AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #1 Skrevet 17. september 2023 Hei! Noen som har erfaring med overnevnte? Har prøvd Ritalin depot og auduvanz/elevans. Fornøyd med sistenevnte og bruker det daglig. Dog forsover jeg meg en del, og kan glemme å ta medisinen. Samt sliter litt med å komme igang med dagen. Dermed lurer jeg litt på om medisiner som er mer "hurtigvirkende" kan være noe, kontra depottabletter? men synes det er litt skummelt å spørre psykiateren min, og er usikker på om det i det hele tatt er noe som brukes? Så, noen som har noen erfaringer? Anonymkode: 0f977...1fb
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #2 Skrevet 17. september 2023 Hei! Kan anbefale å få igang en god søvnhygiene. Bruk wake up lights og radio som vekkerklokke. Ta medisinene før du spiser noe om morgenen. Og spis frokost. Ta deg en dusj eller et eller annet som får deg til å våkne. Gå eller sykle til jobb / skole /buss/tog/trikk (hvis du kan) sånn at du får kroppen i bevegelse. Jeg går selv på aduvanz. Aldri prøvd de "vanlige" pillene, men de går fortere over også (har jeg hørt). Vet ikke om aduvanz finnes i vanlig pille, men ritalin gjør det. Anonymkode: fe609...852
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #3 Skrevet 17. september 2023 Hei! Det er skumlere å spørre rørleggere, regnskapsførere, uføre og butikkmedarbeidere om råd angående medisin, enn en psykiater som faktisk har 6 år legeutdanning + spesialisering i psykiatri. Anonymkode: e918d...535 3
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #4 Skrevet 17. september 2023 Alt dette er forskjellig på alle. Så dette må du faktisk ta med de som følger deg opp. Søvn rytme er en god nøkkel for å lykkes. Selv om det er vanskelig, så er det ikke umulig. Ang søvn, så er det mye man kan gjøre. Og det finnes masse tips. Det som er vanskelig, er at det tar tid å få det til. Og mange gir opp etter et par dager. Hva som akkurat hjelper deg iht søvn kan nok brat de som veileder deg hjelpe deg med ut fra ditt mønster ang søvn. Aktivitet på dagen vil også hjelpe på. På meg virker feks mye av det som frarådes. Feks å se på tv eller høre på podcast på øret. Dog må det være noe kjedelig og ikke så spennende. Men det hjelper meg til å ikke lure på alle verdens spørsmål som surrer vekk nattesøvnen min. Begge deler anvefales å ikke gjøre. Men da sovner jeg stort sett på 15minutter. Max 30. I tillegg må du være streng. Og ikke forstyrre systemet i helger, ferier osv. I mitt tilfelle så prøvde jeg i mange år å legge meg til samme tid. Fungerte aldri. Og ofte sovnet jeg ikke før en til to timer før jeg måtte opp. Det går jo til dundas. Men så prøvde jeg ut noe annet. Å det var å våkne stå opp til samme tid uansett minimun en time, før jeg evnt la meg for mer søvn. Da sov jeg skjelden mer enn max 3 timer til. Etterhvert ble jeg mer trøtt på kvelden og sovnet lettere. Men dette tok tid. Da jeg hadde klart det i to timer, sov jeg lenger en dag. Og ddt tok meg to uker å komne in. Igjen i det. Nå har jeg sovet godt suden 2015. Og kan tåle å sove lengre en dag, uten masse krøll. Men ikke ofte. Men har begynt å våkne litt for tidlig, siste året. Du må iallefall ikke være redd for å ta opp ting med behandlerne dine. Da får du jo ikke hjelp til det du lurer på. Jeg kan ikke råde deg til ddt jeg gjør, for det kan jo være helt feil for deg. Anonymkode: df1c7...22d
AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #5 Skrevet 18. september 2023 Hei! Attentin er en type hurtigvirkende adhd medisin. Tar ofte en på morgen sammen med en aduvanz, for å kickstarte morgenkjøret. Anonymkode: 2e4f3...049
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå