AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #1 Skrevet 17. september 2023 Jeg begynte i ny jobb i april Grunnet min helse ble jeg 50 % sykemeldt ganske kort tid etter at jeg begynte i denne jobben. Jeg har vært åpen med sjefen om årsaken til sykemeldingen. Jeg er til behandling og tar per nå kun dagvakter, noe som har bedret helsen betraktelig. Jeg sliter mye med migrene som kommer på kveldstid, å jeg er avhengig av å få lagt meg tidlig for å holde den i sjakk. Men i mitt yrke er jeg pålagt kveldsvakter også, så når jeg en gang blir friskmeldt kommer jeg ikke utenom disse. Jeg har lenge lurt på om jeg skal søke meg over i en ny jobb, da en dagvakt jobb. Jeg har nå kommet over en jobb jeg tror kunne vært noe for meg, å har veldig lyst til å søke. Det jeg lurer på er hvor mye sjefen har lov til å si dersom denne arbeidsgiveren ringer etter referanse? Har min nåværende sjef lov til å si at jeg er 50 % sykemeldt nå? Er dette noe jeg eventuelt bør informere om allerede på intervju, eller er det best å la være? Hvor ærlig er det lurt å være? blir utrolig takknemlig for råd. Anonymkode: cb0f1...685
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #2 Skrevet 17. september 2023 Du bør være 100% ærlig fordi sjefen garantert kommer til å nevne fravær / sykemelding og slikt Anonymkode: 2851c...f6b
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #3 Skrevet 17. september 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du bør være 100% ærlig fordi sjefen garantert kommer til å nevne fravær / sykemelding og slikt Anonymkode: 2851c...f6b Men er det lovlig av sjefen å dele slik informasjon? Anonymkode: cb0f1...685
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #4 Skrevet 17. september 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Men er det lovlig av sjefen å dele slik informasjon? Anonymkode: cb0f1...685 Litt usikker, men de gjør det uansett. Husker jeg snakket med sjefen min om det og han sa at fravær / sykemelding er det første sjefene spør om. Anonymkode: 2851c...f6b
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #5 Skrevet 17. september 2023 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Litt usikker, men de gjør det uansett. Husker jeg snakket med sjefen min om det og han sa at fravær / sykemelding er det første sjefene spør om. Anonymkode: 2851c...f6b Uff, var det jeg var redd for 😣 Anonymkode: cb0f1...685
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #6 Skrevet 17. september 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Men er det lovlig av sjefen å dele slik informasjon? Anonymkode: cb0f1...685 Nei, det er ikke lov og det er heller ikke lov å spørre. Du må ikke finne på å nevne sykdom på intervju da får du aldri jobben. Egentlig så er det mest riktig om du finner en jobb du faktisk mesterer og kan være til stede avtalt tid. Sykmeldinger koster mye penger og ressurser for arbeidsgivere. Anonymkode: fce9e...045 1 2
Gjest Hoia Skrevet 17. september 2023 #7 Skrevet 17. september 2023 De er pålagt å si noe om hvordan du utfører jobben din når du først er der, hvis de først brukes. Du kan jo være åpen med sjefen din og gjøre rede for bekymringen din, og si at du ikke vil bruke vedkommende hvis hun/han bruker det mot deg. En vanlig og oppegående sjef sier ikke noe om det, fordi de vet at sykdom kan ha noe med omgivelsene å gjøre, typisk det du forteller om tidspunkter etc. Dessuten er det dårlig skikk og bruk å gi dårlige referanser, de kan like gjerne få dårlig rykte av det. De fleste vil jo andre vel, ønsker hverandre lykke til videre i arbeidslivet. Hvis du har en stabil yrkeserfaring før dette, taler jo dette for at du har vært max uheldig av det. Så de fleste sier bare det de kan si, overdriver ikke i noen retninger. Typisk som en nøytral attest.
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #8 Skrevet 17. september 2023 Hoia skrev (7 minutter siden): De er pålagt å si noe om hvordan du utfører jobben din når du først er der, hvis de først brukes. Du kan jo være åpen med sjefen din og gjøre rede for bekymringen din, og si at du ikke vil bruke vedkommende hvis hun/han bruker det mot deg. En vanlig og oppegående sjef sier ikke noe om det, fordi de vet at sykdom kan ha noe med omgivelsene å gjøre, typisk det du forteller om tidspunkter etc. Dessuten er det dårlig skikk og bruk å gi dårlige referanser, de kan like gjerne få dårlig rykte av det. De fleste vil jo andre vel, ønsker hverandre lykke til videre i arbeidslivet. Hvis du har en stabil yrkeserfaring før dette, taler jo dette for at du har vært max uheldig av det. Så de fleste sier bare det de kan si, overdriver ikke i noen retninger. Typisk som en nøytral attest. Attest er på papir. Referanser derimot…Når sjefen ringer, forteller de alt om sykemeldinger og fravær. Anonymkode: 2851c...f6b
Gjest Hoia Skrevet 17. september 2023 #9 Skrevet 17. september 2023 Dyktige sjefer gjør ikke det. Hadde jeg vært sjef, og hørt det fra en sjef til en jeg ev. skulle ansette, hadde jeg tenkt at noe skurrer med sjefen. En nøytral referanse gir ikke falsk info, samtidig som en ikke hindrer noen videre. Er en så sikker på at uttalelsen en kommer med bil medføre at vedkommende ikke får jobben, bør en vike, og heller be vedkommende bruke en annen som referanse. Det er litt det samme som habilitet. En viker hvis en vet at det kan virke til ugagn.
Gjest Hoia Skrevet 17. september 2023 #10 Skrevet 17. september 2023 Vil medføre, skulle det stå. Dette er arbeidslivets spilleregler.
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #11 Skrevet 17. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men er det lovlig av sjefen å dele slik informasjon? Anonymkode: cb0f1...685 Ja selvsagt. Anonymkode: a5e4c...24e
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #12 Skrevet 17. september 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Nei, det er ikke lov og det er heller ikke lov å spørre. Du må ikke finne på å nevne sykdom på intervju da får du aldri jobben. Egentlig så er det mest riktig om du finner en jobb du faktisk mesterer og kan være til stede avtalt tid. Sykmeldinger koster mye penger og ressurser for arbeidsgivere. Anonymkode: fce9e...045 Det stemmer ikke. Det er lov å spørre om fravær. Anonymkode: a5e4c...24e
Gjest Hoia Skrevet 17. september 2023 #13 Skrevet 17. september 2023 Alle vet jo at en trenger inntekt, så hvis jeg skulle ansatt vedkommende, og så hørt dette fra en sjef, ville jeg tenkt at sjefen var udugelig og ikke klarte å ha to tanker i hodet samtidig. Man skal legge bort alle preferanser og annet.
Gjest Hoia Skrevet 17. september 2023 #14 Skrevet 17. september 2023 Da ville jeg ha spurt sjefen: "Når du nå gir denne referansen, som er godt under middels, noe som medfører at hun ikke kommer videre her (hvis hun ikke har andre ref. da), da kommer du til å ha en ansatt hos deg som søker seg bort, samtidig som dette holder henne tilbake. Jeg får ikke dette til å gå opp logisk?".
Rucula Skrevet 17. september 2023 #16 Skrevet 17. september 2023 Hoia skrev (19 minutter siden): Dyktige sjefer gjør ikke det. Hadde jeg vært sjef, og hørt det fra en sjef til en jeg ev. skulle ansette, hadde jeg tenkt at noe skurrer med sjefen. En nøytral referanse gir ikke falsk info, samtidig som en ikke hindrer noen videre. Er en så sikker på at uttalelsen en kommer med bil medføre at vedkommende ikke får jobben, bør en vike, og heller be vedkommende bruke en annen som referanse. Det er litt det samme som habilitet. En viker hvis en vet at det kan virke til ugagn. Nei man har ikke lov til å spørre om sykdom Men man kan spørre om pålitlighet ect. Det kommer gjerne frem på andre måter. Og ingen ønsker seg en som er sykemeldt 50% 1
Gjest Hoia Skrevet 17. september 2023 #17 Skrevet 17. september 2023 Det er jo ikke noe galt i å nevne fravær selv da, det er ikke noe galt i å være syk. Typisk si "At akkurat i den jobben har jeg vært litt syk, og forklare årsakene til det, hvis noen spør, men at du ikke tenker at det vil fortsette, fordi ditt og datt". Uten å rakke ned på arbeidsplassen, det er også et dårlig tegn, illojalitet. Og så viser du til tidligere jobber som viser at du er stabil arbeidskraft.
Gjest Hoia Skrevet 17. september 2023 #18 Skrevet 17. september 2023 En dyktig sjef vektlegger ikke sykdom heller. I det offentlige er det den best kvalifiserte (med tanke på erfaring etc.) som skal ansettes, og de med litt erfaring ser igjennom vridninger vedrørende utsagn som omhandler personlig egnethet. F.eks ville jeg lett ha sett igjennom et kjerringaktig utsagn tatt rett ut fra kaffekrok en på en arbeidsplass kun med sladrete damer. De fleste uten handikap ser det.
Gjest Hoia Skrevet 17. september 2023 #19 Skrevet 17. september 2023 Typisk i et miljø med sykepleiere på 20-året på landsbygda.
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #20 Skrevet 17. september 2023 Pga min sykdom kunne jeg kun jobbe kveld. Sendte med skriv fra legen om ar pga helse var det greit om de tilrettelagt slik jeg kunne jobbe kveld. Og det gjorde jobben. Visse kobber kan gjøre slikt. Anonymkode: a3679...931
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå