Gå til innhold

Baby skal sove på eget rom - tips

Anbefalte innlegg

Skrevet

Baby på 11 mnd skal nå sove på eget rom, vi tenker det blir best for henne mtp nattesøvn. 

Synes jo det er litt trist ettersom jeg har følt det veldig trygt og godt å ha henne inne hos meg, men det er jo en tid for alt. 

Når flyttet dere baby til eget rom? Og hvordan var tilvenningsprosessen for deg/dere? Hvordan reagerte baby på å plutselig sove alene uten trygge mamma? 

tips mottas med takk ☺️

Anonymkode: 72725...dd2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi ventet til hun spurte selv om å sove på rommet sitt, da var hun 4 år. Hun kom ofte inn i senga i løpet av natta til hun var 6-7, da begynte hun å sove natta igjennom. Kunne aldri falt meg inn å pushe henne inn på eget rom, jeg sover best sammen med mannen, så hvorfor skal et lite barn tvinges til å sove alene? Samsover fortsatt med lillebror på 2,5.

Vi har sex på gjesterommet eller andre kreative steder, så det var ingen hindring. 

Samsoving er den biologiske normen for mennesker, og mine barn skal få sove med oss så lenge de ønsker og trenger det. 

https://www.aftenposteninnsikt.no/kulturtrender/ensom-vs-sosial-s-vn

Anonymkode: 14bb8...39c

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Her flyttet vi henne på eget rom da hun var 7 mnd. Det var da jeg skulle tilbake på jobb og pappaen begynte permisjon. Frem til da samsov vi, og våknet ca hver 2.-3. time, så følte ikke det kom til å være så greit for meg når jeg måtte opp tidlig. 

Det gikk over all forventing! Pappaen tok over all legging, og hun sov natten igjennom fra første natt. Ingen tips egentlig, annet enn at jeg lot pappaen ta legging så hun ikke skulle lukte melken; men ville bare si at det gikk over all forventing. Jeg så for meg et mareritt med mye protest etter så lenge på samme rom, men det gikk supert. 

Anonymkode: f4307...6c9

• Nyttig 2
Skrevet

Vi flytta vår på eget rom når vi merka at vi vekte kvarandre gjennom natta. Han vakna når vi kom og la oss, vi vakna når han sprella rundt i sovne, han vakna når en av oss måte på jobb, etc. Avbrutt søvn for alle parter var ikkje noko kjekt, og når han kom på eget rom sov han plutseleg 5-6 timer i strekk. Da var han 7-ish mnd. Gjekk som ein drøm!

Anonymkode: 41383...673

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi ventet til hun spurte selv om å sove på rommet sitt, da var hun 4 år. Hun kom ofte inn i senga i løpet av natta til hun var 6-7, da begynte hun å sove natta igjennom. Kunne aldri falt meg inn å pushe henne inn på eget rom, jeg sover best sammen med mannen, så hvorfor skal et lite barn tvinges til å sove alene? Samsover fortsatt med lillebror på 2,5.

Vi har sex på gjesterommet eller andre kreative steder, så det var ingen hindring. 

Samsoving er den biologiske normen for mennesker, og mine barn skal få sove med oss så lenge de ønsker og trenger det. 

https://www.aftenposteninnsikt.no/kulturtrender/ensom-vs-sosial-s-vn

Anonymkode: 14bb8...39c

Fascinerende artikkel!

Anonymkode: 74693...615

• Hjerte 1
Skrevet

Min er 8 mnd og har flyttet over på eget rom, det går ikke bra. Pappaen klarer å få ham i søvne (våkner hver 1-2 timer), men hver 3. time ca begynner han å våkne igjen etter 5 minutt fordi han er sulten. Tror han må få komme inn til meg igjen, til tross for at jeg må jobbe. 

Anonymkode: 6b8f1...ad6

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.9.2023 den 18.59):

Baby på 11 mnd skal nå sove på eget rom, vi tenker det blir best for henne mtp nattesøvn. 

Synes jo det er litt trist ettersom jeg har følt det veldig trygt og godt å ha henne inne hos meg, men det er jo en tid for alt. 

Når flyttet dere baby til eget rom? Og hvordan var tilvenningsprosessen for deg/dere? Hvordan reagerte baby på å plutselig sove alene uten trygge mamma? 

tips mottas med takk ☺️

Har ikke flyttet enda, venter til barnet er litt større :) snart 3 år. For meg er det litt unaturlig at jeg og far skal dele rom, men et lite barn skal sove alene på rom🥺

Anonymkode: 1f652...467

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Har ikke flyttet enda, venter til barnet er litt større :) snart 3 år. For meg er det litt unaturlig at jeg og far skal dele rom, men et lite barn skal sove alene på rom🥺

Så mye rart folk har for seg  :ler:

Anonymkode: f81ab...e4a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så mye rart folk har for seg  :ler:

Hva i all verden er rart med det? 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva i all verden er rart med det? 

Tenkte det var åpenbart, men ok. To foreldre sover sammen fordi de elsker hverandre og ønsker å være nær hverandre. Kanskje lage flere barn. Barn skal etter hvert sove på eget rom for å bli selvstendige mennesker og for en bedre søvn 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Tenkte det var åpenbart, men ok. To foreldre sover sammen fordi de elsker hverandre og ønsker å være nær hverandre. Kanskje lage flere barn. Barn skal etter hvert sove på eget rom for å bli selvstendige mennesker og for en bedre søvn 

Jeg elsker barnet mitt og vi sover ganske bra sammen. Våkner aldri om natten, ikke gjort siden han var typ 2 mnd gammel 😅 så man er forskjellig. Jeg har hvertfall ikke tenkt til å kaste ungen på eget rom fordi jeg vil sove i fred, forså å måtte stå opp om natten pga barnet trenger trygghet og trøst. Det gir ingen mening. Trygghet for barnet er viktigst, og så lenge vi sover bra alle sammen og barnet søker nærheten om natten så fortsetter vi med det en god stund til🤭

Lage barn kan man fint gjøre andre steder 😂

• Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Vår flyttet på eget rom da han var 7 måneder. Da sov vi bedre alle 3. Jeg nattammet til han var litt over ett år. 

Anonymkode: fe9dd...fe4

• Liker 2
Skrevet

Vi flyttet baby på eget rom da han var 6 mnd. Frem til det sov han i krybbe på vårt rom. Det var nok en lettere overgang enn om han hadde sovet sammen med oss.

Jeg sluttet gradvis å nattamme en uke før vi flyttet ham over, og det gikk veldig fint. Samtidig begynte vi å introdusere fast føde.

Han sover mye bedre på eget rom, nå sover han sammenhengende fra 7-7.30 om kvelden til 6-6.30 om morgenen. 

Fikk et nytt liv da han ble 6 mnd!

Anonymkode: 1ccda...3d5

Skrevet

Første var 2 mnd når hun fikk eget rom. Andre var 4 mnd. De sov godt og bedre fra første natt og jeg fikk endelig sove igjen. Våkner 2 ganger for amming men ingen problem å legge ned i sengen igjen. Jeg legger dem i sengen uavhengig om de er våkne eller ei, og så går jeg ut. De finner søvnen selv. 

Anonymkode: 11169...c51

Skrevet

Mitt barn har alltid likt å sove for seg selv. Flyttet henne på eget rom da hun var rundt 1 år. Hun sov mye bedre uten alle lydene fra oss foreldre. Hun har fri tilgang til vårt rom og kan komme inn til oss når hun vil. 

Anonymkode: afcff...b37

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Ja vi vet jo alle at nærhet og sex kun kan skje i senga om kvelden/natten 

Anonymkode: 010c8...8d6

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Eldstemann flyttet ikke før han var halvannet. Flytting gikk helt knirkefritt, og både barn og voksne sov MYE bedre på hvert sitt rom. 

Minstemann flyttet da han var året, det var først da vi fikk slutt på nattamming. Og det også gikk helt uproblematisk. Han var litt mer urolig, så vi hadde en luftmadrass stående så vi kunne legge oss inn til ham litt om han ble urolig og lei seg. 

Anonymkode: 3adae...1cb

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.9.2023 den 18.59):

tips mottas med takk ☺️

Barn nr. 1 fikk sove på eget rom når han fylte 3 mnd.

Barnet nr. 2 flyttet til storebroren i 8 mnd. alder.

Anonymkode: efbb4...064

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja vi vet jo alle at nærhet og sex kun kan skje i senga om kvelden/natten 

Anonymkode: 010c8...8d6

Mente vel heller at det er derfor en mann og en kvinne gjerne deler seng

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...