg rydding, vasking og matlaging, men alt det andre du nevner er også plikter som man har og bør fordele rettferdig i et forhold. Det er mange flere også. Noen av de plikter er dem som går på å planlegge og forvalte økonomisk, forsikringer og planlegging og oppfølging av alt mulig nødvendig. Så er det vedlikehold ute og inne, som jeg heller ikke kaller husarbeid. Så er det alt angående barn som skal følges opp, som ikke alltid ligger under husarbeid. Så er det å ivareta andre eiendeler som bil og hytte/campingvogn, og så videre. Plikter og ansvar det også, men ikke akkurat husarbeid. 

Jeg bruker antagelig rundt 2 timer daglig på husarbeid. På andre nødvendige plikter bruker jeg svært varierende tid, og det er vanskelig å si nøyaktig hvor mye tid, for noen dager er det lite og andre dager hele dagen, og også mange dager på rad (oppussing/vedlikehold). 

Jeg har imidlertid store barn nå, så har pusterom i forhold til da de var små. Da de var små var tiden fra jobb til de la seg fylt opp med ansvar, oppfølging, husarbeid og plikter, og det fortsatte da de la seg med husarbeid og plikter, til jeg var sliten. Det var kanskje en time med tv før jeg gikk i seng, resten av dagen var fylt opp fra morgenen til kvelden. Slik er det heldigvis ikke med store barn. Nå har jeg noe tid mellom slagene. 

Så med små barn var det plikter fra jeg vekket barna kl 0630 til rundt kl 2200, men nei alt er ikke husarbeid. 

Med store barn... tja, plikter i snitt 4 timer etter jobb kanskje? Ikke er jeg så stresset og effektiv heller, for må ikke være det, så tar meg bedre tid med ting nå. Jeg rakk mer på 4 timer da jeg hadde småbarn enn nå. 😄

Anonymkode: 52c19...c2d

Skrevet

Jeg tar ikke tiden på at jeg gjør. Jeg gjør litt og han gjør litt. Noen dager gjør jeg mye og han lite og andre dager er det motsatt.

Anonymkode: 725bc...369

Skrevet

Husarbeid er for meg alt som trengs å gjøres i huset.
1x i uka er det full nedvask (Har allergier så det må gjøres), vi har da fordelt oppgaver oss i mellom. Tar gjerne en del timer.
Ellers prøver vi å være flinke på å holde det greit ryddig osv så det ikke er så veldig mye på en dag. Et triks kan da være å sette alarm på 15min hver dag og prøve å rekke mest mulig på den tiden, gjør det om til en konkurranse mellom hverandre om vil også. 

Anonymkode: 439a6...2b5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...