Gå til innhold

Tomannsrom på sykehus

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Herregud, det er da nok av tilstander som kan gjøre at man ligger og kjeder seg i hjel på sykehuset mens man er helt mentalt og energisk oppegående. Det er ikke pasienten som bestemmer at hun skal være der.

Anonymkode: 793d3...9a6

Når ble tvangs-hospitalisering på sykehus innført, sa du?

Hvis det blir normalisert at pasienter skal sitte i offentlige fora og skrive referat om nabosenga fra opphold på sykehus, blir Tiktok-serie i fem deler det neste?

Anonymkode: 5bb94...4da

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

På meg høres det ut som om dere ufrivillig deler hotellrom. Sykehus er laget for en tid der pasienter er så syke at de har nok med seg selv, ikke observerer og skriver lange referat fra oppholdet.

Man kan være innlagt på sykehus av mange forskjellige grunner. Denne gangen hadde jeg så intense jævlige smerter, at jeg ikke klarte å håndtere det på egenhånd. Når jeg da endelig får sove og har det bra, så er det fryktelig frustrerende å bli vekket av at det kommer besøk så sent på kvelden!  Altså, som pårørende burde man også forstå at er man på et sykehus, så er det en grunn til det! 

Så er det jo slik da, at når jeg får smertelindring, så klarer jeg å fungere til en viss grad. Og jeg er en som får ut frustrasjon ved å skrive. Og jeg tenkte at dette er en problematikk som fint kunne lage en debatt. Det er ganske vanskelig å ikke observere når man bokstavelig talt ligger 1,5 meter unna hverandre med kun en tynn papirgardin i mellom! 

"En skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer en selv" - Arnulf Øverland

Det sitatet kan brukes til så mangt! 

Anonymkode: 1ebe8...514

• Liker 3
Skrevet
Brunello skrev (24 minutter siden):

Enerom er et begrenset gode. Ideelt sett burde alle hatt det, men det blir for dyrt. Derfor må man dele rom når man er i såpass god form at man er i stand til å irritere seg over andre pasienter.

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Min erfaring er at man har størst behov for når man er veldig dårlig. Slik er det i hvertfall for meg, og antakelig for en del andre. Er man i ok form, takler man litt støy og manglende søvn bedre.

Anonymkode: b0a0b...788

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

... "størst behov for RO.." skulle det stå innledningsvis

Jeg har langt kortere lunte når jeg er i dårlig form og har sterke smerter. Det er vel i grunn ikke så veldig rart? Brunello, du har aldri vært så sliten eller hatt et eller annet som har gjort at du har kortere lunte enn "vanlig"?  I så fall er du heldig! 

Anonymbruker 788 - Takk! Du får frem det jeg ikke klarte å formulere! 😊

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Herregud, det er da nok av tilstander som kan gjøre at man ligger og kjeder seg i hjel på sykehuset mens man er helt mentalt og energisk oppegående. Det er ikke pasienten som bestemmer at hun skal være der.

Anonymkode: 793d3...9a6

Takk! 😊 Du fikk også frem det jeg ikke klarte å formidle! 

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg har ligget mye på sykehus, alt fra enerom til femmannsrom. Min erfaring er at med de fleste så går det helt fint, men at det alltid er noen som ikke tar hensyn. 

Jeg bryr meg ikke så mye om de prater i telefonen, men synes man bør ha respekt nok til å ikke ha besøk på rommet utenfor besøkstid. Spesielt sent på kvelden. Da er det overraskende at ikke sykepleierne kommer inn og sier fra.

Det verste for meg med å ikke ha ene rom er at jeg er introvert og trenger tid for meg selv. Det er naturlig nok vanskelig å få til på sykehus. (Det er ikke alltid formen er helt elendig når man er innlagt, noen ganger venter på man undersøkelser for en større utredning selv om man fungerer tålig ok).  Ene gangen hadde jeg med meg laptopen og øretelefoner og satt for meg selv med YouTube og gaming. Følte meg slem og frekk som stengte ute min romkamerat på den måten, men jeg trengte bare en liten pause for meg selv.

Anonymkode: dccfd...012

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Tomannsrom på sykehus - hva tenker vi om det? Kan godt ta med om det er tremannsrom, firemannsrom osv også. Jeg tar utgangspunkt i tomannsrom da det er denne problemstillingen jeg selv befinner meg i akkurat nå. 

Jeg kom inn på sykehuset med sterke magesmerter lørdag ettermiddag. Jeg har en omfattende historikk, så sykehistorikken min er godt kjent. Jeg ble kjørt på post og ble lagt på et tomannsrom. Der var jeg alene fremtid klokken var 0530 i dag tidlig. Da ble det trillet inn en pasient fra et annet land og som også hadde med seg pårørende. Portøren virket også å komme fra dette landet, da praten gikk lett dem-i-mellom. 

Her kommer et utdrag fra samtalen: (Må leses med gebrokken aksent)

Pårørende: «Jeg vil hjem, men det går ingen buss»

Portør: «Hva?! Har du ikke mann som kan komme å hente deg?»

Pårørende: «nei, ingen mann, ingen barn»

Portør: «Hvor gammel er du?»

Pårørende: «Gjett!»
Portør: «Hmmm, 29?»

Pårørende: «HAHAHAHA, nei, 37!»

Og sånn gikk praten i kanskje 8-10 minutter, uten at de en eneste gang enset at det lå et annet menneske der som forsøkte å sove. En natt som allerede hadde vært preget av mye våkentid pga smerter. 

Da portøren omsider gikk, gikk pasienten inn på badet og skiftet om. Her er jeg også av den tanken at toalettet er forbeholdt pasientene - ikke pårørende. Da pasienten var ferdig, tenkte jeg at jeg skulle tisse, siden jeg likevel var våken. Da smetter pårørende foran meg. Pårørende gikk heldigvis før jeg rakk å si ifra at det ikke var besøkstid nå. Jeg syns det er utrolig rart at pårørende i det hele tatt fikk være med opp på post såpass sent (eller tidlig, om du vil). 

MEN, problemstillingen slutter på ingen måte her. 

Denne pasienten har sikkert pratet i telefonen et 20-talls ganger i løpet av dagen. Når hun ikke har gjort det, så har hun ligget og snorket - høylytt. Jeg vet at man ikke kan noe for det selv, men det er jo en problemstilling mtp hvor lurt det er med tomannsrom.. 

Men toppen av kaka kom altså kl 2015 i kveld. Jeg lå og sov - endelig, etter å ha hatt ganske vondt hele forbanna dagen. Tror dere ikke hun da får besøk?! Og da er det samme dama fra i dag tidlig, men hun har med seg en unge på 2-3 år.. Og er det noen som i det hele tatt prøver å ta hensyn til at det ligger et annet menneske der og prøver og hvile? NEI!  Jeg sa i fra til sykepleieren, og de fikk beskjed om at besøkstiden var over og at dette var et tomannsrom. De kunne dog, sette seg i buffeten. Svaret da var at de bare skulle stikke innom i 5 minutter. Altså, hvem er det som drar på besøk på et sykehus kl 2015 og samtidig har med en unge som burde vært lagt? Hvis de bare skulle stikke innom i 5 minutter, så hadde de vel tross alt hatt hele dagen på dette?

I tillegg er det kun en tynn gardin-duk som skiller oss. Jeg har ikke annet enn truse på meg nedentil. Jeg er lite gira på å vise frem ræva mi til en 3 årig gutt. 

Så er det jo problemstillingen hva gjelder taushetsplikt. Den blir jo på ingen måte overholdt slik det er i dag. Og det i seg selv er ganske graverende! 

Nei, jeg har delt rom med mange oppigjennom nå. Det har vært alt fra demente som har begynt å kle på seg mine klær på natten - til folk som ikke har turt å ha døra lukket igjen og til folk som ikke har turt å skru av lyset.. 

Er det hensiktsmessig å ha tomannsrom på sykehus?

Etter 8 timers operasjon, dårlig og vondt og sliten på kvelden kl. 22 :

Lå på 4 manns rom. En 25år gammel dame som hadde norrn ved sin side hele tiden og de snakket, høyt.. Ikke noe alvorlig så kunne vært alene når hun er 25år..

En dame i 50årene ved siden av som hadde tv på fullt på nrk hver dag(så ikke tv bare hørte den og det var en i gangen utenfor rommet og som var 5sek forsinkelse så fikk det dobbelt opp). Hun snakket og mye i tlf høyt..

Ikke noe alvorlig.

En eldre dame i 60-70årene rett forann meg som hadde mannen i stolen ved sin side hele uken jeg var der hele døgnet.. Hun var det litt mer alvorlig med men de var stille. Men gardinenr er åpen og vasken er ved min seng(går ikke ann å trekke for gardin her) så han var titt og ofte og vasket hender..

Måtte tømme blæren ofte og ligge med bena spredt mot han og de andre var ikke noe særlig.. Måtte gang på gang be de trekke gardinene helt sammen..

Det var godt å komme hjem, var helt utslitt. Hadde så lyst å sove, fulk i smerter og helt forferdelig.. og de som jobber der var innom dag og natt og!

Skal ikke være veldig syk for å være på sykehuset.. For det er så tungt når de andre er såpass bra og du ikke!! Vært flere ganger på sykehuset og den gangen jeg fikk isolasjonsrom var fantastisk!

Anonymkode: 71ff6...01d

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Når ble tvangs-hospitalisering på sykehus innført, sa du?

Hvis det blir normalisert at pasienter skal sitte i offentlige fora og skrive referat om nabosenga fra opphold på sykehus, blir Tiktok-serie i fem deler det neste?

Det er overhodet ikke tvang, men absolutt nødvendig. Og man burde kunne forvente at man får en viss ro når man havner på sykehus - for som sagt, så er man der av en grunn!

Sykehus er ikke synonymt med å ligge på respirator eller slike ting som ikke gjør at man er i stand til å være et oppegående menneske. Det finnes sikkert uendelig mange grunner til hvorfor man er innlagt, og uansett grunn, så har man rett til ro og hvile. 

Jeg skulle ønske at det var slik at dersom man er på tomannsrom (eller flere), og ønsker besøk, så kan man sette seg i en av disse fellesområdene. Jeg har ikke vært i form til å ha besøk denne gangen, og da er jeg heller ikke i form til å ha "besøk" naboens pårørende. Når jeg ikke orker besøk av egen familie, så sier det seg selv at formen er nokså laber. Folk må gjerne ha besøk for min del, men la meg slippe når jeg ikke er i form til det! 

Jeg syns det blir feil at jeg som ikke orker besøk skal gå å sette meg et annet sted, når det er senga jeg helst vil være i. Da er det bedre at den som er i form til besøk, tar med seg besøket ut! 

Ja, og så er det selvsagt taushetsplikten da! 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Etter 8 timers operasjon, dårlig og vondt og sliten på kvelden kl. 22 :

Lå på 4 manns rom. En 25år gammel dame som hadde norrn ved sin side hele tiden og de snakket, høyt.. Ikke noe alvorlig så kunne vært alene når hun er 25år..

En dame i 50årene ved siden av som hadde tv på fullt på nrk hver dag(så ikke tv bare hørte den og det var en i gangen utenfor rommet og som var 5sek forsinkelse så fikk det dobbelt opp). Hun snakket og mye i tlf høyt..

Ikke noe alvorlig.

En eldre dame i 60-70årene rett forann meg som hadde mannen i stolen ved sin side hele uken jeg var der hele døgnet.. Hun var det litt mer alvorlig med men de var stille. Men gardinenr er åpen og vasken er ved min seng(går ikke ann å trekke for gardin her) så han var titt og ofte og vasket hender..

Måtte tømme blæren ofte og ligge med bena spredt mot han og de andre var ikke noe særlig.. Måtte gang på gang be de trekke gardinene helt sammen..

Det var godt å komme hjem, var helt utslitt. Hadde så lyst å sove, fulk i smerter og helt forferdelig.. og de som jobber der var innom dag og natt og!

Skal ikke være veldig syk for å være på sykehuset.. For det er så tungt når de andre er såpass bra og du ikke!! Vært flere ganger på sykehuset og den gangen jeg fikk isolasjonsrom var fantastisk!

Har vært utsatt for voldtekt før og var virkelig utrygg når det var en mann til stede i rommet når jeg var ganske hjelpeløs og skulle sove og... syns ikke det er greit. 

Sa og til folka som jobber der at er det ikke besøkstid her? 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Nesten samme problemstilling, faktisk, bortsett fra at min romkamerat er norsk og har ikke så mye besøk (bortsett fra mor som kommer i besøkstid). 

Men hun lager altså så mye lyd. Mistenker at hun er tidligere narkoman, for hun spør hele tiden etter metadonen sin, ringer på sykepleierene flere ganger i timen for filleting (sist var det for å få retta på dyna si…) og når de kommer inn med medisiner til henne så kjefter hun på de fordi det ikke går fort nok. Hun snakker i telefonen konstant og klager høylytt til den hun prater med om hvor inkompetente og ubrukelige samtlige av de er. I tillegg snorker hun veldig høyt. Akkurat det siste kan hun jo ikke noe for da, men når det kommer på toppen av alt det andre så kjenner jeg det blir mye. Vært her siden lørdag kveld selv pga sterke smerter i magen, så jeg er rimelig utslitt. 
Heldigvis er pleierne her veldig klar over utfordringen med henne, så de er stadig vekk innom og spør meg om det går fint eller om jeg er litt betenkt rundt det å dele rom med henne. Ba om ørepropper jeg, så jeg har iallfall det om natta. Har headset med musikk på på dagtid når hun holder på som verst. 

Jeg heier på enerom. Man blir fortere frisk av det også. Skjønner at det er vanskelig å få til pga kapasitet, men hvis man da skal dele rom med noen, så burde det iallfall være mulig å skille pasientene med noe annet enn den tynne papirduken. 

Anonymkode: bc0a4...1b5

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg har langt kortere lunte når jeg er i dårlig form og har sterke smerter. Det er vel i grunn ikke så veldig rart? Brunello, du har aldri vært så sliten eller hatt et eller annet som har gjort at du har kortere lunte enn "vanlig"?  I så fall er du heldig! 

Anonymbruker 788 - Takk! Du får frem det jeg ikke klarte å formulere! 😊

Selvsagt. Men sykehuset får ikke bedre råd av den grunn. Det er allment akseptert at de sykeste pasientene får enerom. Spesielt på grunn av at de pårørende har behov for å være der.

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Tomannsrom på sykehus - hva tenker vi om det? Kan godt ta med om det er tremannsrom, firemannsrom osv også. Jeg tar utgangspunkt i tomannsrom da det er denne problemstillingen jeg selv befinner meg i akkurat nå. 

Jeg kom inn på sykehuset med sterke magesmerter lørdag ettermiddag. Jeg har en omfattende historikk, så sykehistorikken min er godt kjent. Jeg ble kjørt på post og ble lagt på et tomannsrom. Der var jeg alene fremtid klokken var 0530 i dag tidlig. Da ble det trillet inn en pasient fra et annet land og som også hadde med seg pårørende. Portøren virket også å komme fra dette landet, da praten gikk lett dem-i-mellom. 

Her kommer et utdrag fra samtalen: (Må leses med gebrokken aksent)

Pårørende: «Jeg vil hjem, men det går ingen buss»

Portør: «Hva?! Har du ikke mann som kan komme å hente deg?»

Pårørende: «nei, ingen mann, ingen barn»

Portør: «Hvor gammel er du?»

Pårørende: «Gjett!»
Portør: «Hmmm, 29?»

Pårørende: «HAHAHAHA, nei, 37!»

Og sånn gikk praten i kanskje 8-10 minutter, uten at de en eneste gang enset at det lå et annet menneske der som forsøkte å sove. En natt som allerede hadde vært preget av mye våkentid pga smerter. 

Da portøren omsider gikk, gikk pasienten inn på badet og skiftet om. Her er jeg også av den tanken at toalettet er forbeholdt pasientene - ikke pårørende. Da pasienten var ferdig, tenkte jeg at jeg skulle tisse, siden jeg likevel var våken. Da smetter pårørende foran meg. Pårørende gikk heldigvis før jeg rakk å si ifra at det ikke var besøkstid nå. Jeg syns det er utrolig rart at pårørende i det hele tatt fikk være med opp på post såpass sent (eller tidlig, om du vil). 

MEN, problemstillingen slutter på ingen måte her. 

Denne pasienten har sikkert pratet i telefonen et 20-talls ganger i løpet av dagen. Når hun ikke har gjort det, så har hun ligget og snorket - høylytt. Jeg vet at man ikke kan noe for det selv, men det er jo en problemstilling mtp hvor lurt det er med tomannsrom.. 

Men toppen av kaka kom altså kl 2015 i kveld. Jeg lå og sov - endelig, etter å ha hatt ganske vondt hele forbanna dagen. Tror dere ikke hun da får besøk?! Og da er det samme dama fra i dag tidlig, men hun har med seg en unge på 2-3 år.. Og er det noen som i det hele tatt prøver å ta hensyn til at det ligger et annet menneske der og prøver og hvile? NEI!  Jeg sa i fra til sykepleieren, og de fikk beskjed om at besøkstiden var over og at dette var et tomannsrom. De kunne dog, sette seg i buffeten. Svaret da var at de bare skulle stikke innom i 5 minutter. Altså, hvem er det som drar på besøk på et sykehus kl 2015 og samtidig har med en unge som burde vært lagt? Hvis de bare skulle stikke innom i 5 minutter, så hadde de vel tross alt hatt hele dagen på dette?

I tillegg er det kun en tynn gardin-duk som skiller oss. Jeg har ikke annet enn truse på meg nedentil. Jeg er lite gira på å vise frem ræva mi til en 3 årig gutt. 

Så er det jo problemstillingen hva gjelder taushetsplikt. Den blir jo på ingen måte overholdt slik det er i dag. Og det i seg selv er ganske graverende! 

Nei, jeg har delt rom med mange oppigjennom nå. Det har vært alt fra demente som har begynt å kle på seg mine klær på natten - til folk som ikke har turt å ha døra lukket igjen og til folk som ikke har turt å skru av lyset.. 

Er det hensiktsmessig å ha tomannsrom på sykehus?

Det hadde selvsagt stor betydning at den andre pasienten var utenlandsk? Eller mener du at tomanns rom er ok og den andre pasienten også er norsk?

Anonymkode: 6fda2...dc9

• Liker 1
Skrevet

Jeg nekter å dele rom med andre pasienter på sykehus. Får aldri meg til å godta det i våken tilstand. Jeg skal ha fred på sykehus fra andre pasienter og deres pårørende, og må ha mitt eget rom. Så jeg er imot tomannsrom osv. Godtar det kun hvis det er kjente eller noen jeg liker. 

Skrevet
21 minutter siden, Elooon said:

Jeg nekter å dele rom med andre pasienter på sykehus. Får aldri meg til å godta det i våken tilstand. Jeg skal ha fred på sykehus fra andre pasienter og deres pårørende, og må ha mitt eget rom. Så jeg er imot tomannsrom osv. Godtar det kun hvis det er kjente eller noen jeg liker. 

Sykehuset får ikke flere ledige enmannsrom av at noen ikke "godtar" det.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sykehuset får ikke flere ledige enmannsrom av at noen ikke "godtar" det.

Nei det gjør det nok ikke, men slik er det bare. Noen av oss mennesker godtar ikke å ligge på rom med flere pasienter, bråk og støy så man ikke får hvile og slappe av i fred noe som er i hvert fall for meg viktig på ett sykehus når man er syk eller skadet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er en uting at mange har besøk på rommet langt utenfor visittid. Det er ingen hemmelighet at dette svært ofte er folk fra andre kulturer. Jeg hadde noen komplikasjoner sist jeg fødte, og havnet derfor på vanlig tomannsrom i stedet for pasienthotell, som jeg egentlig ønsket. Delte rom med en som hadde besøk til alle døgnets tider, en gang telte jeg syv stykker inne på det lille rommet, de hadde med seg masse sterkt luktende mat osv. Et par ganger ble de kastet ut av sykehuspersonalet, men de kom raskt tilbake, og flere ansatte så gjennom fingrene med det. Etter ett døgn var jeg utslitt, og tryglet om å få reise hjem, skulle egentlig vært der i tre dager. Har hørt flere lignende historier. Dette må håndteres langt strengere.

Jeg går på besøk utenom besøkstid, fordi besøkstid ikke passer. Jeg er norsk og kan  spore det helt ned til Harald hårfarge.

Er pasienten grei nok til å trilles ut av rommet så gjør vi det. Hvis ikke sitter jeg i 10 min så pasienten får besøk en liten stund.

Anonymkode: df8fc...149

Annonse
Skrevet
Elooon skrev (39 minutter siden):

Ds er gangen noe for deg. Er det ikke rom så er det ikke rom  skillevegg i gangen er godt nok det også.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ds er gangen noe for deg. Er det ikke rom så er det ikke rom  skillevegg i gangen er godt nok det også.

Hadde aldri ligget på gangen. Både gangen og flermannsrom er jeg i mot og derfor nekter jeg det også. Ikke min feil at det er for lite rom på sykehusene, så det skal ikke gå utover meg. Ikke andre pasienter heller, men de som godtar rom med flere godtar det. 

Skrevet

Jeg har vært innlagt noen ganger pga anfall og alltid vært på 2-4 manns rom. Har aldri hatt noe problem med det. Jeg kan skjønne at taushetsplikten er et problem, men besøk utover besøkstid får man si fra om og ellers må jo folk ta best mulig hensyn samt tåle litt at andre mennesker eksisterer. 

Anonymkode: 2d104...809

Skrevet
Topsi skrev (17 timer siden):

Hensiktsmessig nei, men nødvendig av plasshensyn

Det burde vært slik som på psykiatrisk. Alle har eget rom som kan låses. Kun personellet kan låse seg inn.

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Du er inne på  noe her, spes det med taushetsplikt.  Har reagert mange ganger på det selv etter å ha jobbet mange år på sykehus. 

Anonymkode: bd9ea...5e3

Det er sjeldent noe å bry seg om. Om Ole Olsen hører at Jan Jansen er dårlig betyr veldig lite.

Anonymkode: 7c9d2...fa2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...