AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #1 Skrevet 17. september 2023 Jeg skal snart gifte meg og gleder meg til "den store dagen". I den anledning må vi selvsagt anskaffe en ring. Jeg og fruen har diskutert det, og her kommer mitt spørsmål i bildet. Jeg har kvaler for å kjøpe ring med diamant fra gruve og kunne tenkt meg å kjøpe fra lab. Det er ikke et økonomisk spørsmål i det hele tatt, prisen bryr meg midt bak for å si det mildt. Men diamantbransjen er en ekstremt grusom bransje som utnytter sårbare mennesker i fattige land, tilstanden i gruvene er til å grine av, og blod er blitt spilt. Min vordende kone har derimot ingen problemer med dette. Hun har derimot problemer med diamanter fra labratorier, fordi hun mener de "er ikke ekte" og "man merker den er falsk". Hva tenker dere om diamanter fra lab vs fra gruve? Anonymkode: 95e8d...9a1 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #2 Skrevet 17. september 2023 Hvordan greier du å respektere dette mennesket? Anonymkode: e1a20...739 4 4
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #3 Skrevet 17. september 2023 Alvorlig talt - hun vil heller ha diamanter som er gravd fram under slavelignende forhold? Hvor har du funnet dette sjarmtrollet? Tror dette er tull. Anonymkode: 888a2...c57 1 2
Påkrevd Skrevet 17. september 2023 #4 Skrevet 17. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Alvorlig talt - hun vil heller ha diamanter som er gravd fram under slavelignende forhold? Hvor har du funnet dette sjarmtrollet? Tror dette er tull. Anonymkode: 888a2...c57 Hehe, jeg fikk også ferten av en kvinne som har lyst på diamantring, men er litt usikker😄 Men det spiller egentlig ingen rolle. Spørsmålet er det samme. Nå skal jeg på ingen måte påberope meg å være noe diamantekstpert, men det finnes vel et etisk diamantmarked, også fra gruver, med sporing og kontroll langs hele kjeden? https://www.beldiamond.com/blogs/guidance/how-to-ensure-your-diamond-is-ethical 2 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #5 Skrevet 17. september 2023 Påkrevd skrev (44 minutter siden): Hehe, jeg fikk også ferten av en kvinne som har lyst på diamantring, men er litt usikker😄 Men det spiller egentlig ingen rolle. Spørsmålet er det samme. Nå skal jeg på ingen måte påberope meg å være noe diamantekstpert, men det finnes vel et etisk diamantmarked, også fra gruver, med sporing og kontroll langs hele kjeden? https://www.beldiamond.com/blogs/guidance/how-to-ensure-your-diamond-is-ethical Det er helt topp dersom det er en mulighet 👍 Det endrer ikke det faktum at ts sier han har etiske kvaler - men det har ikke hun 😉 Da leste jeg det som hun ikke bryr seg om hvordan diamantene har kommet seg opp til overflaten, bare de er «ekte» ( altså karbon som er presset under bakken, ikke karbon som er presset i en lab) 🙈 Anonymkode: 888a2...c57 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #6 Skrevet 17. september 2023 Kjøp en brukt ring? Anonymkode: 0d9c1...ed2 4
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #7 Skrevet 17. september 2023 Ville investert i noe annet en diamant. Diamant er et overskuddsmateriale og blir solgt altfor dyrt. Anonymkode: a5032...d32 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #8 Skrevet 17. september 2023 Hvis du vurderer å kjøpe en kunstig fremstilt diamant så tenker jeg at du like gjerne kan droppe å kjøpe «diamanten» i det hele tatt. Alle diamanter som selges i Norge skal være sertifisert i henhold til Komberly-prosessen. Dersom dette ikke er godt nok for deg så anbefaler jeg å kjøpe en annen type ring. Gull kommer jo også fra gruver så jeg er usikker på hva som skal til for at du skal bli fornøyd.. Anonymkode: 968c9...62f 2 2
Mezzosoprena Skrevet 17. september 2023 #9 Skrevet 17. september 2023 Jeg er så glad for at jeg giftet meg mens det var bra nok å ha like gullringer. 3 1 3
Mperle Skrevet 18. september 2023 #10 Skrevet 18. september 2023 Jeg har selv en lab grown diamant (forlovelsesring), den er helt nydelig. (Kjøpt hos den eneste forhandler av lab grown diamanter i Norge.) Din kommende kone ville aldri ha tippet at den er menneskeskapt. Apropos dette er det en artikkel på nrk om nettopp dette nå: https://www.nrk.no/kultur/xl/er-diamanten-en-dalende-superstjerne_-1.16523775 2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #11 Skrevet 18. september 2023 Hva med å starte med en reise i gave, så kan dere reise ned å besøke gruvene og områdene rundt? Si til henne at det er en flott mulighet for henne til å se hvor ekte diamanten hennes er, og hva som kreves av ekte mennesker for å lage en liten stein? Ringer som har en historie er jo alltid litt mer spesiell, og på denne måten får jo hun historien bak ringen sin da. Anonymkode: 28410...62b 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #12 Skrevet 18. september 2023 Alt er ikke bloddiamanter! Diamantbransjen er som gruvedrift ellers i verden, også i Norge. Det blir som å si hvordan kan du kjøre gjennom den nye tunnelen fordi de stakkarene der tjener det samme som eb vanlig arbeider, men har mye verre arbeidsforhold. Drit i propagandaen, og ikke vær så prektig. Hvis dama di vil ha ekte diamant så skjønner jeg henne godt, hvorfor skal du ellers kjøpe diamant? Diamanter brukt i normale butikker kommer med sertifikater og viser at arbeiderne har fått gode lønninger og har en normal arbeidsplass. Slutt å være så hyklersk! Anonymkode: 7e6ba...da8 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #13 Skrevet 18. september 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Alt er ikke bloddiamanter! Diamantbransjen er som gruvedrift ellers i verden, også i Norge. Det blir som å si hvordan kan du kjøre gjennom den nye tunnelen fordi de stakkarene der tjener det samme som eb vanlig arbeider, men har mye verre arbeidsforhold. Drit i propagandaen, og ikke vær så prektig. Hvis dama di vil ha ekte diamant så skjønner jeg henne godt, hvorfor skal du ellers kjøpe diamant? Diamanter brukt i normale butikker kommer med sertifikater og viser at arbeiderne har fått gode lønninger og har en normal arbeidsplass. Slutt å være så hyklersk! Anonymkode: 7e6ba...da8 Fordi det er et overpriset produkt? Fordi det er litt harry? Fordi det er uetisk? Fordi gull er penere? Anonymkode: a5032...d32 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #14 Skrevet 18. september 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Fordi det er et overpriset produkt? Fordi det er litt harry? Fordi det er uetisk? Fordi gull er penere? Det er en annen sak. Her er spørsmålet diamant vs fake diamant. Hold deg til diskusjonens tema. Anonymkode: 7e6ba...da8 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #15 Skrevet 18. september 2023 Ville kjøpt en blod-diamant. De blir sjeldnere og sjeldnere om dagen, og vil bare øke i verdi. Anonymkode: 65c9f...93a
AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #16 Skrevet 18. september 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg skal snart gifte meg og gleder meg til "den store dagen". I den anledning må vi selvsagt anskaffe en ring. Jeg og fruen har diskutert det, og her kommer mitt spørsmål i bildet. Jeg har kvaler for å kjøpe ring med diamant fra gruve og kunne tenkt meg å kjøpe fra lab. Det er ikke et økonomisk spørsmål i det hele tatt, prisen bryr meg midt bak for å si det mildt. Men diamantbransjen er en ekstremt grusom bransje som utnytter sårbare mennesker i fattige land, tilstanden i gruvene er til å grine av, og blod er blitt spilt. Min vordende kone har derimot ingen problemer med dette. Hun har derimot problemer med diamanter fra labratorier, fordi hun mener de "er ikke ekte" og "man merker den er falsk". Hva tenker dere om diamanter fra lab vs fra gruve? Anonymkode: 95e8d...9a1 I Norge så er det ikke lov å selge uetiske diamanter i butikk.. De flest kjeder har signert seg opp på dette og en skal kunne være garantert det at det ikke er såkalte bloddiamanter å finne i varene deres. Anonymkode: 8e626...ded
AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #17 Skrevet 18. september 2023 Den garantien man får er ikke verdt papiret den er skrevet på. Det er kompliserte prosesser som foregår, og man bør lese denne artikkelen før man slår seg til ro med at sertifiserte diamanter er trygge. Artikkelen er riktignok gammel, men jeg har liten tro på at noe har endret seg til det bedre. https://www.nrk.no/livsstil/--en-av-fire-diamanter-er-blodige-1.10920257 Anonymkode: 678c7...1b2 2 2
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #18 Skrevet 19. september 2023 AnonymBruker skrev (På 17.9.2023 den 20.00): Jeg skal snart gifte meg og gleder meg til "den store dagen". I den anledning må vi selvsagt anskaffe en ring. Jeg og fruen har diskutert det, og her kommer mitt spørsmål i bildet. Jeg har kvaler for å kjøpe ring med diamant fra gruve og kunne tenkt meg å kjøpe fra lab. Det er ikke et økonomisk spørsmål i det hele tatt, prisen bryr meg midt bak for å si det mildt. Men diamantbransjen er en ekstremt grusom bransje som utnytter sårbare mennesker i fattige land, tilstanden i gruvene er til å grine av, og blod er blitt spilt. Min vordende kone har derimot ingen problemer med dette. Hun har derimot problemer med diamanter fra labratorier, fordi hun mener de "er ikke ekte" og "man merker den er falsk". Hva tenker dere om diamanter fra lab vs fra gruve? Anonymkode: 95e8d...9a1 hvordan kan hun merke at den er "falsk"? Det er for det første helt feil at den er "falsk": For det andre er det slik at en ekspert med lupe har problemer med å skille dem fra hverandre, så det høres merkelig ut at kona skal greie det. Høres ut som hun ikke har greie på dette i det hele tatt. Leste nettopp denne interessante artikkelen om det: Er diamanten en dalende superstjerne? – Kultur (nrk.no) Anonymkode: 9b97c...513
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #19 Skrevet 19. september 2023 Hovedpoengene som hoppes glatt over i denne tråden må jo være: 1. Hvorfor skal du kjøpe en diamant dersom du ikke skal kjøpe en ekte en ? 🤷♀️ Kan du ikke da like gjerne la være? Hva er poenget med å bruke stoooore mengder energi på å lage et produkt som etterligner noe som forekommer naturlig ? Er det riktig ressursbruk ? 🤷♀️ 2. Argumentet ditt angående gruvene fremstår som noe påtatt all den tid gullet/metallet i ringen også kommer fra ei gruve… Anonymkode: 968c9...62f
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #20 Skrevet 19. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hovedpoengene som hoppes glatt over i denne tråden må jo være: 1. Hvorfor skal du kjøpe en diamant dersom du ikke skal kjøpe en ekte en ? 🤷♀️ Kan du ikke da like gjerne la være? Hva er poenget med å bruke stoooore mengder energi på å lage et produkt som etterligner noe som forekommer naturlig ? Er det riktig ressursbruk ? 🤷♀️ 2. Argumentet ditt angående gruvene fremstår som noe påtatt all den tid gullet/metallet i ringen også kommer fra ei gruve… Anonymkode: 968c9...62f men en lab-diamant er ekte. Så hva er poenget ditt? at noen må ha satt liv og helse på spill for å grave den ut til 10 ganger prisen? Anonymkode: 9b97c...513 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå