Gå til innhold

Bleieslutt på natt - hvordan vite om han er klar?

Anbefalte innlegg

Skrevet

4-åringen i hus bruker enda bleie på natta. Planen er å prøve uten bleie snart på natta, men er usikker på om han er klar og er redd for å gjøre vondt verre. 
Han er livredd for å tisse på seg, og blir hysterisk bare vi snakker om det. Vi var gjennom det samme med bleieslutt i barnehagen. Forskjellen var at vi visste at han hadde full kontroll og ikke kom til å ha uhell så lenge han var våken, så der måtte han bare gjennom det for å få selvtilliten. På natta derimot vet vi ikke om han er fysisk klar, og uhell det vil være et enormt tilbakesteg med tanke på selvtilliten. 
Han har fremdeles helt fulle bleier hver natt, men for alt vi vet så tisser han etter at han har våknet og kunne like gjerne gått på do. Han har nemlig ikke noe i mot å tisse i bleia og gjør det gjerne med en gang han får den på på natta. 

Er litt rådvill her. 2-åringen var det mye enklere med, hun hata våt bleie og var tørr på natta  i ukesvis før vi slutta å ta den på(hvis hun måtte tisse våkna hun og ga beskjed). Vi hadde håpa det skulle smitte over på storebror, men ser dårlig ut. 

Anonymkode: eab8c...02a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det et problem at han har bleie på natt? Et ganske vanlig for 4 åringer. Prøv å ta han på do idet han våkner og se om bleien er tørr da? 

Anonymkode: c51ac...2a0

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Er det et problem at han har bleie på natt? Et ganske vanlig for 4 åringer. Prøv å ta han på do idet han våkner og se om bleien er tørr da? 

Det største problemet er egentlig at selv med største str(og prøvd ulike merker) blir bleia ofte så full at det blir lekkasje, og dersom det er fordi han tisser før han sovner og etter at han våkner på morgenen  er det så unødvendig. 
Han har også hatt stålkontroll uten bleie på dagtid helt fra start, under 5 uhell totalt, og våkner om han f.eks har sovna i bilen og må tisse. 
Kan prøve det en periode, og være litt mer på at han må tisse seg ferdig på kvelden. 
Men vet at mange 4-åringer, spesielt gutter, bruker bleie på natta, så derfor jeg tenker det er en mulighet for at han ikke er fysisk klar enda. 

-ts

Skrevet

Tipper han sier ifra når han er klar selv. Min erfaring med fire barn er at når de er klare selv så går det veldig fint. Aldri hatt uhell da de har fått bestemme selv når de skal slutte på dag/natt. Den ene var maks fire 1/2 år på nattbleie. 

Anonymkode: e0be6...e6f

Skrevet

Ha en tørr klut, slike tynne i bomull i bleia. Da blir det ubehagelig å tisse på seg. 

Moderne bleier er nesten for gode når det gjelder bleieslutt, de merker ikke at de tisser på seg

Anonymkode: 89266...38e

• Liker 2
Skrevet

Ville iallefall fått han til å tisse på do før han får på bleie for natten, det er uansett en god vane.

Hvis han tisser mye om natten kan det være hormonene ikke er klare enda. Og da blir det vanskelig å holde seg. For oss har det vært ganske åpenbart når de har tisset på morgenen. Bleien blir veldig varm når de nettopp har tisset.

Ellers må du nesten se an selv hva du tror er lurt. Blir det bare et kjipt nederlag å prøve hvis det ikke går, eller lar han seg motivere av det.  

Anonymkode: a0ac5...4ef

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tipper han sier ifra når han er klar selv. Min erfaring med fire barn er at når de er klare selv så går det veldig fint. Aldri hatt uhell da de har fått bestemme selv når de skal slutte på dag/natt. Den ene var maks fire 1/2 år på nattbleie. 

Anonymkode: e0be6...e6f

Har tenkt det selv, og yngste var under to da hun sa fra selv på dag, og 2 mnd seinere slutta på natt fordi hun var klar. 
Utfordringen er at frykten for å tisse på seg sitter så dypt! Vi merka det når det gjaldt bleie i barnehagen. Vi så at han hadde så lyst ettersom alle de andre slutta, og hadde gått lenge uten uhell hjemme, men når vi stod der fikk han panikk. Det løste seg jo til slutt, men slik som nå ser han ikke problemet med den fulle bleia på morgenen før det blir lekkasje. Vil helst utsette å ta den av lengst mulig. 
Men det kommer vel etterhvert. Vi fikk han jo med på å ta av bleia i barnehagen til slutt. 
-ts

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ville iallefall fått han til å tisse på do før han får på bleie for natten, det er uansett en god vane.

Hvis han tisser mye om natten kan det være hormonene ikke er klare enda. Og da blir det vanskelig å holde seg. For oss har det vært ganske åpenbart når de har tisset på morgenen. Bleien blir veldig varm når de nettopp har tisset.

Ellers må du nesten se an selv hva du tror er lurt. Blir det bare et kjipt nederlag å prøve hvis det ikke går, eller lar han seg motivere av det.  

Anonymkode: a0ac5...4ef

Det er jo det med hormonene jeg lurer på.. skal følge litt ekstra med på om det virker som han nettopp har tissa framover.

Jeg vet at han kommer til å få det veldig vondt hvis vi prøver og det ikke går, så derfor jeg gjerne skulle visst om det var hormonene, sånn at jeg ikke prøver å presse han før kroppen er klar.  

-ts

• Nyttig 1
Skrevet

Kanskje gi mindre drikke på kvelden også?

• Liker 1
Skrevet

Ikke stress med dette, han er 4år. Gutter er i snitt senere med å slutte med bleie på natt, pga senere med disse hormonene blant annet. Her var jenta tørr på natt lenge før hun sluttet med bleie på dag, så når hun var 2,5år og var tørr på dag tok vi nattbleia i samme slengen. 

Gutten var og tørr på dag ved 2-2,5år, men hadde våte bleier på natt. Stresset ikke med det i det hele tatt, og tror han var rundt 4år når han sluttet. Da hadde han hatt tørr bleie på natt i et par måneder. Vi kunne nok tatt den tidligere, men ønsket han skulle slippe uhell og følelser rundt det. Så vi tok det på den sikre siden, og hadde ikke gjort meg noe om han var nærmere 5 heller. Viktigste er at barnet er modent og klar for det. Hjelper lite å putte ting i bleia osv om ikke barnet har nok hormoner enda. 

Det finnes bleier beregnet for kun natt, som har større oppsugingsevne. Selger de på flere matvarebutikker, og apotek (med tanke på lekkasje).

Anonymkode: caabe...274

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kanskje gi mindre drikke på kvelden også?

Det er et godt poeng, og vi prøver å begrense, men er egentlig ikke det at han drikker noe særlig. Ofte 1/4 glass til middag og kanskje noen slurker hvis han våkner på kvelden og klør i halsen. 
-ts

Men jeg ser jo nå når jeg skriver her at det hjelper å bare skrive det(eller si det høyt). 
Skal være litt obs på drikke på kvelden og passe på at han får tissa før bleie sånn at vi unngår lekkasje og følge med på morgenen, og ellers bare ikke stresse med det. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ikke stress med dette, han er 4år. Gutter er i snitt senere med å slutte med bleie på natt, pga senere med disse hormonene blant annet. Her var jenta tørr på natt lenge før hun sluttet med bleie på dag, så når hun var 2,5år og var tørr på dag tok vi nattbleia i samme slengen. 

Gutten var og tørr på dag ved 2-2,5år, men hadde våte bleier på natt. Stresset ikke med det i det hele tatt, og tror han var rundt 4år når han sluttet. Da hadde han hatt tørr bleie på natt i et par måneder. Vi kunne nok tatt den tidligere, men ønsket han skulle slippe uhell og følelser rundt det. Så vi tok det på den sikre siden, og hadde ikke gjort meg noe om han var nærmere 5 heller. Viktigste er at barnet er modent og klar for det. Hjelper lite å putte ting i bleia osv om ikke barnet har nok hormoner enda. 

Det finnes bleier beregnet for kun natt, som har større oppsugingsevne. Selger de på flere matvarebutikker, og apotek (med tanke på lekkasje).

Anonymkode: caabe...274

Hva slags bleier er det? Det er jo mest pga lekkasjene jeg stresser litt. 
-ts

Skrevet

Jeg tror jeg ville prøvd hvis barnet ønsket, og ventet hvis han helst ikke vil. Handler det at han ikke vil om frykten for uhell, ville jeg jobbet med det. Vi er så "heldige" at både jeg, min mor og min bror tisset i sengen til vi var ganske store, og at vi har fortalt det, bidrar til å ufarliggjøre det for vår femåring fortsatt strever. Femåringen ville ikke sove med bleie om natten mer da hun fylte fire. Hennes lillesøster hadde også sluttet da, uten problemer på både dag og natt, så det ble plutselig helt feil for storesøster å ha på bleie.

Her ble det mange uhell, men vårt barn var ikke så redd for det. Vi prøvde oss frem. Og oppdaget at hvis vi fulgte henne på do rundt midnatt, så gikk det nesten alltid bra. I tillegg begrenser vi drikke på kveldstid. Vi prøver med jevne mellomrom å kutte ut doturen på natten, som hun forøvrig ikke husker noe som helst av selv om vi vekker henne, men det går ikke enda. 

Anonymkode: 87601...bd2

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg hadde ikke stresset med den nattbleia, men jeg ville laget rutine på at bleia er noe som er på kun i senga, når man sover. Do før man legger seg, og do med en gang man våkner. 

Og så ville jeg utfordret meg selv som forelder på tankegangen om at siden han kommer til å bli lei seg dersom han mislykkes, så må vi tilrettelegge for at han ikke skal mislykkes. Dersom han blir veldig lei seg av å mislykkes med noe, så trenger han mange erfaringer med at å mislykkes ikke er farlig - og at han får hjelp til å komme videre dersom han trenger det. 

Anonymkode: 3c116...483

Skrevet

Bær han på do når dere legger dere. Det gjorde vi en periode. Satt hun i halsøvne på do. Også sluttet vi etterhvert med det. 

Lille bror sluttet med bleie  dag og natt samtidig når han var 2. Barn er forskjellige rett og slett 

Anonymkode: 83342...95f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Jeg hadde ikke stresset med den nattbleia, men jeg ville laget rutine på at bleia er noe som er på kun i senga, når man sover. Do før man legger seg, og do med en gang man våkner. 

Og så ville jeg utfordret meg selv som forelder på tankegangen om at siden han kommer til å bli lei seg dersom han mislykkes, så må vi tilrettelegge for at han ikke skal mislykkes. Dersom han blir veldig lei seg av å mislykkes med noe, så trenger han mange erfaringer med at å mislykkes ikke er farlig - og at han får hjelp til å komme videre dersom han trenger det. 

Anonymkode: 3c116...483

Vi prøvde å ufarliggjøre uhell, men han hadde nesten ingen, hadde stålkontroll med en gang. Samme med lillesøster. Hun var under to og klarte ikke si fra, så der var det litt flere, men der også var det veldig lite. 
Han kan fint mislykkes med ting, og prøver på mye han ikke får til, og den ene gangen han ikke rakk fram til do og bæsja i trusa var det heller ikke noe problem. Det er bare den tissinga. Han var også livredd for at lillesøster skulle tisse på seg da hun slutta med bleie på natta. Han har nok opplevd at en del av hans jamngamle i barnehagen har tissa på seg, så mulig det er der frykten har satt seg. 

Vi bytta bleietype nå(gikk over til trusebleier i samme merke), og de var han litt skeptisk til om holdt like godt som de gamle, så da var det lettere å få han til å tisse seg ferdig før han la seg. Dersom det fortsetter ser det lovende ut, for da kom det mye mindre i løpet av natta og vi slipper lekkasje, og da haster det ikke sånn. Vi vil ikke gjøre det før kroppen hans er klar. 
-ts

• Nyttig 1
Skrevet

Sjekk bleien hans en periode, før dere legger dere, hvis det ikke har kommet noe der da, så vet dere at det ikke skjer noe om kvelden. Og så er dere kjappe til å ta av bleien rett etter han våkner. Har han tisset etter han våknet, så er bleien våt og varm.  Da får dere et inntrykk av hvorvidt han fortsatt tisser i søvne  (og derfor bør bruke nattbleie en stund til), eller om det er mens han ligger våken i sengen (da kan man jobbe med rutiner om å løpe rett på do når han våkner, hvis han er motivert til det). 

Vår sønn var helt tørr om natten fra han var litt over to, men kunne ha uhell om dagen både med urin og avføring lenge etter dette. Så hos han var det fysiske /hormonelle på plass tidlig, mens han fortsatt glemte å gå på do når han holdt på med noe gøy.

Anonymkode: a8156...55d

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...