Gå til innhold

Robotgressklipper

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi tenkte å kjøpe oss robotgressklipper, forhåpentligvis på salg nå på tampen av sesongen. Men vi har aldri hatt det før, og lurer derfor på hva man må tenke på når man skal kjøpe det. Vi har en flat og ganske firkantet, men ikke kjempestor tomt, som er greit avgrenset. 

Noen som har noen tips? Eller merker/modeller dere er fornøyde med?

Anonymkode: 76860...6df

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Skrevet
Adobyen skrev (3 timer siden):

Takk for tips - den er sikkert superbra, men litt i dyreste laget for oss 😅😅

Skrevet

Ville ikke kjøpt noen til under 15.000 på den fronten, veldig mye dritt.

Personlig har jeg gått tilbake til håndholdt, etter at robotgressklipperen slet med ujevnheter og det dukket opp stadig flere saker hvor robotgressklippere drepte og lemlestet dyr.

Skulle vært ulovlig.

Anonymkode: d04ca...a74

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ville ikke kjøpt noen til under 15.000 på den fronten, veldig mye dritt.

Personlig har jeg gått tilbake til håndholdt, etter at robotgressklipperen slet med ujevnheter og det dukket opp stadig flere saker hvor robotgressklippere drepte og lemlestet dyr.

Skulle vært ulovlig.

Anonymkode: d04ca...a74

Ok, det siste du skrev nederst der var jeg ikke klar over - da bør vi kanskje revurdere, ja 🤯

Har du noen tips til en god «vanlig» gressklipper som ikke er så alt for dyr, da? Pr nå har vi bare en helt enkel manuell klipper som sto igjen etter de vi kjøpte av. Den er helt forferdelig tung å klippe med (sikkert gammel og sløv 😅), så vi må iallfall ha noe annet.

Skrevet

Man skal ikke kjøre robotklipper om natta. Da dreper den alle pinnsvinene i nabolaget. Så så lenge man lar den gå på dagtid er det greit. Den er litt for liten til å ta elg og ulv. 

Om hagen er flat og uten særlige hindringer vil en ganske simpel og dum gressklipper gjøre jobben greit. Worx har en fin serie, og både S400 og M500 vil antagelig kunne fungere bra. 

Om du finner et godt tilbud på Gardena eller Stihl er jo det kjekt. 

Stiga sine uten grensekabel bør man vurdere å styre unna. Der må man kjøpe "klippetimer" i tillegg til å betale 20'000++++ for selve roboten. Nesten som månedsabonnement. Ganske sært, og dyrt i lengden

• Liker 1
Skrevet

Kjenner flere som har prøvd og kuttet det ut. Den setter seg fast hele tiden.

Anonymkode: ebeea...c7f

Skrevet

Om den setter seg fast må man gjøre tiltak. Enten jevne ut plena eller legge guidekabel slik at gressklipperen kjører rundt det den kjører seg fast i. 

At man ikke skjønner produktet og ikke gidder å fikse problemet er i utgangspunktet ikke gressklipperen sin skyld 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Ville kjøpt en hvor du kan få hjelp til reparasjoner og service på en fysisk butikk i rimelig nærhet. Vi kjøpte vår på nettet, og må sende den inn hvis det er noe med den. Omtrent håpløst å komme gjennom til noen som kan noe på kundeservice. Det er noe herk.

Ville også vurdert å kjøpe en med kantklippefunksjon. Vår har ikke det, så vi må uansett ut med kantklipperen innimellom. Hadde ikke kjøpt samme robotklipper i dag hvis jeg kunne valgt på nytt 😔

Anonymkode: f3044...73e

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for mange gode tips, og nyansering av opplysningen om at robotgressklippere tar livet av dyr 😊 Da ser det ut som om det likevel kunne være aktuelt for oss, ja, og jeg skal sjekke ut de foreslåtte modellene 😊

ts

Skrevet

Jeg har 1,3 mål med ujevn og kuppert plen og tok meg endelig råd til robotklipper i år. Angrer ikke på annet enn at dette skulle jeg ha kjøpt før! 

Ja, i begynnelsen kjørte den seg litt fast her og der men dette ble fikset fortløpende med å legg på litt jord, justere ledningen eller robotens radius. 

Og ang. drepte og lemlestede dyr - det kommer helt an på hvor i landet man bor. Her jeg bor finnes det ikke pinnsvin så nattedyrene i hagen her er eventuelt type grevling. 

Roboten min går fra jeg drar på jobb til jeg kommer hjem, har en pause frem til vi er ferdige med å bruke hagen for dagen og går da frem til midnatt. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 17.9.2023 den 17.29):

Vi tenkte å kjøpe oss robotgressklipper, forhåpentligvis på salg nå på tampen av sesongen. Men vi har aldri hatt det før, og lurer derfor på hva man må tenke på når man skal kjøpe det. Vi har en flat og ganske firkantet, men ikke kjempestor tomt, som er greit avgrenset. 

Noen som har noen tips? Eller merker/modeller dere er fornøyde med?

Jeg har selv en toppmodell av Husqvarna, men det er fordi jeg måtte ha GPS og at klipperen måtte være i stand til å håndtere et større areal med bakker og kroker. 

Du har en flat, firkantet, liten og avgrenset tomt, så du trenger ikke toppmodeller med GPS. 

Siden jeg er strålende fornøyd med min Husqvarna, så vil jeg anbefale den minste og billigste modellen de har i toppklassen sin. 

Husqvarna Automower 305. Den koster rundt 13 - 15 000,-, og så kommer kabelsett på et par tusen i tillegg.

Du må for all del styre unna billigklippere på rundt 5000 - 8000,-, og særlig 3-hjulinger. Kvaliteten er dårlig, og du kan ende opp med å bli søkkplaget. 

Så skal du investere i klipper så bør du bikke over 12 000,-. For øvrig har ikke merket på klipperne så mye å si når du går opp i pris. Kvaliteten er generelt bra, og det er lite som skiller dem. Så fremt du går for klippere med 4 hjul.

Å ta en investering som robotklipper på rundt 12 000 - 18 000,-, eller som i mitt tilfelle på over 30 000,-, er en investering du ikke kommer til å angre på. Robotklippere er en fantastisk ting å ha. Levetiden på klipperne er på 15-20 år, og siden du ikke har en så avansert hage så kan du regne med at den varer minst 17 år og kanskje opp mot 22 år. 

Husk for øvrig at du må legge grensekabel. Men det er fort gjort når hagen din er små og enkel fra før av, så det skal du ikke grue deg til! Ellers vil forhandleren du kjøper ifra både veilede og hjelpe deg, og du får sikkert hendene full av instruksjonsbøker for hvordan du skal gjøre ting. 

Angående valg av forhandler er det smart å kjøpe fra en lokal forhandler, og ikke på nettet. Omså det koster deg et par tusen mer. Lokale forhandlere kan hjelpe deg underveis hvis du får feil, hvis du må ha hjelp, hvis du må reklamere, hvis du ønsker service og hvis deler må byttes. Denne servicen får du "på dagen" hos en lokal forhandler. Men kjøper du på nettet så må du sende klipperen (der du betaler frakten) og så vente til du får den tilbake igjen mens ukene går, ofte får du en kamp med kundeservice. Imellomtiden må du klippe plenen for hånd.

Så her skal du bare bestille, helst fra en lokal forhandler :) 

Endret av Bombasi
  • Liker 1
Skrevet
Bombasi skrev (På 19.9.2023 den 11.14):

Jeg har selv en toppmodell av Husqvarna, men det er fordi jeg måtte ha GPS og at klipperen måtte være i stand til å håndtere et større areal med bakker og kroker. 

Du har en flat, firkantet, liten og avgrenset tomt, så du trenger ikke toppmodeller med GPS. 

Siden jeg er strålende fornøyd med min Husqvarna, så vil jeg anbefale den minste og billigste modellen de har i toppklassen sin. 

Husqvarna Automower 305. Den koster rundt 13 - 15 000,-, og så kommer kabelsett på et par tusen i tillegg.

Du må for all del styre unna billigklippere på rundt 5000 - 8000,-, og særlig 3-hjulinger. Kvaliteten er dårlig, og du kan ende opp med å bli søkkplaget. 

Så skal du investere i klipper så bør du bikke over 12 000,-. For øvrig har ikke merket på klipperne så mye å si når du går opp i pris. Kvaliteten er generelt bra, og det er lite som skiller dem. Så fremt du går for klippere med 4 hjul.

Å ta en investering som robotklipper på rundt 12 000 - 18 000,-, eller som i mitt tilfelle på over 30 000,-, er en investering du ikke kommer til å angre på. Robotklippere er en fantastisk ting å ha. Levetiden på klipperne er på 15-20 år, og siden du ikke har en så avansert hage så kan du regne med at den varer minst 17 år og kanskje opp mot 22 år. 

Husk for øvrig at du må legge grensekabel. Men det er fort gjort når hagen din er små og enkel fra før av, så det skal du ikke grue deg til! Ellers vil forhandleren du kjøper ifra både veilede og hjelpe deg, og du får sikkert hendene full av instruksjonsbøker for hvordan du skal gjøre ting. 

Angående valg av forhandler er det smart å kjøpe fra en lokal forhandler, og ikke på nettet. Omså det koster deg et par tusen mer. Lokale forhandlere kan hjelpe deg underveis hvis du får feil, hvis du må ha hjelp, hvis du må reklamere, hvis du ønsker service og hvis deler må byttes. Denne servicen får du "på dagen" hos en lokal forhandler. Men kjøper du på nettet så må du sende klipperen (der du betaler frakten) og så vente til du får den tilbake igjen mens ukene går, ofte får du en kamp med kundeservice. Imellomtiden må du klippe plenen for hånd.

Så her skal du bare bestille, helst fra en lokal forhandler :) 

Tusen takk for et skikkelig grundig svar med masse nyttig informasjon 😊

ts

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Tusen takk for et skikkelig grundig svar med masse nyttig informasjon 😊

ts

Helt i orden. 

To ting jeg ønsker å utdype som tillegg til det jeg skrev. 

Angående å legge grensekabel så brukte jeg 2 timer på en stor hage med mange kroker og hindringer som måtte avgrenses. Jobben med å legge kabel virket "enorm" og "uoverkommelig" før jeg startet, men når jeg hadde startet så gikk det radig. Så ikke bli skremt av tanken. Det er fort gjort, særlig hvis du har en enkel hage!

Angående lokal forhandler. Se gjerne om hjemplassen din har en forhandler som driver med service og vedlikehold på klippere, og kjøp klippere ifra dem. Gjerne en nisjebutikk. Kjøper du hos en kjedeforhandler som Monter eller XL Bygg (F.eks) som ikke tilbyr service og vedlikehold så må de gjerne sende inn klipperne når noe skjer, og du er "like langt" med tanke på å ikke kjøpe fra nettet. For greia er at du vil oppleve at du må ha hjelp med årene, særlig lengre uti levetiden. I alt fra at kretskort kan ryke, at ladestasjonen blir defekt, at hjul blir ødelagt, at batteriet må byttes og/eller at du får andre feil som gjør at klipperen din stopper. Du vil ikke være skånet for slike ting, og det meste havner under reklamasjon (så ikke vær redd for at du kjøper en utgiftsbombe). Men det som er relevant er at du får hjelp snarest mulig, for gresset gror raskt hvis du ikke gjør det. 

En annen ting er at innboforsikringen din dekker "garantert" (med forbehold) klipperen din med tanke på uforutsette skader (at den blir påkjørt, at den blir angrepet av dyr osv) eller tyveri. Så investeringen din er automatisk forsikret, så ikke vær redd for å investere dyrt i en gjenstand som ligger lett tilgjengelig. Og går du for en dyr klipper med GPS så får du både GPS med appforbindelse og alarm hvis du skal føle deg enda tryggere. 

For øvrig er en klipper til 17 000,- som varer i minst 17 år bare 1 000,- i året. Jeg vil kalle det en billig pris for å bli kvitt hele hageproblemet 17 år framover ;) 

Så jeg oppsummerer altså:
Gå opp i pris for å få kvalitet, velg en klipper med 4 hjul, merket har ikke så mye å si (selv om jeg anbefaler Husqvarna), ikke tenk på legging av grensekabel som en uoverkommelig jobb, vit at klipperen er forsikret gjennom innboforsikring, tenk at engangssummen du betaler for klipperen er en langsiktig investering og gå ved kjøp for en lokal forhandler som bedriver reperasjon og vedlikehold.

Lykke til! :D 

Endret av Bombasi
  • Liker 1
Skrevet

Vi har en "billig" robotgressklipper fra Bosch. Koster mellom 8000-11000 nå ser jeg, men vi kjøpte på tilbud for et par år siden. Vi har en relativt liten hage med noen dumper her og der. Det er veldig deilig når den går som den skal, men opplever at den lett setter seg fast i små groper eller der det er litt lite gress og kan bli gjørmete. Nå har den klikket og surrer seg rundt i kanttråden, og merker at jeg savner at den bare klipper gresset og blir ferdig med det! 😂

Anbefales på det sterkeste! Men jeg ville lagt litt penger i en med store nok hjul slik at man slipper å småjustere hele tiden. En av naboene våre har en som virker mye mer solid, men sikkert dobbelt så dyr også. 

Vår kjører mens vi er på jobb tre dager i uken, og klipper aldri når det er mørkt. Uproblematisk å unngå lemlestelse av diverse dyr med andre ord. 

Anonymkode: 48b38...523

Skrevet
11 hours ago, Bombasi said:

For øvrig er en klipper til 17 000,- som varer i minst 17 år bare 1 000,- i året. Jeg vil kalle det en billig pris for å bli kvitt hele hageproblemet 17 år framover ;)

En elektrisk enhet som skal være utendørs i vær og vind og kjøre rundt i vått gress ville jeg tro har en levetid på vesentlig mindre enn 17 år... Vil nesten si det er utopisk at den fortsatt er i live i 2040. 

• Nyttig 1
Skrevet
newman01 skrev (19 minutter siden):

En elektrisk enhet som skal være utendørs i vær og vind og kjøre rundt i vått gress ville jeg tro har en levetid på vesentlig mindre enn 17 år... Vil nesten si det er utopisk at den fortsatt er i live i 2040. 

Levetiden er satt av leverandørene på 15-20 år. 

Min robotklipper er 5 år og har gått i 5 hele sommersesonger. Den har hatt en operativ driftstid på over 6000 timer, og har gått 10 000 km inne i hageområdet mitt disse årene. Et hageområde som er krevende med bakker, busker, kroker og flere problemområder, og i værmessige forhold med både nedbørsrekorder, uvær med liten storm i kastene, kulde nesten ned mot frost og steiksol og 32g. 

Jeg måtte bytte batteri i sommer, men det fikk jeg på reklamasjonen. Tross for at det var godt brukt.

Etter at jeg har gjort høstrengjøringen før jeg tok klipperen inn for vinteren nå så ser klipperen som ny ut. Det er ikke tegn til slitasje av noe slag (bortsett fra noen ubetydelige riper i fronten) og alt fungerer perfekt. Det er dermed ingenting som tyder på at jeg har kommet ca. halvveis i klipperens levetid. Klipperen har mange, mange gode sesonger foran seg. 

Dessuten så finnes det reservedeler for alt. 

Når jeg 12 år så er jeg fornøyd. Men jeg tror jeg fint klarer 15 år, og da er innenfor leverandørenes "lovnad". Dvs at jeg hittil har passert 1/3 av levetiden.

Så får tiden vise hvem av oss som har rett.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...