AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #1 Skrevet 17. september 2023 Mannen og jeg er uenige. Han mener barn lærer det de skal i barnehagen/ skole og at vi ikke må spille kortspill/ brettspill hvis vi ikke ønsker det. Jeg mener vi bør spille hjemme, så de blir vant til reglene, å vente på tur, tape/ vinne. Hvem har rett? Og hvilke spill bør barn kunne ved hvilken alder? Anonymkode: e4e0a...86f 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #2 Skrevet 17. september 2023 De må lære seg poker i hvert fall. Trenger ikke spille om ekte penger. Men de må lære seg det. Anonymkode: d9f18...a4d 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #3 Skrevet 17. september 2023 Å spille spill øver opp sosiale ferdigheter, som f.eks å lære å tape, følge regler og å vente på tur. I tillegg til faglig og logisk tankegan er det jo en utrolig hyggelig ting å gjøre sammen som en familie! Og folk kritiserer lærere og dagens skole - hjelp! Anonymkode: d19b4...16a 2 3
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #4 Skrevet 17. september 2023 Her hjemme (eller hos besteforeldre/øvrig familie) har vi spilt ludo, stigestilk, memory, bildelotto, yatzy, alias, UNO, villkatten, kinasjakk, sjakk, Kvalitetstid med barna! ❤️ Anonymkode: d19b4...16a
Mezzosoprena Skrevet 17. september 2023 #5 Skrevet 17. september 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Mannen og jeg er uenige. Han mener barn lærer det de skal i barnehagen/ skole og at vi ikke må spille kortspill/ brettspill hvis vi ikke ønsker det. Jeg mener vi bør spille hjemme, så de blir vant til reglene, å vente på tur, tape/ vinne. Hvem har rett? Og hvilke spill bør barn kunne ved hvilken alder? Anonymkode: e4e0a...86f Man skal jo ikke spille bare for å lære ting da, det er jo kvalitetstid - den dag i dag har vi spillkvelder, selv med barn langt opp ei 20-åra. Det er ingen spill de MÅ kunne, man spiller det man synes er gøyest. Jeg vokste opp med foreldre som hatet å spille, men vi gjorde det likevel på hytteturer og andre ferien - og de minnene er gull verdt. Mannen din er rar. 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #6 Skrevet 17. september 2023 Minecraft Anonymkode: 55f0b...4e7
Doolittle Skrevet 17. september 2023 #7 Skrevet 17. september 2023 Å spille ulike spill hjemme har utelukkende fordeler. Ingen lærer alt de skal lære i barnehagen eller på skolen. Det meste av læring er det faktisk vi hjemme som skal stå for. Ved å spille spill lærer man å vente på tur, forholde seg til regler, enkel matematikk, og annen problemløsning. Det er ikke sånn at alle barn "må" kunne Ludo, Vriåtter eller Yatzee, men det er veldig lurt å ha et lite utvalg spill man kan spille. Ok, kanksje pappaen ikke synes det er så gøy med spill, men som med alt annet som har med unger å gjøre så får man bite det i seg og tvinge seg gjennom noen timer nå og da for at ungen både skal ha det gøy og for at ungen skal lære nyttige ting.
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #8 Skrevet 17. september 2023 Ingenting de må, men mye snedig og morsomt. Mye ferdigheter som ikke nødvendigvis handler om selve spillet, men alt rundt det som er viktig. Her i huset går det i brettspill (Stigespill, Cluedo, Alias, Labyrint, Diamanten, Gjett Hvem, Monopol), Yatzee er en storslager, samt mange forskjellige kortspill (idiot, vri åtter/olsen, canasta, spøkelse, selbubridge, mattis ++). Sjakk, dam og Slagskip spiller vi også iblant. I barnehagen spilte de mye memory og Villkatten. Skal sies at vi er en familie som spiller mye, og ca hver gang vi møter annen slekt også, så vi spiller jo mye uansett. Anonymkode: a90ff...696
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #9 Skrevet 17. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Mannen og jeg er uenige. Han mener barn lærer det de skal i barnehagen/ skole og at vi ikke må spille kortspill/ brettspill hvis vi ikke ønsker det. Jeg mener vi bør spille hjemme, så de blir vant til reglene, å vente på tur, tape/ vinne. Hvem har rett? Og hvilke spill bør barn kunne ved hvilken alder? Anonymkode: e4e0a...86f De lærer mye av å spille brettspill, og det er noe som gir samhold o familien! Så ja, absolutt bra med brettspill. Mer rart at folk ikke gjør det.. Anonymkode: 75a42...f48
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #10 Skrevet 17. september 2023 Det er ingenting man må, men det er leit at det finnes foreldre ser på brettspill, som tross alt både er kvalitetstid med familien og som er positivt for både læring, utvikling og sosiale ferdigheter, sees på som et ork og noe man bare gjør hvis det er nødvendig og ikke fordi man faktisk liker å gjøre det med familien sin. Anonymkode: 77fa5...06c 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #11 Skrevet 17. september 2023 Å spille spill sammen er kjempefint. Øve på at det er sin tur, holde seg til reglene, telle på terningen og tape og vinne med samme sinn! Vi startet med ballongspillet, stigespill, villkatten og alias for barn og gikk videre til gjett hvem, den forsvunnede diamanten, Ludo, Anonymkode: 1c12f...aa0
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #12 Skrevet 17. september 2023 Ludo, litt kortspill, bildelotto, stigespill. Sjakk når de blir eldre. Monopol og risk er spill vi voksne koser oss med og gleder oss til barna er så store at de kan være med🥳 Anonymkode: 92d4a...79f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå