AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #1 Skrevet 17. september 2023 Jeg har en datter på tolv år og ser at hun begynner å få hår på leggene blant annet. Samfunnet er jo veldig lagt opp til at jenter skal barbere seg på leggene og under armene, men er dette noe jeg bør ta opp eller bør hun finne ut av det selv liksom? Tenkte kanskje det var lurt å tipse litt om det slik at hun ikke får noen ekle kommentarer eller noe sånt… men på den andre siden er det jo fint å være naturlig… Noen tanker fra dere? Anonymkode: d852e...ba9
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 Populært innlegg #2 Skrevet 17. september 2023 Nei, det er ikke noe man sier. Da begynner ballen med kroppspress å rulle og det skal ikke en forelder bidra til . Anonymkode: a7ee5...7fc 68 3
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #3 Skrevet 17. september 2023 Min datter er et par år yngre, og har derfor ikke fått det enda. Men jeg kommer ikke til å si noe om fjerning når den tid kommer - det tenker jeg hun får finne ut av selv. Det er jo absolutt ikke sånn at kvinner MÅ fjerne hår under armer og på legger, og jeg gidder iallfall ikke at jeg skal være den som forteller henne at hun «må» det. Skulle hun få noen kommentarer på det av andre, er hun trygg nok i seg selv til å ta valget om å enten la det være eller fjerne det. Hun får jo ingen traumer av at noen eventuelt skulle kommentere at de synes det er ekkelt. Anonymkode: 7b7a1...5e4 25 1
Natterravn Skrevet 17. september 2023 #4 Skrevet 17. september 2023 Hun finner nok tidsnok ut at hun vil det selv (evt. ikke). Jeg ville latt være, så får hun ikke følelsen av at du syntes det er noe galt med henne på en måte. Skjønner jo at ikke det er intensjonen din, men kan jo godt hende hun ville tatt det slik. Jeg husker selv at jeg slet med kviser i ungdomsårene. Mamma kommenterte det uten at jeg hadde tenkt noe særlig over det fra før, da ble jeg veldig usikker på meg selv og følte at mamma tenkte jeg ikke var fin. 13 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #5 Skrevet 17. september 2023 Nei, hvorfor i all verden skulle man oppfordre til det? Skal man oppfordre til intimbarbering og da kanskje, når ungen får hår på tissen? Så kan vi alle se ut som små barn der nede. Eller kanskje ta hull i ørene på små babyer, for de kommer til å ville ha det uansett hvis de har innovertiss. Folk med utovertiss kan ikke ha sånt, for da er de homser. Akkurat som at det er noe galt. Nei, hold deg langt unna og la barnet ditt bestemme over sin egen kropp og hva som er riktig for henne! Anonymkode: d4750...356 22
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #6 Skrevet 17. september 2023 Tipse litt? Jeg tenker: dine preferanser skal du droppe og legge over på henne. Anonymkode: 09177...f30 19 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #7 Skrevet 17. september 2023 Nei, det er ikke en vedtatt lov om at kvinner skal barbere seg. Anonymkode: 3aff0...757 18 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #8 Skrevet 17. september 2023 Datteren vår var å «stjal»en barber høvel av oss da hun var 11, fikk streng beskjed om hun ikke fikk lov til å bruke slikt Anonymkode: 82196...ea7
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #9 Skrevet 17. september 2023 Jeg gjør motsatt. Når jentene mine begynner med sånt sier jeg at det absolutt ikke er noe man må gjøre. De kan gjøre det hvis de vil, men det bestemmer de selv. Naturlig er helt okei. Anonymkode: ce05d...9a7 15 5
Snuppiluppi84 Skrevet 17. september 2023 #10 Skrevet 17. september 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Datteren vår var å «stjal»en barber høvel av oss da hun var 11, fikk streng beskjed om hun ikke fikk lov til å bruke slikt Anonymkode: 82196...ea7 Hvorfor ikke? 8 6
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #11 Skrevet 17. september 2023 Min datter vet at jeg barberer både her og der. Jeg har sagt at hun får bestemme selv hva hun vil gjøre. Kommer hun og sier hun vil barbere om noen år (7.5 år nå) så skal hun få det. Hvorfor ikke sier nå jeg. Anonymkode: 82936...efb 1
Miaiai Skrevet 17. september 2023 #12 Skrevet 17. september 2023 Min jente har begynt nå som hun er 15, før brydde hun seg ikke. Er jo ikke sånn at når en 12 åring med engang med får hår så skal vi foreldre si dette må du ta bort, fordi samfunnet ser dette på som noe unaturlig. Dem finner tidsnok ut av det selv, og når hun da spør så kan du hjelpe henne. 5
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #14 Skrevet 17. september 2023 Min datter er 16, det hadde ikke ramler meg inn å si at hun bør barbere seg. Det finner hun ut av selv. Anonymkode: ab73f...c5c 5 1 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #15 Skrevet 17. september 2023 Hun skjønner det nok snart selv, dersom hun har venninner 🤣 Tenåringer skal helst ikke skille seg ut. Bare sørg for at hun evt. får sin egen, slik at høvlene til mor og far ikke går på rundgang, det er jo lite hygienisk. Anonymkode: db683...912 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #16 Skrevet 17. september 2023 Får ikke hår, hårene som er der blir tykkere og grovere pga puberteten. Og nei, ikke si noe før hun spør eller snakker om det. Da er det lov å fortelle henne hvordan og hvorfor, så får hun avgjøre selv Anonymkode: 1e774...2a4 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #17 Skrevet 17. september 2023 Jeg tenker også hun finner ut av dette selv. Du har kanskje høvel / krem etc stående på badet, hun vet garantert hva det er til. Anonymkode: 74b69...0da 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #18 Skrevet 17. september 2023 Kan du ikke bare si at om det er noe hun får lyst til å gjøre kjøper du gjerne utstyr til det? Tenker det er fint å ufarliggjøre det å få går på kroppen og å spørre deg om slikt - husker selv jeg syntes det var flaut og ikke turde spørre min mor. Hun var ung på 60-70 tallet og barberte seg ikke selv 🙈 Anonymkode: 34bba...74a 3
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #19 Skrevet 17. september 2023 14 minutter siden, AnonymBruker said: Kan du ikke bare si at om det er noe hun får lyst til å gjøre kjøper du gjerne utstyr til det? Tenker det er fint å ufarliggjøre det å få går på kroppen og å spørre deg om slikt - husker selv jeg syntes det var flaut og ikke turde spørre min mor. Hun var ung på 60-70 tallet og barberte seg ikke selv 🙈 Anonymkode: 34bba...74a Jeg synes ikke dette er så dumt. Jeg syntes selv det var pinlig å spørre min mor etter barberhøvel, selv om jeg kjente behov for å barbere, så jeg ventet til hun tok det opp. Hun har for øvrig alltid hatt høvel i dusjen selv. Det er selvsagt helt fint å være naturlig også, så jeg mener ikke man skal oppfordre til hårfjerning, bare si det er ok om hun ønsker det. Eventuelt ha høvler tilgjengelig i skapet og fortelle henne hvor de er, på samme måte som man kanskje gjør med bind og tamponger. Anonymkode: 0a390...743 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #20 Skrevet 17. september 2023 La barnet finne ut av dette selv. Det er ikke bra å skånes fra evt slike komme tarer uti verden (så lenge det ikke går over i mobbing så klart. Sosiale sanksjoner, koder osv er bra for utviklingen av både selvet, men også sosialt. Anonymkode: b55d6...cea 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå