Gå til innhold

Når barnet kjeder seg på skolen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mitt barn på 8 år fortalte meg at skolen er kjedelig. Hun sier hun ofte blir raskt ferdig med oppgavene og derfor blir sittende mye uten noe å gjøre. Jeg spurte om hun hadde snakket med lærer om dette, noe hun hadde. Hun fortalte at når hun sier ifra må hun hjelpe andre med oppgavene eller vente til neste oppgave. Jeg er veldig usikker på hvordan jeg skal ta tak i dette. Jeg slet med det samme på barneskolen og mistet motivasjonen tidlig. Hun har en evne til å overvurdere egne evner, men er samtidig intelligent og gjør det godt på skolen. På tester og kartlegginger ligger hun helt i toppsjiktet på samtlige fag. Noen fag er hun sterkere i. 

Hvordan tar jeg opp dette på en måte som kan hjelpe henne? 

Anonymkode: a439b...7d5

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mitt barn på 8 år fortalte meg at skolen er kjedelig. Hun sier hun ofte blir raskt ferdig med oppgavene og derfor blir sittende mye uten noe å gjøre. Jeg spurte om hun hadde snakket med lærer om dette, noe hun hadde. Hun fortalte at når hun sier ifra må hun hjelpe andre med oppgavene eller vente til neste oppgave. Jeg er veldig usikker på hvordan jeg skal ta tak i dette. Jeg slet med det samme på barneskolen og mistet motivasjonen tidlig. Hun har en evne til å overvurdere egne evner, men er samtidig intelligent og gjør det godt på skolen. På tester og kartlegginger ligger hun helt i toppsjiktet på samtlige fag. Noen fag er hun sterkere i. 

Hvordan tar jeg opp dette på en måte som kan hjelpe henne? 

Anonymkode: a439b...7d5

Du sier det til læreren, spør om det i det heletatt er sant. For det kan være tøv. Og spør Om ikke datteren din kan få flere oppgaver dersom hun blir ferdig tidlig. K

Anonymkode: 1a576...b81

• Liker 1
Skrevet

Min sønn har opplevd det samme. Han fikk derfor ulike problemløsningsoppgaver f.eks i matte. I skriving får han skrive en bok om en favorittsport, ikke kun svar på spørsmål osv. Lesing; velge bok selv, ofte med flere sider og vanskeligere ord.

Flere oppgaver kan lett oppleves som straff. Hvorfor skal hun settes til å gjøre flere eller lære bort andre fordi hun ble ferdig før de andre. Nei, det læreren må gjøre er å gi andre oppgaver i utgangspunktet (med samme læringsmål, naturligvis). Da kan hun tilpasse dem slik at datteren din opplever reell mestring av oppgaver hun får bryne seg mer på. Dette er en riktig måte å drive tilpasset opplæring på, ikke ved å bare pøse på med flere oppgaver. 

kan du se for deg hvor kjedelig det er å holde på med noe du ikke opplever mestring i (fordi det blir for lett), for så å måtte fortsette med dette. I stedet ville du selv ha ønsket større utfordringer i utgangspunktet. 

Håper virkelig datteren din blir sett og hørt her! Så godt hun har en forelder som er på hygget👊🏻❤️

Anonymkode: f88c2...def

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...