Gå til innhold

Er barna dere vaksinert/skal de vaksineres mot HPV i 7. klasse?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Gnom skrev (13 timer siden):

Vi betalte for at gutta her fikk Gardasil, ikke den de får på skolen. 

Er den bedre for gutter?

Anonymkode: 07b8d...4f3

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Mummimammane skrev (5 timer siden):

Jeg kjenner en som fikk ME Av dette

Blir for dumt. Blir som å si at alle syke og gamle som døde etter covid vaksinen døde av den. 

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva skiller en antroposofisk lege fra en vanlig lege?

Anonymkode: 2bdb6...5f2

Den antroposofiske er en kvakksalver. En vanlig lege er ikke det. Begge har legeutdanning i bunnen, men den ekte legen forholder seg til virkeligheten.

Anonymkode: b73d2...610

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er på ingen måte mye usikkerhet rundt vaksinen, nei. Da ville den så klart ikke blitt tatt inn i barnevaksinasjonsprogrammet, og heller ikke fortsatt å være en del av programmet over 10 år senere.

Anonymkode: 6bc08...be1

Oi, beklager. Jeg skulle sitere vedkommende du siterte men må ha skjedd en feil😅

Anonymkode: 6bc08...be1

Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Han er skeptisk til en vaksine som kan nesten eliminere sjansen hennes til å få livmorhalskreft? Hva er han skeptisk til?

Anonymkode: 5b0d5...f9e

Bivirkninger, som de fleste andre som er skeptiske til vaksiner.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Er den bedre for gutter?

Den er bedre for begge kjønn. Beskytter mot flere versjoner av viruset.

Anonymkode: b73d2...610

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja, min gutt tok vaksinene. Selvfølgelig. 

Anonymkode: 6e655...649

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Nei. Min har ikke fått den. 
Dels fordi hun ikke engang er kommet i puberteten, og det derfor er bedre å vente. 
Og dels fordi det er mye usikkerhet rundt denne vaksinen. 
Mitt barn skal ikke være test kanin. 
Jeg har sagt at den dagen hun blir seksuelt aktiv og mer kapabel til å ta et fornuftig valg så kan hun evt velge selv. 
Foreløpig skal hun ikke injiseres med mer kjemi enn nødvendig

Anonymkode: 0424e...81a

Så hun har ikke tatt noen av barne vaksinene? Den dagen hun var sex kan det være forseint. Det er ikke sånn at når hun har sex så kan du ta sprøyten og sp er jo sikkert 

• Liker 1
Skrevet

Ja det er en selvfølge tenker jeg. Har tatt vaksinen selv, i voksen alder, da betalte jeg av egen lomme for å få den beste som dekker flest mulig av virusvariantene. Syns de burde fått den på skolen også. Merket forøvrig ingen bivirkninger av vaksinen.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Sofakona skrev (1 minutt siden):

Så hun har ikke tatt noen av barne vaksinene? Den dagen hun var sex kan det være forseint. Det er ikke sånn at når hun har sex så kan du ta sprøyten og sp er jo sikkert 

..og så er det ingen garanti for at hun vil fortelle sin mor om at hun planlegger sex - eller for den saks skyld for at hun unngår å oppleve overgrep allerede som barn.

Barna mine kommer til å få den, eldste er 10 år og nærmer seg vaksinasjonsalder. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
Kipling skrev (1 minutt siden):

Bivirkninger, som de fleste andre som er skeptiske til vaksiner.

Alt av medisin har risiko for bivirkninger, som kan variere fra person til person. Man veier fordeler og ulemper mot hverandre. Man har ingen garantier hverken den ene eller andre veien. En vaksine som er utprøvd og har få og små bivirkniger, og som viser veldige gode resultat i å beskytte mot de den skal beskytte mot - ja, da veier fordelene tyngre enn ulempene for min del. Selv om jeg forstår at alt har en viss risiko, og ingen 100 % garanti - så forstår jeg også grunnleggende sannsynlighetsberegning . 😊

Anonymkode: ef45d...291

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Har selv tatt Gardasil, kostet meg 6.000kr, helt sykt at dette ikke dekkes av det offentlige.

Jeg er forøvrig 54 år, og hadde HPV 16 (som kan forårsake kreft) på celleprøvene for 2 år siden, borte ifjor, men da anbefalte gyneokologen meg å ta vaksinen.

Anonymkode: d7779...0d5

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Denne har vært i barnevaksinasjonsprogrammet i over ti år...

Anonymkode: 4836e...986

Du vet at det tar inntil 30 år før man kan slå fast at en vaksine er trygg?

Anonymkode: d239a...4b6

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Selvfølgelig tar de den. Noe annet er jo idioti.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har jobbet med HPV-relatert munn- og halskreft. Så ja, selvsagt blir barna vaksinert mot dette svineriet :)

Anonymkode: ef1c9...58d

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du vet at det tar inntil 30 år før man kan slå fast at en vaksine er trygg?

Anonymkode: d239a...4b6

Du tar ikke noen medesiner etc du da? Har du tatt noen vaksiner?

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Den viktigste beskyttelsen mot livmorhalskreft er vel å bruke beskyttelse, eller ikke ha mange tilfeldige partnere. Mange får dette viruset tross vaksine.

Anonymkode: 75780...c13

Det var jo litt av en påstand. Hvor er kilden din til denne informasjonen?

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

HPV-vaksine virker forebyggende. Vaksinen gir derfor best beskyttelse når den gis til barn/unge før de utsettes for smitte. Derfor får barn tilbud om HPV-vaksine som en del av barnevaksinasjonsprogrammet på 7. klassetrinn, i god tid før gjennomsnittlig seksuell debut.

HPV-vaksine består av proteiner som ligner deler av overflaten på viruset. Vaksinen inneholder ikke levende virus, og kan ikke gi HPV-infeksjon.

Vaksinen gir like god immunrespons hos gutter og jenter. Effekten er så langt best undersøkt mot forstadier til livmorhalskreft, hvor vaksinen gir mer enn 90 prosent beskyttelse blant jenter og kvinner som vaksineres før de utsettes for HPV-smitte.

Det er vist at beskyttelsen fra HPV-vaksine varer i mer enn 13 år etter vaksinasjon, og det er så langt ikke sett tegn til at beskyttelsen svekkes med tiden. Oppfølging av de vaksinerte over tid tyder så langt på at det ikke er behov for oppfriskningsdose (boosterdose) senere i livet for å opprettholde den gode beskyttelsen. Nyere internasjonale studier viser god beskyttelse allerede etter første dose.

• Liker 3
Skrevet

Dette her er litt det jeg fryktet med det ekstreme presset ved å ta koronavaksinen, mistillit til helsemyndighetene våre og demmes anbefalinger.
Barnevaksinasjonsprogrammet er svært viktig for våre barn! Denne vaksinen er forsket på og prøvd gjennom mange, mange år. Den er trygg, og viktig for både gutter og jenter å ta. 
Her tok min eldste den, jeg hadde da ikke hørt om den andre som dekker flere virus. Den skal vi betale for til våre to neste barn. Tenk så heldige de er som kan ta en vaksine som nesten kan utelukket livmorhalskreft der altfor mange unge kvinner dør. 
Ja til trygge gode vaksiner, ikke tvil på de! 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Ja mine er eller skal bli vaksinert. Grunnen er jo at det bør tas før dem er seksuellt aktiv. Jeg har selv sett en 17 åring sim døde av livmorhalskreft. Kan skje uansett men man er vel mere beskyttet mot livmorhalskreft.

Anonymkode: 09c23...3d3

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...