AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #1 Skrevet 17. september 2023 Jeg sliter så voldsomt med relasjoner. Jeg har fått diagnosen kptsd, offentlig ptsd. Jeg trigges så fort. Av mannen, av familien, av venner og andre mennesker 😭 Jeg skjønner ikke hvordan man skal takle relasjoner? Blir kvitt dette? Hvorfor føles relasjoner så vondt? Selv mennesker som er snille og gode? Trigges jeg så går alt i stå. Jeg kjenner at kroppen strammer seg, stresser og jeg vil helst bare låse meg inn på et rom. Jeg er på vakt konstant. Selv ovenfor mannen min som jeg har vært sammen med i snart 15 år. Slapper jeg av og ikke trigges koser vi oss skikkelig. Hvorfor kan jeg ikke bare kose meg sånn hele tiden med både mannen og andre? Jeg har gått i terapi hvor mange områder i livet har blitt forbedret, men ikke relasjoner og det sliter meg ut . Blant annet kognitiv terapi, gruppe, emdr og annet. Noen som har gode erfaringer med annen behandling eller skifte psykolog? Anonymkode: b937d...6b4
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #2 Skrevet 17. september 2023 Jeg er i prosess med utredning, og antar at det vil lande på kptsd (gjentagende traumer fra barndom av, store problemer med tilknytning og relasjoner ++). Jeg har det på samme måte; er i beredskap og taggene ute hele tiden. De vennene jeg har hatt lengst er de jeg har mindre kontakt med. Med en gang jeg føler ubalanse og noe trigger, så lukker jeg meg. Jeg mener fullstendig shutdown, jeg evner ikke å tenke "kan jeg ha misforstått", osv. Det blir bare svart, jeg blir liten og utrygg, og slår meg av. Relasjonen er over, for jeg klarer ikke åpne igjen. Det er 3 ting jeg tror er grunnleggende (utover gnerell kognitiv terapi): 1. Akseptere det som har skjedd, og tilgi. Altså hendelser/mennesker som har ført til diagnosen. Man kommer seg aldri ordentilg videre uten tilgivelse. Man tilgir for sin egen del. 2. Bli glad i seg selv. Fore underbevisstheten med positiv innput, forstå at man er verdifull og fortjener kjærlighet 3. Lære seg tilstedeværelse, være her og nå. Fokus på pust, og det som foregår bare akkurat nå. Anonymkode: 82c6a...c5b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå